Polregio


Polregio (stylizowana forma to POLREGIO, z literowym identyfikatorem – PREG) to polska firma transportowa, która zajmuje się pasażerskimi przewozami kolejowymi. Przedsiębiorstwo to powstało w wyniku formalnego wydzielenia z Polskich Kolei Państwowych w 2020 roku, wcześniej znane było jako Przewozy Regionalne w latach 2009-2020 oraz PKP Przewozy Regionalne od 2001 do 2009 roku.

Obecnie Polregio działa na zlecenie samorządów wszystkich województw w Polsce, a jego większościowy pakiet udziałów znajduje się w rękach Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., co podkreśla ważną rolę tej instytucji w polskim systemie transportu kolejowego.

Historia

Spółka, która obecnie nosi nazwę Polregio, zainaugurowała swoją działalność na fundamentach Sektora Przewozów Pasażerskich PKP w latach 1998-2001. Wcześniej istniały tu tradycyjne stacje pasażerskie oraz wagonownie, które pełniły funkcję w obsłudze wagonów osobowych. Dziś przedsiębiorstwo koncentruje się na świadczeniu usług przewozowych w zakresie pociągów osobowych i przyspieszonych, operujących pod marką Regio. Polregio jest również znane z segmentu Interregio oraz komercyjnych superREGIO.

Warto zaznaczyć, że z dniem 1 grudnia 2008 roku, międzywojewódzkie połączenia pospieszne zostały przekazane spółce PKP Intercity. Oprócz regularnych połączeń, Polregio organizuje także transport na potrzeby wydarzeń masowych, koloni i zamówień indywidualnych.

W dniu 8 grudnia 2009 roku firma usunęła skrót PKP z nazwy, zyskując nową tożsamość jako Przewozy Regionalne, co zostało formalnie zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Polregio ma obecnie status największego przewoźnika pasażerskiego w Polsce, z około 1900 pociągów wyjeżdżających na tory każdego dnia, z których korzysta około 270 tys. pasażerów. Jej udział w rynku kolejowych przewozów przekracza 26%, co przewyższa takie firmy jak Koleje Mazowieckie (20,65%), trójmiejskiej SKM (14,54%) oraz PKP InterCity (13,12%).

W latach 2008-2012 przedsiębiorstwo zmagało się z poważnymi redukcjami zatrudnienia; Nowa, niższa liczba pracowników spadła z 16,4 tys. do 11,8 tys. osób, a w 2019 roku wyniosła około 6500. Generalnie, praca eksploatacyjna wzrosła, osiągając w 2009 roku około 64 milionów pociągokilometrów, z przewozowym wynikiem sięgającym 10 miliardów pasażerokilometrów. Kiedy 10 stycznia 2009 roku firma zlikwidowała 58 pociągów w województwie śląskim, a 1 lutego tego samego roku redukcje dotknęły także województwo podlaskie, była to część większej strategii zmniejszenia kosztów.

Chronologia wydarzeń spółki Przewozy Regionalne

  • 1.10.2001: Stworzenie na bazie Sektora Przewozów Pasażerskich PKP spółki PKP Przewozy Regionalne.
  • 1.12.2008: Przekazanie segmentu międzywojewódzkich połączeń pospiesznych do PKP Intercity.
  • 22.12.2008: Przeniesienie udziałów do samorządów województw, opuszczenie Grupy PKP.
  • 8.12.2009: Zmiana nazwy na Przewozy Regionalne spółka z o.o. i rozpoczęcie rebrandingu.
  • 1.01.2014: Utworzenie 14 oddziałów i Zakładu Napraw Taboru w Kruszewcu.
  • 4.11.2015: Agencja Rozwoju Przemysłu nabyła większość udziałów.
  • 10.11.2016: Wprowadzenie nowej marki konsumenckiej Polregio.
  • 31.12.2016: Po raz pierwszy dodatni wynik finansowy – zysk 51,2 mln zł.
  • 23.01.2020: Zmiana nazwy na Polregio sp. z o.o.
  • 01.12.2021: Przekształcenie w spółkę akcyjną.

Restrukturyzacja

Na mocy wydarzeń z 30 września 2015 roku, w obliczu groźby upadłości, Agencja Rozwoju Przemysłu objęła 50%+1 udział w Przewozach Regionalnych, co pomogło uzyskać 770 mln zł publicznej pomocy, z czego 600 mln zł przeznaczono na spłatę zadłużenia. To biorąc pod uwagę płynność finansową firmy dało początek nowym możliwościom dzięki inwestycjom w tabor.

W wyniku restrukturyzacji zlikwidowano wszystkie komercyjne pociągi InterRegio, pozostawiając tylko mniej opłacalne trasy, które były finansowane przez samorządy. W dniu 26 października 2015 roku podpisano umowy z pięcioma województwami na świadczenie usług przewozowych. W szczególności, 13 grudnia 2015 roku spółka przejęła od Arrivy obsługę tras zelektryfikowanych w kujawsko-pomorskim, co potwierdza aktywną rolę przedsiębiorstwa w zakresie przewozów regionalnych.

Odnowa taboru i nowa marka konsumencka

28 września 2016 roku spółka podpisała z konsorcjum banków komercyjnych oraz BGK umowę na kwotę 629 milionów złotych w celu modernizacji taboru. W grudniu tego samego roku zawarte zostały istotne umowy na dostawę nowoczesnych składów z firmą Newag oraz Pesa, a także na modernizację istniejących składów.

Polregio wprowadziło nową markę konsumencką na początku 2017 roku, co wiązało się z aktualizacją strony internetowej. Firma uruchomiła sprzedaż biletów przez salony Kolportera, co zwiększyło dostępność dla podróżnych. W 2019 roku miało miejsce przekształcenie ze spółki z o.o. w spółkę akcyjną, jednak procedura nie została dokończona z powodu braku zgody ze strony niektórych województw.

Profil działalności

Przewozy Regionalne to największy pasażerski przewoźnik w Polsce, który codziennie oferuje około 1900 kursów w różnych częściach kraju. Z tak bogatą ofertą podróżuje codziennie około 230 tysięcy pasażerów. Przewozy te koncentrują się na usługach w zakresie transportu kolejowego dla osób. Ponadprzeciętna większość z tych usług ma charakter publiczny, co oznacza, że są one realizowane na zlecenie urzędów marszałkowskich, które odpowiadają za organizację regionalnego transportu kolejowego. Tego rodzaju usługi są świadczone na podstawie umów dotyczących transportu publicznego.

W ramach swojej misji publicznej przewoźnik prowadzi przewozy krajowymi i przygranicznymi pociągami Regio, jak również międzynarodowe usługi zamawiane przez odpowiednie ministerstwo transportu. Przed końcem sierpnia 2015 roku spółka oferowała także dalekobieżne połączenia Interregio, które miały charakter komercyjny i stanowiły dodatkową opcję oprócz podstawowej oferty przewozowej. Wspomagały one także oferta połączeń autobusowych znanych jako interregiobus.

Współpraca z innymi przewoźnikami jest również istotnym elementem działalności. Przewozy Regionalne angażują się w wzajemną sprzedaż biletów, zapewniają bieżącą informację pasażerską oraz dbają o obsługę techniczną taboru. Od 2019 roku spółka rozszerza segment komercyjny pod nową marką superREGIO, oferując pociągi sR, które obecnie kursują między Krakowem oraz Katowicami a Zatorem, jak również między Ostrowcem Świętokrzyskim a Wrocławiem.

Co ważne, udział Przewozów Regionalnych w polskim rynku kolejowych przewozów pasażerskich osiąga około 27% w zakresie liczby przewożonych pasażerów, a około 50% w pracy eksploatacyjnej, mierzonym pociągokilometrami. W danych dotyczących pracy eksploatacyjnej dla roku 2017, spółka uzyskała wynik wynoszący 51,1 pockm, podczas gdy w roku 2018 wartość ta wyniosła 49,7 pockm.

Struktura właścicielska

Na mocy ustawy z dnia 22 grudnia 2008 roku, wszystkie udziały, które wcześniej przysługiwały PKP S.A., zostały przekazane na rzecz Skarbu Państwa, a następnie na samorządy województw. To znaczące posunięcie miało na celu decentralizację i wzmocnienie lokalnych struktur zarządzających. Na dzień 29 października 2010 roku, zaktualizowane dane dotyczące liczby udziałów przypadających na poszczególne samorządy województw, przedstawiały się następująco:

WojewództwoLiczba udziałówProcent udziałów
dolnośląskie1124647,3%
kujawsko-pomorskie893555,8%
lubelskie847335,5%
lubuskie554623,6%
łódzkie878155,7%
małopolskie985996,4%
mazowieckie20798213,5%
opolskie523813,4%
podkarpackie754904,9%
podlaskie585433,8%
pomorskie1093837,1%
śląskie1417359,2%
świętokrzyskie462183,0%
warmińsko-mazurskie816525,3%
wielkopolskie1494399,7%
zachodniopomorskie893555,8%

W wyniku umowy dokapitalizowania, która miała miejsce we wrześniu 2015 roku, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. objęła 1 540 607 udziałów o łącznej wartości 770 303 500 zł. Tego rodzaju działanie oznaczało zmianę w strukturze własnościowej Przewozów Regionalnych, co miało istotny wpływ na funkcjonowanie spółki.

Nazwa akcjonariuszaLiczba akcjiWartość w kapitaleProcentowy udział
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.1 540 607308 121 400,00 zł50,0%
Województwo Dolnośląskie112 46522 493 000,00 zł3,7%
Województwo Kujawsko-Pomorskie89 35517 871 000,00 zł2,9%
Województwo Lubelskie84 73316 946 600,00 zł2,7%
Województwo Lubuskie55 46111 092 200,00 zł1,8%
Województwo Łódzkie87 81517 563 000,00 zł2,9%
Województwo Małopolskie98 59919 719 800,00 zł3,2%
Województwo Mazowieckie207 98241 596 400,00 zł6,8%
Województwo Opolskie52 38010 476 000,00 zł1,7%
Województwo Podkarpackie75 49015 098 000,00 zł2,5%
Województwo Podlaskie58 54311 708 600,00 zł1,9%
Województwo Pomorskie109 38321 876 600,00 zł3,5%
Województwo Śląskie141 73628 347 200,00 zł4,6%
Województwo Świętokrzyskie46 2189 243 600,00 zł1,5%
Województwo Warmińsko-Mazurskie81 65216 330 400,00 zł2,6%
Województwo Wielkopolskie149 43929 887 800,00 zł4,9%
Województwo Zachodniopomorskie89 35517 871 000,00 zł2,9%
Łącznie:3 081 213616 242 600,00 zł100,0%

Struktura organizacyjna

Struktura regionalna

Spółka dysponuje piętnastoma zakładami, które są zlokalizowane w różnych miastach Polski. Wśród nich znajdują się:

  • Zakład Dolnośląski we Wrocławiu,
  • Zakład Kujawsko-Pomorski w Bydgoszczy,
  • Zakład Lubelski w Lublinie,
  • Zakład Lubuski w Zielonej Górze,
  • Zakład Łódzki w Łodzi,
  • Zakład Małopolski w Krakowie,
  • Zakład Opolski w Opolu,
  • Zakład Podkarpacki w Rzeszowie,
  • Zakład Podlaski w Białymstoku,
  • Zakład Pomorski w Gdyni,
  • Zakład Świętokrzyski w Kielcach,
  • Zakład Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,
  • Zakład Wielkopolski w Poznaniu,
  • Zakład Zachodniopomorski w Szczecinie,
  • Zakład Napraw Taboru z siedzibą w Kruszewcu.

Do stycznia 2008 roku, spółka Przewozy Regionalne była współwłaścicielem Kolei Mazowieckich Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

We wrześniu 2008 roku, część aktywów spółki, w tym tabor oraz obiekty, a także niektórzy pracownicy, zostali wydzieleni, co doprowadziło do utworzenia Oddziału Przewozów Międzywojewódzkich w Poznaniu. Następnie, 1 grudnia 2008 roku, Oddział ten został formalnie przekazany przez ówczesnego właściciela (PKP S.A.) do spółki PKP Intercity.

Siedziba

W dniu 23 lutego 2009 roku doszło do ważnej zmiany, kiedy to siedziba spółki została przeniesiona z ul. Grójeckiej 17 na ul. Wileńską 14a. Warto zauważyć, że część komórek organizacyjnych centrali firmy mieści się również w Poznaniu, przy ul. Kolejowej 5, a także w Olsztynie, co wskazuje na rozprzestrzenienie działalności spółki.

29 marca 2018 spółka ogłosiła, że zdecydowała się na sprzedaż budynku centrali, który dotychczas znajdował się przy Wileńskiej 14a. Nowym właścicielem tego obiektu została firma deweloperska Bouygues Immobilier Polska. Do końca września 2018 roku nie była znana lokalizacja nowej siedziby firmy, co budziło spore zainteresowanie.

Jednak już w październiku 2018 roku zawarto umowę na wynajem nowych biur do celów centrali spółki. Od 1 grudnia 2018 roku siedziba Spółki usytuowana jest przy ul. Kolejowej 1, w dzielnicy Wola, znajdującej się w bliskim sąsiedztwie dworca Warszawa Zachodnia. To zmiany, które na pewno wpłyną na codzienną działalność spółki, a także na jej przyszłość.

Tabor

Elektryczne zespoły trakcyjne

(stan na 24 czerwca 2021 roku)

SeriaLiczba
członów
Prędkość
maksymalna
ProducentModernizatorLiczba
EN573110 km/hPafawag211211
EN57spot3110 km/hPafawagPesa, ZNTK MM i Newag07575
EN57AL3120 km/hPafawagZNTK Mińsk Mazowiecki06565
EN57ALc3120 km/hPafawagZNTK Mińsk Mazowiecki01414
EN57ALd3120 km/hPafawagZNTK Mińsk Mazowiecki02323
EN57AKM3120 km/hPafawagZNTK Mińsk Mazowiecki0033
EN57AKŁ3120 km/hPafawagNewag0044
EN57AP3120 km/hPafawagNewag0044
EN57FPS3120 km/hPafawagHCP FPS01414
EN714110 km/hPafawag02020
ED724110 km/hPafawag0099
ED72A4110 km/hPafawagZNTK Mińsk Mazowiecki0044
ED72A4120 km/hPafawagZNTK Mińsk Mazowiecki0022
ED72Ac4120 km/hPafawagZNTK Mińsk Mazowiecki0066
EN623160 km/hPesa0011
EN62A3160 km/hPesa0055
EN643160 km/hPesa0055
EN764160 km/hPesa0066
EN76A4160 km/hPesa0022
EN811120 km/hPesa0022
EN962160 km/hPesa0044
EN96A2160 km/hPesa0044
EN992160 km/hPesa0044
EN613110 km/hNewag0011
EN633160 km/hNewag0011
EN63A3160 km/hNewag04141
EN63B3160 km/hNewag0088
ED784160 km/hNewag03030
EN905160 km/hNewag01010
EN982160 km/hNewag0033
Łączna liczba:581

Autobusy szynowe

(stan na 15 czerwca 2020 roku)

SeriaIlość
członów
Max
prędkość
ProducentLiczba
SA1031120 km/hPesa01313
SA1051100 km/hZNTK Poznań0066
SA1061120 km/hPesa0055
SA1071100 km/hKolzam Racibórz0022
SA1082100 km/hZNTK Poznań0066
SA1092100 km/hKolzam Racibórz0077
SA1312120 km/hPesa0011
SA1322120 km/hPesa0033
SA1332120 km/hPesa02424
SA1342120 km/hPesa, ZNTK MM01717
SA1351120 km/hPesa, ZNTK MM0088
SA1363120 km/hPesa01212
SA1372120 km/hNewag0077
SA1383120 km/hNewag0033
SA1392120 km/hPesa01111
SA1402130 km/hNewag0022
Suma całkowita:139

Lokomotywy elektryczne

(stan na 15 czerwca 2020 roku)

TypMax
prędkość
ProducentModernizacjaWłaścicielIlość
EP07P125 km/hPafawag WrocławZNLE GliwicePrzewozy Regionalne0055
Suma liczby:5

Lokomotywy spalinowe

(stan na 15 czerwca 2020 roku)

TypMaksymalna prędkośćProducentModernizacjaWłaścicielIlość
SM4290 km/hFablok ChrzanówPrzewozy Regionalne01511
SU4290 km/hFablok ChrzanówZNTK Nowy SączPrzewozy Regionalne7
SM0430 km/hZastalPrzewozy Regionalne0055
Suma:23

Czynne wagony

(stan na 22 sierpnia 2023 roku)

SeriaLiczba miejscPrędkość maksymalnaProducentModernizatorLiczba
120A24+40+24120 km/hPafawag Wrocław0099
Bmnopux132120 km/hWaggonbau GörlitzPesa01815
161A50160 km/hHCP PoznańPesa0055
162A78160 km/hHCP PoznańPesa0066
163A15+54160 km/hHCP PoznańPesa0055
113Aab.d.160 km/hHCP PoznańPesa0022
Razem liczba:42

Analizując stan taboru na rok 2009, zauważamy następujące dane:

  • 439 wagonów osobowych, w tym 102 klasy 1 oraz 796 klasy 2, ze szczególnym uwzględnieniem typów 120A, 111A oraz piętrowych Bdhpumn,
  • 880 elektrycznych zespołów trakcyjnych, gdzie 808 z nich to seria EN57, a ponadto znajdziemy 36 serii EN71, 21 serii ED72 oraz pojedyncze jednostki ED73 i 14WE (Pociąg Papieski),
  • 103 autobusy szynowe, z czego 12 należy do spółki, a pozostałe to własność samorządów, które z kolei są użytkowane przez Polregio,
  • 164 lokomotywy, składające się z 136 spalinowych i 28 dzierżawionych lokomotyw elektrycznych.

Przechodząc do wieku taboru w roku 2007, przed usamorządowieniem, PKP Przewozy Regionalne Dysponowały następującymi zasobami (na dzień 31 lipca 2007):

  • 3211 wagonów osobowych, z których średni wiek wynosił 25-28 lat,
  • 874 elektrycznych zespołów trakcyjnych, o średnim wieku 25 lat,
  • 107 autobusów szynowych, z czego 95 było własnością samorządów.

Dodatkowe informacje

W ciągu osiemnastu lat, pomiędzy rokiem 1990 a 2008, z długości polskich linii kolejowych dostępnych i obsługiwanych przez pociągi pasażerskie nastąpił wyraźny spadek, który przekroczył 25%.

Od połowy 2006 roku Dolnośląski Zakład Przewozów Regionalnych zarządzał sprawnym parowozem TKt48-18, który stacjonował w lokomotywowni we Wrocławiu. Maszyna, będąca własnością Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej, była wykorzystywana w przewozach regionalnych na podstawie specjalnej umowy. Przez każdy miesiąc, parowóz ten prowadził planowe pociągi rozkładowe na trasach Wrocław – Jelcz Laskowice oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska, a także organizował pociągi okolicznościowe.

W lipcu 2013 roku, sąd uznał roszczenia Przewozów Regionalnych dotyczące pokrycia deficytu związane z przewozami międzywojewódzkimi za lata 2006–2008. Kwota ta byłaby wystarczająca do spłaty zadłużenia w stosunku do PKP PLK S.A. Warto zauważyć, że spółka ta została przekazana samorządom z obciążeniem w postaci zadłużenia, mimo wcześniejszych obietnic dotyczących lepszych warunków.

Prezesi

W historii Polregio ważną rolę odgrywali różni prezesi, którzy przyczynili się do rozwoju spółki przez lata. Poniżej znajduje się tabela przedstawiająca listę prezesów, ich kadencje oraz dodatkowe informacje.

Rok początkowyRok końcowyNazwa osobyNotatka
20012002Maria Wasiak_
200216 grudnia 2003Tadeusz Matyla_
20032005Janusz Dettlaff_
20052005Henryk Szklarski (p.o.)_
20052006Leszek Ruta_
11 stycznia 20067 kwietnia 2009Jan Tereszczuk_
7 kwietnia 20093 czerwca 2009Jerzy Kriger (p.o.)_
4 czerwca 200927 maja 2010Tomasz Moraczewski_
30 lipca 201010 kwietnia 2013Małgorzata Kuczewska-Łaska_
20132013Paweł Stefański (p.o.)_
10 czerwca 20135 lutego 2014Ryszard Kuć_
5 lutego 201410 marca 2016Tomasz Pasikowski_
21 marca 201613 kwietnia 2016Krzysztof Mamiński (p.o.)_
13 kwietnia 20163 marca 2017Krzysztof Mamiński_
15 marca 20173 kwietnia 2017Krzysztof Zgorzelski (p.o.)_
3 kwietnia 201722 maja 2020Krzysztof Zgorzelski_
22 maja 202013 kwietnia 2023Artur Martyniuk_
13 kwietnia 202311 maja 2023Adam Pawlik (p.o.)_
12 maja 202311 czerwca 2024Adam Pawlik_
11 czerwca 202420 czerwca 2024Marcin Mróz (p.o.)_
20 czerwca 2024nadalKrzysztof Pietrzykowski_

Zatrudnienie

W latach 2008 zatrudnienie wynosiło 16 400 pracowników, co było najwyższym wskaźnikiem w porównaniu do kolejnych lat. W 2012 roku liczba ta zmniejszyła się do 11 800 pracowników, a następnie w 2018 roku spadła do 6 860

W 2019 roku jeszcze bardziej zmniejszyła się do 6 500 pracowników. W 2022 roku odnotowano nieznaczny wzrost zatrudnienia, osiągając 6 637 osób.


Oceń: Polregio

Średnia ocena:4.84 Liczba ocen:15