Hanna Orthwein


Hanna Orthwein (ur. 23 marca 1916 w Warszawie, zm. 9 lipca 1968 tamże) to wybitna polska artystka plastyk, szczególnie znana jako ceramiczka i projektantka przemysłowa. Swoją edukację rozpoczęła w 1925 roku w prywatnej żeńskiej szkole w Warszawie, która mieściła się przy ulicy Wiejskiej 5. W latach 1935-1937 uczęszczała do Miejskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych i Malarstwa, a następnie kontynuowała naukę w Szkole Sztuk Pięknych im. Blanki Mercère w latach 1937-1939.

Równolegle z nauką, w latach 1936-1937, brała udział w kursie ceramiki organizowanym na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wybuch II wojny światowej, znacznie wpłynął na jej życie; w latach 1939-1944 brała udział w działaniach konspiracyjnych oraz Powstaniu Warszawskim. Po zakończeniu walk trafiła do obozu jenieckiego w Łambinowicach, gdzie przebywała wraz z ojcem i siostrą. Mimo że ich rodzina miała możliwość podpisania ugody, która zapewniłaby im ochronę, odrzucili tę propozycję ze względów patriotycznych.

Po wojnie Hanna Orthwein kontynuowała studia w latach 1948-1951 w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie pod okiem Julii Kotarbińskiej, której pracownia ceramiczna miała ogromny wpływ na jej rozwój artystyczny. W wyniku swoich osiągnięć, w czerwcu 1951 roku, została przyjęta do Związku Polskich Artystów Plastyków na podstawie swoich ceramicznych rzeźb.

Hanna Orthwein specjalizowała się w rzeźbie ceramicznej oraz wzornictwie przemysłowym. W latach 1956-1966 pracowała jako projektantka w Zakładzie Ceramiki Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Wspólnie z takimi artystami jak Henryk Jędrasiak, Mieczysławem Naruszewiczem oraz Lubomirem Tomaszewskim, stworzyła zespół odpowiedzialny za projektowanie nowoczesnej rzeźby kameralnej.

Ich współpraca zaowocowała znanym zbiorem figurek, określanym mianem figurek ćmielowskich. Spośród 33 modeli z tej serii, ściśle związanych z Hanną Orthwein, dominują formy inspirowane światem zwierząt – zarówno te o zwartym kształcie, jak jeż czy żyrafa, jak i te o ażurowej strukturze, takie jak gibbon czy sowa. Dodatkowo, artystka projektowała także dzbany, wazony ceramiczne, malowane kafle oraz biżuterię.

Jej dzieła są obecnie częścią wielu cenionych kolekcji, w tym Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, a także w muzeum w Toruniu.

Nagrody i odznaczenia

Hanna Orthwein zdobyła uznanie w różnych dziedzinach swojej działalności poprzez liczne nagrody oraz odznaczenia, które świadczą o jej wkładzie w kulturę i sztukę.

  • 1957 – I nagroda na Wystawie Pamiątkarstwa Warmii i Mazur,
  • 1961 – nagroda Ministra Kultury i Sztuki za współpracę z przemysłem.

Wystawy zbiorowe

Artystyczna podróż Hanny Orthwein obejmuje wiele znaczących wystaw zbiorowych, które przyczyniły się do jej renomy w dziedzinie sztuki użytkowej oraz wzornictwa.

  • 1952 – I Ogólnopolska Wystawa Architektury Wnętrz i Sztuki Dekoracyjnej, Zachęta,
  • 1954 – I Ogólnopolska Wystawa Ceramiki i Szkła Artystycznego, Wrocław,
  • 1958 – Wystawa Porcelany Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, Kordegarda,
  • 1960 – II Ogólnopolska Wystawa Ceramiki i Szkła Artystycznego, Wrocław,
  • 1963 – Polnisches Glass und Keramik, Berlin,
  • 1963 – Wystawa Szkła i Ceramiki, Sofia,
  • 1963 – Wystawa Biżuterii Artystycznej, Moskwa,
  • 1969 – XXV-lecie PRL — Ceramika i Szkło, Wrocław,
  • 1969 – Wzornictwo w Przemyśle Szklarskim i Ceramicznym, IWP.

Te wydarzenia stanowią ważny krok w karierze artystki, ukazując jej wkład w rozwój kultury i sztuki w Polsce oraz za granicą.

Przypisy

  1. Wyjątkowe polskie projektantki XX wieku. Hanna Orthwein [online], Minerva, 27.07.2020 r. [dostęp 03.08.2020 r.]
  2. Hübner-Wojciechowska 2014, s. 284.
  3. Hübner-Wojciechowska 2014, s. 283.
  4. Banaś 2011, s. 239.
  5. Banaś 2011, s. 56, 61.
  6. Banaś 2011, s. 54.
  7. Anna Demska, Anna Frąckiewicz, Anna Maga: Chcemy być nowocześni. Polski design 1955–1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2011, s. 91. ISBN 978-83-7100-898-6.
  8. Słownik artystów plastyków: Artyści plastycy okręgu warszawskiego ZPAP. Warszawa: Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków, 1972, s. 411.

Oceń: Hanna Orthwein

Średnia ocena:4.85 Liczba ocen:21