Polskie Linie Lotnicze LOT


Polskie Linie Lotnicze „LOT” S.A. to wiodący przedstawiciel branży lotniczej w Polsce. Historia tego przewoźnika sięga 29 grudnia 1928 roku, kiedy to powstał pod nazwą Linie Lotnicze LOT Sp. z o.o. W jego powstaniu wzięły udział prywatne linie lotnicze Aerolot oraz Aero, które zostały zintegrowane po nacjonalizacji. Działalność operacyjną PLL LOT rozpoczęło 1 stycznia 1929 roku, co czyni je jednymi z najstarszych czynnych linii lotniczych na świecie.

Obecnie, Polskie Linie Lotnicze LOT są częścią większej struktury, w której głównymi udziałowcami są Skarb Państwa posiadający 69,30% akcji oraz Polska Grupa Lotnicza, która ma 30,70% akcji. To połączenie gwarantuje stabilność oraz rozwój tego znaczącego gracza na rynku lotniczym.

PLL LOT jest też członkiem prestiżowego sojuszu Star Alliance, co otwiera nowe możliwości dla pasażerów oraz współpracy międzynarodowej. Wśród spółek zależnych PLL LOT można wymienić: LOT Travel, CEES, WRO-LOT, LOT Crew oraz różne marki, takie jak LOT Charters, LOT Cargo i LOT Flight Academy, które wzbogacają ofertę usług przewoźnika.

Historia

Początki

W 1928 roku, w odpowiedzi na potrzebę zmodernizowania polskiej komunikacji lotniczej, został opracowany program, który doprowadził do likwidacji prywatnych linii lotniczych w kraju.29 grudnia tego samego roku zainaugurowano działalność jedynego państwowego przedsiębiorstwa lotniczego pod nazwą Linje Lotnicze LOT Sp. z o.o. Działalność operacyjna rozpoczęła się 1 stycznia 1929, a bazą operacyjną stało się warszawskie lotnisko mokotowskie.

Pierwszym dyrektorem PLL LOT został mjr Tomasz Turbiak, a jego następcą w 1930 roku był mjr Wacław Makowski, który pełnił tę funkcję aż do wybuchu II wojny światowej we wrześniu 1939.

Na początku działalności, flota przewoźnika składała się z 21 maszyn, w tym 15 samolotów Junkers F 13 oraz 6 Fokkerów F.VIIa/1m. Dzięki tym maszynom od 1 stycznia 1929 roku PLL LOT prowadził loty na sześciu trasach krajowych oraz jednej międzynarodowej. Wśród krajowych destynacji znalazły się m.in. Warszawa–Łódź–Poznań, a pierwsze połączenie międzynarodowe prowadziło z Katowic przez Brno do Wiednia.

Uruchomienie trasy do Bukaresztu miało miejsce 1 kwietnia 1930. Kolejne kierunki obejmowały m.in. Ateny, Beirutu i Helsinki. W 1929 roku nastąpiła zmiana nazwy na „Polskie Linje Lotnicze LOT”, a również ogłoszono konkurs na projekt logo, którego zwycięzcą został warszawski artysta plastyk Tadeusz Gronowski.

Jego dzieło, przedstawiające stylizowanego żurawia w locie, pojawiło się na samolotach PLL LOT i stało się ikoną przewoźnika. W 1930 roku LOT przyłączono do Stowarzyszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA), otrzymując kod LO. Rok później, w 1931 uruchomiono linię Warszawa – Lwów – Czerniowce – Bukareszt.

Wśród pierwszych polskich samolotów eksploatowanych przez LOT znalazły się PWS-24 i RWD-5. Szczególne znaczenie miały samoloty PWS, które były używane na trasach krajowych. W 1930 roku powstał również Wydział Aerofotogrametryczny “Fotolot”, który dostarczał zdjęcia lotnicze dla Ministerstwa Robót Publicznych.

Jeden egzemplarz RWD-5 o znaku rejestracyjnym SP-LOT był używany od 1933 do 1936 roku. W latach 1935 i 1936 do floty wprowadzono nowoczesne samoloty Douglas DC-2 i Lockheed L-10-A Electra. W następnych latach LOT nabył samoloty Lockheed L-14-H Super Electra, co umożliwiło plany uruchomienia lotów transatlantyckich.

W maju 1938 roku odbył się pionierski przelot Lockheada z Los Angeles do Warszawy, który trwał 85 godzin i pokonał 24 850 km.

W dniu 26 kwietnia 1937 roku LOT uruchomił nowe połączenie z Helsinek do Lyddy (Tel Awiw), które stało się najdłuższym połączeniem w Europie tej ery.

W 1939 roku PLL LOT przedłużył linię Warszawa-Lydda do Beiru i uruchomił nowe trasy do Kopenhagi oraz Budapesztu.

W sierpniu 1939 roku LOT zatrudniał 694 wysoko wykwalifikowanych pracowników. Flota liczyła 26 samolotów, obejmując 18 komunikacyjnych. W 1936 roku kapitan Kazimierz Burzyński jako pierwszy osiągnął 1 milion km lotów.

15 czerwca 1939 roku urzędnicy PLL “LOT” zostali odznaczeni Orderami Odrodzenia Polski. Siedziba dyrekcji mieściła się w Warszawie przy ul. Nowogrodzkiej 49, a punkt sprzedaży biletów znajdował się przy Alejach Jerozolimskich 35.

Po II wojnie światowej

Działalność LOT-u została przerwana w okresie II wojny światowej. Po wojnie, 1 kwietnia 1945 roku, wznowiono loty krajowe, rozpoczynając działalność od trasy okrężnej Warszawa-Łódź-Kraków-Rzeszów-Lublin-Warszawa. Natomiast pierwsze połączenie międzynarodowe to Warszawa-Berlin, ruszające 11 maja tego samego roku.

1 lipca 1945 roku uruchomiono połączenie do Paryża i Sztokholmu, a w lipcu 1947 roku flota wzbogaciła się o 5 samolotów SNCASE SE.161 Languedoc.

Zarządzeniem z 30 września 1949 roku, utworzono państwowe przedsiębiorstwo Polskie Linie Lotnicze „Lot” oraz nadano mu statut. W 1948 roku działalność LOT obejmowała również usługi związane z opylaniem lasów dla rolnictwa, a w 1952 roku wprowadzono agrolotnicze działania.

W 1961 roku podpisano umowę wynajmu samolotu PZL MD-12P, które miały być testowane w ramach eksploatacji na trasach. Mimo dobrych osiągów, PLL LOT nie zdecydował się na zakup tego modelu.

W latach kolejnych LOT zainwestował w nowe samoloty – Iljuszyny, Convairy oraz Tupolewy, co pozwoliło na rozwój tras, w tym na loty transatlantyckie do Montrealu oraz Nowego Jorku.

Po 1989 r.

W końcówce lat 80. XX wieku rozpoczęła się wymiana floty na maszyny amerykańskie. W 1990 roku ostatnie Tupolewy dołączyły do floty, a w kwietniu 1989 roku rozpoczęto zamówienia na Boeingi 767. W 1992 roku LOT przekształcił się w spółkę akcyjną.

W kolejnych latach fir ma rozwijała swoją flotę, wprowadzając nowoczesne samoloty, w tym Embraery 145. W 2003 LOT dołączył do sojuszu Star Alliance jako czternasty członek.

W latach 2004-2009 PLL LOT posiadał linię niskobudżetową Centralwings. Działalność tej spółki zakończyła się w 2009 roku z powodu niskiej rentowności.

Od stycznia do czerwca 2006 roku Przewodniczącym Rady Nadzorczej PLL LOT był Władysław Bartoszewski.

W 2010 roku władze LOT-u rozważały usunięcie tradycyjnego logo „Żurawia” w związku z planowanymi zmianami, co spotkało się z protestami wśród pracowników i internautów. W rezultacie, zarząd zrezygnował z początkowych planów.

15 kwietnia 2011 roku wycofano z eksploatacji Embraery 145.

W 2012 roku przewoźnik zatrudniał 2028 osób i operował na 92 trasach, z główną bazą na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Kryzys w 2012 r.

Pod koniec 2012 roku PLL LOT zwrócił się do Skarbu Państwa o pomoc w wysokości 1 miliarda złotych. Problemy finansowe były wynikiem złych decyzji zarządu oraz braku polityki właścicielskiej ze strony MSP, co doprowadziło do zapaści finansowej spółki.

W raporcie Fundacji Republikańskiej wskazano na kluczowe błędy, które przyczyniły się do kryzysu, w tym brak nadzoru właścicielskiego oraz pasywność wobec zmian na rynku lotniczym.

2013

W kwietniu 2013 roku LOT ponownie poprosił o wsparcie publiczne. Poprawiająca się sytuacja finansowa pozwoliła na rezygnację z dalszych wniosków o pomoc, a Komisja Europejska uznała zasadność wcześniejszej pomocy publicznej udzielonej w grudniu 2012 roku.

2014

W 2014 roku LOT zainwestował w nowe samoloty, w tym dostawy Boeingów 787 oraz rozwój siatki połączeń, osiągając dodatni wyniki na działalności podstawowej.

2015

W 2015 roku LOT był gospodarzem spotkania szefów linii lotniczych Star Alliance, największego sojuszu lotniczego na świecie.

2016

W 2016 roku przewoźnik zainaugurował 17 nowych tras i rozpoczął współpracę z nowym partnerem, Nordicą.

2017

LOT uruchomił nowe połączenia, w tym do Los Angeles i ożywił trasy z Krakowa do Chicago. Flota wzbogaciła się o nowe Boeingi 737-800.

2018

W 2018 roku LOT dodał połączenie do Singapuru oraz transatlantyckie trasy z Rzeszowa do Nowego Jorku i z Warszawy do Chicago.

2019

Na początku 2019 roku LOT wprowadził połączenia z Warszawy oraz Budapesztu do London City. Przewoźnik zauważył także rozwój tras do Stanów Zjednoczonych i wzmocnił swoją flotę, mimo uziemienia samolotów B737 MAX 8.

2020

Czternastego stycznia 2020 roku LOT, jako jedna z pierwszych linii w Europie, uruchomił bezpośrednie połączenie z lotniska Daxing w Pekinie. O sytuacji finansowej przewoźnika w 2020 roku zadecydowała pandemia COVID-19, która wpłynęła na zawieszenie połączeń.

LOT do Domu

W marcu 2020 roku, w odpowiedzi na pandemię, LOT zainicjował akcję #LOTdoDomu. Przewoźnik wykonał 388 rejsów, przewożąc około 54 000 pasażerów z różnych zakątków świata.

W 2022 roku LOT zapowiedział współpracę interline z linią JetBlue, a w 2024 roku rozpoczął nowe połączenia do kilku europejskich miast, w tym Taszkentu i Lizbony.

W lipcu tego samego roku przewoźnik zaktualizował swoje mundury załóg, wprowadzając nowoczesne akcesoria.

Porty docelowe

Polskie Linie Lotnicze LOT oferują szeroki wachlarz połączeń, zarówno regularnych, jak i czarterowych. W tej sekcji przedstawione zostaną kierunki docelowe, które są dostępne dla pasażerów podróżujących na różnych trasach.

PaństwoMiastoIATAICAOPort lotniczyUwagi
AlbaniaTiranaTIALATIPort lotniczy TiranaSezonowo
Arabia SaudyjskaRijadRUHOERKPort lotniczy Rijad
ArmeniaErywańEVNUDYZPort lotniczy Erywań
AustriaInnsbruckINNLOWIPort lotniczy InnsbruckSezonowo
WiedeńVIELOWWPort lotniczy Wiedeń-Schwechat
AzerbejdżanBakuGYDUBBBPort lotniczy Baku
BelgiaBrukselaBRUEBBRPort lotniczy Bruksela
Bośnia i HercegowinaSarajewoSJJLQSAPort lotniczy Sarajewo
BułgariaSofiaSOFLBSFPort lotniczy Sofia
ChinyPekinPEKZBAAPort lotniczy PekinLoty wstrzymane na sezon zimowy 2024-2025
ChorwacjaDubrownikDBVLDDUPort lotniczy Dubrownik
SplitSPULDSPPort lotniczy SplitSezonowo
ZagrzebZAGLDZAPort lotniczy Zagrzeb
CyprLarnakaLCALCLKPort lotniczy Larnaka
CzarnogóraPodgoricaTGDLYPGPort lotniczy Podgorica
CzechyOstrawaOSRLKMTPort lotniczy Ostrawa
PragaPRGLKPRPort lotniczy Praga im. Václava Havla
DaniaBillundBLLEKBIPort lotniczy Billund
KopenhagaCPHEKCHPort lotniczy Kopenhaga-Kastrup
EgiptKairCAIHECAPort lotniczy Kair
EstoniaTallinnTLLEETNPort lotniczy Tallinn
FrancjaLyonLYSLFLLPort lotniczy Lyon-Saint-Exupéry
NiceaNCELFMNPort lotniczy Nicea-Lazurowe Wybrzeże
ParyżCDGLFPGPort lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle
GrecjaAtenyATHLGAVPort lotniczy Ateny
SalonikiSKGLGTSPort lotniczy Saloniki-MacedoniaOd 17 czerwca 2025
GruzjaTbilisiTBSUGTBPort lotniczy Tbilisi
HiszpaniaBarcelonaBCNLEBLPort lotniczy Barcelona
MadrytMADLEMDPort lotniczy Madryt-Barajas
TeneryfaTFSGCTSPort lotniczy Teneryfa-PołudnieSezonowo
HolandiaAmsterdamAMSEHAMPort lotniczy Amsterdam-Schiphol
IndieMumbajBOMVABBPort lotniczy Chhatrapati Shivaji
Nowe DelhiDELVIDPPort lotniczy Indiry Gandhi w Delhi
IslandiaReykjavíkKEFBIKFPort lotniczy KeflavíkOd 12 kwietnia 2025
IzraelTel Awiw-JafaTLVLLBGPort lotniczy Ben Guriona
JaponiaTokioNRTRJAAPort lotniczy Tokio-Narita
KanadaTorontoYYZCYYZPort lotniczy Toronto-Pearson
KazachstanAstanaNQZUACCPort lotniczy Nur-Sułtan
Korea PołudniowaSeulICNRKSIPort lotniczy Seul-InczonLoty również z WRO, BUD
LibanBejrutBEYOLBAPort lotniczy Bejrut
LitwaWilnoVNOEYVIPort lotniczy Wilno
LuksemburgLuksemburgLUXELLXPort lotniczy Luksemburg
ŁotwaRygaRIXEVRAPort lotniczy Ryga
Macedonia PółnocnaSkopjeSKPLWSKPort lotniczy Skopje
MaltaMaltaMLALMMLPort lotniczy MaltaOd 16 kwietnia 2025
MołdawiaKiszyniówKIVLUKKPort lotniczy Kiszyniów
NiemcyBerlinBEREDDBPort lotniczy Berlin-Branderburg
DüsseldorfDUSEDDLPort lotniczy Düsseldorf
FrankfurtFRAEDDFPort lotniczy Frankfurt
HamburgHAMEDDHPort lotniczy Hamburg
MonachiumMUCEDDMPort lotniczy Monachium
StuttgartSTREDDSPort lotniczy Stuttgart
NorwegiaOsloOSLENGMPort lotniczy Oslo-Gardermoen
PolskaBydgoszczBZGEPBYPort lotniczy Bydgoszcz
GdańskGDNEPGDPort lotniczy Gdańsk
KatowiceKTWEPKTPort lotniczy Katowice-Pyrzowice
KrakówKRKEPKKPort lotniczy Kraków-Balice
LublinLUZEPLBPort lotniczy Lublin
OlsztynSZYEPSYPort lotniczy Olsztyn-Mazury
PoznańPOZEPPOPort lotniczy Poznań-Ławica
RzeszówRZEEPRZPort lotniczy Rzeszów-Jasionka
SzczecinSZZEPSCPort lotniczy Szczecin-Goleniów
WarszawaWAWEPWAPort lotniczy Warszawa-ChopinHub przewoźnika
WrocławWROEPWRPort lotniczy Wrocław-Strachowice
Zielona GóraIEGEPZGPort lotniczy Zielona Góra-Babimost
PortugaliaLizbonaLISLPPTPort lotniczy LizbonaOd 3 lutego 2025
RumuniaBukaresztOTPLROPPort lotniczy Bukareszt-Otopeni
Kluż-NapokaCLJLRCLPort lotniczy Kluż-Napoka
OradeaOMRLRODPort lotniczy Oradea
SerbiaBelgradBEGLYBEPort lotniczy Belgrad
SłowacjaKoszyceKSCLZKZPort lotniczy Koszyce
SłoweniaLublanaLJULJLJPort lotniczy Lublana
Stany ZjednoczoneChicagoORDKORDPort lotniczy Chicago-O’HareLoty również z KRK
Los AngelesLAXKLAXPort lotniczy Los Angeles
MiamiMIAKMIAPort lotniczy Miami
NewarkEWRKEWRPort lotniczy Newark-LibertyLoty również z KRK, RZE
Nowy JorkJFKKJFKPort lotniczy Nowy Jork-JFK
SzwajcariaGenewaGVALSGGPort lotniczy Genewa-Cointrin
ZurychZRHLSZHPort lotniczy Zurych-Kloten
SzwecjaGöteborgGOTESGGPort lotniczy Göteborg
SztokholmARNESSAPort lotniczy Sztokholm-Arlanda
TurcjaStambułISTLTBAPort lotniczy Stambuł
UkrainaCharkówHRKUKHHPort lotniczy Charków-OsnowaWstrzymane ze względu na wojnę w Ukrainie
KijówKBPUKBBPort lotniczy Kijów-Boryspol
IEVUKKKPort lotniczy Kijów-Żulany
LwówLWOUKLLPort lotniczy Lwów
OdessaODSUKOOPort lotniczy Odessa
ZaporożeOZHUKDEPort lotniczy Zaporoże
UzbekistanTaszkentTASUTTTPort lotniczy Taszkent
WęgryBudapesztBUDLHBPPort lotniczy Budapeszt
Wielka BrytaniaLondynLCYEGLCPort lotniczy Londyn-CityLoty tylko z VNO
LHREGLLPort lotniczy Londyn-Heathrow
WłochyMediolanMXPLIMCPort lotniczy Mediolan-Malpensa
RzymFCOLIRFPort lotniczy Rzym-Fiumicino
TurynTRNLIMFPort lotniczy TurynSezonowo
WenecjaVCELIPZPort lotniczy Wenecja-Marco Polo
Zjednoczone Emiraty ArabskieDubajDXBOMDBPort Lotniczy DubajSezonowo

Kierunki lotów czarterowych i cargo PLL LOT: Wskazuje na różnorodność miejsc, do których linie lotnicze realizują swoje operacje.

PaństwoMiastoIATAICAOPort lotniczyUwagi
BrazyliaSalvadorSSASBSVPort lotniczy Salvador-MagalhãesCzarter (WAW)
BułgariaBurgasBOJLBBGPort lotniczy BurgasCzarter (WAW)
WarnaVARLBWNPort lotniczy WarnaCzarter (WAW)
CyprPafosPFOLCPHPort lotniczy PafosCzarter (WAW)
CzarnogóraTivatTIVLYTVPort lotniczy TivatCzarter (WAW)
DominikanaPunta CanaPUJMDPCPort lotniczy Punta CanaCzarter (WAW, KTW)
Puerto PlataPOPMDPPPort lotniczy Puerto PlataCzarter (WAW, KTW)
EgiptHurghadaHGRHEGNPort lotniczy HurghadaCzarter (WAW, KTW)
Marsa AlamRMFHEMAPort lotniczy Marsa AlamCzarter (WAW, KTW)
Sharm el-SheikhSSHHESHPort lotniczy Szarm el-SzejkCzarter (WAW, KTW)
TabaTCPHETBPort lotniczy TabaCzarter (WAW, KTW)
GrecjaChaniaCHQLGSAPort lotniczy ChaniaCzarter (WAW)
HeraklionHERLGIRPort lotniczy HeraklionCzarter (WAW, KTW)
KawalaKVALGKVPort lotniczy KawalaCzarter (WAW, KTW)
KorfuCFULGKRPort lotniczy KorfuCzarter (WAW)
KosKGSLGKOPort lotniczy KosCzarter (WAW)
LesbosMJTLGMTPort lotniczy MitylenaCzarter (WAW)
RodosRHOLGRPPort lotniczy RodosCzarter (WAW, KTW)
SamosSMILGSMPort lotniczy SamosCzarter (WAW)
SantoriniJTRLGSRPort lotniczy SantoriniCzarter (WAW)
ThessalonikiSKGLGTSPort lotniczy SalonikiCzarter (WAW)
ZakynthosZTHLGZAPort lotniczy ZakynthosCzarter (WAW)
HiszpaniaAlmeriaLEILEAMPort lotniczy AlmeriaCzarter (WAW)
GironaGROLEGEPort lotniczy GironaCzarter (WAW)
MahonMAHLEMHPort lotniczy MenorkaCzarter (WAW)
MalagaAGPLEMGPort lotniczy MalagaCzarter (WAW)
Palma de MallorcaPMILEPAPort lotniczy Palma de MallorcaCzarter (WAW)
IndonezjaDenpasarDPSWADDPort lotniczy DenpasarCzarter (WAW)
KanadaHamiltonYHMCYHMPort lotniczy HamiltonLOT Cargo
KubaVaraderoVRAMUVRPort lotniczy VaraderoCzarter (WAW, KTW)
Macedonia PółnocnaOchrydaOHDLWOHPort lotniczy OchrydaCzarter (WAW, KTW)
MadagaskarNosy BeNOSFMNNPort lotniczy Nosy BeCzarter (WAW)
MalediwyMaleMLEVRMMPort lotniczy MaleCzarter (WAW)
MalezjaLangkawiLGKWMKLPort lotniczy LangkawiCzarter (WAW)
MauritiusPort LouisMRUFIMPPort lotniczy MauritiusCzarter (WAW)
MeksykCancúnCUNMMUNPort lotniczy CancúnCzarter (WAW)
PortugaliaFaroFAOLPFRPort lotniczy FaroCzarter (WAW)
TajlandiaBangkokBKKVTBSPort lotniczy Bangkok-SuvarnabhumiCzarter (WAW, KTW)
PhuketHKTVTSPPort lotniczy PhuketCzarter (WAW)
TurcjaAntalyaAYTLTAIPort lotniczy AntalyaCzarter (WAW, RDO, KTW, WRO)
BodrumBJVLTFEPort lotniczy Bodrum-MilasCzarter (WAW, KTW, WRO)
DalamanDLMLTBSPort lotniczy DalamanCzarter (WAW)
IzmirADBLTBJPort lotniczy IzmirCzarter (WAW)
WietnamPhú QuốcPQCVVPQPort lotniczy Phú QuốcCzarter (WAW, KTW)
WłochyKataniaCTALICCPort lotniczy Katania – FontanarossaCzarter (WAW)
OlbiaOLBLIEOPort lotniczy OlbiaCzarter (WAW)
Lamezia TermeSUFLICAPort lotniczy Lamezia TermeCzarter (WAW)
PalermoPMOLICJPort lotniczy PalermoCzarter (WAW)

Linie partnerskie

Polskie Linie Lotnicze LOT są znane ze swojego szerokiego wachlarza możliwości podróżowania, oferując pasażerom połączenia lotnicze w systemie codeshare z aż 19 różnymi przewoźnikami. Dzięki takiej współpracy, klienci mogą korzystać z różnych tras i połączeń w ramach jednego biletu.

  • Aegean Airlines*
  • Air Baltic
  • Air Canada*
  • Air China*
  • Air India*
  • All Nippon Airways*
  • Asiana Airlines
  • Austrian Airlines*
  • Croatia Airlines*
  • EgyptAir*
  • EL AL Israel Airlines
  • JetBlue
  • Lufthansa*
  • Luxair
  • SAS
  • Singapore Airlines*
  • Swiss International Air Lines*
  • TAP Portugal*
  • Turkish Airlines*

Współpraca z Nordica

W dniu 5 listopada 2016 roku miała miejsce istotna zmiana w polskim sektorze lotniczym, gdyż Polskie Linie Lotnicze LOT nawiązały strategiczną współpracę z Nordica. Przewoźnik ten przejął 49% udziałów w Nordica, co stanowiło znaczący krok w stronę zacieśnienia relacji pomiędzy tymi dwoma liniami.

W wyniku tej umowy, od 19 listopada 2016 roku wszystkie rejsy realizowane przez Nordica były wykonywane z kodem LOT (LO). Dodatkowo, Nordica przejęła od PLL LOT obsługę trasy Tallinn – Warszawa. Przewoźnik ten miał także przydzielony jeden z samolotów Embraerów PLL LOT do stacjonowania w stolicy Estonii w celu obsługi trasy Tallinn – Monachium.

W tym okresie flota Nordica, w tym dwa samoloty Bombardier CRJ-900, była zaangażowana w realizację bezpośrednich połączeń z Warszawy w ramach oferty LOT. Mimo iż wszelkie samoloty dalej prezentowały tradycyjne malowanie Nordica, na ich kadłubach umieszczono dodatkowo logo PLL LOT, co symbolizowało współpracę obu przewoźników.

Wszystkie połączenia realizowane z Tallinna były dostępne w kanale sprzedaży LOT, co znacznie ułatwiło pasażerom korzystanie z oferty. Warto zaznaczyć, że Nordica miała także dostęp do innych komponentów platformy operacyjnej LOT.

Z powodu pandemii COVID-19, która spowodowała gwałtowne załamanie popytu na podróże lotnicze, współpraca została zakończona 31 grudnia 2020 roku. Na podstawie zawartego porozumienia, LOT zdecydował się na odsprzedaż 49% udziałów w spółce Xfly, będącej właścicielem floty obsługującej Nordica.

Według komunikatów wydanych przez zarządy obu spółek, nie wykluczają oni możliwości wznowienia współpracy na innych, komercyjnych zasadach w przyszłości.

Linie lotnicze Condor

24 stycznia 2020 roku w Frankfurcie, kluczowe wydarzenie miało miejsce, gdy podpisano umowę, która dotyczyła przejęcia niemieckiej linii lotniczej Condor przez właściciela Polskich Linii Lotniczych LOT, Polską Grupę Lotniczą. Linia Condor trafiła na sprzedaż w jesieni 2019 roku, po tym jak poprzedni właściciel – spółka Thomas Cook – ogłosiła upadłość.

Umowa, której szczegóły były szeroko komentowane, obejmowała nie tylko akwizycję floty liczącej 53 samoloty (w tym 16 samolotów szerokokadłubowych), ale również przejęcie wszystkich tras lotniczych, slotów oraz załóg. Taka transakcja mogła znacząco wzmocnić pozycję Polskiej Grupy Lotniczej na rynku europejskim.

Jednakże, 13 kwietnia 2020 roku sytuacja uległa zmianie, gdy PGL ogłosiło, że odstępuje od umowy zakupu linii Condor. Nieoficjalnie podawano, że powodem tej decyzji były niedopełnienia obowiązków finansowych przez niemieckiego przewoźnika, co wzbudziło wiele dyskusji na temat przyszłości linii i wpływu na rynek lotniczy.

Liczba przewiezionych pasażerów

Polskie Linie Lotnicze LOT odgrywają kluczową rolę w branży lotniczej w Polsce, a ich historia przewozu pasażerów jest na przestrzeni lat niezwykle bogata. Poniżej przedstawiamy dane dotyczące liczby pasażerów przewożonych przez te linie w różnych latach, co ilustruje zmiany i trendu w tej dziedzinie.

RokLiczba pasażerówZmiana
193094 900
193194 000
193295 000
193397 200
193495 900
193597 700
193698 000
193795 400
193896 200
Po II wojnie światowej
194526 845
194657 500+115%
194759 800+4%
194877 500+29.5%
196168 800-11.2%
196287 900+2.7%
196390 300+2.7%
1964112 500+24.6%
1965135 800-20.7%
1966188 600+38.9%
1967236 300+25.3%
1968221 800-6.1%
1969254 800-14.8%
1970324 500+27.4%
1971373 900+15.2%
1972469 100+25.5%
1973564 200+20.3%
1974642 000-13.8%
1975805 600+25.5%
1976809 700+0.5%
1977927 200+14.4%
19781 054 000+13.7%
19801 828 000+73.4%
19851 790 000-2%
19861 820 000+1.7%
19871 858 000+2%
19882 018 000+8.5%
20083 974 271+97%
20094 102 114+3.2%
20104 504 044+9.8%
20114 635 305+2.9%
20124 970 000+7.2%
20134 600 000-7.4%
20144 780 000+3.9%
20154 300 000-10%
20165 450 000+26.7%
20176 800 000+24.7%
20188 800 000+29.4%
201910 000 000+10.1%
20203 100 000-69%
20214 200 000+35.5%
20228 000 000+90,5%
202310 027 734+25%

Flota PLL LOT

Na listopad 2024 roku flota Polskich Linii Lotniczych LOT składała się z 86 samolotów, które w średniej miały 11 lat. W tej chwili można zaobserwować znaczące wzbogacenie oferty linii lotniczej, co obejmuje różne modele samolotów i ich szczegółowe specyfikacje.

Model samolotuLiczba miejscUwagi
NazwaAktywneZamówioneBPEŁącznie
Boeing 737-8006186186Elastyczna konfiguracja miejsc klas B i E
Boeing 737-8 MAX188189189Elastyczna konfiguracja miejsc klas B i E

Planowane zakończenie dostawy do połowy 2025

Boeing 787-881821213252_
Boeing 787-972421249294_
Boeing 777-20013024239294Dzierżawa od Virgin Atlantic
Embraer E17057676Elastyczna konfiguracja miejsc klas B i E
Embraer 175138282Elastyczna konfiguracja miejsc klas B i E
2Wyczarterowane przez MON
Embraer E1908106106Elastyczna konfiguracja miejsc klas B i E
Embraer E19516118118
112112
Embraer E195-E23136136
Łącznie878_

PLL LOT wyróżniają się w Europie, ponieważ jako pierwsza linia lotnicza wprowadziła do swojej floty Boeing 787-8 Dreamliner. Dodatkowo, jeden z nowoczesnych Boeingów 787-9 (SP-LSC) oraz czwarty Boeing 737 MAX 8 (SP-LVD) zostały ozdobione specjalnym malowaniem z okazji stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę.

Samoloty użytkowane od początku istnienia PLL LOT

Polskie Linie Lotnicze LOT miały na przestrzeni lat różnorodną flotę samolotów, która znacznie ewoluowała. Pierwsze modele wykorzystywane przez przewoźnika na początku jego działalności, w drugiej części lat 20-tych XX wieku, były kluczowe dla rozwoju polskiego lotnictwa. W tabeli poniżej przedstawione są samoloty, które były eksploatowane przez LOT od jego powstania. Ich różnorodność ilustruje rozwój technologii oraz zmieniające się potrzeby rynku.

TypLiczbaLata użytkowaniaUwagi
Junkers F 13151929–1936Brak uwag
Fokker F.VIIa/1m111929–1938Brak uwag
RWD-511933–1936Brak uwag
PWS-2451933–1938Brak uwag
PWS-24 bis5(6)1935–1939Brak uwag
Douglas DC-231935–1939Brak uwag
Lockheed L-10-A Electra101936–1939Brak uwag
Junkers Ju 52/3m11936–1939Brak uwag
Lockheed L-14-H Super Electra101938–1940Brak uwag
Douglas DC-3141945–1959Brak uwag
Lisunow Li-2391945–1967 (według innych źródeł wycofane w 1969)Pierwsze radzieckie samoloty w LOT.
Ostatni lot rejsowy odbył się 23 czerwca 1967 roku na trasie Poznań – Ławica do Warszawa – Okęcie pod dowództwem kapitana Jana Kujawskiego. W 1968 roku Li-2 o numerze SP-LKI został przewieziony do Wieruszowa w rocznicę wyzwolenia miasta i znajduje się tam do dziś.
SNCASE SE.16151947–1950Brak uwag
Iljuszyn Ił-12B51949–1957Brak uwag
Piper Cub141952–1953Samoloty przebudowane na wersję agrolotniczą do opryskiwania lasów oraz zwalczania stonki ziemniaczanej.
Iljuszyn Ił-14131955–1961Brak uwag
Convair CV-24051957–1966Brak uwag
PZL MD-12P11961Wynajęty od PZL-Mielec do testów eksploatacyjnych prototypu wersji pasażerskiej.
Iljuszyn Ił-1891961–1990Kilka przerobiono na wersje transportowe używane w LOT CARGO (np. SP-LSA).
Vickers Viscount31962–1969Ostatnie samoloty zakupione przed 1989 rokiem, wyprodukowane poza ZSRR.
Dwa samoloty miały katastrofy.
Antonow An-24141966–1991Trzy samoloty uległy katastrofom.
Tupolew Tu-1345 Tu-134

8 Tu-134A

1968–1994Po katastrofie 23.01.1980 na Okęciu, wszystkie Tu-134 zostały wymienione na Tu-134A2.
Iljuszyn Ił-626 Ił-62

10(11) Ił-62M

1973–1992Dwa samoloty miały katastrofy, a w latach 80. latały dwa wyczarterowane.
Jak-4011982–1989Wyleasingowany od Instytutu Lotnictwa.
Tupolew Tu-154M141985–1996Ostatnie samoloty zakupione przez LOT w ZSRR.
W 1994 Wojsko Polskie odkupiło jeden samolot.
DC-8-62H (F)11988Czarterowany od Arrow Air po katastrofie SP-LBG. Pierwszy samolot po 1969 roku, produkowany poza ZSRR.
Boeing 767-200ER2(3)1989–2008Pierwszy zakup samolotu spoza ZSRR od 1962 roku.
W latach 1992–1995 leasing od Air New Zealand.
Boeing 767-300ER7(9)1990–2013;

2017; 2018

  • Od 27 kwietnia do 12 maja 2011 roku czarter od Air Italy, wykonano 13 rejsów.
  • 1 kwietnia 2011 opuścił LOT SP-LPF.
  • 1 listopada 2011 lądowanie awaryjne w Warszawie bez podwozia.
  • 29 sierpnia 2013 ostatni lot w barwach LOT na trasie Chicago – Warszawa.
  • Od kwietnia do sierpnia 2017 leasing od EuroAtlantic na trasy do Newark i Nowego Jorku.
ATR 72-2028

2

1991–2013

2017-

Tylko 8 samolotów (SP-LFA do SP-LFH) przekazane do Eurolotu.

Przejęte od linii Nordica.

Boeing 7373 737-300

12 737-400

13 737-500

6 737-800 NG

1 737-700

14 737 MAX8

1992–Od września 2017 jeden B737-800 wynajęty od Blue Air.

Na czas uziemienia B737 MAX 8, LOT wynajmował inne samoloty.

McDonnell Douglas DC-10-3031994–19962 wynajęte od Malaysian Airlines, jeden od Finnair.
Lockheed L 101111995–1998Wyleasingowany od British Airways.
ATR 425 42-300

8 42-500

1998–2013Nie używane w LOT, były to samoloty Eurolotu.
Embraer 145141999–2011Ostatni lot wykonał kpt. Sławomir Majcher 15 kwietnia 2011 roku.
Embraer 170 (170-100)102004–Brak uwag
Embraer 175 (170-200)152006-2 samoloty dla Rządu RP i Kancelarii Prezydenta.
Embraer 195 (190-200)152011–Brak uwag
Embraer 195-E212024-Brak uwag
Boeing 7878 787-8

7 787-9

2012–Pierwszy egzemplarz 787-8 dostarczono 15 listopada 2012 roku.
Airbus A330(3)2013-2013

2018-2019

2023-2024

Eksploatowany na rejsy do Chicago i Nowego Jorku, leasing od Air Italy i Air Belgium.
Boeing 777(3)2013; 2017;

2024-

Jeden egzemplarz w maju na rejsach do Toronto, leasing od EuroAtlantic.
Bombardier DHC-8Q400102015-2023Ostatni rejs 1 stycznia 2023 roku z Gdańska do Warszawy.
Bombardier CRJ-70022016-2020Samoloty własności Xfly, użytkowane przez LOT i Nordica.
Bombardier CRJ-9009
Brak uwag
Embraer 19082018-Zakupione do tras do London-City.
Airbus A340(3)2018-2020Samolot zastępczy za 787-8, leasing od HiFly i Air Belgium.
Airbus A320(2)2019-2020Wynajęte 2 A320 od SmartLynx w czasie uziemienia B737 MAX 8.

Wypadki i awaryjne lądowania

Tematem poruszanym w tej sekcji są wypadki oraz awaryjne lądowania Polskich Linii Lotniczych LOT, które miały miejsce w ciągu ich historii. Historia ta jest dramatyczna i pełna tragicznych zdarzeń związanych z bezpieczeństwem lotów.

Przykładem takiej katastrofy była katastrofa lotnicza pod Tuszynem, która miała miejsce 15 listopada 1951 roku. Samolot Lisunow Li-2 o znakach rejestracyjnych SP-LKA wystartował z Łodzi w kierunku Krakowa. Niestety, w pobliżu miejscowości Tuszyn, w trudnych warunkach pogodowych, maszyna zaczepiła o linię wysokiego napięcia. Skutek był tragiczny – samolot spadł na ziemię, wybuchając w płomieniach, co doprowadziło do śmierci wszystkich 16 osób na pokładzie, w tym 4 członków załogi.

Innym przykładem jest katastrofa lotnicza w Warszawie, która zdarzyła się 19 grudnia 1962 roku, gdy samolot Vickers Viscount SP-LVB rozbił się podczas podejścia do lądowania. Na pokładzie znajdowały się 33 osoby, a tragedia ta zakończyła się śmiercią wszystkich 28 pasażerów oraz 5 członków załogi. Przyczyna tej katastrofy do dziś pozostaje nieznana.

Następnie, katastrofa lotnicza we Francji miała miejsce 20 sierpnia 1965 roku, kiedy to samolot Vickers Viscount SP-LVA rozbił się w Jeuk St. Troud. Tylko 4 członków załogi zginęło w tym zdarzeniu, którego przyczyny również nie udało się ustalić.

Na przełomie lat 60. i 70., odnotowano także katastrofę lotniczą na Policy, która miała miejsce 2 kwietnia 1969 roku. Samolot An-24 (nr rejestracyjny SP-LTF) z 53 osobami na pokładzie, rozbił się w Zawoi, wszyscy zginęli.

Innym tragicznym wydarzeniem była katastrofa polskiego An-12 w Bejrucie 13 maja 1977 roku. Samolot, który leciał z Warny do Bejrutu, rozbił się podczas podejścia do lądowania, w wyniku czego zginęła cała 9-osobowa załoga.

Kolejną katastrofą było wypadnięcie samolotu z pasa na Okęciu, które miało miejsce 23 stycznia 1980 roku. Tupolew Tu-134 SP-LGB, wracający z Berlina, w trakcie lądowania rozbił się na wale ziemi. Mimo że samolot został całkowicie zniszczony, nikt nie zginął, co zawdzięczano jednak błędowi załogi, która nie zastosowała spadochronu hamującego.

14 marca 1980 roku rozbił się samolot Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62 „Mikołaj Kopernik” (nr rejestracyjny SP-LAA), w trakcie przylotu z Nowego Jorku. Publiczność była wstrząśnięta tragiczną śmiercią 77 pasażerów oraz 10 członków załogi, w tym znanej polskiej piosenkarki Anny Jantar.

W dniu 26 marca 1981 roku doszło do katastrofy pod Słupskiem, gdzie An-24 lądował awaryjnie 4 km od lotniska Słupsk-Redzikowo, co zakończyło się śmiercią 1 osoby, reszta (51 osób) zdołała ewakuować się jeszcze przed wybuchem.

Następnie, w dniu 9 maja 1987 roku, katastrofa w Lesie Kabackim zakończyła się tragedią – IŁ-62M „Tadeusz Kościuszko” rozbił się, powodując śmierć wszystkich 183 osób na pokładzie.

2 listopada 1988 roku, An-24W (nr rejestracyjny SP-LTD) uległ awarii silników podczas lądowania, co doprowadziło do awaryjnego lądowania na łące w Białobrzegach. W tym przypadku zginęła tylko 1 osoba, a pozostałe 28 ocaliło się.

W nowoczesnych czasach zdarzyły się także awaryjne lądowania. Przykładem jest wydarzenie z 11 marca 1990 roku, gdy IŁ-62M, podczas rejsu nr 015 do Toronto, musiał awaryjnie lądować z powodu awarii jednego z silników, ale lądowanie zakończyło się sukcesem.

Również 1 listopada 2011 roku, lot Boeing 767-300ER SP-LPC z Newark do Warszawy musiał lądować awaryjnie w związku z problemami hydrotechnicznymi, jednak po lądowaniu wszyscy pasażerowie i członkowie załogi pozostali bezpieczni.

Ostatnie zarejestrowane awaryjne lądowanie miało miejsce 10 stycznia 2019 roku, gdy Bombardier Dash 8 Q400, lecący z Krakowa do Warszawy, musiał lądować awaryjnie z powodu problemów z podwoziem. Na szczęście nikt nie ucierpiał.

Również 9 września 2019 roku, samolot Bombardier Dash 8 Q400, lecący z Warszawy do Poznania, spotkał się z poważną awarią silnika, co skutkowało awaryjnym lądowaniem na lotnisku Poznań-Ławica. Zdarzenie to zakończyło się pomyślnie, bez ran wśród załogi i pasażerów.

Władze PLL LOT

W ciągu ostatnich ośmiu lat PLL LOT zmagał się z ciężką rotacją w zarządzie, co skutkowało zatrudnieniem aż 11 prezesów. Ten ciągły ruch na najwyższych szczeblach kierowniczych miał swoje negatywne konsekwencje, w tym problemy z rentownością usług w latach 2012-2013. W odpowiedzi na kryzys finansowy w 2012 roku, linie zwróciły się o pomoc publiczną, która wyniosła łącznie ponad 1 miliard złotych.

W historii PLL LOT istnieje kilka postaci, które pełniły funkcję prezesa:

  • Jerzy Słowiński (1986–1990),
  • Bronisław Klimaszewski (1990–1992),
  • Jan Litwiński (1992–2003),
  • Marek Grabarek (czerwiec 2003 – marzec 2006),
  • Krzysztof Kapis (marzec 2006 – listopad 2006),
  • Tomasz Dembski (listopad 2006 – luty 2007; p.o. prezesa),
  • Marek Mazur (luty 2007 – marzec 2007),
  • Piotr Siennicki (kwiecień 2007 – kwiecień 2008),
  • Dariusz Nowak (kwiecień 2008 – marzec 2009),
  • Sebastian Mikosz (p.o. w marcu 2009; maj 2009 – wrzesień 2010),
  • Zbigniew Mazur (październik 2010; p.o. prezesa),
  • Marcin Piróg (październik 2010 – grudzień 2012),
  • Sebastian Mikosz (6.02.2013 – 31.08.2015),
  • Marcin Celejewski (31.08.2015 – 28.01.2016; p.o. prezesa),
  • Rafał Milczarski (28.01.2016 – 21.12.2022),
  • Katarzyna Lewandowska (21.12.2022 – 16.06.2023; jako członek Rady Nadzorczej oddelegowany na stanowisko prezesa zarządu),
  • Michał Fijoł (16.06.2023 – 29.11.2024).

Aktualnie prezesem zarządu jest Tomasz Ludwicki, który objął stanowisko 3 grudnia 2024 roku, pełniąc funkcję p.o.

Do Rady Nadzorczej PLL LOT SA należy kilka osób:

  • Patrycja Zawadzka,
  • Agnieszka Trzaskalska,
  • Anna Wilga-Szczepanik.

Akcjonariat

Właścicielem Polskich Linii Lotniczych LOT jest Skarb Państwa, który posiada 69,30% akcji. Pozostałe udziały, wynoszące 30,70%, są w rękach Polskiej Grupy Lotniczej S.A.. Taka struktura własnościowa świadczy o dużym znaczeniu państwowym tego przewoźnika.


Oceń: Polskie Linie Lotnicze LOT

Średnia ocena:4.94 Liczba ocen:23