Warszawa Wola Grzybowska to przystanek osobowy, który z całą pewnością zasługuje na szczegółowe omówienie. Obsługiwany jest przez Polskie Koleje Państwowe oraz Koleje Mazowieckie i Warszawską Szybką Kolej Miejską, co czyni go kluczowym punktem transportowym w regionie. Znajduje się on przy ulicy Głowackiego, w urokliwej dzielnicy Wesoła, będącej częścią stolicy.
Z perspektywy komunikacji miejskiej, przystanek Warszawa Wola Grzybowska pełni istotną funkcję, bowiem jest on umiejscowiony na granicy pierwszej strefy biletowej Zarządu Transportu Miejskiego. Z tego powodu zarówno mieszkańcy, jak i przyjezdni mogą korzystać z dogodnych połączeń z innymi częściami miasta.
Warto zaznaczyć, że przystanek przeszedł zmiany historyczne. W 2005 roku, zaledwie trzy lata po tym, jak Wesoła została włączona w granice Warszawy, zmieniono jego nazwę z Wola Grzybowska na Warszawa Wola Grzybowska. Choć zmiana ta miała miejsce, to tablice informacyjne na pronach zostały zaktualizowane dopiero w 2011 roku, co ilustruje długi proces, który często towarzyszy takim przekształceniom.
Opis przystanku
Perony
Przystanek charakteryzuje się dwiema wysokimi peronami bocznymi, z których każdy ma długość 200 metrów. Każdy z tych peronów posiada jedną krawędź peronową, co pozwala na łatwy dostęp dla pasażerów. Na peronach zainstalowane są dwie blaszane wiaty przystankowe z ławeczkami, które zapewniają schronienie przed warunkami atmosferycznymi.
Kasa biletowa
Kasa biletowa Kolei Mazowieckich była zlokalizowana przy pierwszym peronie. Znajdowała się w niewielkim blaszanym baraku, który niestety został rozebrany w początkowych miesiącach 2009 roku, co wpłynęło na dostępność usług biletowych na tym przystanku.
Przejście przez tory
Pomiędzy peronami usytuowane jest przejście naziemne, które przebiega po torach i jest zabezpieczone rogatkami. To rozwiązanie zapewnia bezpieczeństwo pasażerów, umożliwiając im komfortowe i bezpieczne przechodzenie pomiędzy dwoma peronami.
Schemat przystanku
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski w Woli Grzybowskiej odgrywa kluczową rolę w komunikacji miejskiej Warszawy. Centrum tego obszaru przyciąga wielu podróżnych, co sprawia, że analiza statystyk pasażerskich jest niezbędna dla oceny rozwoju i potrzeb infrastrukturalnych.
Rok | Roczna wymiana | Pasażerowie na dobę | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 3 320 000 | 9 100 | 22 |
2018 | 2 960 000 | 8 100 | 28 |
2019 | 3 100 000 | 8 500 | 29 |
2020 | 3 000 000 | 8 200 | 16 |
2021 | 2 920 000 | 8 000 | 20 |
2022 | – | 9 900 | 26 |
Warto zwrócić uwagę na zmienność liczby pasażerów w poszczególnych latach. Odnotowane dane stają się podstawą do dalszego planowania transportu publicznego i mogą pomóc w usprawnieniu dostępności dla wszystkich mieszkańców.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- a b c d Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Przewozy pasażerskie [online], Portal statystyczny UTK [dostęp 20.02.2023 r.]
- Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r. [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 30.01.2020 r.]
- Miszmasz w nazewnictwie stacji. Dlaczego PLK nie są konsekwentne?
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Warszawa Gocławek | Warszawa Czyste | Warszawa Zachodnia WKD | Warszawa Koło | Warszawa Wileńska | Radiowo (stacja kolejowa) | Centrum (stacja metra) | Dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia | Kabaty (stacja metra) | Karolin (stacja metra) | Zacisze (stacja metra) | Wawrzyszew (stacja metra) | Warszawa Żwirki i Wigury | Warszawa Zoo | Warszawa Zachodnia | Warszawa Wola (przystanek kolejowy) | Warszawa Wileńska Marki | Warszawa Ursus Północny | Warszawa Ursus (przystanek kolejowy) | Warszawa ŚródmieścieOceń: Warszawa Wola Grzybowska