Polskie Linie Lotnicze „LOT” S.A. to wiodący przedstawiciel branży lotniczej w Polsce. Historia tego przewoźnika sięga 29 grudnia 1928 roku, kiedy to powstał pod nazwą Linie Lotnicze LOT Sp. z o.o. W jego powstaniu wzięły udział prywatne linie lotnicze Aerolot oraz Aero, które zostały zintegrowane po nacjonalizacji. Działalność operacyjną PLL LOT rozpoczęło 1 stycznia 1929 roku, co czyni je jednymi z najstarszych czynnych linii lotniczych na świecie.
Obecnie, Polskie Linie Lotnicze LOT są częścią większej struktury, w której głównymi udziałowcami są Skarb Państwa posiadający 69,30% akcji oraz Polska Grupa Lotnicza, która ma 30,70% akcji. To połączenie gwarantuje stabilność oraz rozwój tego znaczącego gracza na rynku lotniczym.
PLL LOT jest też członkiem prestiżowego sojuszu Star Alliance, co otwiera nowe możliwości dla pasażerów oraz współpracy międzynarodowej. Wśród spółek zależnych PLL LOT można wymienić: LOT Travel, CEES, WRO-LOT, LOT Crew oraz różne marki, takie jak LOT Charters, LOT Cargo i LOT Flight Academy, które wzbogacają ofertę usług przewoźnika.
Historia
Początki
W 1928 roku, w odpowiedzi na potrzebę zmodernizowania polskiej komunikacji lotniczej, został opracowany program, który doprowadził do likwidacji prywatnych linii lotniczych w kraju.29 grudnia tego samego roku zainaugurowano działalność jedynego państwowego przedsiębiorstwa lotniczego pod nazwą Linje Lotnicze LOT Sp. z o.o. Działalność operacyjna rozpoczęła się 1 stycznia 1929, a bazą operacyjną stało się warszawskie lotnisko mokotowskie.
Pierwszym dyrektorem PLL LOT został mjr Tomasz Turbiak, a jego następcą w 1930 roku był mjr Wacław Makowski, który pełnił tę funkcję aż do wybuchu II wojny światowej we wrześniu 1939.
Na początku działalności, flota przewoźnika składała się z 21 maszyn, w tym 15 samolotów Junkers F 13 oraz 6 Fokkerów F.VIIa/1m. Dzięki tym maszynom od 1 stycznia 1929 roku PLL LOT prowadził loty na sześciu trasach krajowych oraz jednej międzynarodowej. Wśród krajowych destynacji znalazły się m.in. Warszawa–Łódź–Poznań, a pierwsze połączenie międzynarodowe prowadziło z Katowic przez Brno do Wiednia.
Uruchomienie trasy do Bukaresztu miało miejsce 1 kwietnia 1930. Kolejne kierunki obejmowały m.in. Ateny, Beirutu i Helsinki. W 1929 roku nastąpiła zmiana nazwy na „Polskie Linje Lotnicze LOT”, a również ogłoszono konkurs na projekt logo, którego zwycięzcą został warszawski artysta plastyk Tadeusz Gronowski.
Jego dzieło, przedstawiające stylizowanego żurawia w locie, pojawiło się na samolotach PLL LOT i stało się ikoną przewoźnika. W 1930 roku LOT przyłączono do Stowarzyszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA), otrzymując kod LO. Rok później, w 1931 uruchomiono linię Warszawa – Lwów – Czerniowce – Bukareszt.
Wśród pierwszych polskich samolotów eksploatowanych przez LOT znalazły się PWS-24 i RWD-5. Szczególne znaczenie miały samoloty PWS, które były używane na trasach krajowych. W 1930 roku powstał również Wydział Aerofotogrametryczny “Fotolot”, który dostarczał zdjęcia lotnicze dla Ministerstwa Robót Publicznych.
Jeden egzemplarz RWD-5 o znaku rejestracyjnym SP-LOT był używany od 1933 do 1936 roku. W latach 1935 i 1936 do floty wprowadzono nowoczesne samoloty Douglas DC-2 i Lockheed L-10-A Electra. W następnych latach LOT nabył samoloty Lockheed L-14-H Super Electra, co umożliwiło plany uruchomienia lotów transatlantyckich.
W maju 1938 roku odbył się pionierski przelot Lockheada z Los Angeles do Warszawy, który trwał 85 godzin i pokonał 24 850 km.
W dniu 26 kwietnia 1937 roku LOT uruchomił nowe połączenie z Helsinek do Lyddy (Tel Awiw), które stało się najdłuższym połączeniem w Europie tej ery.
W 1939 roku PLL LOT przedłużył linię Warszawa-Lydda do Beiru i uruchomił nowe trasy do Kopenhagi oraz Budapesztu.
W sierpniu 1939 roku LOT zatrudniał 694 wysoko wykwalifikowanych pracowników. Flota liczyła 26 samolotów, obejmując 18 komunikacyjnych. W 1936 roku kapitan Kazimierz Burzyński jako pierwszy osiągnął 1 milion km lotów.
15 czerwca 1939 roku urzędnicy PLL “LOT” zostali odznaczeni Orderami Odrodzenia Polski. Siedziba dyrekcji mieściła się w Warszawie przy ul. Nowogrodzkiej 49, a punkt sprzedaży biletów znajdował się przy Alejach Jerozolimskich 35.
Po II wojnie światowej
Działalność LOT-u została przerwana w okresie II wojny światowej. Po wojnie, 1 kwietnia 1945 roku, wznowiono loty krajowe, rozpoczynając działalność od trasy okrężnej Warszawa-Łódź-Kraków-Rzeszów-Lublin-Warszawa. Natomiast pierwsze połączenie międzynarodowe to Warszawa-Berlin, ruszające 11 maja tego samego roku.
1 lipca 1945 roku uruchomiono połączenie do Paryża i Sztokholmu, a w lipcu 1947 roku flota wzbogaciła się o 5 samolotów SNCASE SE.161 Languedoc.
Zarządzeniem z 30 września 1949 roku, utworzono państwowe przedsiębiorstwo Polskie Linie Lotnicze „Lot” oraz nadano mu statut. W 1948 roku działalność LOT obejmowała również usługi związane z opylaniem lasów dla rolnictwa, a w 1952 roku wprowadzono agrolotnicze działania.
W 1961 roku podpisano umowę wynajmu samolotu PZL MD-12P, które miały być testowane w ramach eksploatacji na trasach. Mimo dobrych osiągów, PLL LOT nie zdecydował się na zakup tego modelu.
W latach kolejnych LOT zainwestował w nowe samoloty – Iljuszyny, Convairy oraz Tupolewy, co pozwoliło na rozwój tras, w tym na loty transatlantyckie do Montrealu oraz Nowego Jorku.
Po 1989 r.
W końcówce lat 80. XX wieku rozpoczęła się wymiana floty na maszyny amerykańskie. W 1990 roku ostatnie Tupolewy dołączyły do floty, a w kwietniu 1989 roku rozpoczęto zamówienia na Boeingi 767. W 1992 roku LOT przekształcił się w spółkę akcyjną.
W kolejnych latach fir ma rozwijała swoją flotę, wprowadzając nowoczesne samoloty, w tym Embraery 145. W 2003 LOT dołączył do sojuszu Star Alliance jako czternasty członek.
W latach 2004-2009 PLL LOT posiadał linię niskobudżetową Centralwings. Działalność tej spółki zakończyła się w 2009 roku z powodu niskiej rentowności.
Od stycznia do czerwca 2006 roku Przewodniczącym Rady Nadzorczej PLL LOT był Władysław Bartoszewski.
W 2010 roku władze LOT-u rozważały usunięcie tradycyjnego logo „Żurawia” w związku z planowanymi zmianami, co spotkało się z protestami wśród pracowników i internautów. W rezultacie, zarząd zrezygnował z początkowych planów.
15 kwietnia 2011 roku wycofano z eksploatacji Embraery 145.
W 2012 roku przewoźnik zatrudniał 2028 osób i operował na 92 trasach, z główną bazą na Lotnisku Chopina w Warszawie.
Kryzys w 2012 r.
Pod koniec 2012 roku PLL LOT zwrócił się do Skarbu Państwa o pomoc w wysokości 1 miliarda złotych. Problemy finansowe były wynikiem złych decyzji zarządu oraz braku polityki właścicielskiej ze strony MSP, co doprowadziło do zapaści finansowej spółki.
W raporcie Fundacji Republikańskiej wskazano na kluczowe błędy, które przyczyniły się do kryzysu, w tym brak nadzoru właścicielskiego oraz pasywność wobec zmian na rynku lotniczym.
2013
W kwietniu 2013 roku LOT ponownie poprosił o wsparcie publiczne. Poprawiająca się sytuacja finansowa pozwoliła na rezygnację z dalszych wniosków o pomoc, a Komisja Europejska uznała zasadność wcześniejszej pomocy publicznej udzielonej w grudniu 2012 roku.
2014
W 2014 roku LOT zainwestował w nowe samoloty, w tym dostawy Boeingów 787 oraz rozwój siatki połączeń, osiągając dodatni wyniki na działalności podstawowej.
2015
W 2015 roku LOT był gospodarzem spotkania szefów linii lotniczych Star Alliance, największego sojuszu lotniczego na świecie.
2016
W 2016 roku przewoźnik zainaugurował 17 nowych tras i rozpoczął współpracę z nowym partnerem, Nordicą.
2017
LOT uruchomił nowe połączenia, w tym do Los Angeles i ożywił trasy z Krakowa do Chicago. Flota wzbogaciła się o nowe Boeingi 737-800.
2018
W 2018 roku LOT dodał połączenie do Singapuru oraz transatlantyckie trasy z Rzeszowa do Nowego Jorku i z Warszawy do Chicago.
2019
Na początku 2019 roku LOT wprowadził połączenia z Warszawy oraz Budapesztu do London City. Przewoźnik zauważył także rozwój tras do Stanów Zjednoczonych i wzmocnił swoją flotę, mimo uziemienia samolotów B737 MAX 8.
2020
Czternastego stycznia 2020 roku LOT, jako jedna z pierwszych linii w Europie, uruchomił bezpośrednie połączenie z lotniska Daxing w Pekinie. O sytuacji finansowej przewoźnika w 2020 roku zadecydowała pandemia COVID-19, która wpłynęła na zawieszenie połączeń.
LOT do Domu
W marcu 2020 roku, w odpowiedzi na pandemię, LOT zainicjował akcję #LOTdoDomu. Przewoźnik wykonał 388 rejsów, przewożąc około 54 000 pasażerów z różnych zakątków świata.
W 2022 roku LOT zapowiedział współpracę interline z linią JetBlue, a w 2024 roku rozpoczął nowe połączenia do kilku europejskich miast, w tym Taszkentu i Lizbony.
W lipcu tego samego roku przewoźnik zaktualizował swoje mundury załóg, wprowadzając nowoczesne akcesoria.
Porty docelowe
Polskie Linie Lotnicze LOT oferują szeroki wachlarz połączeń, zarówno regularnych, jak i czarterowych. W tej sekcji przedstawione zostaną kierunki docelowe, które są dostępne dla pasażerów podróżujących na różnych trasach.
Państwo | Miasto | IATA | ICAO | Port lotniczy | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Albania | Tirana | TIA | LATI | Port lotniczy Tirana | Sezonowo |
Arabia Saudyjska | Rijad | RUH | OERK | Port lotniczy Rijad | – |
Armenia | Erywań | EVN | UDYZ | Port lotniczy Erywań | – |
Austria | Innsbruck | INN | LOWI | Port lotniczy Innsbruck | Sezonowo |
Wiedeń | VIE | LOWW | Port lotniczy Wiedeń-Schwechat | – | |
Azerbejdżan | Baku | GYD | UBBB | Port lotniczy Baku | – |
Belgia | Bruksela | BRU | EBBR | Port lotniczy Bruksela | – |
Bośnia i Hercegowina | Sarajewo | SJJ | LQSA | Port lotniczy Sarajewo | – |
Bułgaria | Sofia | SOF | LBSF | Port lotniczy Sofia | – |
Chiny | Pekin | PEK | ZBAA | Port lotniczy Pekin | Loty wstrzymane na sezon zimowy 2024-2025 |
Chorwacja | Dubrownik | DBV | LDDU | Port lotniczy Dubrownik | – |
Split | SPU | LDSP | Port lotniczy Split | Sezonowo | |
Zagrzeb | ZAG | LDZA | Port lotniczy Zagrzeb | – | |
Cypr | Larnaka | LCA | LCLK | Port lotniczy Larnaka | – |
Czarnogóra | Podgorica | TGD | LYPG | Port lotniczy Podgorica | – |
Czechy | Ostrawa | OSR | LKMT | Port lotniczy Ostrawa | – |
Praga | PRG | LKPR | Port lotniczy Praga im. Václava Havla | – | |
Dania | Billund | BLL | EKBI | Port lotniczy Billund | – |
Kopenhaga | CPH | EKCH | Port lotniczy Kopenhaga-Kastrup | – | |
Egipt | Kair | CAI | HECA | Port lotniczy Kair | – |
Estonia | Tallinn | TLL | EETN | Port lotniczy Tallinn | – |
Francja | Lyon | LYS | LFLL | Port lotniczy Lyon-Saint-Exupéry | – |
Nicea | NCE | LFMN | Port lotniczy Nicea-Lazurowe Wybrzeże | – | |
Paryż | CDG | LFPG | Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle | – | |
Grecja | Ateny | ATH | LGAV | Port lotniczy Ateny | – |
Saloniki | SKG | LGTS | Port lotniczy Saloniki-Macedonia | Od 17 czerwca 2025 | |
Gruzja | Tbilisi | TBS | UGTB | Port lotniczy Tbilisi | – |
Hiszpania | Barcelona | BCN | LEBL | Port lotniczy Barcelona | – |
Madryt | MAD | LEMD | Port lotniczy Madryt-Barajas | – | |
Teneryfa | TFS | GCTS | Port lotniczy Teneryfa-Południe | Sezonowo | |
Holandia | Amsterdam | AMS | EHAM | Port lotniczy Amsterdam-Schiphol | – |
Indie | Mumbaj | BOM | VABB | Port lotniczy Chhatrapati Shivaji | – |
Nowe Delhi | DEL | VIDP | Port lotniczy Indiry Gandhi w Delhi | – | |
Islandia | Reykjavík | KEF | BIKF | Port lotniczy Keflavík | Od 12 kwietnia 2025 |
Izrael | Tel Awiw-Jafa | TLV | LLBG | Port lotniczy Ben Guriona | – |
Japonia | Tokio | NRT | RJAA | Port lotniczy Tokio-Narita | – |
Kanada | Toronto | YYZ | CYYZ | Port lotniczy Toronto-Pearson | – |
Kazachstan | Astana | NQZ | UACC | Port lotniczy Nur-Sułtan | – |
Korea Południowa | Seul | ICN | RKSI | Port lotniczy Seul-Inczon | Loty również z WRO, BUD |
Liban | Bejrut | BEY | OLBA | Port lotniczy Bejrut | – |
Litwa | Wilno | VNO | EYVI | Port lotniczy Wilno | – |
Luksemburg | Luksemburg | LUX | ELLX | Port lotniczy Luksemburg | – |
Łotwa | Ryga | RIX | EVRA | Port lotniczy Ryga | – |
Macedonia Północna | Skopje | SKP | LWSK | Port lotniczy Skopje | – |
Malta | Malta | MLA | LMML | Port lotniczy Malta | Od 16 kwietnia 2025 |
Mołdawia | Kiszyniów | KIV | LUKK | Port lotniczy Kiszyniów | – |
Niemcy | Berlin | BER | EDDB | Port lotniczy Berlin-Branderburg | – |
Düsseldorf | DUS | EDDL | Port lotniczy Düsseldorf | – | |
Frankfurt | FRA | EDDF | Port lotniczy Frankfurt | – | |
Hamburg | HAM | EDDH | Port lotniczy Hamburg | – | |
Monachium | MUC | EDDM | Port lotniczy Monachium | – | |
Stuttgart | STR | EDDS | Port lotniczy Stuttgart | – | |
Norwegia | Oslo | OSL | ENGM | Port lotniczy Oslo-Gardermoen | – |
Polska | Bydgoszcz | BZG | EPBY | Port lotniczy Bydgoszcz | – |
Gdańsk | GDN | EPGD | Port lotniczy Gdańsk | – | |
Katowice | KTW | EPKT | Port lotniczy Katowice-Pyrzowice | – | |
Kraków | KRK | EPKK | Port lotniczy Kraków-Balice | – | |
Lublin | LUZ | EPLB | Port lotniczy Lublin | – | |
Olsztyn | SZY | EPSY | Port lotniczy Olsztyn-Mazury | – | |
Poznań | POZ | EPPO | Port lotniczy Poznań-Ławica | – | |
Rzeszów | RZE | EPRZ | Port lotniczy Rzeszów-Jasionka | – | |
Szczecin | SZZ | EPSC | Port lotniczy Szczecin-Goleniów | – | |
Warszawa | WAW | EPWA | Port lotniczy Warszawa-Chopin | Hub przewoźnika | |
Wrocław | WRO | EPWR | Port lotniczy Wrocław-Strachowice | – | |
Zielona Góra | IEG | EPZG | Port lotniczy Zielona Góra-Babimost | – | |
Portugalia | Lizbona | LIS | LPPT | Port lotniczy Lizbona | Od 3 lutego 2025 |
Rumunia | Bukareszt | OTP | LROP | Port lotniczy Bukareszt-Otopeni | – |
Kluż-Napoka | CLJ | LRCL | Port lotniczy Kluż-Napoka | – | |
Oradea | OMR | LROD | Port lotniczy Oradea | – | |
Serbia | Belgrad | BEG | LYBE | Port lotniczy Belgrad | – |
Słowacja | Koszyce | KSC | LZKZ | Port lotniczy Koszyce | – |
Słowenia | Lublana | LJU | LJLJ | Port lotniczy Lublana | – |
Stany Zjednoczone | Chicago | ORD | KORD | Port lotniczy Chicago-O’Hare | Loty również z KRK |
Los Angeles | LAX | KLAX | Port lotniczy Los Angeles | – | |
Miami | MIA | KMIA | Port lotniczy Miami | – | |
Newark | EWR | KEWR | Port lotniczy Newark-Liberty | Loty również z KRK, RZE | |
Nowy Jork | JFK | KJFK | Port lotniczy Nowy Jork-JFK | – | |
Szwajcaria | Genewa | GVA | LSGG | Port lotniczy Genewa-Cointrin | – |
Zurych | ZRH | LSZH | Port lotniczy Zurych-Kloten | – | |
Szwecja | Göteborg | GOT | ESGG | Port lotniczy Göteborg | – |
Sztokholm | ARN | ESSA | Port lotniczy Sztokholm-Arlanda | – | |
Turcja | Stambuł | IST | LTBA | Port lotniczy Stambuł | – |
Ukraina | Charków | HRK | UKHH | Port lotniczy Charków-Osnowa | Wstrzymane ze względu na wojnę w Ukrainie |
Kijów | KBP | UKBB | Port lotniczy Kijów-Boryspol | ||
IEV | UKKK | Port lotniczy Kijów-Żulany | |||
Lwów | LWO | UKLL | Port lotniczy Lwów | – | |
Odessa | ODS | UKOO | Port lotniczy Odessa | – | |
Zaporoże | OZH | UKDE | Port lotniczy Zaporoże | – | |
Uzbekistan | Taszkent | TAS | UTTT | Port lotniczy Taszkent | – |
Węgry | Budapeszt | BUD | LHBP | Port lotniczy Budapeszt | – |
Wielka Brytania | Londyn | LCY | EGLC | Port lotniczy Londyn-City | Loty tylko z VNO |
LHR | EGLL | Port lotniczy Londyn-Heathrow | – | ||
Włochy | Mediolan | MXP | LIMC | Port lotniczy Mediolan-Malpensa | – |
Rzym | FCO | LIRF | Port lotniczy Rzym-Fiumicino | – | |
Turyn | TRN | LIMF | Port lotniczy Turyn | Sezonowo | |
Wenecja | VCE | LIPZ | Port lotniczy Wenecja-Marco Polo | – | |
Zjednoczone Emiraty Arabskie | Dubaj | DXB | OMDB | Port Lotniczy Dubaj | Sezonowo |
Kierunki lotów czarterowych i cargo PLL LOT: Wskazuje na różnorodność miejsc, do których linie lotnicze realizują swoje operacje.
Państwo | Miasto | IATA | ICAO | Port lotniczy | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Brazylia | Salvador | SSA | SBSV | Port lotniczy Salvador-Magalhães | Czarter (WAW) |
Bułgaria | Burgas | BOJ | LBBG | Port lotniczy Burgas | Czarter (WAW) |
Warna | VAR | LBWN | Port lotniczy Warna | Czarter (WAW) | |
Cypr | Pafos | PFO | LCPH | Port lotniczy Pafos | Czarter (WAW) |
Czarnogóra | Tivat | TIV | LYTV | Port lotniczy Tivat | Czarter (WAW) |
Dominikana | Punta Cana | PUJ | MDPC | Port lotniczy Punta Cana | Czarter (WAW, KTW) |
Puerto Plata | POP | MDPP | Port lotniczy Puerto Plata | Czarter (WAW, KTW) | |
Egipt | Hurghada | HGR | HEGN | Port lotniczy Hurghada | Czarter (WAW, KTW) |
Marsa Alam | RMF | HEMA | Port lotniczy Marsa Alam | Czarter (WAW, KTW) | |
Sharm el-Sheikh | SSH | HESH | Port lotniczy Szarm el-Szejk | Czarter (WAW, KTW) | |
Taba | TCP | HETB | Port lotniczy Taba | Czarter (WAW, KTW) | |
Grecja | Chania | CHQ | LGSA | Port lotniczy Chania | Czarter (WAW) |
Heraklion | HER | LGIR | Port lotniczy Heraklion | Czarter (WAW, KTW) | |
Kawala | KVA | LGKV | Port lotniczy Kawala | Czarter (WAW, KTW) | |
Korfu | CFU | LGKR | Port lotniczy Korfu | Czarter (WAW) | |
Kos | KGS | LGKO | Port lotniczy Kos | Czarter (WAW) | |
Lesbos | MJT | LGMT | Port lotniczy Mitylena | Czarter (WAW) | |
Rodos | RHO | LGRP | Port lotniczy Rodos | Czarter (WAW, KTW) | |
Samos | SMI | LGSM | Port lotniczy Samos | Czarter (WAW) | |
Santorini | JTR | LGSR | Port lotniczy Santorini | Czarter (WAW) | |
Thessaloniki | SKG | LGTS | Port lotniczy Saloniki | Czarter (WAW) | |
Zakynthos | ZTH | LGZA | Port lotniczy Zakynthos | Czarter (WAW) | |
Hiszpania | Almeria | LEI | LEAM | Port lotniczy Almeria | Czarter (WAW) |
Girona | GRO | LEGE | Port lotniczy Girona | Czarter (WAW) | |
Mahon | MAH | LEMH | Port lotniczy Menorka | Czarter (WAW) | |
Malaga | AGP | LEMG | Port lotniczy Malaga | Czarter (WAW) | |
Palma de Mallorca | PMI | LEPA | Port lotniczy Palma de Mallorca | Czarter (WAW) | |
Indonezja | Denpasar | DPS | WADD | Port lotniczy Denpasar | Czarter (WAW) |
Kanada | Hamilton | YHM | CYHM | Port lotniczy Hamilton | LOT Cargo |
Kuba | Varadero | VRA | MUVR | Port lotniczy Varadero | Czarter (WAW, KTW) |
Macedonia Północna | Ochryda | OHD | LWOH | Port lotniczy Ochryda | Czarter (WAW, KTW) |
Madagaskar | Nosy Be | NOS | FMNN | Port lotniczy Nosy Be | Czarter (WAW) |
Malediwy | Male | MLE | VRMM | Port lotniczy Male | Czarter (WAW) |
Malezja | Langkawi | LGK | WMKL | Port lotniczy Langkawi | Czarter (WAW) |
Mauritius | Port Louis | MRU | FIMP | Port lotniczy Mauritius | Czarter (WAW) |
Meksyk | Cancún | CUN | MMUN | Port lotniczy Cancún | Czarter (WAW) |
Portugalia | Faro | FAO | LPFR | Port lotniczy Faro | Czarter (WAW) |
Tajlandia | Bangkok | BKK | VTBS | Port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi | Czarter (WAW, KTW) |
Phuket | HKT | VTSP | Port lotniczy Phuket | Czarter (WAW) | |
Turcja | Antalya | AYT | LTAI | Port lotniczy Antalya | Czarter (WAW, RDO, KTW, WRO) |
Bodrum | BJV | LTFE | Port lotniczy Bodrum-Milas | Czarter (WAW, KTW, WRO) | |
Dalaman | DLM | LTBS | Port lotniczy Dalaman | Czarter (WAW) | |
Izmir | ADB | LTBJ | Port lotniczy Izmir | Czarter (WAW) | |
Wietnam | Phú Quốc | PQC | VVPQ | Port lotniczy Phú Quốc | Czarter (WAW, KTW) |
Włochy | Katania | CTA | LICC | Port lotniczy Katania – Fontanarossa | Czarter (WAW) |
Olbia | OLB | LIEO | Port lotniczy Olbia | Czarter (WAW) | |
Lamezia Terme | SUF | LICA | Port lotniczy Lamezia Terme | Czarter (WAW) | |
Palermo | PMO | LICJ | Port lotniczy Palermo | Czarter (WAW) |
Linie partnerskie
Polskie Linie Lotnicze LOT są znane ze swojego szerokiego wachlarza możliwości podróżowania, oferując pasażerom połączenia lotnicze w systemie codeshare z aż 19 różnymi przewoźnikami. Dzięki takiej współpracy, klienci mogą korzystać z różnych tras i połączeń w ramach jednego biletu.
|
|
|
|
Współpraca z Nordica
W dniu 5 listopada 2016 roku miała miejsce istotna zmiana w polskim sektorze lotniczym, gdyż Polskie Linie Lotnicze LOT nawiązały strategiczną współpracę z Nordica. Przewoźnik ten przejął 49% udziałów w Nordica, co stanowiło znaczący krok w stronę zacieśnienia relacji pomiędzy tymi dwoma liniami.
W wyniku tej umowy, od 19 listopada 2016 roku wszystkie rejsy realizowane przez Nordica były wykonywane z kodem LOT (LO). Dodatkowo, Nordica przejęła od PLL LOT obsługę trasy Tallinn – Warszawa. Przewoźnik ten miał także przydzielony jeden z samolotów Embraerów PLL LOT do stacjonowania w stolicy Estonii w celu obsługi trasy Tallinn – Monachium.
W tym okresie flota Nordica, w tym dwa samoloty Bombardier CRJ-900, była zaangażowana w realizację bezpośrednich połączeń z Warszawy w ramach oferty LOT. Mimo iż wszelkie samoloty dalej prezentowały tradycyjne malowanie Nordica, na ich kadłubach umieszczono dodatkowo logo PLL LOT, co symbolizowało współpracę obu przewoźników.
Wszystkie połączenia realizowane z Tallinna były dostępne w kanale sprzedaży LOT, co znacznie ułatwiło pasażerom korzystanie z oferty. Warto zaznaczyć, że Nordica miała także dostęp do innych komponentów platformy operacyjnej LOT.
Z powodu pandemii COVID-19, która spowodowała gwałtowne załamanie popytu na podróże lotnicze, współpraca została zakończona 31 grudnia 2020 roku. Na podstawie zawartego porozumienia, LOT zdecydował się na odsprzedaż 49% udziałów w spółce Xfly, będącej właścicielem floty obsługującej Nordica.
Według komunikatów wydanych przez zarządy obu spółek, nie wykluczają oni możliwości wznowienia współpracy na innych, komercyjnych zasadach w przyszłości.
Linie lotnicze Condor
24 stycznia 2020 roku w Frankfurcie, kluczowe wydarzenie miało miejsce, gdy podpisano umowę, która dotyczyła przejęcia niemieckiej linii lotniczej Condor przez właściciela Polskich Linii Lotniczych LOT, Polską Grupę Lotniczą. Linia Condor trafiła na sprzedaż w jesieni 2019 roku, po tym jak poprzedni właściciel – spółka Thomas Cook – ogłosiła upadłość.
Umowa, której szczegóły były szeroko komentowane, obejmowała nie tylko akwizycję floty liczącej 53 samoloty (w tym 16 samolotów szerokokadłubowych), ale również przejęcie wszystkich tras lotniczych, slotów oraz załóg. Taka transakcja mogła znacząco wzmocnić pozycję Polskiej Grupy Lotniczej na rynku europejskim.
Jednakże, 13 kwietnia 2020 roku sytuacja uległa zmianie, gdy PGL ogłosiło, że odstępuje od umowy zakupu linii Condor. Nieoficjalnie podawano, że powodem tej decyzji były niedopełnienia obowiązków finansowych przez niemieckiego przewoźnika, co wzbudziło wiele dyskusji na temat przyszłości linii i wpływu na rynek lotniczy.
Liczba przewiezionych pasażerów
Polskie Linie Lotnicze LOT odgrywają kluczową rolę w branży lotniczej w Polsce, a ich historia przewozu pasażerów jest na przestrzeni lat niezwykle bogata. Poniżej przedstawiamy dane dotyczące liczby pasażerów przewożonych przez te linie w różnych latach, co ilustruje zmiany i trendu w tej dziedzinie.
Rok | Liczba pasażerów | Zmiana |
---|---|---|
1930 | 94 900 | – |
1931 | 94 000 | – |
1932 | 95 000 | – |
1933 | 97 200 | – |
1934 | 95 900 | – |
1935 | 97 700 | – |
1936 | 98 000 | – |
1937 | 95 400 | – |
1938 | 96 200 | – |
Po II wojnie światowej | ||
1945 | 26 845 | – |
1946 | 57 500 | +115% |
1947 | 59 800 | +4% |
1948 | 77 500 | +29.5% |
1961 | 68 800 | -11.2% |
1962 | 87 900 | +2.7% |
1963 | 90 300 | +2.7% |
1964 | 112 500 | +24.6% |
1965 | 135 800 | -20.7% |
1966 | 188 600 | +38.9% |
1967 | 236 300 | +25.3% |
1968 | 221 800 | -6.1% |
1969 | 254 800 | -14.8% |
1970 | 324 500 | +27.4% |
1971 | 373 900 | +15.2% |
1972 | 469 100 | +25.5% |
1973 | 564 200 | +20.3% |
1974 | 642 000 | -13.8% |
1975 | 805 600 | +25.5% |
1976 | 809 700 | +0.5% |
1977 | 927 200 | +14.4% |
1978 | 1 054 000 | +13.7% |
1980 | 1 828 000 | +73.4% |
1985 | 1 790 000 | -2% |
1986 | 1 820 000 | +1.7% |
1987 | 1 858 000 | +2% |
1988 | 2 018 000 | +8.5% |
2008 | 3 974 271 | +97% |
2009 | 4 102 114 | +3.2% |
2010 | 4 504 044 | +9.8% |
2011 | 4 635 305 | +2.9% |
2012 | 4 970 000 | +7.2% |
2013 | 4 600 000 | -7.4% |
2014 | 4 780 000 | +3.9% |
2015 | 4 300 000 | -10% |
2016 | 5 450 000 | +26.7% |
2017 | 6 800 000 | +24.7% |
2018 | 8 800 000 | +29.4% |
2019 | 10 000 000 | +10.1% |
2020 | 3 100 000 | -69% |
2021 | 4 200 000 | +35.5% |
2022 | 8 000 000 | +90,5% |
2023 | 10 027 734 | +25% |
Flota PLL LOT
Na listopad 2024 roku flota Polskich Linii Lotniczych LOT składała się z 86 samolotów, które w średniej miały 11 lat. W tej chwili można zaobserwować znaczące wzbogacenie oferty linii lotniczej, co obejmuje różne modele samolotów i ich szczegółowe specyfikacje.
Model samolotu | Liczba miejsc | Uwagi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nazwa | Aktywne | Zamówione | B | P | E | Łącznie | |
Boeing 737-800 | 6 | – | – | – | 186 | 186 | Elastyczna konfiguracja miejsc klas B i E |
Boeing 737-8 MAX | 18 | 8 | – | – | 189 | 189 | Elastyczna konfiguracja miejsc klas B i E Planowane zakończenie dostawy do połowy 2025 |
Boeing 787-8 | 8 | – | 18 | 21 | 213 | 252 | _ |
Boeing 787-9 | 7 | – | 24 | 21 | 249 | 294 | _ |
Boeing 777-200 | 1 | – | 30 | 24 | 239 | 294 | Dzierżawa od Virgin Atlantic |
Embraer E170 | 5 | – | – | – | 76 | 76 | Elastyczna konfiguracja miejsc klas B i E |
Embraer 175 | 13 | – | – | – | 82 | 82 | Elastyczna konfiguracja miejsc klas B i E |
2 | – | Wyczarterowane przez MON | |||||
Embraer E190 | 8 | – | – | – | 106 | 106 | Elastyczna konfiguracja miejsc klas B i E |
Embraer E195 | 16 | – | – | – | 118 | 118 | |
112 | 112 | ||||||
Embraer E195-E2 | 3 | – | – | – | 136 | 136 | |
Łącznie | 87 | 8 | _ |
PLL LOT wyróżniają się w Europie, ponieważ jako pierwsza linia lotnicza wprowadziła do swojej floty Boeing 787-8 Dreamliner. Dodatkowo, jeden z nowoczesnych Boeingów 787-9 (SP-LSC) oraz czwarty Boeing 737 MAX 8 (SP-LVD) zostały ozdobione specjalnym malowaniem z okazji stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę.
Samoloty użytkowane od początku istnienia PLL LOT
Polskie Linie Lotnicze LOT miały na przestrzeni lat różnorodną flotę samolotów, która znacznie ewoluowała. Pierwsze modele wykorzystywane przez przewoźnika na początku jego działalności, w drugiej części lat 20-tych XX wieku, były kluczowe dla rozwoju polskiego lotnictwa. W tabeli poniżej przedstawione są samoloty, które były eksploatowane przez LOT od jego powstania. Ich różnorodność ilustruje rozwój technologii oraz zmieniające się potrzeby rynku.
Typ | Liczba | Lata użytkowania | Uwagi |
---|---|---|---|
Junkers F 13 | 15 | 1929–1936 | Brak uwag |
Fokker F.VIIa/1m | 11 | 1929–1938 | Brak uwag |
RWD-5 | 1 | 1933–1936 | Brak uwag |
PWS-24 | 5 | 1933–1938 | Brak uwag |
PWS-24 bis | 5(6) | 1935–1939 | Brak uwag |
Douglas DC-2 | 3 | 1935–1939 | Brak uwag |
Lockheed L-10-A Electra | 10 | 1936–1939 | Brak uwag |
Junkers Ju 52/3m | 1 | 1936–1939 | Brak uwag |
Lockheed L-14-H Super Electra | 10 | 1938–1940 | Brak uwag |
Douglas DC-3 | 14 | 1945–1959 | Brak uwag |
Lisunow Li-2 | 39 | 1945–1967 (według innych źródeł wycofane w 1969) | Pierwsze radzieckie samoloty w LOT. Ostatni lot rejsowy odbył się 23 czerwca 1967 roku na trasie Poznań – Ławica do Warszawa – Okęcie pod dowództwem kapitana Jana Kujawskiego. W 1968 roku Li-2 o numerze SP-LKI został przewieziony do Wieruszowa w rocznicę wyzwolenia miasta i znajduje się tam do dziś. |
SNCASE SE.161 | 5 | 1947–1950 | Brak uwag |
Iljuszyn Ił-12B | 5 | 1949–1957 | Brak uwag |
Piper Cub | 14 | 1952–1953 | Samoloty przebudowane na wersję agrolotniczą do opryskiwania lasów oraz zwalczania stonki ziemniaczanej. |
Iljuszyn Ił-14 | 13 | 1955–1961 | Brak uwag |
Convair CV-240 | 5 | 1957–1966 | Brak uwag |
PZL MD-12P | 1 | 1961 | Wynajęty od PZL-Mielec do testów eksploatacyjnych prototypu wersji pasażerskiej. |
Iljuszyn Ił-18 | 9 | 1961–1990 | Kilka przerobiono na wersje transportowe używane w LOT CARGO (np. SP-LSA). |
Vickers Viscount | 3 | 1962–1969 | Ostatnie samoloty zakupione przed 1989 rokiem, wyprodukowane poza ZSRR. Dwa samoloty miały katastrofy. |
Antonow An-24 | 14 | 1966–1991 | Trzy samoloty uległy katastrofom. |
Tupolew Tu-134 | 5 Tu-134 8 Tu-134A | 1968–1994 | Po katastrofie 23.01.1980 na Okęciu, wszystkie Tu-134 zostały wymienione na Tu-134A2. |
Iljuszyn Ił-62 | 6 Ił-62 10(11) Ił-62M | 1973–1992 | Dwa samoloty miały katastrofy, a w latach 80. latały dwa wyczarterowane. |
Jak-40 | 1 | 1982–1989 | Wyleasingowany od Instytutu Lotnictwa. |
Tupolew Tu-154M | 14 | 1985–1996 | Ostatnie samoloty zakupione przez LOT w ZSRR. W 1994 Wojsko Polskie odkupiło jeden samolot. |
DC-8-62H (F) | 1 | 1988 | Czarterowany od Arrow Air po katastrofie SP-LBG. Pierwszy samolot po 1969 roku, produkowany poza ZSRR. |
Boeing 767-200ER | 2(3) | 1989–2008 | Pierwszy zakup samolotu spoza ZSRR od 1962 roku. W latach 1992–1995 leasing od Air New Zealand. |
Boeing 767-300ER | 7(9) | 1990–2013; 2017; 2018 |
|
ATR 72-202 | 8 2 | 1991–2013 2017- | Tylko 8 samolotów (SP-LFA do SP-LFH) przekazane do Eurolotu. Przejęte od linii Nordica. |
Boeing 737 | 3 737-300 12 737-400 13 737-500 6 737-800 NG 1 737-700 14 737 MAX8 | 1992– | Od września 2017 jeden B737-800 wynajęty od Blue Air. Na czas uziemienia B737 MAX 8, LOT wynajmował inne samoloty. |
McDonnell Douglas DC-10-30 | 3 | 1994–1996 | 2 wynajęte od Malaysian Airlines, jeden od Finnair. |
Lockheed L 1011 | 1 | 1995–1998 | Wyleasingowany od British Airways. |
ATR 42 | 5 42-300 8 42-500 | 1998–2013 | Nie używane w LOT, były to samoloty Eurolotu. |
Embraer 145 | 14 | 1999–2011 | Ostatni lot wykonał kpt. Sławomir Majcher 15 kwietnia 2011 roku. |
Embraer 170 (170-100) | 10 | 2004– | Brak uwag |
Embraer 175 (170-200) | 15 | 2006- | 2 samoloty dla Rządu RP i Kancelarii Prezydenta. |
Embraer 195 (190-200) | 15 | 2011– | Brak uwag |
Embraer 195-E2 | 1 | 2024- | Brak uwag |
Boeing 787 | 8 787-8 7 787-9 | 2012– | Pierwszy egzemplarz 787-8 dostarczono 15 listopada 2012 roku. |
Airbus A330 | (3) | 2013-2013 2018-2019 2023-2024 | Eksploatowany na rejsy do Chicago i Nowego Jorku, leasing od Air Italy i Air Belgium. |
Boeing 777 | (3) | 2013; 2017; 2024- | Jeden egzemplarz w maju na rejsach do Toronto, leasing od EuroAtlantic. |
Bombardier DHC-8Q400 | 10 | 2015-2023 | Ostatni rejs 1 stycznia 2023 roku z Gdańska do Warszawy. |
Bombardier CRJ-700 | 2 | 2016-2020 | Samoloty własności Xfly, użytkowane przez LOT i Nordica. |
Bombardier CRJ-900 | 9 | ||
Brak uwag | |||
Embraer 190 | 8 | 2018- | Zakupione do tras do London-City. |
Airbus A340 | (3) | 2018-2020 | Samolot zastępczy za 787-8, leasing od HiFly i Air Belgium. |
Airbus A320 | (2) | 2019-2020 | Wynajęte 2 A320 od SmartLynx w czasie uziemienia B737 MAX 8. |
Wypadki i awaryjne lądowania
Tematem poruszanym w tej sekcji są wypadki oraz awaryjne lądowania Polskich Linii Lotniczych LOT, które miały miejsce w ciągu ich historii. Historia ta jest dramatyczna i pełna tragicznych zdarzeń związanych z bezpieczeństwem lotów.
Przykładem takiej katastrofy była katastrofa lotnicza pod Tuszynem, która miała miejsce 15 listopada 1951 roku. Samolot Lisunow Li-2 o znakach rejestracyjnych SP-LKA wystartował z Łodzi w kierunku Krakowa. Niestety, w pobliżu miejscowości Tuszyn, w trudnych warunkach pogodowych, maszyna zaczepiła o linię wysokiego napięcia. Skutek był tragiczny – samolot spadł na ziemię, wybuchając w płomieniach, co doprowadziło do śmierci wszystkich 16 osób na pokładzie, w tym 4 członków załogi.
Innym przykładem jest katastrofa lotnicza w Warszawie, która zdarzyła się 19 grudnia 1962 roku, gdy samolot Vickers Viscount SP-LVB rozbił się podczas podejścia do lądowania. Na pokładzie znajdowały się 33 osoby, a tragedia ta zakończyła się śmiercią wszystkich 28 pasażerów oraz 5 członków załogi. Przyczyna tej katastrofy do dziś pozostaje nieznana.
Następnie, katastrofa lotnicza we Francji miała miejsce 20 sierpnia 1965 roku, kiedy to samolot Vickers Viscount SP-LVA rozbił się w Jeuk St. Troud. Tylko 4 członków załogi zginęło w tym zdarzeniu, którego przyczyny również nie udało się ustalić.
Na przełomie lat 60. i 70., odnotowano także katastrofę lotniczą na Policy, która miała miejsce 2 kwietnia 1969 roku. Samolot An-24 (nr rejestracyjny SP-LTF) z 53 osobami na pokładzie, rozbił się w Zawoi, wszyscy zginęli.
Innym tragicznym wydarzeniem była katastrofa polskiego An-12 w Bejrucie 13 maja 1977 roku. Samolot, który leciał z Warny do Bejrutu, rozbił się podczas podejścia do lądowania, w wyniku czego zginęła cała 9-osobowa załoga.
Kolejną katastrofą było wypadnięcie samolotu z pasa na Okęciu, które miało miejsce 23 stycznia 1980 roku. Tupolew Tu-134 SP-LGB, wracający z Berlina, w trakcie lądowania rozbił się na wale ziemi. Mimo że samolot został całkowicie zniszczony, nikt nie zginął, co zawdzięczano jednak błędowi załogi, która nie zastosowała spadochronu hamującego.
14 marca 1980 roku rozbił się samolot Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62 „Mikołaj Kopernik” (nr rejestracyjny SP-LAA), w trakcie przylotu z Nowego Jorku. Publiczność była wstrząśnięta tragiczną śmiercią 77 pasażerów oraz 10 członków załogi, w tym znanej polskiej piosenkarki Anny Jantar.
W dniu 26 marca 1981 roku doszło do katastrofy pod Słupskiem, gdzie An-24 lądował awaryjnie 4 km od lotniska Słupsk-Redzikowo, co zakończyło się śmiercią 1 osoby, reszta (51 osób) zdołała ewakuować się jeszcze przed wybuchem.
Następnie, w dniu 9 maja 1987 roku, katastrofa w Lesie Kabackim zakończyła się tragedią – IŁ-62M „Tadeusz Kościuszko” rozbił się, powodując śmierć wszystkich 183 osób na pokładzie.
2 listopada 1988 roku, An-24W (nr rejestracyjny SP-LTD) uległ awarii silników podczas lądowania, co doprowadziło do awaryjnego lądowania na łące w Białobrzegach. W tym przypadku zginęła tylko 1 osoba, a pozostałe 28 ocaliło się.
W nowoczesnych czasach zdarzyły się także awaryjne lądowania. Przykładem jest wydarzenie z 11 marca 1990 roku, gdy IŁ-62M, podczas rejsu nr 015 do Toronto, musiał awaryjnie lądować z powodu awarii jednego z silników, ale lądowanie zakończyło się sukcesem.
Również 1 listopada 2011 roku, lot Boeing 767-300ER SP-LPC z Newark do Warszawy musiał lądować awaryjnie w związku z problemami hydrotechnicznymi, jednak po lądowaniu wszyscy pasażerowie i członkowie załogi pozostali bezpieczni.
Ostatnie zarejestrowane awaryjne lądowanie miało miejsce 10 stycznia 2019 roku, gdy Bombardier Dash 8 Q400, lecący z Krakowa do Warszawy, musiał lądować awaryjnie z powodu problemów z podwoziem. Na szczęście nikt nie ucierpiał.
Również 9 września 2019 roku, samolot Bombardier Dash 8 Q400, lecący z Warszawy do Poznania, spotkał się z poważną awarią silnika, co skutkowało awaryjnym lądowaniem na lotnisku Poznań-Ławica. Zdarzenie to zakończyło się pomyślnie, bez ran wśród załogi i pasażerów.
Władze PLL LOT
W ciągu ostatnich ośmiu lat PLL LOT zmagał się z ciężką rotacją w zarządzie, co skutkowało zatrudnieniem aż 11 prezesów. Ten ciągły ruch na najwyższych szczeblach kierowniczych miał swoje negatywne konsekwencje, w tym problemy z rentownością usług w latach 2012-2013. W odpowiedzi na kryzys finansowy w 2012 roku, linie zwróciły się o pomoc publiczną, która wyniosła łącznie ponad 1 miliard złotych.
W historii PLL LOT istnieje kilka postaci, które pełniły funkcję prezesa:
- Jerzy Słowiński (1986–1990),
- Bronisław Klimaszewski (1990–1992),
- Jan Litwiński (1992–2003),
- Marek Grabarek (czerwiec 2003 – marzec 2006),
- Krzysztof Kapis (marzec 2006 – listopad 2006),
- Tomasz Dembski (listopad 2006 – luty 2007; p.o. prezesa),
- Marek Mazur (luty 2007 – marzec 2007),
- Piotr Siennicki (kwiecień 2007 – kwiecień 2008),
- Dariusz Nowak (kwiecień 2008 – marzec 2009),
- Sebastian Mikosz (p.o. w marcu 2009; maj 2009 – wrzesień 2010),
- Zbigniew Mazur (październik 2010; p.o. prezesa),
- Marcin Piróg (październik 2010 – grudzień 2012),
- Sebastian Mikosz (6.02.2013 – 31.08.2015),
- Marcin Celejewski (31.08.2015 – 28.01.2016; p.o. prezesa),
- Rafał Milczarski (28.01.2016 – 21.12.2022),
- Katarzyna Lewandowska (21.12.2022 – 16.06.2023; jako członek Rady Nadzorczej oddelegowany na stanowisko prezesa zarządu),
- Michał Fijoł (16.06.2023 – 29.11.2024).
Aktualnie prezesem zarządu jest Tomasz Ludwicki, który objął stanowisko 3 grudnia 2024 roku, pełniąc funkcję p.o.
Do Rady Nadzorczej PLL LOT SA należy kilka osób:
- Patrycja Zawadzka,
- Agnieszka Trzaskalska,
- Anna Wilga-Szczepanik.
Akcjonariat
Właścicielem Polskich Linii Lotniczych LOT jest Skarb Państwa, który posiada 69,30% akcji. Pozostałe udziały, wynoszące 30,70%, są w rękach Polskiej Grupy Lotniczej S.A.. Taka struktura własnościowa świadczy o dużym znaczeniu państwowym tego przewoźnika.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Prosper (przedsiębiorstwo) | ERIF Biuro Informacji Gospodarczej | Coders Lab | Koleje Mazowieckie | Wars (przedsiębiorstwo) | Elewarr | Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa Ursus | Lotte Wedel | MM Prime Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych | Posnet | Niezależny Operator Międzystrefowy | Fabrity Holding | Artchitecture | Provident Polska | Agencja Wydawniczo-Reklamowa Skarpa Warszawska | Bonus Systems Polska | Polskie Radio 24 | Tramwaje Warszawskie | Infor PL | Sii PolskaOceń: Polskie Linie Lotnicze LOT