Polregio (stylizowana forma to POLREGIO, z literowym identyfikatorem – PREG) to polska firma transportowa, która zajmuje się pasażerskimi przewozami kolejowymi. Przedsiębiorstwo to powstało w wyniku formalnego wydzielenia z Polskich Kolei Państwowych w 2020 roku, wcześniej znane było jako Przewozy Regionalne w latach 2009-2020 oraz PKP Przewozy Regionalne od 2001 do 2009 roku.
Obecnie Polregio działa na zlecenie samorządów wszystkich województw w Polsce, a jego większościowy pakiet udziałów znajduje się w rękach Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., co podkreśla ważną rolę tej instytucji w polskim systemie transportu kolejowego.
Historia
Spółka, która obecnie nosi nazwę Polregio, zainaugurowała swoją działalność na fundamentach Sektora Przewozów Pasażerskich PKP w latach 1998-2001. Wcześniej istniały tu tradycyjne stacje pasażerskie oraz wagonownie, które pełniły funkcję w obsłudze wagonów osobowych. Dziś przedsiębiorstwo koncentruje się na świadczeniu usług przewozowych w zakresie pociągów osobowych i przyspieszonych, operujących pod marką Regio. Polregio jest również znane z segmentu Interregio oraz komercyjnych superREGIO.
Warto zaznaczyć, że z dniem 1 grudnia 2008 roku, międzywojewódzkie połączenia pospieszne zostały przekazane spółce PKP Intercity. Oprócz regularnych połączeń, Polregio organizuje także transport na potrzeby wydarzeń masowych, koloni i zamówień indywidualnych.
W dniu 8 grudnia 2009 roku firma usunęła skrót PKP z nazwy, zyskując nową tożsamość jako Przewozy Regionalne, co zostało formalnie zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Polregio ma obecnie status największego przewoźnika pasażerskiego w Polsce, z około 1900 pociągów wyjeżdżających na tory każdego dnia, z których korzysta około 270 tys. pasażerów. Jej udział w rynku kolejowych przewozów przekracza 26%, co przewyższa takie firmy jak Koleje Mazowieckie (20,65%), trójmiejskiej SKM (14,54%) oraz PKP InterCity (13,12%).
W latach 2008-2012 przedsiębiorstwo zmagało się z poważnymi redukcjami zatrudnienia; Nowa, niższa liczba pracowników spadła z 16,4 tys. do 11,8 tys. osób, a w 2019 roku wyniosła około 6500. Generalnie, praca eksploatacyjna wzrosła, osiągając w 2009 roku około 64 milionów pociągokilometrów, z przewozowym wynikiem sięgającym 10 miliardów pasażerokilometrów. Kiedy 10 stycznia 2009 roku firma zlikwidowała 58 pociągów w województwie śląskim, a 1 lutego tego samego roku redukcje dotknęły także województwo podlaskie, była to część większej strategii zmniejszenia kosztów.
Chronologia wydarzeń spółki Przewozy Regionalne
- 1.10.2001: Stworzenie na bazie Sektora Przewozów Pasażerskich PKP spółki PKP Przewozy Regionalne.
- 1.12.2008: Przekazanie segmentu międzywojewódzkich połączeń pospiesznych do PKP Intercity.
- 22.12.2008: Przeniesienie udziałów do samorządów województw, opuszczenie Grupy PKP.
- 8.12.2009: Zmiana nazwy na Przewozy Regionalne spółka z o.o. i rozpoczęcie rebrandingu.
- 1.01.2014: Utworzenie 14 oddziałów i Zakładu Napraw Taboru w Kruszewcu.
- 4.11.2015: Agencja Rozwoju Przemysłu nabyła większość udziałów.
- 10.11.2016: Wprowadzenie nowej marki konsumenckiej Polregio.
- 31.12.2016: Po raz pierwszy dodatni wynik finansowy – zysk 51,2 mln zł.
- 23.01.2020: Zmiana nazwy na Polregio sp. z o.o.
- 01.12.2021: Przekształcenie w spółkę akcyjną.
Restrukturyzacja
Na mocy wydarzeń z 30 września 2015 roku, w obliczu groźby upadłości, Agencja Rozwoju Przemysłu objęła 50%+1 udział w Przewozach Regionalnych, co pomogło uzyskać 770 mln zł publicznej pomocy, z czego 600 mln zł przeznaczono na spłatę zadłużenia. To biorąc pod uwagę płynność finansową firmy dało początek nowym możliwościom dzięki inwestycjom w tabor.
W wyniku restrukturyzacji zlikwidowano wszystkie komercyjne pociągi InterRegio, pozostawiając tylko mniej opłacalne trasy, które były finansowane przez samorządy. W dniu 26 października 2015 roku podpisano umowy z pięcioma województwami na świadczenie usług przewozowych. W szczególności, 13 grudnia 2015 roku spółka przejęła od Arrivy obsługę tras zelektryfikowanych w kujawsko-pomorskim, co potwierdza aktywną rolę przedsiębiorstwa w zakresie przewozów regionalnych.
Odnowa taboru i nowa marka konsumencka
28 września 2016 roku spółka podpisała z konsorcjum banków komercyjnych oraz BGK umowę na kwotę 629 milionów złotych w celu modernizacji taboru. W grudniu tego samego roku zawarte zostały istotne umowy na dostawę nowoczesnych składów z firmą Newag oraz Pesa, a także na modernizację istniejących składów.
Polregio wprowadziło nową markę konsumencką na początku 2017 roku, co wiązało się z aktualizacją strony internetowej. Firma uruchomiła sprzedaż biletów przez salony Kolportera, co zwiększyło dostępność dla podróżnych. W 2019 roku miało miejsce przekształcenie ze spółki z o.o. w spółkę akcyjną, jednak procedura nie została dokończona z powodu braku zgody ze strony niektórych województw.
Profil działalności
Przewozy Regionalne to największy pasażerski przewoźnik w Polsce, który codziennie oferuje około 1900 kursów w różnych częściach kraju. Z tak bogatą ofertą podróżuje codziennie około 230 tysięcy pasażerów. Przewozy te koncentrują się na usługach w zakresie transportu kolejowego dla osób. Ponadprzeciętna większość z tych usług ma charakter publiczny, co oznacza, że są one realizowane na zlecenie urzędów marszałkowskich, które odpowiadają za organizację regionalnego transportu kolejowego. Tego rodzaju usługi są świadczone na podstawie umów dotyczących transportu publicznego.
W ramach swojej misji publicznej przewoźnik prowadzi przewozy krajowymi i przygranicznymi pociągami Regio, jak również międzynarodowe usługi zamawiane przez odpowiednie ministerstwo transportu. Przed końcem sierpnia 2015 roku spółka oferowała także dalekobieżne połączenia Interregio, które miały charakter komercyjny i stanowiły dodatkową opcję oprócz podstawowej oferty przewozowej. Wspomagały one także oferta połączeń autobusowych znanych jako interregiobus.
Współpraca z innymi przewoźnikami jest również istotnym elementem działalności. Przewozy Regionalne angażują się w wzajemną sprzedaż biletów, zapewniają bieżącą informację pasażerską oraz dbają o obsługę techniczną taboru. Od 2019 roku spółka rozszerza segment komercyjny pod nową marką superREGIO, oferując pociągi sR, które obecnie kursują między Krakowem oraz Katowicami a Zatorem, jak również między Ostrowcem Świętokrzyskim a Wrocławiem.
Co ważne, udział Przewozów Regionalnych w polskim rynku kolejowych przewozów pasażerskich osiąga około 27% w zakresie liczby przewożonych pasażerów, a około 50% w pracy eksploatacyjnej, mierzonym pociągokilometrami. W danych dotyczących pracy eksploatacyjnej dla roku 2017, spółka uzyskała wynik wynoszący 51,1 pockm, podczas gdy w roku 2018 wartość ta wyniosła 49,7 pockm.
Struktura właścicielska
Na mocy ustawy z dnia 22 grudnia 2008 roku, wszystkie udziały, które wcześniej przysługiwały PKP S.A., zostały przekazane na rzecz Skarbu Państwa, a następnie na samorządy województw. To znaczące posunięcie miało na celu decentralizację i wzmocnienie lokalnych struktur zarządzających. Na dzień 29 października 2010 roku, zaktualizowane dane dotyczące liczby udziałów przypadających na poszczególne samorządy województw, przedstawiały się następująco:
Województwo | Liczba udziałów | Procent udziałów |
---|---|---|
dolnośląskie | 112464 | 7,3% |
kujawsko-pomorskie | 89355 | 5,8% |
lubelskie | 84733 | 5,5% |
lubuskie | 55462 | 3,6% |
łódzkie | 87815 | 5,7% |
małopolskie | 98599 | 6,4% |
mazowieckie | 207982 | 13,5% |
opolskie | 52381 | 3,4% |
podkarpackie | 75490 | 4,9% |
podlaskie | 58543 | 3,8% |
pomorskie | 109383 | 7,1% |
śląskie | 141735 | 9,2% |
świętokrzyskie | 46218 | 3,0% |
warmińsko-mazurskie | 81652 | 5,3% |
wielkopolskie | 149439 | 9,7% |
zachodniopomorskie | 89355 | 5,8% |
W wyniku umowy dokapitalizowania, która miała miejsce we wrześniu 2015 roku, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. objęła 1 540 607 udziałów o łącznej wartości 770 303 500 zł. Tego rodzaju działanie oznaczało zmianę w strukturze własnościowej Przewozów Regionalnych, co miało istotny wpływ na funkcjonowanie spółki.
Nazwa akcjonariusza | Liczba akcji | Wartość w kapitale | Procentowy udział |
---|---|---|---|
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. | 1 540 607 | 308 121 400,00 zł | 50,0% |
Województwo Dolnośląskie | 112 465 | 22 493 000,00 zł | 3,7% |
Województwo Kujawsko-Pomorskie | 89 355 | 17 871 000,00 zł | 2,9% |
Województwo Lubelskie | 84 733 | 16 946 600,00 zł | 2,7% |
Województwo Lubuskie | 55 461 | 11 092 200,00 zł | 1,8% |
Województwo Łódzkie | 87 815 | 17 563 000,00 zł | 2,9% |
Województwo Małopolskie | 98 599 | 19 719 800,00 zł | 3,2% |
Województwo Mazowieckie | 207 982 | 41 596 400,00 zł | 6,8% |
Województwo Opolskie | 52 380 | 10 476 000,00 zł | 1,7% |
Województwo Podkarpackie | 75 490 | 15 098 000,00 zł | 2,5% |
Województwo Podlaskie | 58 543 | 11 708 600,00 zł | 1,9% |
Województwo Pomorskie | 109 383 | 21 876 600,00 zł | 3,5% |
Województwo Śląskie | 141 736 | 28 347 200,00 zł | 4,6% |
Województwo Świętokrzyskie | 46 218 | 9 243 600,00 zł | 1,5% |
Województwo Warmińsko-Mazurskie | 81 652 | 16 330 400,00 zł | 2,6% |
Województwo Wielkopolskie | 149 439 | 29 887 800,00 zł | 4,9% |
Województwo Zachodniopomorskie | 89 355 | 17 871 000,00 zł | 2,9% |
Łącznie: | 3 081 213 | 616 242 600,00 zł | 100,0% |
Struktura organizacyjna
Struktura regionalna
Spółka dysponuje piętnastoma zakładami, które są zlokalizowane w różnych miastach Polski. Wśród nich znajdują się:
- Zakład Dolnośląski we Wrocławiu,
- Zakład Kujawsko-Pomorski w Bydgoszczy,
- Zakład Lubelski w Lublinie,
- Zakład Lubuski w Zielonej Górze,
- Zakład Łódzki w Łodzi,
- Zakład Małopolski w Krakowie,
- Zakład Opolski w Opolu,
- Zakład Podkarpacki w Rzeszowie,
- Zakład Podlaski w Białymstoku,
- Zakład Pomorski w Gdyni,
- Zakład Świętokrzyski w Kielcach,
- Zakład Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,
- Zakład Wielkopolski w Poznaniu,
- Zakład Zachodniopomorski w Szczecinie,
- Zakład Napraw Taboru z siedzibą w Kruszewcu.
Do stycznia 2008 roku, spółka Przewozy Regionalne była współwłaścicielem Kolei Mazowieckich Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
We wrześniu 2008 roku, część aktywów spółki, w tym tabor oraz obiekty, a także niektórzy pracownicy, zostali wydzieleni, co doprowadziło do utworzenia Oddziału Przewozów Międzywojewódzkich w Poznaniu. Następnie, 1 grudnia 2008 roku, Oddział ten został formalnie przekazany przez ówczesnego właściciela (PKP S.A.) do spółki PKP Intercity.
Siedziba
W dniu 23 lutego 2009 roku doszło do ważnej zmiany, kiedy to siedziba spółki została przeniesiona z ul. Grójeckiej 17 na ul. Wileńską 14a. Warto zauważyć, że część komórek organizacyjnych centrali firmy mieści się również w Poznaniu, przy ul. Kolejowej 5, a także w Olsztynie, co wskazuje na rozprzestrzenienie działalności spółki.
29 marca 2018 spółka ogłosiła, że zdecydowała się na sprzedaż budynku centrali, który dotychczas znajdował się przy Wileńskiej 14a. Nowym właścicielem tego obiektu została firma deweloperska Bouygues Immobilier Polska. Do końca września 2018 roku nie była znana lokalizacja nowej siedziby firmy, co budziło spore zainteresowanie.
Jednak już w październiku 2018 roku zawarto umowę na wynajem nowych biur do celów centrali spółki. Od 1 grudnia 2018 roku siedziba Spółki usytuowana jest przy ul. Kolejowej 1, w dzielnicy Wola, znajdującej się w bliskim sąsiedztwie dworca Warszawa Zachodnia. To zmiany, które na pewno wpłyną na codzienną działalność spółki, a także na jej przyszłość.
Tabor
Elektryczne zespoły trakcyjne
(stan na 24 czerwca 2021 roku)
Seria | Liczba członów | Prędkość maksymalna | Producent | Modernizator | Liczba |
---|---|---|---|---|---|
EN57 | 3 | 110 km/h | Pafawag | – | 211211 |
EN57spot | 3 | 110 km/h | Pafawag | Pesa, ZNTK MM i Newag | 07575 |
EN57AL | 3 | 120 km/h | Pafawag | ZNTK Mińsk Mazowiecki | 06565 |
EN57ALc | 3 | 120 km/h | Pafawag | ZNTK Mińsk Mazowiecki | 01414 |
EN57ALd | 3 | 120 km/h | Pafawag | ZNTK Mińsk Mazowiecki | 02323 |
EN57AKM | 3 | 120 km/h | Pafawag | ZNTK Mińsk Mazowiecki | 0033 |
EN57AKŁ | 3 | 120 km/h | Pafawag | Newag | 0044 |
EN57AP | 3 | 120 km/h | Pafawag | Newag | 0044 |
EN57FPS | 3 | 120 km/h | Pafawag | HCP FPS | 01414 |
EN71 | 4 | 110 km/h | Pafawag | – | 02020 |
ED72 | 4 | 110 km/h | Pafawag | – | 0099 |
ED72A | 4 | 110 km/h | Pafawag | ZNTK Mińsk Mazowiecki | 0044 |
ED72A | 4 | 120 km/h | Pafawag | ZNTK Mińsk Mazowiecki | 0022 |
ED72Ac | 4 | 120 km/h | Pafawag | ZNTK Mińsk Mazowiecki | 0066 |
EN62 | 3 | 160 km/h | Pesa | – | 0011 |
EN62A | 3 | 160 km/h | Pesa | – | 0055 |
EN64 | 3 | 160 km/h | Pesa | – | 0055 |
EN76 | 4 | 160 km/h | Pesa | – | 0066 |
EN76A | 4 | 160 km/h | Pesa | – | 0022 |
EN81 | 1 | 120 km/h | Pesa | – | 0022 |
EN96 | 2 | 160 km/h | Pesa | – | 0044 |
EN96A | 2 | 160 km/h | Pesa | – | 0044 |
EN99 | 2 | 160 km/h | Pesa | – | 0044 |
EN61 | 3 | 110 km/h | Newag | – | 0011 |
EN63 | 3 | 160 km/h | Newag | – | 0011 |
EN63A | 3 | 160 km/h | Newag | – | 04141 |
EN63B | 3 | 160 km/h | Newag | – | 0088 |
ED78 | 4 | 160 km/h | Newag | – | 03030 |
EN90 | 5 | 160 km/h | Newag | – | 01010 |
EN98 | 2 | 160 km/h | Newag | – | 0033 |
Łączna liczba: | 581 |
Autobusy szynowe
(stan na 15 czerwca 2020 roku)
Seria | Ilość członów | Max prędkość | Producent | Liczba |
---|---|---|---|---|
SA103 | 1 | 120 km/h | Pesa | 01313 |
SA105 | 1 | 100 km/h | ZNTK Poznań | 0066 |
SA106 | 1 | 120 km/h | Pesa | 0055 |
SA107 | 1 | 100 km/h | Kolzam Racibórz | 0022 |
SA108 | 2 | 100 km/h | ZNTK Poznań | 0066 |
SA109 | 2 | 100 km/h | Kolzam Racibórz | 0077 |
SA131 | 2 | 120 km/h | Pesa | 0011 |
SA132 | 2 | 120 km/h | Pesa | 0033 |
SA133 | 2 | 120 km/h | Pesa | 02424 |
SA134 | 2 | 120 km/h | Pesa, ZNTK MM | 01717 |
SA135 | 1 | 120 km/h | Pesa, ZNTK MM | 0088 |
SA136 | 3 | 120 km/h | Pesa | 01212 |
SA137 | 2 | 120 km/h | Newag | 0077 |
SA138 | 3 | 120 km/h | Newag | 0033 |
SA139 | 2 | 120 km/h | Pesa | 01111 |
SA140 | 2 | 130 km/h | Newag | 0022 |
Suma całkowita: | 139 |
Lokomotywy elektryczne
(stan na 15 czerwca 2020 roku)
Typ | Max prędkość | Producent | Modernizacja | Właściciel | Ilość |
---|---|---|---|---|---|
EP07P | 125 km/h | Pafawag Wrocław | ZNLE Gliwice | Przewozy Regionalne | 0055 |
Suma liczby: | 5 |
Lokomotywy spalinowe
(stan na 15 czerwca 2020 roku)
Typ | Maksymalna prędkość | Producent | Modernizacja | Właściciel | Ilość |
---|---|---|---|---|---|
SM42 | 90 km/h | Fablok Chrzanów | – | Przewozy Regionalne | 01511 |
SU42 | 90 km/h | Fablok Chrzanów | ZNTK Nowy Sącz | Przewozy Regionalne | 7 |
SM04 | 30 km/h | Zastal | – | Przewozy Regionalne | 0055 |
Suma: | 23 |
Czynne wagony
(stan na 22 sierpnia 2023 roku)
Seria | Liczba miejsc | Prędkość maksymalna | Producent | Modernizator | Liczba |
---|---|---|---|---|---|
120A | 24+40+24 | 120 km/h | Pafawag Wrocław | – | 0099 |
Bmnopux | 132 | 120 km/h | Waggonbau Görlitz | Pesa | 01815 |
161A | 50 | 160 km/h | HCP Poznań | Pesa | 0055 |
162A | 78 | 160 km/h | HCP Poznań | Pesa | 0066 |
163A | 15+54 | 160 km/h | HCP Poznań | Pesa | 0055 |
113Aa | b.d. | 160 km/h | HCP Poznań | Pesa | 0022 |
Razem liczba: | 42 |
Analizując stan taboru na rok 2009, zauważamy następujące dane:
- 439 wagonów osobowych, w tym 102 klasy 1 oraz 796 klasy 2, ze szczególnym uwzględnieniem typów 120A, 111A oraz piętrowych Bdhpumn,
- 880 elektrycznych zespołów trakcyjnych, gdzie 808 z nich to seria EN57, a ponadto znajdziemy 36 serii EN71, 21 serii ED72 oraz pojedyncze jednostki ED73 i 14WE (Pociąg Papieski),
- 103 autobusy szynowe, z czego 12 należy do spółki, a pozostałe to własność samorządów, które z kolei są użytkowane przez Polregio,
- 164 lokomotywy, składające się z 136 spalinowych i 28 dzierżawionych lokomotyw elektrycznych.
Przechodząc do wieku taboru w roku 2007, przed usamorządowieniem, PKP Przewozy Regionalne Dysponowały następującymi zasobami (na dzień 31 lipca 2007):
- 3211 wagonów osobowych, z których średni wiek wynosił 25-28 lat,
- 874 elektrycznych zespołów trakcyjnych, o średnim wieku 25 lat,
- 107 autobusów szynowych, z czego 95 było własnością samorządów.
Dodatkowe informacje
W ciągu osiemnastu lat, pomiędzy rokiem 1990 a 2008, z długości polskich linii kolejowych dostępnych i obsługiwanych przez pociągi pasażerskie nastąpił wyraźny spadek, który przekroczył 25%.
Od połowy 2006 roku Dolnośląski Zakład Przewozów Regionalnych zarządzał sprawnym parowozem TKt48-18, który stacjonował w lokomotywowni we Wrocławiu. Maszyna, będąca własnością Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej, była wykorzystywana w przewozach regionalnych na podstawie specjalnej umowy. Przez każdy miesiąc, parowóz ten prowadził planowe pociągi rozkładowe na trasach Wrocław – Jelcz Laskowice oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska, a także organizował pociągi okolicznościowe.
W lipcu 2013 roku, sąd uznał roszczenia Przewozów Regionalnych dotyczące pokrycia deficytu związane z przewozami międzywojewódzkimi za lata 2006–2008. Kwota ta byłaby wystarczająca do spłaty zadłużenia w stosunku do PKP PLK S.A. Warto zauważyć, że spółka ta została przekazana samorządom z obciążeniem w postaci zadłużenia, mimo wcześniejszych obietnic dotyczących lepszych warunków.
Prezesi
W historii Polregio ważną rolę odgrywali różni prezesi, którzy przyczynili się do rozwoju spółki przez lata. Poniżej znajduje się tabela przedstawiająca listę prezesów, ich kadencje oraz dodatkowe informacje.
Rok początkowy | Rok końcowy | Nazwa osoby | Notatka |
---|---|---|---|
2001 | 2002 | Maria Wasiak | _ |
2002 | 16 grudnia 2003 | Tadeusz Matyla | _ |
2003 | 2005 | Janusz Dettlaff | _ |
2005 | 2005 | Henryk Szklarski (p.o.) | _ |
2005 | 2006 | Leszek Ruta | _ |
11 stycznia 2006 | 7 kwietnia 2009 | Jan Tereszczuk | _ |
7 kwietnia 2009 | 3 czerwca 2009 | Jerzy Kriger (p.o.) | _ |
4 czerwca 2009 | 27 maja 2010 | Tomasz Moraczewski | _ |
30 lipca 2010 | 10 kwietnia 2013 | Małgorzata Kuczewska-Łaska | _ |
2013 | 2013 | Paweł Stefański (p.o.) | _ |
10 czerwca 2013 | 5 lutego 2014 | Ryszard Kuć | _ |
5 lutego 2014 | 10 marca 2016 | Tomasz Pasikowski | _ |
21 marca 2016 | 13 kwietnia 2016 | Krzysztof Mamiński (p.o.) | _ |
13 kwietnia 2016 | 3 marca 2017 | Krzysztof Mamiński | _ |
15 marca 2017 | 3 kwietnia 2017 | Krzysztof Zgorzelski (p.o.) | _ |
3 kwietnia 2017 | 22 maja 2020 | Krzysztof Zgorzelski | _ |
22 maja 2020 | 13 kwietnia 2023 | Artur Martyniuk | _ |
13 kwietnia 2023 | 11 maja 2023 | Adam Pawlik (p.o.) | _ |
12 maja 2023 | 11 czerwca 2024 | Adam Pawlik | _ |
11 czerwca 2024 | 20 czerwca 2024 | Marcin Mróz (p.o.) | _ |
20 czerwca 2024 | nadal | Krzysztof Pietrzykowski | _ |
Zatrudnienie
W latach 2008 zatrudnienie wynosiło 16 400 pracowników, co było najwyższym wskaźnikiem w porównaniu do kolejnych lat. W 2012 roku liczba ta zmniejszyła się do 11 800 pracowników, a następnie w 2018 roku spadła do 6 860
W 2019 roku jeszcze bardziej zmniejszyła się do 6 500 pracowników. W 2022 roku odnotowano nieznaczny wzrost zatrudnienia, osiągając 6 637 osób.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Srebrna (przedsiębiorstwo) | Emitel | Etoto | Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji „Warta” | RTV Euro AGD | Ringier Axel Springer Polska | W Investments | Polska Liga Siatkówki (przedsiębiorstwo) | Asfalt Records | Mieszko (przedsiębiorstwo) | PKP Intercity | Cobi (przedsiębiorstwo) | MSX Resources | Wydawnictwo Jaguar | AVT-Korporacja | Radio Zet | Simple | Spółdzielnia Inwalidów Świt | Itmagination | Poczta PolskaOceń: Polregio