Janusz Maciej Zalewski to postać, która miała znaczący wpływ na rozwój polskiej teorii muzyki. Urodził się 27 października 1925 roku w Warszawie, gdzie również w późniejszym czasie zmarł 9 lutego 1970 roku. Był nie tylko teoretykiem muzyki, ale również wydziałowym pedagogiem oraz autorem wielu publikacji i podręczników, które przyczyniły się do kształcenia kolejnych pokoleń muzyków.
W roku 1968 uzyskał tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie teorii muzyki, co było monumentalnym krokiem w historii polskiego szkolnictwa artystycznego, jako że był to pierwszy doktorat w tej dziedzinie. Jego osiągnięcia wymieniają między innymi kierownictwo Katedry Teorii Muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, szczególnie w latach 1966-1969. Od 1969 roku pełnił funkcję Dziekana Wydziału I tej samej uczelni.
Dzięki jego pionierskim pracom, wiele osób zyskało wiedzę i umiejętności, które z powodzeniem mogą wykorzystywać w swojej działalności muzycznej.
Życiorys
Dzieciństwo
Janusz Maciej Zalewski urodził się w rodzinie z bogatą tradycją edukacyjną. Jego ojciec, Jerzy Roman Zalewski (1899–1982), pracował jako urzędnik w Banku Polskim, natomiast matka, Natalia z Grellów (1900-1980), pełniła rolę nauczycielki w szkole powszechnej. W obliczu II wojny światowej ojciec Janusza musiał opuścić kraj w 1939 roku, gdzie trafił jako konwojent transportów bankowych. Niestety, jego życie było naznaczone tragicznymi wydarzeniami; w czasie wojny Jerzy stał się więźniem obozu w Dachau. Po wojnie osiedlił się w Londynie, gdzie spędził resztę swojego życia.
W okresie II wojny światowej Janusz Maciej Zalewski walczył o przetrwanie, wykonując różnorodne prace, w tym sporządzając tajne wyciągi z podręczników, które były trudno dostępne. Pobierał również wynagrodzenie za korepetycje z matematyki oraz akompaniując na zajęciach rytmiki. W 1942 roku dołączył do przymusowej pracy w warszawskim getcie, w fabryce sprzętu elektrotechnicznego Elektroautomat, gdzie zyskał przepustkę, co umożliwiło mu ratowanie ciężko chorego Żyda. Zgodził się również na ukrywanie Żydów, co narażało go na ogromne niebezpieczeństwo. Brał udział w małych aktach sabotażu, takich jak malowanie napisów i rozklejanie afiszów. Jednak najbardziej dramatyczne doświadczenie miało miejsce 17 stycznia 1943 roku, kiedy został aresztowany przez SS podczas dużej obławy, a jego los zakończył się w obozie koncentracyjnym w Majdanku, z którego udało mu się wydostać dzięki staraniom matki oraz rekomendacji profesora Kazimierza Sikorskiego, co trwało trzy miesiące.
Wykształcenie
W ciągu swojego życia Janusz kształcił się w różnych instytucjach. Jego edukacja rozpoczęła się w 1931 roku w szkole powszechnej „École français” prowadzonej przez Słojewskich przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie, gdzie uczył się do 1937 roku. Następnie kontynuował naukę w Prywatnym Liceum Towarzystwa Szkoły Ziemi Mazowieckiej przy ul. Klonowej do 1939 roku. Po wojnie, w latach 1939-1943, zakończył tajne komplety, uzyskując maturę na wydziale matematyczno-fizycznym w 1943 roku, co potwierdzono 30 sierpnia 1945 roku.
Rok 1941 to początek jego pasji muzycznej, kiedy to rozpoczął naukę w Państwowej Szkole Muzycznej w Warszawie pod okiem Jerzego Lefelda. Jego miłość do teorii muzyki rozwijała się pod czujnym okiem profesora Sikorskiego. W latach 1947-1952 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, gdzie ukończył studia z wyróżnieniem. Posiadał również aspiraturę artystyczną w PWSM w Warszawie w latach 1953-1958, z której również wyszedł z odznaczeniem.
Praca zawodowa
Łódź stała się miejscem, gdzie Janusz Maciej Zalewski rozpoczął swoją zawodową karierę. Pracując jako akompaniator, w latach 1945-1947 był kierownikiem muzycznym i kompozytorem w Teatrze Lalek, znanym później jako „Pinokio”. Jego wiedza teoretyczna oraz praktyka zaowocowały rolą wykładowcy w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi w latach 1947-1953. Jego aktywność edukacyjna obejmowała również zajęcia w państwowej szkole muzycznej w Warszawie oraz w Prywatnym Studium Muzycznym im. Henryka Wieniawskiego, gdzie przekazywał swoją wiedzę przyszłym muzykom. Jako nauczyciel akademicki w PWSM w Warszawie uczył przedmiotów takich jak harmonia, akustyka z elektroakustyką oraz kontrapunkt, docierając do wielu młodych talentów. Wśród jego uczniów byli tacy artyści jak: Anna Arendt, Janusz Dąbrowski, a także Eugeniusz Majchrzak oraz Krystyna Nawojska. Z pasją wtłoczył w muzykę nowatorskie podejście, zakładając i kierując Studium Postępu Technicznego Muzyki „Izomorf”. W instytucji tej rozwijano izomorficzny system zapisu muzycznego oraz prowadzono innowacyjne kursy korespondencyjne dla uczniów pragnących zgłębić tajniki gry na instrumentach.
Kariera naukowa
Jego dorobek naukowy rozpoczął się w 1952 roku, gdy został pracownikiem PWSM w Łodzi, a od 1953 roku pełnił rolę starszego asystenta w Warszawie. W 1958 roku objął stanowisko adiunkta, a z biegiem czasu awansował na starszego wykładowcę PWSM w Warszawie w 1964 roku. W 1966 roku przejął kierownictwo II Katedry Teorii. Jego usilne dążenia do uzyskania stopnia doktora rozpoczęły się 21 czerwca 1967, a 26 czerwca 1968 obronił swoją pracę doktorską zatytułowaną „Harmonia teoretyczna. Cz. I Teoria struktur. Cz. II Rozkład struktur w utworach.” Promocja, która miała miejsce 9 listopada 1968 roku, zakończyła się wręczeniem dyplomu przez rektora Teodora Zalewskiego. W 1969 roku został powołany przez Ministra Kultury i Sztuki na docenta oraz obrał kierunek Dziekana Wydziału I PWSM w Warszawie. Jego osiągnięcia ewoluowały od roku, a młodsi naukowcy mieli w nim wsparcie i inspirację.
W tej to grupie młodych naukowców poznałem Macieja Zalewskiego, a znajomość ta wkrótce zamieniła się w przyjaźń. Był typem ściśle myślącego naukowca i człowiekiem z charakterem, który mimo piętrzących się na jego drodze naukowej przeszkód, nie potrafił po prostu pójść na łatwy kompromis, choć utrudniało mu to karierę. Umiał też zawiłe sprawy harmonii teoretycznej przedstawić w sposób jasny i przystępny. Nie obawiał się zastępować przebrzmiałych systemów teoretycznych własnymi, nowoczesnymi koncepcjami i walczyć o nie, choćby kosztem własnego zdrowia. Dawno dojrzały do objęcia stanowiska profesorskiego godził się pracować jako asystent czy adiunkt, byle nie rezygnować z tego, co uważał za prawdziwe. Ponad 15 lat trwała ta walka o słuszną sprawę i oto w momencie, kiedy odniósł pierwsze, nareszcie wysoko ocenione naukowe sukcesy i przygotowywał się do szerszej działalności naukowej – odszedł od nas tak nagle! Nad wszystkimi żalami z powodu utraty cennego naukowca, kolegi, profesora dominuje chyba tragizm nieukończonego dzieła.
Życie prywatne
Janusz Maciej Zalewski w wolnych chwilach odkrywał tajniki języka polskiego, szczególnie fascynowała go etymologia. Miał nawet okazję wziąć udział w teleturnieju prowadzonym przez Ryszarda Serafinowicza, gdzie jego wiedza umożliwiła mu zdobycie pierwszego miejsca. Życie rodzinne dzielił z żoną, z którą miał trzech synów: Wojciecha Jerzego (1951), Marcina Pawła (1952) oraz Michała Adama (1963). Po odejściu z tego świata znalazł swoje miejsce spoczynku na cmentarzu Powązkowskim (kwatera 283-5-20).
Prace naukowe
Publikacje z zakresu teorii muzyki
Janusz Maciej Zalewski opublikował wiele znaczących prac w obszarze teorii muzyki, w tym swoją pracę magisterską zatytułowaną Teoria modulacji w świetle terminologii 35 i 12-znakowej, którą obronił w 1952 roku na Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. Kolejne jego istotne publikacje obejmują:
- O pewnym odwzorowaniu materiału dźwiękowego, Muzyka, kwartalnik, Państwowy Instytut Sztuki, Rok II, Nr 1 (4), Warszawa, 1957,
- Trzy wykłady z harmonii teoretycznej, które obejmowały Strukturę cykliczną zbioru dźwięków, Funkcje harmoniczne jako grupę, oraz Torus harmoniczny, które były prowadzone w latach 1958-1961 w Warszawie,
- Zasady izomorficznej notacji muzycznej (praca współautorska z Tadeuszem Wójcikiem), opublikowana przez Zjednoczenie Polskich Zespołów Śpiewaczych i Instrumentalnych, Warszawa, 1962,
- Principoj de la racia muzikskribo /Izomorfa sistemo/, również współautorstwa z Tadeuszem Wójcikiem, wydana przez Pola Esperanto Asocio, Warszawa, 1963,
- Percepcja interwałów i skale muzyki elektronicznej w 1965 roku w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej,
- Podstawy teorii struktur wysokościowych, 1966, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne,
- Struktura współbrzmień w utworach Béli Bartóka, 1967, Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna, Warszawa,
- Tablice struktur systemu dwunastodźwiękowego, 1968, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. St. Moniuszki,
- Harmonia teoretyczna, wydana w 1972 roku w Warszawie.
Wykłady, referaty, odczyty, prelekcje
W latach akademickich 1965/66 oraz 1966/67, Zalewski wygłosił szereg wykładów oraz referatów dotyczących muzyki i teorii harmonicznej, w tym:
- O współczesnych metodach analizy harmonicznej, Koło Związku Kompozytorów Polskich, Wrocław, 1965,
- O zastosowaniu taksonomii wrocławskiej w analizie zbioru dzieł muzycznych, Seminarion Histori Polskiej Kultury Muzycznej, Uniwersytet Łódzki, Łódź, 1964/65,
- O klasyfikacji mechanizmów grających (wspólnie ze Stanisławem Prószyńskim), Łódź, 1964/65,
- Analiza akordowa jako kryterium stylistyczne – referat na Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej, 1966,
- Współczesne metody analizy harmonicznej – referat we Wrocławskim Kole Terenowym Związku Kompozytorów Polskich, 1966,
- Analogie z systemem funkcyjnym dur-moll przy różnych podziałach oktawy – Kraków,
- Zasada izomorfii w teorii muzyki oraz notacji muzycznej – Katowice,
- Klasyfikacja zbiorów wysokości dźwiękowych – Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, 1964,
- Komunikat o wynikach badań nad frekwencją struktur brzmieniowych w utworach różnych epok, Warszawa, 1966.
Wygłoszone referaty
W ramach seminarium otwartego dotyczącego metodologii teorii muzyki, Janusz Maciej Zalewski wygłosił następujące referaty:
- Terminologia półtonowa /intowa/ interwałów oraz korzyści metodyczne w nauczaniu,
- Zastosowanie terminologii intowej w nauczaniu zasad muzyki,
- Zagadnienie diatoniki i chromatyki,
- Pokrewieństwo dźwięków – model torusa harmonicznego,
- Torus harmoniczny jako model stosunków funkcyjnych,
- Zastosowanie torusa harmonicznego jako narzędzia dydaktycznego w nauce o modulacji,
- Enharmonia – zjawisko muzyczne lub graficzne?,
- Akordy standardowe – podstawowy element harmonizacji w muzyce rozrywkowej,
- Wyniki korespondencyjnej nauki gry na instrumentach muzycznych,
- Współczesne metody harmonicznej analizy całościowej utworu muzycznego,
- Korelacja między obiektywnym odkształceniem struktury współbrzmienia a odczuciem dysonansowości,
- Współbrzmienia o różnej strukturze, lecz identycznym widmie.
Inne prace
Oprócz publikacji i wykładów, Janusz Maciej Zalewski zaangażował się w wiele innych działań, takich jak:
- opracowanie Testów umiejętności i osiągnięć muzycznych,
- zredagowanie 17 audycji radiowych dla Polskiego Radia w latach 1958–1963 pt. Młodzi kompozytorzy przed mikrofonem,
- udział w tworzeniu kryteriów kwalifikacyjnych dla instrumentów muzycznych produkowanych w Polsce dla Zakładu Artystyczno-Badawczego w Warszawie.
Kompozycje
W sferze kompozytorskiej, Janusz Maciej Zalewski stworzył szereg utworów, które zachowały się w rękopisach. Oto niektóre z nich:
- Sekstet na 2 oboje, 2 waltornie i 2 fagoty, Sługocice, 1944,
- Muzyczne opracowanie sztuki L. Krzemienieckiej „Niebieskie migdały”, 1947,
- Fuga dwugłosowa na fortepian, 1947,
- Fuga na kwartet smyczkowy, 1948,
- Wariacje fortepianowe na temat piosenki dziecięcej „Nie jeden już widziałem kraj”, 1950,
- Kołysanka na głos z towarzyszeniem fortepianu, 1950,
- Mariensztat, cz. I Allegro, 1951,
- Fuga trzygłosowa w stylu wokalnym,
- Arioso, Fuga i Preludium na gitarę klasyczną, basową i organy elektroniczne, 1968,
- Rondo „Mops” na śpiew i gitary, 1968.
Opracowania
Ostatnia kategoria prac to opracowania muzyczne, w tym:
- Sześć kolęd w łatwym układzie na fortepian, wydane przez Bibliotekę Izomorfu w 1965,
- Instrumentacja utworu Elwira Czesława Aniołkiewicza, 1960,
- Instrumentacja Waltza z Suity baletowej Op. 33 Feliksa Rybickiego, 1961,
- Instrumentacja walca Letni pocałunek autorstwa A. Markiewicza i J. Marta, 1961.
Nagrody
Janusz Maciej Zalewski jest osobą, której osiągnięcia w różnych dziedzinach zasługują na szczególne uznanie. W ciągu swojej kariery otrzymał kilka znaczących nagród, które podkreślają jego wkład w kulturę oraz naukę.
- 22 listopada 1968 – Nagroda Ministra Kultury i Sztuki II Stopnia, przyznana za wyjątkowe osiągnięcia w obszarze naukowym oraz dydaktyczno-wychowawczym,
- 14 stycznia 1970 – Złoty Krzyż Zasługi, który został mu nadany uchwałą Rady Państwa.
Przypisy
- Cmentarz Stare Powązki: JANUSZ MACIEJ ZALEWSKI, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 22.02.2020 r.]
- Marcin Zalewski, prof. UMFC. chopin.edu.pl. [dostęp 07.04.2013 r.]
- Katedra Teorii Muzyki. chopin.edu.pl. [dostęp 07.04.2013 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Zofia Podkowińska | Krzysztof Tatarkiewicz | Henryk Piętka | Bogdan Zaborski | Jerzy Kondracki | Kamil Stępniak | Włodzimierz Szer | Jacques Burko | Edward Chwalewik | Marta Ługowska | Janusz Durko | Barbara Zakrzewska | Edmund John | Mirosław Księżopolski | Witold Załęski | Andrzej Sołtan (astronom) | Marek Węcowski | Jan Dziewulski | Marek Kazimierz Kamiński | Gabriela KurylewiczOceń: Janusz Maciej Zalewski