PKP Intercity, funkcjonujący pod skrótem PKPIC, to ważny gracz na polskim rynku transportu kolejowego. Należy do grupy Polskich Kolei Państwowych i specjalizuje się w dalekobieżnych przewozach pasażerskich. Przewoźnik oferuje usługi pod różnymi markami, w tym Twoje Linie Kolejowe, InterCity, Express Intercity i Express Intercity Premium.
Oferta PKP Intercity obejmuje także możliwość podróży w wagonach sypialnych oraz z miejscami do leżenia, co z pewnością zwiększa komfort pasażerów. Przewoźnik stale rozwija swoje usługi, dostosowując je do oczekiwań podróżnych.
W 2023 roku PKP Intercity odnotowało 18,2% udziału w rynku w zakresie liczby pasażerów, co plasuje go na drugiej pozycji w Polsce. Jeśli jednak chodzi o przewozy mierzone w pasażerokilometrach, przewoźnik zajął pierwszą lokatę z wynikiem 58,8%, co potwierdza jego dominującą obecność na krajowym rynku kolejowym.
Historia spółki
W 2001 roku miało miejsce kluczowe wydarzenie, kiedy spółka zostały wydzielone zPKP. 30 sierpnia tego samego roku uzyskała 50-letnią licencję na świadczenie przewozów pasażerskich, a dzień później rozpoczęła działalność przewozową. Przedsiębiorstwo przejęło obsługę przewozów kwalifikowanych, które cieszyły się dużym zainteresowaniem, ponieważ w 2000 roku z tych usług skorzystało aż 10 milionów pasażerów. Na początek do nowej spółki skierowano 1500 pracowników. Ważnym momentem w historii firmy nastąpił 28 kwietnia 2005, gdy przewoźnik przejął większościowy pakiet udziałów w Warsie.
Z dniem 2 stycznia 2008 spółka przekształciła się w spółkę akcyjną, a 1 grudnia 2008 roku przejęła od PKP Przewozy Regionalne odpowiedzialność za obsługę międzywojewódzkich pociągów pospiesznych. W ramach tego przejęcia zyskano także część taboru Przewozów Regionalnych oraz 4070 pracowników, a także 1850 z PKP Cargo. To wydatnie wpłynęło na wzrost liczby przewożonych pasażerów, która wzrosła z 14,7 miliona w 2008 roku do 51,7 miliona w 2009 roku. Niestety od tego momentu firma zaczęła doświadczać corocznego spadku liczby pasażerów, mimo wcześniejszego trendu wzrostowego.
Odwracanie negatywnej tendencji zaczęło się dopiero w 2015 roku, kiedy to w ofercie pojawiły się nowoczesne składy Pendolino, co przyczyniło się do skrócenia czasów podróży między największymi miastami. Po przejęciu połączeń wojewódzkich, spółka zaczęła notować straty, które udało się zatrzymać w 2016 roku, gdy osiągnięto zysk w wysokości 48,4 miliona złotych.
W grudniu 2010 roku nastąpiły kolosalne opóźnienia w rozkładzie jazdy pociągów, spowodowane atakiem surowej zimy i zmianami w harmonogramie. W konsekwencji doszło do odwołania wiceministra infrastruktury Juliusza Engelhardta oraz prezesa PKP Andrzeja Wacha, a także dyrektora technicznego PKP IC Dariusza Fidyta. Również prezes PKP IC Grzegorz Mędza zrezygnował z pełnionej funkcji. 25 lutego 2011 roku spółka podpisała z Ministerstwem Infrastruktury umowę ramową na dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich na okres 10 lat, której całkowita wartość dotacji wyniesie 4,5 miliarda złotych, a eksploatacja przewozów ma sięgać 299 milionów pockm.
W latach 2015-2018 sytuacja finansowa dotacji do pasażerskich przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych przedstawiała się następująco:
- 2015 – 484,4 mln zł (m/w) i 10,2 mln zł (m/n),
- 2016 – 522,9 mln zł (m/w) i 15 mln zł (m/n),
- 2017 – 545,5 mln zł (m/w) i 11 mln zł (m/n),
- 2018 – 562,6 mln zł (m/w) i 11 mln zł (m/n),
- 2024 – 603 mln zł.
Od momentu powstania PKP Intercity, na rynku zaczęły pojawiać się nowe, konkurencyjne podmioty. W 2009 roku Przewozy Regionalne wprowadziły do swojej oferty pociągi międzywojewódzkie pod marką Interregio, oferując korzystniejsze ceny przejazdów w porównaniu do pociągów TLK. Wzrost sieci autostrad oraz dróg ekspresowych z kolei przyczynił się do rozwoju oferty przewoźników autobusowych. Nowym graczem w tej branży stał się Polski Bus, który zadebiutował w 2011 roku, proponując bilety już od 1 zł. Na krajowych trasach pojawili się także nowi przewoźnicy lotniczy, tacy jak LOT, Eurolot (do 2015), OLT Express (do 2012), oraz Roamy Tanie Loty, co wyraźnie wpłynęło na konkurencję i możliwość przystosowania oferty Intercity.
W odpowiedzi na sytuację epidemiologiczną związaną z pandemią COVID-19, 16 marca 2020 roku przewoźnik rozpoczął stopniowe zawieszanie połączeń, co doprowadziło do realizacji zaledwie 20% standardowej oferty w pierwszych dniach kwietnia, w tym całkowitego zawieszenia połączeń międzynarodowych, Express InterCity Premium i Express InterCity. W rezultacie liczba sprzedawanych biletów spadła o około 91%. W okresie od 20 marca do 5 kwietnia przewoźnik, wspólnie z liniami lotniczymi LOT oraz przewoźnikiem autobusowym Polonus, zorganizował akcję #LOTdoDomu, która miała na celu sprowadzenie do Polski osób, które utknęły zagranicą z powodu zamkniętych granic. W ramach akcji zrealizowano 68 dodatkowych kursów, dzięki czemu z lotniska Chopina do domów powróciło ponad 3 tysiące osób.
Obsługiwane połączenia
Na początku swojej działalności spółka PKP Intercity wprowadziła na rynek pociągi kwalifikowane jako Express, InterCity, EuroCity oraz EuroNight. W roku 2002 zadebiutowała marka nocnych pociągów pospiesznych o nazwie Nocny Express, a 12 grudnia 2004 roku przewoźnik rozpoczął kursowanie dziennymi pociągami pospiesznymi, które otrzymały nazwę InterRegion. Od 4 kwietnia 2005 roku, obie te marki zostały zastąpione przez szyld Tanie Linie Kolejowe, stworzony jako konkurencja dla pociągów pospiesznych Przewozów Regionalnych.
Nowa oferta miała na celu przyciągnięcie pasażerów dzięki m.in. obowiązkowemu rezerwowaniu miejsc oraz lepszemu taborowi, jednocześnie utrzymując porównywalną cenę biletów. Podział na pociągi dzienne i nocne pozostawiono, przy czym w tych ostatnich wciąż zapewniano ochronę pasażerów. 1 grudnia 2008 roku PKP Intercity przejęło od PKP Przewozy Regionalne obsługę pociągów pospiesznych międzywojewódzkich. Początkowo nie unifikowano pociągów pospiesznych z PKP PR z własnymi TLK, ale ostatecznie, 2 listopada 2009 roku, oba te typy pociągów zostały połączone pod marką TLK.
W 2009 roku wprowadzono kategorię Express InterCity, która zastąpiła wcześniejsze kategorie Express oraz InterCity. W grudniu 2014 roku oferta przewoźnika została wzbogacona o połączenia w kategorii Express InterCity Premium oraz przywrócono kategorię InterCity. W rozkładzie jazdy na sezon 2019/2020, pociągi PKP IC zatrzymują się w ponad 400 miejscowościach na terenie Polski.
Express InterCity Premium
Pociągi tej kategorii kursują od 14 grudnia 2014 roku. Wyróżniają się one nowoczesnym taborem ED250 Pendolino i obsługują kluczowe relacje łączące Warszawę z innymi dużymi miastami, takimi jak Bielsko-Biała, Gliwice, Gdynia, Katowice, Kołobrzeg, Kraków, Rzeszów oraz Wrocław. Pociągi te osiągają najwyższe prędkości na polskich trasach, z rozkładową prędkością dochodzącą do 200 km/h na wybranych odcinkach.
Pociągi Pendolino oferują klimatyzację, umożliwiają przewóz rowerów, dysponują strefą barową, strefą ciszy, dostępem do sieci Wi-Fi, a także oferują darmowy poczęstunek. Warto zauważyć, że w pociągach EIP nie można kupić biletów na pokładzie.
Express InterCity
W kategorii Express InterCity znajdują się pociągi wyposażone w najnowszy tabor, który jest przystosowany do prędkości 160 km/h. W każdej jednostce tej kategorii znajduje się wagon restauracyjny lub barowy, obsługiwany przez WARS, w ramach którego pasażerowie mogą liczyć na darmowy poczęstunek oraz dostęp do Wi-Fi. Niektóre składy wyposażone są w wagony z przedziałami menedżerskimi, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, a także wagonami do przewozu rowerów i nart czy wagonami dla dzieci z placami zabaw.
InterCity
Pociągi InterCity powróciły do oferty w grudniu 2014 roku. W ich skład wchodzą nowoczesne wagony oraz EZT FLIRT³ i Dart, w zakupie których pomogły fundusze Unii Europejskiej. Pociągi IC obsługują także wagony barowe i restauracyjne, a ich ceny biletów są identyczne jak w przypadku pociągów TLK. Te składy są finansowane w ramach umowy pomiędzy PKP IC a MIR, która dotyczy dofinansowania międzywojewódzkich przewozów pasażerskich.
Twoje Linie Kolejowe
To najniższa kategoria pociągów uruchamianych przez PKP Intercity, cechująca się korzystniejszymi cenami biletów w porównaniu do pociągów EIC i EIP. Pod marką TLK kursuje 266 pociągów, zatrzymujących się w około 350 miejscach. Warto zaznaczyć, że 14 grudnia 2014 roku spółka postanowiła zrezygnować z wagonów barowych i restauracyjnych w składach TLK, nawet na najdłuższych trasach.
Pierwsze pociągi Tanich Linii Kolejowych pojawiły się 4 kwietnia 2005 roku, obsługując jedynie 12 połączeń dziennie. Jednak zmiany w rozkładzie jazdy w grudniu 2009 roku przyniosły wzrost liczby połączeń TLK z 24 do 377, a 1 stycznia 2011 roku zmieniono nazwę marki z Tanich Linii Kolejowych na Twoje Linie Kolejowe. Planowane jest, aby w przyszłości wszystkie pociągi TLK zastąpiono pociągami InterCity. Te pociągi również są objęte umową PKP IC – MIR na dofinansowanie międzywojewódzkich przewozów pasażerskich.
Międzynarodowe
PKP Intercity prowadzi także międzynarodowe pociągi EuroCity, EuroNight oraz pośpieszne, które od 9 grudnia 2013 roku obsługują odcinki krajowe pod marką Twoje Linie Kolejowe, InterCity lub Express InterCity. Pociągi międzynarodowe EuroCity oraz EuroNight oferują klimatyzację, wagony restauracyjne, a część z nich dysponuje wagonami przystosowanymi do przewozu osób na wózkach inwalidzkich oraz rowerów i sprzętu turystycznego. Dodatkowo, w niektórych pociągach dostępna jest sieć Wi-Fi.
Okazjonalne
W ofercie PKP Intercity znajdują się również pociągi okazjonalne. W 2005 roku zorganizowano specjalne połączenia na pogrzeb Jana Pawła II w Watykanie. W 2012 roku spółka uruchomiła około 70 dodatkowych pociągów z okazji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012, a w roku 2016 miała miejsce organizacja 46 dodatkowych połączeń na Światowe Dni Młodzieży.
Intercity Bus
PKP Intercity oferuje również połączenia autobusowe w ramach Intercity Bus, które są uruchamiane w sytuacjach, gdy ruch pociągów jest utrudniony z powodu prac modernizacyjnych lub jako uzupełnienie połączeń do popularnych miejscowości turystycznych, które nie mają dostępu do sieci kolejowej. Od końca 2014 roku przez cały rok Intercity Busy zastąpiły pociągi łączące Warszawę z Białymstokiem, podczas gdy część linii nr 6 była całkowicie nieczynna z powodu prowadzonych modernizacji przez PKP PLK.
Zlecanie realizacji połączeń innym przewoźnikom
W marcu 2018 roku PKP Intercity po raz pierwszy skorzystało z opcji zlecenia obsługi połączenia innemu przewoźnikowi. W tym przypadku pociągi jeżdżące na trasie Jasło – Zagórz są obsługiwane przez SKPL i kursują pod marką TLK.
Tabor
Na początku działalności spółka dysponowała taborami, które przeszły na nią z macierzystej firmy PKP w wyniku wypoższenia i podziałów. W skład tego wyposażenia weszły między innymi 1300 wagonów osobowych różnych standardów (X i Z), bagażowych oraz gastronomicznych. Oprócz tego wszystkie wagony sypialne i z miejscami do leżenia zostały przekazane PKP Intercity. Co ciekawe, firma nie dysponowała własnymi pojazdami trakcyjnymi, planując zamiast tego ich wynajem od PKP Cargo. Już od samego początku PKP Intercity zaczęło stopniowo powiększać swój park taborowy.
W 2001 roku do firmy trafiło 10 fabrycznie nowych wagonów HCP Z1 154Aa, a w kolejnym 2002 roku dostarczono dodatkowe 7 wagonów tego samego rodzaju. Rok później zainwestowano z kolei w 7 sztuk wagonów HCP Z1 152Aa. W 2004 roku nastąpił kolejny ważny krok, polegający na zakupie nowych wagonów, które miały być wykorzystywane w składach pociągu Jan Kiepura. W tym czasie podniesiono maksymalną prędkość pociągu do 200 km/h, co wymusiło dostosowanie taboru do tych warunków. Wcześniejsze wagony, takie jak kuszetka 134Ab, mogły jeździć tylko przy maksymalnej prędkości 160 km/h. W ramach tych działań spółka nabyła 10 nowych wagonów sypialnych 305Ad oraz przebudowała cztery już posiadane wagony 152A na nowoczesne wagony sleeperette typu 152Az.
Rozwój taboru kontynuowano w 2008 roku, kiedy rozpoczęto przejmowanie lokomotyw od PKP Cargo. Tego samego roku podpisano umowę z zakładami H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych na 17 wagonów Z1, które miały być wykorzystywane w połączeniach EIC i EC. Ostatecznie, z „powodu” opóźnień, zamówienie zostało zmniejszone do 14 wagonów. Pod koniec czerwca 2008 roku podpisano umowę z firmą Siemens na dostawę 10 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych Eurosprinter ES64U4 Taurus.
Kolejne zmiany miały miejsce po 1 grudnia 2008 roku, kiedy to PKP Intercity zaczęło obsługiwać pociągi pospieszne, co wiązało się z przejęciem lokomotyw takich jak EU07, EP07, SU45 i elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 Bydgostia, łącznie z około 1830 wagonami PKP Przewozów Regionalnych.
Aktualny stan lokomotyw na koniec 2008 roku przedstawiał się następująco: 1 jednostka EP05, 157 EP07, 9 EP08, 47 EP09, 169 EU07, 50 SM42 i 19 SU45 oraz 3131 wagonów. Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej otworzyły się nowe możliwości pozyskiwania dofinansowania na rozwój taboru w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wstępne plany na 2008 rok zakładały zakup 20 zespołów, które miały umieć poruszać się z prędkością maksymalną 200-250 km/h, a także 36 składów z prędkością 160 km/h, przy równoczesnym zmodernizowaniu 360 wagonów. Przewidziano, że inwestycje te będą realizowane w latach 2009–2012.
30 maja 2011 roku PKP Intercity podpisało kontrakt z Alstom Transport na dostawę 20 sztuk 7-członowych pociągów Pendolino oraz budowę zaplecza technicznego w Warszawie, które miało być przeznaczone do utrzymania taboru szybkiej kolei. Wartość umowy wyniosła 2,11 miliarda złotych, a zaplecza technicznego – 160 milionów złotych, przy cząstkowym dofinansowaniu z POIiŚ w wysokości 317 milionów złotych i 28 milionów złotych. Początkowo planowano, że wsparcie unijne pokryje 50% kosztów zakupu, jednak Komisja Europejska na to się nie zgodziła. Dodatkowo, zamówione pociągi nie były wyposażone w mechanizm wychylnego nadwozia, co wzbudziło kontrowersje z uwagi na wcześniejsze plany dotyczące modernizacji linii z Warszawy do Gdyni.
W 2011 roku ZNTK Oleśnica przystąpiły do kompleksowej modernizacji lokomotywy EU07, która obejmowała instalację silników asynchronicznych oraz zwiększenie maksymalnej prędkości do 160 km/h. W czerwcu 2013 roku zamówiono modernizację dwóch kolejnych lokomotyw EU07 do standardu EU07A. Ważnym elementem, w lipcu 2012 roku, była umowa dotycząca modernizacji 68 wagonów, które miały być wykorzystywane w trasach między Przemyślem, Wrocławiem a Szczecinem, co realizowane było przez konsorcja współpracujące z różnymi fabrykami, w tym Fabryką Pojazdów Szynowych – H. Cegielski.
Dnia 18 października 2012 roku zawarto umowę z FPS na zakup 25 nowych wagonów Z1 do obsługi połączeń TLK z Wrocławia do Gdyni. Następne zakupy miały miejsce w maju 2015 roku, kiedy spółka ponownie współpracowała z FPS, tym razem zamawiając 20 wagonów Z1 do obsługi połączeń EIC. Całkowity koszt nabytych wagonów wyniósł 292 mln zł, a dofinansowanie z POIiŚ pokryło część tych wydatków w wysokości 131 mln zł. W kolejnych latach PKP Intercity kontynuowało inwestycje w rozwój taboru.
Lokomotywy elektryczne
Typ | Ilość jednostek w ruchu | Max. prędkość | ETCS | Producent | Modernizacja | Notatki |
---|---|---|---|---|---|---|
EP05 | 1 | 160 km/h | Brak | Škoda | ZNTK Gdańsk | |
EU07 | 45 | 125 km/h | Brak | Pafawag / HCP | ||
EP07 | 127 | 125 km/h | Brak | Pafawag / HCP | ZNTKiM | |
EU07A | 3 | 160 km/h | Brak | Pafawag / HCP | ZNTK Oleśnica/Olkol | |
EP08 | 9 | 140 km/h | Brak | Pafawag | ||
EP09 | 46 | 160 km/h | Brak | Pafawag | ||
EU44 Husarz | 10 | 230 km/h | Brak | Siemens | ||
EU160 Griffin | 58 na 96 | 160 km/h | Tak | Newag | ||
EU200 Griffin | 9 na 78 | 200 km/h | Tak | Newag | ||
Suma: 308 |
Lokomotywy spalinowe
Seria | Typ | Liczba | Prędkość maksymalna | Producent | Modernizator | _ |
---|---|---|---|---|---|---|
SM42 | 6D | 17 | 90 km/h | Fablok | _ | _ |
SM42 | 18D | 10 | 90 km/h | Fablok | Newag | _ |
SU4210 | 6Dl | 10 | 90 km/h | Fablok | Newag | _ |
SU4220 | 6D-FPS | 13 | 90 km/h | Fablok | HCP-FPS | _ |
SU160 Gama | 111Db | 10 | 140 km/h | Pesa | _ | _ |
SM60 | EffiShunter 300 | 10 | 60 km/h | CZ Loko | _ | _ |
Łącznie: 70 |
Lokomotywy hybrydowe
Seria | Typ | Ilość sztuk w użyciu | Prędkość maksymalna | Producent | _ |
---|---|---|---|---|---|
Gama | _ | 0 z 16 | 160 km/h | Pesa | _ |
Elektryczne zespoły trakcyjne
Seria | Liczba | Liczba członów | Liczba miejsc | _ | _ | Prędkość maksymalna | Producent | _ | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 kl. | 1 kl. | _ | ||||||||
ED74 Bydgostia | 14 | 4 | 161+8 | 33 | 2 | Nie | Tak | 160 km/h | Pesa | _ |
ED160 FLIRT³ | 32 | 8 | 294+6 | 60 | 2 | Tak | Tak | 160 km/h | Stadler Polska | _ |
ED161 Dart | 20 | 8 | 294 | 60 | 2 | Tak | Tak | 160 km/h | Pesa | _ |
ED250 Pendolino | 20 | 7 | 355 | 45 | 2 | Tak | Tak | 250 km/h | Alstom | _ |
Razem: 86 |
Hybrydowe zespoły trakcyjne
Seria | Liczba | Liczba członów | Liczba miejsc | Prędkość maksymalna | Producent | _ | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 kl. | 1 kl. | _ | ||||||
Impuls | 0 z 35 | _ | 154 | 20 | 4 | 160 km/h | Newag | _ |
Wagony
Na dzień 31 grudnia 2013 roku spółka dysponowała 2681 wagonami, w tym 60,9% stanowiły wagony 2. klasy, a 22,2% wagony 1. klasy. Wśród nich 492 wagonów było wyposażonych w klimatyzację. Z łącznej liczby wagonów, 64,33% miało dopuszczenie do prędkości 160 km/h, a 5,95% do 200 km/h. Średni wiek wagonów wynosił 28 lat. W czerwcu 2014 roku spółka miała 1500 sprawnych wagonów, z tego 518 posiadało klimatyzację. Według danych z listopada 2016 roku, spółka mogła pochwalić się 2315 wagonami, wśród których 169 miało dostosowanie do prędkości 200 km/h, a 1675 do 160 km/h.
Pojazdy kolejowo-drogowe
PKP Intercity oprócz standardowego taboru kolejowego dysponuje również 5 pojazdami Unimog U423 oraz 6 Crabami 1500E, które mogą być używane do prac manewrowych.
Tabor wypożyczony i testowy
Zarówno w ramach współpracy z zagranicznymi przewoźnikami, jak i w razie zagrożeń taborowych, spółka regularnie włącza inne lokomotywy do swojego rozkładu. Przykładowo, lokomotywa Škoda 71E była wykorzystywana w rozkładzie 2007/2008 do kursowania z Krakowa do Rzeszowa. W przypadku problemów taborowych, PKP Intercity korzysta z usług innych przewoźników i firm zajmujących się leasingiem, w tym České dráhy, DB Schenker Rail Polska, Ecco Rail, Newag, PKP Cargo oraz Dispolok. Lokomotywy, które są zamawiane na wynajem to głównie modele elektryczne, rzadziej spalinowe, a także osobowe wagony. Okazjonalnie korzysta się też z lokomotyw testowych, takich jak Vectron DC w 2012 roku czy 111Ed Gama w 2013 roku. W lutym 2018 roku wynajęto dwie lokomotywy Griffin od Newagu, aby zaspokoić braki środków transportowych dopasowanych do prędkości 160 km/h.
Obsługa podróżnych
W 2001 roku, przewoźnik uruchomił możliwość dokonywania rezerwacji biletów przez Internet. Z kolei w 2002 roku wprowadzono call center, co znacząco ułatwiło kontakt z klientami. W 2005 roku rozpoczęła się pełna sprzedaż biletów online, co zrewolucjonizowało proces zakupu. W styczniu 2006 na dworcu Centralnym w Warszawie otwarto pierwsze Centrum Obsługi Klienta, które wkrótce później zyskało odmianę na innych dworcach, takich jak: Gdańsk Główny, Katowice, Kraków Główny, Poznań Główny, Szczecin Główny oraz Wrocław Główny.
W 2007 roku wprowadzono dystrybucję magazynu W Podróży w pociągach, a także powstała poczekalnia VIP dla pasażerów na dworcu Warszawa Centralna. W miarę upływu czasu powstały również podobne pomieszczenia na dworcach w Krakowie i Wrocławiu, jednak pod koniec 2014 roku podjęto decyzję o ich likwidacji.
W 2009 roku, przewoźnik zainicjował sprzedaż biletów za pomocą automatów biletowych. Warszawa Centralna stała się pierwszym miejscem, gdzie pasażerowie mogli korzystać z tej formy zakupu. W styczniu 2012 roku uruchomiono elektroniczny system monitorujący ruch pociągów, znany jako InfoPasażer. Rok później, dzięki umowie z siecią T-Mobile, pasażerowie mogliby korzystać z Internetu oraz multimediów w wybranych pociągach.
W dniach od 16 do 20 listopada 2014 roku miała miejsce poważna awaria systemu sprzedaży biletów związana z wprowadzeniem dynamicznej taryfy i nowego rozkładu jazdy, co znacznie utrudniło sprzedaż biletów zarówno przez kanały zdalne, jak i w kasach. W grudniu tego samego roku przewoźnik rozpoczął sprzedaż biletów za pośrednictwem aplikacji SkyCash, co stanowiło krok ku cyfryzacji. W styczniu 2015 nawiązano współpracę z Google, przez co informacje o połączeniach zyskały dostępność w Google Maps.
Pomiędzy lutym a majem 2015 roku PKP IC przeprowadziło testy sprzedaży biletów w wybranych placówkach Poczty Polskiej. Niestety, w dniach od 13 do 15 lipca 2015 miała miejsce kolejna awaria systemu biletowego, która znów wstrzymała możliwość dokonywania zakupu przez Internet. Kolejnym ważnym krokiem było uruchomienie możliwości zakupu biletów z jedną przesiadką w internecie, co miało miejsce 20 listopada 2017 roku.
W listopadzie 2019 roku przewoźnik wprowadził opcję graficznej rezerwacji miejsc w pociągach elektrycznych (Pendolino, Dart i Flirt). W kwietniu 2021 roku, usługa ta została rozszerzona na pociągi spalinowe (SN84), a do marca 2023 roku objęto nią także wybrane składy wagonowe. Kolejne miesiące 2023 przyniosły rozszerzenie systemu graficznej rezerwacji na wszystkie pociągi krajowe przewoźnika. Tak ważne innowacje sprawiły, że od 20 grudnia 2023 roku pasażerowie mogli rezerwować miejsca w każdej podróży krajowej.
Ostatecznie, 31 maja 2022 roku aplikacja mPay rozpoczęła sprzedaż biletów PKP Intercity, co było jednym z wielu kroków w cyfryzacji sprzedaży. Później do grona dostępnych platform do zakupu dołączyły serwisy takie jak: e-podróżnik.pl (2 maja), Koleo (październik 2022), jakdojade.pl (12 grudnia 2023), eTravel (7 marca 2024), oraz biletico.pl (25 października).
Marketing i promocja
PKP Intercity realizuje różne formy kampanii reklamowych, które obejmują telewizję, w tym lokowanie produktów w programach, radio, prasę oraz internet, a także korzystanie z reklamy zewnętrznej. Od 2011 roku przewoźnik prowadzi także oficjalny profil na Facebooku, co zwiększa jego obecność w mediach społecznościowych.
Jednym z ciekawszych sposobów promocji są działania prowadzone za pomocą lokomotyw, które są wykorzystywane jako nośniki reklamy. W kontekście Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012 aż 10 lokomotyw typu ES64U4 Husarz oraz 10 typy EP09 zostało pokrytych grafiką nawiązującą do tego wydarzenia. W efekcie, 16 lokomotyw jeździło w barwach państw uczestniczących w Euro 2012, a 4 lokomotywy reprezentowały polskie miasta gospodarzy.
W czerwcu 2013 roku, w ramach współpracy z organizatorami Open’er Festival, dwie lokomotywy typu ES64U4 zostały udekorowane w barwy tego festiwalu. Z kolei od końca października 2013 do stycznia 2014 jedna lokomotywa EP09 promowała wprowadzenie na trasę nowoczesnych wagonów pasażerskich, łącząc stacje Przemyśl Główny, Katowice, Poznań Główny oraz Szczecin Główny.
W lipcu 2018 roku z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości Polski, na tory wyjechała lokomotywa udekorowana w barwy narodowe. Dodatkowo, na elektrycznych zespołach trakcyjnych PKP Intercity pojawiły się specjalne naklejki, symbolizujące ten ważny jubileusz.
Rok 2021 przyniósł kolejne pomysły na kampanie marketingowe w postaci udekorowanych lokomotyw EU160 Griffin, które otrzymały następujące tematyczne okleiny:
- EU160-023 – 100-lecie wybuchu III powstania śląskiego,
- EU160-027 – Przebojowy pociąg RMF FM,
- EU160-030 – #KupujŚwiadomie Produkt Polski.
Oprócz tego, spółka świadomie organizuje prezentacje swojego nowoczesnego oraz zmodernizowanego taboru na największych stacjach w Polsce, a także uczestniczy w targach kolejowych, takich jak Trako, co jeszcze bardziej angażuje społeczność i umożliwia promowanie usług przewozowych.
Siedziba i zaplecze techniczne
W grudniu 2016 roku, centrala PKP Intercity znalazła swoje nowe miejsce w nowoczesnym kompleksie biurowym Aleje Jerozolimskie 142A, zlokalizowanym w pobliżu stacji Warszawa Zachodnia. Wcześniej biura firmy mieściły się na ulicy Żelaznej 59a, a przed 1 listopada 2011 roku siedzibą była ul. Grójecka 17. To stamtąd zarządzano również innymi podmiotami, takimi jak PKP Cargo czy Przewozami Regionalnymi.
W bliskim sąsiedztwie Centrali funkcjonują cztery zakłady: Zakład Południowy, Zakład Zachodni, Zakład Północny oraz Zakład Centralny, zlokalizowane odpowiednio w Krakowie, Poznaniu, Gdyni oraz Warszawie.
W 2002 roku, PKP Intercity przejęło stację postojową Warszawa Grochów, której modernizację zakończono w 2007 roku. Na terenie o powierzchni 64 ha znajdują się m.in. 57 km torów oraz hale przeznaczone do obsługi lokomotyw oraz przeglądów wagonów. Największa hala ma długość 420 metrów i szerokość 24 metrów, co umożliwia równoległą obsługę trzech składów 16 wagonowych.
Na terenie tego obiektu znajdują się także symulatory lokomotyw EP09 oraz EU44. W kwietniu 2019 roku powstała spółka PKP Intercity Remtrak z siedzibą w Opocznie, w skład której wchodzą trzy oddziały: Warszawa Grochów, Libiszów (dawniej Idzikowice) oraz Opole.
Zakład Północny dysponuje trzema stacjami postojowymi: Gdynia Postojowa, która na 19,25 ha oferuje m.in. 11,6 km torów oraz halę napraw wagonów; Gdynia Grabówek, obejmująca 19,75 ha z 4,2 km torów oraz halami serwisowymi lokomotyw; a także Szczecin Zaleskie Łęgi, gdzie na 15,3 ha znajduje się 6,4 km torów oraz kontener sekcji.
Zakład Południowy prowadzi działalność na trzech stacjach postojowych: Kraków Dworzec Główny z 17 torami o łącznej długości 7,9 km, Katowice Zawodzie z 24 torami, oraz Kraków Prokocim mający 36 torów o długości 8,2 km na 13,66 ha.
Zakład Zachodni z kolei dysponuje stacją postojową, która mieści lokomotywownię i magazyn wagonowy we Wrocławiu przy ul. Paczkowskiej 26, na terenie o powierzchni 13,15 ha. Dodatkowo, przewoźnik planuje rozbudowę zaplecza w Poznaniu, która po przebudowie ma obsługiwać składy wagonowe, EZT oraz lokomotywy.
Przewoźnik wykorzystuje także tory postojowe w innych lokalizacjach, w tym na stacjach takich jak: Białystok, Bielsko-Biała Główna, Bydgoszcz Główna, Chełm, Częstochowa, Gdynia Leszczynki, Gliwice, Jelenia Góra, Kielce, Kołobrzeg, Kraków Płaszów, Lublin Główny, Łódź Kaliska, Olsztyn Główny, Ostrów Wielkopolski, Poznań Główny, Przemyśl Główny, Racibórz, Rzeszów Główny, Świnoujście oraz Zakopane.
Prezesi
W historii PKP Intercity istniało wielu prezesów, którzy mieli znaczący wpływ na rozwój tej instytucji. W poniższej tabeli przedstawiono ich kadencje oraz nazwiska.
Okres | Okres do | Nazwisko Prezesa | Notatka |
---|---|---|---|
2001 | luty 2005 | Andrzej Żurkowski | – |
luty 2005 | czerwiec 2006 | Jacek Prześluga | – |
czerwiec 2006 | 9 stycznia 2009 | Czesław Warsewicz | – |
9 stycznia 2009 | 7 kwietnia 2010 | Krzysztof Celiński | – |
7 kwietnia 2010 | 2 lutego 2011 | Grzegorz Mędza | – |
2 lutego 2011 | 23 marca 2011 | Lucyna Krawczyk (p.o.) | – |
23 marca 2011 | 22 stycznia 2014 | Janusz Malinowski | – |
22 stycznia 2014 | 16 stycznia 2015 | Marcin Celejewski | – |
16 stycznia 2015 | 9 marca 2016 | Jacek Leonkiewicz | – |
10 marca 2016 | 19 kwietnia 2024 | Marek Chraniuk | – |
19 kwietnia 2024 | do teraz | Janusz Malinowski | – |
Nagrody i wyróżnienia
Firma PKP Intercity ma na swoim koncie wiele znakomitych nagród i wyróżnień, które potwierdzają jej wysoką jakość usług oraz silną pozycję w branży. Oto niektóre z odznaczeń, które zdobyła:
- 2007 – tytuł Perły Polskiej Gospodarki nadany przez magazyn ekonomiczny „Polish Market”,
- 2016 – tytuł Laur Klienta w kategorii Transport Pasażerski,
- 2017 – tytuł Superbrands 2016/17,
- 2017 – tytuł Created in Poland Superbrands 2016/17.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Polregio | Srebrna (przedsiębiorstwo) | Emitel | Etoto | Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji „Warta” | RTV Euro AGD | Ringier Axel Springer Polska | W Investments | Polska Liga Siatkówki (przedsiębiorstwo) | Asfalt Records | Cobi (przedsiębiorstwo) | MSX Resources | Wydawnictwo Jaguar | AVT-Korporacja | Radio Zet | Simple | Spółdzielnia Inwalidów Świt | Itmagination | Poczta Polska | JEMS ArchitekciOceń: PKP Intercity