Elżbieta Pastecka jest wybitną artystką pantomimy, której działalność artystyczna i pedagogiczna miała kluczowe znaczenie dla rozwoju tego gatunku w Polsce. Urodziła się w 1952 roku w Warszawie, gdzie rozpoczęła swoją fascynującą przygodę ze światem sztuki.
Jako inscenizatorka teatru ruchu, wprowadza świeże spojrzenie na tradycyjne formy ekspresji, łącząc technikę pantomimy z nowatorskimi elementami choreografii. Jest nie tylko praktykującą artystką, ale również wykładowcą, co pozwala jej dzielić się swoją wiedzą oraz pasją z kolejnymi pokoleniami.
Elżbieta Pastecka pełni również rolę krytyka i recenzenta, przyczyniając się do popularyzacji pantomimy i tańca poprzez swoje wypowiedzi oraz analizy artystyczne. Jej wkład w rozwój tej widowiskowej sztuki pozostaje nieoceniony.
Życiorys
Elżbieta Pastecka to niezwykła postać w świecie sztuki oraz pani pantomimy. Ukończyła Liceum Ogólnokształcące im. Władysława IV w Warszawie oraz uzyskała tytuł magistra na Wydziale Filologii Obcych Uniwersytetu Warszawskiego. W 1982 roku zdobyła zawodowe uprawnienia artystki pantomimy, a proces ten został nadzorowany przez wybitnego artystę Aleksandra Bardiniego. Dodatkowo, w 2003 roku otrzymała kategorię S (specjalną) instruktora teatralnego oraz akt mianowania nauczyciela pantomimy, wydany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W latach 1974–1982 była związana z Teatrem Pantomimy przy warszawskiej „Stodole”, a następnie kontynuowała swoją karierę w Warszawskim Teatrze Pantomimy aż do 1983 roku. Od 1982 do 1989 pełniła funkcję pedagoga pantomimy w Ognisku Teatralnym J. i H. Machulskich przy warszawskim Teatrze Ochoty. Właśnie tam założyła znane Męskie Trio Pantomimy Komicznej „PARK”, którego solistą był Piotr Adamczyk. Dziecięcy Teatr Pantomimy przy Pałacu Młodzieży w Warszawie jest kolejnym z jej osiągnięć.
W latach 1991–2007 prowadziła Studio Obrazu Teatralnego „MimArt”, gdzie zrealizowała dwanaście autorskich przedstawień, w tym takie tytuły jak Innuendo, Granica, Fedra, Zbrodnia i Kara, Wrota Piekieł, a także Zniewolenie. Prace te były prezentowane na festiwalach zarówno w Polsce, jak i za granicą, w tym w takich krajach jak Francja, Słowacja oraz Niemcy. Współpracowała z grójeckim teatrem ruchu „Inspiracje” w latach 2010–2012, co zaowocowało dwoma autorskimi widowiskami: Człowiek i mit (2011) oraz Trzęsawisko (2012), które miały swoje debiuty podczas Międzynarodowego Festiwalu „Lądeckie Lato Baletowe”.
Prowadziła występy zarówno solowe, jak i w duecie, w tym z Pawłem Świętoreckim, w ramach autorskich etiud komicznych (groteska pantomimiczna). W latach 1991–1997 była członkinią Europejskiej Federacji Pantomimy, aktywnie uczestnicząc w jej kongresach i sympozjach odbywających się w Amsterdamie, Berlinie, Manchesterze, Bratysławie oraz Hadze. Od 2002 roku kieruje Wędrującym Salonem Artystycznym Elżbiety Pasteckiej, przestrzenią dla artystów i amatorów wszystkich dziedzin sztuki, sprzyjającą wymianie doświadczeń i inspiracji.
Kolejną odsłoną jej działalności są wykłady dotyczące pantomimy i teatru ruchu, które prowadzi w takich instytucjach jak Akademia Teatralna w Warszawie, Studium Animatorów Kultury w Ciechanowie, Państwowa Szkoła Sztuki Cyrkowej, a także Państwowa Szkoła Baletowa w Warszawie oraz Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki. Jej warsztaty teatralne odbywają się na terenie całego kraju, a także w ramach seminarium z zakresu pantomimy, tańca i sztuki cyrkowej, np. podczas Festiwalu „Lądeckie Lato Baletowe” oraz „Ogrodów Muzycznych” na Zamku Królewskim w Warszawie.
Pastecka jest autorką wielu okolicznościowych widowisk i artystycznych akcji dla prestiżowych instytucji w stolicy, takich jak Zamek Królewski, Filharmonia Narodowa, Pałac Ostrogskich, Łazienki Królewskie, Pałac w Wilanowie, Teatr Wielki, Teatr Polski, jak również dla takich podmiotów jak „Gazeta Wyborcza”, Kredyt Bank, Hotel Marriott oraz Zachęta.
Była inicjatorką oraz kierownikiem artystycznym „Międzynarodowego Dnia Pantomimy” (1998–2004), który prezentował artystów pantomimy nie tylko z Polski, ale również z takich krajów jak Czechy, Francja, Japonia, Niemcy, Słowacja, Ukraina oraz USA.
Elżbieta Pastecka ma na swoim koncie wiele publikacji (esejów oraz recenzji) dotyczących tańca i teatru pantomimy, które ukazały się w renomowanych magazynach „Scena” oraz „Taniec” (publikowany przez Teatr Wielki w Warszawie do 1994 roku). Jest także członkinią Sekcji Krytyków Teatralnych ZASP. W swojej karierze była wielokrotnie stypendystką The British Council oraz ministerstw spraw zagranicznych Holandii, Francji i Norwegii.
Przypisy
- a b Elżbieta Pastecka. e-teatr.pl. [dostęp 13.06.2012 r.]
- XIII Międzynarodowy Festiwal Tańca. gokgrojec.pl. [dostęp 13.06.2012 r.]
- Łochów. IV Wędrujący Salon Artystyczny. e-teatr.pl. [dostęp 13.06.2012 r.]
- MimArt 1991–2007. strony.aster.pl. [dostęp 13.06.2012 r.]
- Wrota Piekieł. e-teatr.pl. [dostęp 13.06.2012 r.]
- Studio Obrazu Teatralnego MimArt. e-teatr.pl. [dostęp 13.06.2012 r.]
- a b Jak cicho jest spotkać Mima. polityka.pl. [dostęp 13.06.2012 r.]
- a b Warszawa. Atrakcje Festiwalu Ogrody Muzyczne. e-teatr.pl. [dostęp 13.06.2012 r.]
- A.C.Krasicki, M.Prokop, K.Wesołowski: GEJLANDIA czyli homoseksualizm po polsku. 04.08.2003 r. [dostęp 01.07.2012 r.] przedruk za Machina 01.2002
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Bohdan Wróblewski | Mista Pita | Mattitjahu Szoham | Kaja Paschalska | Estelle Clark | Karol Gołębiowski (organista) | Piotr Grudziński | Andrzej Wolf | Wojciech Asiński | Stefania Iwińska | Tadeusz Chmielewski (aktor) | Antoni Brodowski | Marcin Kudełka | Przemysław Kwiek | Agata Tuszyńska | Michał Kaczyński (poeta) | Emazet | Adam Półtawski | Hanna Ożogowska | Andrzej HeidrichOceń: Elżbieta Pastecka