PolskiBus.com


Souter Holdings Poland to firma transportowa, która w Polsce działa pod marką PolskiBus.com. Jest to przewoźnik autokarowy, który posiada szkockie źródła finansowania i oferuje usługi ekspresowej komunikacji zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych.

Historia działalności przedsiębiorstwa na polskim rynku sięga czerwca 2011 roku. Kluczowym elementem ich strategii biznesowej był model first minute, co oznacza, że ceny biletów były uzależnione od terminu zakupu oraz liczby pasażerów, którzy już dokonali rezerwacji na dany kurs. Im dalsza data od kursu i im mniej sprzedanych biletów, tym tańsze bilety oferowano.

Zakup biletów odbywał się przede wszystkim za pośrednictwem Internetu, co zyskało popularność wśród pasażerów, jednak istniała również możliwość zakupu biletów w stacjonarnych punktach sprzedaży.

W grudniu 2017 roku, PolskiBus.com zakończył swoją działalność pod własną marką. Od tej pory firma zaczęła świadczyć usługi transportowe dla niemieckiej platformy Flixmobility, która zarządza marką Flixbus.

W latach 2018 i 2019, trasy obsługiwane dotąd przez Souter Holdings Poland były stopniowo przekazywane innym przewoźnikom, co był sygnałem powolnego końca działalności marki. W styczniu 2020 roku ogłoszono oficjalnie, że 1 kwietnia 2020 roku Souter Holdings Poland zakończy obsługę tras Flixbus, co oznaczało definitywne zakończenie ich działalności w Polsce.

Działalność jako PolskiBus.com

Udział w rynku

Z informacji przekazanych przez kierownictwo przedsiębiorstwa wynika, że w połowie 2012 roku miesięcznie z usług przewoźnika korzystało ponad 100 tysięcy pasażerów. Pod koniec tego samego roku ogłoszono, że od momentu debiutu, przewoźnik obsłużył 2 miliony pasażerów. Dla kontekstu, w roku 2011 łączna liczba pasażerów korzystających z transportu autobusowego wyniosła 800 milionów, a przewozy na trasach dłuższych niż 150 km stanowiły tylko około 2% całego rynku. W połowie stycznia 2014 roku przewoźnik ogłosił, iż przewiózł już pięć milionów pasażerów, z czego milion z tej liczby przypadał na okres od połowy września 2013 do połowy stycznia 2014 roku. W listopadzie 2014 roku liczba ta wzrosła do 10 milionów w ciągu 3,5 roku działalności. Z kolei w styczniu 2016 roku całkowita liczba przewiezionych pasażerów przekroczyła już 16 milionów osób.

Firma otrzymała również ważne wyróżnienie w postaci National Champion podczas konkursu European Business Award w latach 2014/15 w kategorii The Award for Customer Focus. To prestiżowe wyróżnienie przyznawane jest za szczególne uwzględnienie potrzeb klientów w oferowanych usługach oraz za dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa.

Trasy

W ramach swojej platformy internetowej PolskiBus.com sprzedawał także bilety na połączenia wykonywane przez innych przewoźników, takich jak Polonus, Żak Express, Garden Express, Arriva Bus, FlixBus oraz Voyager. Dodatkowo, od lipca 2017 roku, przewoźnik zaczął oferować również bilety kolejowe na popularnej trasie z Bydgoszczy do Gdańska oraz Helu, obsługiwanej przez Arriva.

Numer

linii

Trasa
P1Warszawa – Mława – Ostróda – Elbląg – Gdańsk
P2Warszawa – Płock – Włocławek – Toruń – Bydgoszcz
P3Warszawa – Łódź – Poznań – Berlin Schönefeld – Berlin ZOB
P4Warszawa – Łódź – Wrocław – Praga
P5Warszawa – Częstochowa – Katowice – Brno – Wiedeń – Bratysława
P6Warszawa – Radom – Kielce – Kraków – Zakopane

Warszawa – Radom – Kielce – Kraków – Katowice – Praga

Warszawa – Radom – Kielce – Kraków – Donovaly – Budapeszt

P7WarszawaLublin
P10Warszawa – Radom – Ostrowiec Św. – Sandomierz – Rzeszów
P12Gdańsk – Toruń – Łódź – Częstochowa – Katowice – Kraków – Katowice – Brno – Wiedeń

Gdańsk – Toruń – Łódź – Częstochowa – Katowice – Kraków – Rzeszów

P13Gdańsk – Bydgoszcz – Poznań – Leszno – Wrocław – Praga
P14Berlin ZOB – Berlin Schönfeld – Wrocław – Katowice – Kraków – Rzeszów

Wrocław – Katowice – Kraków – Budapeszt

Kraków – Wrocław

P15WrocławKatowice
P16Berlin ZOB – Berlin Schönefeld – Wrocław – Katowice – Kraków – Zakopane
P22Rzeszów – Tarnów – Kraków – Katowice – Brno – Wiedeń
P24Gdańsk – Toruń – Poznań – Berlin Schönfeld – Berlin ZOB
P30Warszawa – Radom – Skarżysko-Kamienna – Kielce
P33Warszawa – Radom – Kielce – Kraków – Krynica-Zdrój

Autokary

Przed rozpoczęciem działalności na polskim rynku, zarząd Souter Holdings Poland przeprowadził analizę ofert dostępnych od różnych producentów autokarów i podjął decyzję o wyborze jednego z najlepszych, belgijskiego przedsiębiorstwa Van Hool. Wybór ten był uwarunkowany nie tylko korzystną ceną, ale także niskim zużyciem paliwa oraz niewielkimi kosztami eksploatacji tych pojazdów. Do 2014 roku flota PolskiegoBusa składała się wyłącznie z autokarów TD921 Altano, które pomieściły 70 pasażerów, oraz dwupokładowych modeli TD927 Astromega oraz TDX27 Astromega, oferujących 89 miejsc dla pasażerów.

Od 20 sierpnia 2014 roku do flotyll PolskiegoBusa dołączyły także autokary Plaxton Elite, oparte na podwoziu Volvo B11R, które mają 75 miejsc dla pasażerów. Na pokładzie każdego pojazdu pasażerowie mieli dostęp do bezpłatnego internetu, gniazdek elektrycznych pod każdym siedzeniem, klimatyzacji, a także skórzanych foteli, które można było rozkładać. Dodatkowo, autokary były przystosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami.

Flota PolskiBus.com pod koniec działalności (stan na dzień: 14.09.2017)
ModelLiczba miejsc

pasażerskich

Rok produkcjiLiczba sztuk
Van Hool TD921 Altano70201123
Van Hool TD927 Astromega89201219
Van Hool TDX27 Astromega89201332
ADL Plaxton „Elite” i75201445
RAZEM:119

Integracja z FlixBus

W 2016 roku na rynku transportu drogowego doszło do istotnej współpracy między PolskiBus.com a niemieckim przewoźnikiem FlixBus. W ramach tej umowy, bilety na zagraniczne trasy oferowane przez PolskiBus.com mogły być nabywane przez pasażerów, a jednocześnie PolskiBus sprzedawał bilety na połączenia FlixBusa, które odbywały się z przesiadką w Berlinie. Dzięki tej integracji, pasażerowie zyskali możliwość podróży do popularnych miejsc takich jak Zurych, Amsterdam, czy Bonn.

18 grudnia 2017 roku ogłoszono istotne zmiany, gdy niemiecki przewoźnik FlixBus przejął całą siatkę połączeń PolskiBus.com. Rok 2018 przyniósł ze sobą dużą transformację – wprowadzono proces rebrandingu, który obejmował przemalowanie charakterystycznych czerwonych autokarów w zielono-pomarańczową kolorystykę FlixBusa. Oprócz zmiany wizerunku, zmodernizowano także system wyszukiwania połączeń oraz sprzedaży biletów, integrując go ze stroną internetową FlixBus, co umożliwiło bardziej efektywne korzystanie z usług.

W ramach przystosowań, starsze pojazdy zostały poddane modyfikacjom – zwiększono przestrzeń między fotelami, co znacząco podniosło komfort podróży. Zmieniono także siatkę połączeń oraz wprowadzono nowy rozkład jazdy, aby maksymalnie dostosować usługi do wymagań nowego przewoźnika. Souter Holdings Poland stał się jedynie podwykonawcą FlixBus Polska Sp. z o.o., co oznaczało, że wiele firm przewozowych w Polsce znalazło się w podobnej sytuacji.

Połączenia FlixBus w Polsce, które są obsługiwane przez Souter Holdings Poland, realizowane są przy użyciu autokarów, które wcześniej kursowały jako PolskiBus.com. W związku z regulacjami FlixBusa, które zabraniają eksploatacji autokarów starszych niż 7 lat, znaczna część floty przewoźnika została wycofana po 2018 roku. Wreszcie, w styczniu 2020 roku ogłoszono, że ostatnie autokary będące własnością Souter Holdings Poland znikną z polskich dróg do 1 kwietnia tego samego roku, a obsługę tych tras przejmą inni przewoźnicy dysponujący nowszymi pojazdami. Tak więc, Souter Holdings Poland zakończyło swoją działalność przewozową w Polsce.

Przypisy

  1. Definitywny koniec Polskiego Busa. Souter wychodzi z siatki połączeń Flixbus [online], transport-publiczny.pl, 15.01.2020 r. [dostęp 17.01.2020 r.] (pol.).
  2. PolskiBus razem z FlixBusem! 24 nowe miasta! [online], infobus.pl [dostęp 18.09.2018 r.] (pol.).
  3. Pół roku Flixbusa w Polsce i nowa siatka połączeń [online], infobus.pl [dostęp 18.09.2018 r.] (pol.).
  4. Znamy pierwszych partnerów FlixBusa w Polsce! [online], infobus.pl [dostęp 18.09.2018 r.] (pol.).
  5. Nowa linia FlixBusa: Kraków-Zagrzeb. I nowi partnerzy [online], infobus.pl [dostęp 18.09.2018 r.] (pol.).
  6. AIP, FlixBus przejął PolskiegoBusa. Co to oznacza dla pasażerów, „Polskatimes.pl” [dostęp 18.09.2018 r.] (pol.).
  7. Polski Bus podejmuje współpracę z Flix Busem. Przesiadki na jednym bilecie [online] [dostęp 18.09.2018 r.] (pol.).
  8. PolskiBus.com wchodzi w kolej! [online], inforail.pl [dostęp 14.09.2017 r.] (pol.).
  9. PolskiBus.com przewiózł 5 mln pasażerów od czerwca 2011 r. – Transport – Gazeta Prawna – wiadomości, podatki, prawo, biznes i finanse [online], serwisy.gazetaprawna.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
  10. Rozkład Jazdy | PolskiBus.com [online], www.polskibus.com [dostęp 14.09.2017 r.] (pol.).
  11. Forsal.pl – SuperPKS rośnie w siłę.
  12. Mariusz Piotrowski. Konkurencja donosi na PolskiBus. „Gazeta Wyborcza”. 301 (7726), s. 17, 27.12.2012 r.
  13. Dwa piętra do Warszawy. Autobusy coraz popularniejsze. trojmiasto.pl, 27.04.2012 r. [dostęp 18.09.2012 r.]
  14. PolskiBus – autobusowa i międzymiastowa rewolucja [online], infobus.pl [dostęp 23.07.2020 r.] (pol.).
  15. InfoBus: Nowe linie i nowe autobusy PolskiBus.com. InfoBus. [dostęp 31.08.2014 r.] (pol.).
  16. PolskiBus.com: Nowe linie, nowe miasta, nowe autokary. PolskiBus.com rozbudowuje siatkę połączeń b. PolskiBus.com. [dostęp 31.08.2014 r.]
  17. Wyróżnienie dla PolskiBus.com. [dostęp 28.01.2015 r.]
  18. 99,63% usatysfakcjonowanych pasażerów PolskiBus.com. [dostęp 06.12.2012 r.]
  19. Polski.bus uruchamia kolejne połączenia. ekonomia24.pl, 05.12.2011 r. [dostęp 18.09.2012 r.]
  20. PolskiBus.com będzie potrzebował więcej ludzi do pracy – www.pulshr.pl.
  21. Punkty sprzedaży biletów//Ticket sales point. [dostęp 04.01.2013 r.]
  22. Rozwój PolskiBus.com i Van Hool TD927 Astromega. [dostęp 06.12.2012 r.]

Oceń: PolskiBus.com

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:13