Wawrzyszew to ważny punkt na mapie warszawskiego metra, będący stacją linii M1. Zlokalizowana jest w interesującej okolicy, w rejonie ulic, takich jak: Kasprowicza, Wolumen, oraz Lindego.
Stacja pełni istotną rolę, łącząc mieszkańców z innymi częściami stolicy i ułatwiając codzienne podróże komunikacją miejską.
Opis stacji
Wawrzyszew to stacja jednokondygnacyjna, zaprojektowana z myślą o wygodzie pasażerów. Perony, o szerokości 4.5 metra każdy, są rozmieszczone po obu stronach stacji, podczas gdy tory metra przebiegają pośrodku. Całkowita długość stacji wynosi 149 metrów, a cała struktura znajduje się wzdłuż ulicy Kasprowicza. Na południu, głowica stacji prowadzi na ulice Wolumen oraz Lindego, a północne wyjścia znajdują się blisko ul. Wergiliusza.
Jednym z charakterystycznych elementów jest bliskość stacji do bazaru Wolumen, co czyni ją wygodnym punktem przesiadkowym dla osób odwiedzających ten popularny targ. Na końcach stacji umieszczono zarówno schody ruchome, jak i stacjonarne, co ułatwia dostęp do peronów.
Wejście do stacji zbudowane jest w formie murowanego budynku z rozsuwanymi drzwiami, co jest nowością w porównaniu do tradycyjnych zadaszonych wiat. Pomalowane na czerwono wejście od strony bazaru Wolumen przyciąga wzrok, a peron utrzymany jest w szarościach z charakterystycznymi kamiennymi ławkami.
Budowa odcinka Bielańskiego metra, zwłaszcza Słodowiec – Młociny, realizowana była metodą odkrywkową, co miało wpływ na termin uruchomienia stacji Stare Bielany oraz Wawrzyszew. Warto nadmienić, że za stacją Wawrzyszew nie ma zwrotnicy, co oznacza, że aby zawrócić, pociągi muszą dojechać do komory torów odstawczych, zlokalizowanej za stacją Młociny.
Ostatnie przygotowania
Budowa stacji metra zakończyła się pomyślnie, a ostatnie etapy prac miały miejsce w lipcu 2008 roku. Od 25 do 27 lipca tegoż roku, w wybrany weekend, przeprowadzono intensywne jazdy próbne pociągów na odcinku pomiędzy Starymi Bielanami a Wawrzyszewem. Możliwe, że w tym czasie wystąpiły przestoje na pobliskich stacjach, takich jak Marymont oraz Słodowiec, ponieważ pociągi biorące udział w testach korzystały z komory torów rozjazdowych usytuowanej za stacją Słodowiec, gdzie wcześniej odbywało się zawracanie składów metra.
Podczas jazd próbnych szczegółowo testowano zarówno tory, jak i wszystkie systemy funkcjonujące w tunelach oraz na dwóch nowych stacjach. W dniu 24 lipca 2008 roku, w ramach odbiorów technicznych, przeprowadzono również próbne zadymienie stacji oraz testy wentylatorów, co miało na celu zapewnienie pełnej sprawności systemów przeciwpożarowych. Stacja Wawrzyszew została ostatecznie oddana do użytku pasażerskiego 25 października 2008 r., co stanowi ważny krok w rozwoju warszawskiego metra.
Terminy
Ważne daty i wydarzenia związane z budową stacji Wawrzyszew przedstawiają kluczowe momenty inwestycji, które były istotne dla rozwoju infrastruktury metra w Warszawie.
- data rozstrzygnięcia przetargu – 29 listopada 2005 r., przy czym przetarg na budowę tuneli oraz dwóch stacji, Stare Bielany i Wawrzyszew, został wygrany przez konsorcjum Mostostalu Warszawa oraz firmę Acciona Development,
- data zawarcia umowy – 31 maja 2006 r.,
- data rozpoczęcia budowy – czerwiec/lipiec 2006 r.,
- data zakończenia budowy – czerwiec 2008 r.,
- data oddania do ruchu pasażerskiego – 25 października 2008 r.,
- czas realizacji zamówienia – 16 i pół miesiąca,
- koszt budowy dwóch stacji i tuneli – 217 697 410 zł.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Zacisze (stacja metra) | Warszawa Wola Grzybowska | Warszawa Gocławek | Warszawa Czyste | Warszawa Zachodnia WKD | Warszawa Koło | Warszawa Wileńska | Radiowo (stacja kolejowa) | Centrum (stacja metra) | Dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia | Warszawa Żwirki i Wigury | Warszawa Zoo | Warszawa Zachodnia | Warszawa Wola (przystanek kolejowy) | Warszawa Wileńska Marki | Warszawa Ursus Północny | Warszawa Ursus (przystanek kolejowy) | Warszawa Śródmieście | Warszawa Rembertów (stacja kolejowa) | Warszawa Reduta OrdonaOceń: Wawrzyszew (stacja metra)