PKP Cargo SA jest to operator logistyczny, który został założony 17 lipca 2001 roku. Działa jako największy w Polsce oraz jako drugi w Unii Europejskiej operator kolejowych przewozów towarowych.
Spółka ta jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, co zapewnia jej dużą wiarygodność oraz dostęp do kapitału rynkowego. Właścicielem 33,01% akcji PKP Cargo jest PKP SA, co czyni ją największym akcjonariuszem tej spółki.
Historia
PKP Cargo SA została założona 17 lipca 2001 roku, na podstawie artykułu 14 ustawy, która weszła w życie 8 września 2000 roku. Ustawa ta dotyczyła komercjalizacji, restrukturyzacji oraz prywatyzacji Polski Kolei Państwowych, co przyczyniło się do powstania spółek przewozowych. Celem tych spółek była kontynuacja działalności przewozowej, w tym przewozy towarowe.
Od 1 października 2001 roku, firma PKP Cargo została włączona do Grupy PKP SA, a jej fundusze bazowe pochodziły z Dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo, która była częścią organizacyjną PKP SA. W 2009 roku przedsiębiorstwo uzyskało częściowy certyfikat bezpieczeństwa – część A, co potwierdziło zgodność jego systemu zarządzania bezpieczeństwem z regulacjami Unii Europejskiej. Zaledwie rok później, bo w 2010 roku, spółka zdobyła również certyfikat bezpieczeństwa – część B.
W grudniu 2007 roku liczba pracowników przedsiębiorstwa przekroczyła 44 tysiące, natomiast w 2011 roku już 25 tysięcy. W 2010 roku przychody netto ze sprzedaży wyniosły 4636 milionów złotych, a koszty działalności operacyjnej osiągnęły 4578 milionów złotych. Porównując te dane z rokiem ubiegłym, można zauważyć, że przychody w 2009 roku wyniosły 4174 miliony zł, podczas gdy koszty działalności operacyjnej wyniosły 4341 milionów zł.
Warto zaznaczyć, że w 2010 roku zysk ze sprzedaży wyniósł 58,7 miliona złotych, a zysk z działalności operacyjnej osiągnął 76,1 miliona złotych. Zysk netto z tego samego roku to 61,9 miliona złotych. Dzięki tym wynikom finansowym, PKP Cargo mogło przeznaczyć znaczną kwotę w wysokości 562 milionów złotych na inwestycje w 2011 roku.
Struktura terenowa
Historia PKP Cargo sięga 2001 roku, kiedy to spółka została utworzona. Do końca 2008 roku funkcjonowała w 19 zakładach taboru, które miały swoje siedziby w różnych miastach, takich jak: Białystok, Bydgoszcz, Czechowice-Dziedzice, Gdynia, Katowice, Kraków, Lublin, Łazy, Łódź, Nowy Sącz, Olsztyn, Ostrów Wielkopolski, Poznań, Skarżysko-Kamienna, Szczecin, Warszawa, Wrocław oraz Żurawica.
W tym samym okresie spółka dysponowała również 21 zakładami zajmującymi się przewozami towarowymi, z siedzibami w: Białymstoku, Bydgoszczy, Czechowicach-Dziedzicach, Gdyni, Jarocinie, Jaworznie-Szczakowej, Kielcach, Krakowie, Legnicy, Lublinie, Łodzi, Opolu, Poznaniu, Rybniku, Skarżysku-Kamiennej, Szczecinie, Tarnowie, Tarnowskich Górach, Warszawie, Wrocławiu oraz Zielonej Górze. Dodatkowo, spółka posiadała 2 zakłady przewozów i przeładunku, zlokalizowane w Małaszewiczach i Przemyślu.
Po zmianach w 2008 roku i dalszych reorganizacjach, do 2010 roku, PKP Cargo liczyło 16 zakładów spółki, które mieściły się w: Białymstoku, Bydgoszczy, Gdyni, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Nowym Sączu, Poznaniu, Przemyślu, Rybniku, Skarżysku-Kamiennej, Szczecinie, Tarnowskich Górach, Warszawie oraz Wrocławiu. Z czasem, liczba zakładów zmniejszyła się do dziesięciu.
W ramach dalszych reform, zakłady PKP Cargo zostały zreorganizowane według przynależności regionalnej. Wprowadzono następujące nazwy: Zakład Północny z Gdyni, Zakład Śląsko-Dąbrowski z Katowic, Zakład Wschodni z Lublina, Zakład Centralny z Łodzi, Zakład Południowy z Nowego Sącza, Zakład Wielkopolski z Poznania, Zakład Zachodniopomorski z Szczecina, Zakład Śląski z Tarnowskich Gór oraz Zakład Dolnośląski z Wrocławia. Podział ten funkcjonował od 2010 do 2014 roku.
W czerwcu 2014 roku PKP Cargo przeszło kolejny proces łączenia swoich zakładów, co doprowadziło do dalszego zmniejszenia ich liczby do siedmiu. Nowa struktura obejmowała: Zakład Północny w Gdyni, Zakład Południowy w Katowicach, Zakład Wschodni w Lublinie, Zakład Centralny w Warszawie, Zakład Zachodni w Poznaniu, Zakład Śląski w Tarnowskich Górach oraz Zakład Dolnośląski we Wrocławiu. Według zarządu PKP Cargo, celem nowego podziału terytorialnego była optymalizacja efektywności zarządzania.
Przewozy kolejowe
Polska
PKP Cargo to kluczowy gracz na polskim rynku przewozów towarowych, który w 2014 roku uzyskał imponujący udział na poziomie 57% pod względem wykonanego transportu. Jeśli chodzi o masę przewożonych towarów, udział ten wyniósł 47%. Wśród różnych rodzajów transportowanych ładunków, węgiel stanowił największą kategorię, odpowiadając za 37% całkowitej pracy przewozowej, a następnie kruszywa i materiały budowlane, które stanowiły 21,5%.
W 2014 roku średnia prędkość wagonów transportujących węgiel wynosiła około 20 km/h, a do realizacji tych przewozów spółka wykorzystywała znaczną flotę składającą się z 25 tysięcy węglarek. Zarząd firmy wskazał, że zwiększenie prędkości przewozu o 100% mogłoby zredukować zapotrzebowanie na wagony o połowę. Ponadto, PKP Cargo intensywnie rozwija przewozy intermodalne, które w lutym 2015 roku odnotowały wzrost o 8% w skali roku.
Spółka współpracuje z czołowymi firmami przemysłowymi w Polsce i na świecie, między innymi z KGHM, Orlen, PGNiG, Węglokoksem, Jastrzębską Spółką Węglową, Kompanią Węglową, Grupą Enea, a także znaczącymi koncernami jak ArcelorMittal, CMC oraz U.S. Steel.
Pozostałe kraje
Poza Polską, PKP Cargo prowadzi przewozy towarowe własnym taborem na obszarze ośmiu dodatkowych krajów Unii Europejskiej, w tym Niemiec (od końca marca 2011 r.), Czech, Słowacji, Austrii, Belgii, Holandii, Węgier oraz Litwy, gdzie operuje na normalnotorowej części infrastruktury. Spółka ma również dostęp do najważniejszych portów morskich w Polsce oraz Europie, w tym w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu, a także w Amsterdamie, Rotterdamie, Zeebrugge, Antwerpii, Hamburgu oraz Bremerhaven.
W 2014 roku, transport towarów w Polsce stanowił 53% wszystkich przewozów realizowanych przez PKP Cargo, mierząc pracą przewozową. W tym samym roku przewozy importowe wyniosły 18%, eksportowe 21%, a tranzytowe 8%. Główne kierunki przewozów zagranicznych prowadzą do państw sąsiednich z Polską. Pod względem przychodów pochodzących od klientów z zagranicy, w 2014 roku, 29% przychodów pochodziło z Niemiec, 15% z Czech oraz 15% ze Słowacji.
Grupa kapitałowa
Grupa kapitałowa PKP Cargo składa się z licznych spółek, które oferują różnorodne usługi. Obejmuje to transport zarówno lądowy, jak i morski, a także logistyki, spedycji, przeładunku towarów, naprawy taboru kolejowego oraz obsługi bocznic kolejowych.
Spółki zależne bezpośrednio kontrolowane przez PKP Cargo
- PKP Cargotabor – w całości kontrolowana przez PKP Cargo, specjalizuje się w utrzymaniu i naprawie taboru kolejowego,
- PKP Cargolok – całkowicie pod kontrolą PKP Cargo, zajmuje się naprawą lokomotyw. W czerwcu 2014 roku majątek spółki został przekazany PKP CargoTabor,
- Cargotor – w pełni kontrolowana przez PKP Cargo, oferuje usługi związane z utrzymaniem infrastruktury logistycznej, została utworzona 10 października 2013 na skutek wyroku ETS oraz decyzji UTK mających na celu zapobieganie monopolistycznemu traktowaniu przewoźników,
- PKP Cargo CL Małaszewicze – kontrolowana w 100%, świadczy usługi przeładunkowe i spedycyjne oraz obsługę graniczną dla przewozów handlu zagranicznego,
- PKP Cargo CL Medyka-Żurawica – spółka w 100% pod kontrolą PKP Cargo, obsługująca wymianę handlową pomiędzy krajami UE a Ukrainą i Rosją, posiadająca terminale normalnych i szerokich torów kolejowych,
- Cargosped – firma w całości kontrolowana przez PKP Cargo, działająca jako operator logistyczny, prowadząca usługi spedycyjne i logistyczne,
- PKP Cargo Service – kontrolowana w 100% przez PKP Cargo, zajmuje się obsługą bocznic kolejowych, w tym utrzymaniem infrastruktury oraz realizacją kolejowych przewozów niszowych,
- PKP Cargo Connect – spółka działająca od 1990 roku w 100% kontrolowana przez PKP Cargo, to międzynarodowy operator logistyczny, oferujący transport, przeładunki oraz usługi magazynowe, także obsługę celną. Realizuje przewozy promowe do i ze Skandynawii, wcześniej funkcjonowała jako PS Trade Trans, z obecnością w miastach jak Białystok, Gdynia, Katowice, Kraków, Lublin i Warszawa,
- PKP Cargo International z siedzibą w Bratysławie – spółka zarejestrowana w grudniu 2010, kontrolowana w 51% przez PKP Cargo, zajmująca się przewozem kolejowym i spedycją na terenach Europy Środkowej i Wschodniej. Obecnie jest w trakcie likwidacji,
- Advanced World Transport – od 2 października 2019 roku przeniesiona pod markę PKP Cargo International, pod pełną kontrolą PKP Cargo od listopada 2017, czeski przewoźnik kolejowy,
- PKP Cargo Terminale – zarządza centrami logistycznymi w Małaszewiczach i Medyce-Żurawicy.
PKP Cargo Service, Trade Trans i Cargosped tworzą Grupę PKP Cargo Logistics.
Spółki zależne pośrednio kontrolowane przez PKP Cargo
- Cargosped Terminal Braniewo Sp. z o.o. – całkowicie kontrolowana spółka, będąca jednym z największych terminali przeładunkowych w Braniewie, zajmująca się przeładunkami różnorodnych towarów oraz handlem węglem,
- Trade Trans Finance Sp. z o.o. – w pełni kontrolowana spółka, świadcząca usługi z zakresu finansów i księgowości,
- PPHU Ukpol Sp. z o.o. – kontrolowana w 75%, oferująca usługi transportowe i przeładunkowe,
- Transgaz S.A. – kontrolowana w 63,97%, zajmująca się przeładunkiem gazów skroplonych oraz wyrobów petrochemicznych,
- Trade Trans Karya Sp. z o.o. – kontrolowana w 60,3%, dysponująca terminalem przeładunkowym oraz składem celnym.
Spółki zależne współkontrolowane przez PKP Cargo lub jej spółki zależne
- Cargosped Składy Celne Sp. z o.o. (kontrolowana w 50%),
- TP Sławków Medyka Sp. z o.o. (kontrolowana w 50%),
- PKP Cargo CFL International S.A. (kontrolowana w 50%, obecnie w likwidacji).
Oprócz wymienionych spółek, grupa kapitałowa PKP Cargo obejmuje wiele innych spółek, w których PKP Cargo lub jej spółki zależne mają udziały mniejszościowe.
Tabor
Lokomotywy
Przedsiębiorstwo dysponuje zróżnicowaną flotą lokomotyw elektrycznych, w tym serii: EU07, ET22, ET41, ET42, EU45 oraz EU46, a także lokomotyw spalinowych takich jak SM03, SM30, SM42, SM31, SM48, ST44, ST45, ST46, ST48 i SU46. Wybrane lokomotywy PKP Cargo otrzymały zezwolenia na prowadzenie ruchu na trasach zagranicznych.
Realizując przewozy międzynarodowe, firma korzysta z lokomotyw wielosystemowych serii EU45 oraz EU46, które wyprodukowano w zakładach Siemensa. W zakresie dostępności na torach czeskich oraz słowackich, lokomotywy elektryczne ET22 i ET41 oraz spalinowe ST44, ST45 i SM42 również mają odpowiednie certyfikaty. Warto podkreślić, że wszystkie te lokomotywy są wyposażone w technologie GPS, co podnosi standardy ich eksploatacji.
W dniu 23 września 2015 roku PKP Cargo zawarło umowę z firmą Siemensa, dotycząca dostawy 15 nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych Vectron. Proces dostaw rozpoczął się 11 stycznia 2016 roku, a zakończono go na przełomie kwietnia i maja 2017 roku. W styczniu 2019 roku zdecydowano się na zwiększenie zamówienia o dodatkowe pięć lokomotyw.
Wagony
Flota PKP Cargo obejmuje imponującą liczbę 62,5 tysiąca wagonów, z czego znakomitą większość, bo aż około 28 tysięcy, stanowią węglarki. To one są kluczowe dla przewozu surowców sypkich, takich jak węgiel, rudy czy tłuczeń, a także różnorodnych płodów rolnych, jak buraki czy ziemniaki, oraz innych towarów, w tym drewna i maszyn.
Kolejnym istotnym typem wagonów w posiadaniu firmy są platformy, które służą do transportu kontenerów, wyrobów metalowych, pojazdów, maszyn oraz drewna. Ponadto, PKP Cargo posiada również wagony kryte o normalnej budowie, wagony kryte budowy specjalnej, wagony z otwieranym dachem, jak i specjalne wagony przeznaczone do przewozu ciężkich ładunków przemysłowych oraz obiektów o przekroczonej skrajni ładunkowej i dużych urządzeń elektrycznych.
Naprawa i serwis taboru kolejowego
W strukturach grupy kapitałowej PKP Cargo działa firma PKP Cargotabor, która zajmuje się świadczeniem usług związanych z utrzymaniem lokomotyw oraz wagonów. Obecnie w firmie zatrudnionych jest około 2,8 tysiąca pracowników, co czyni ją jedną z wiodących firm w tej branży w Europie. PKP Cargotabor powstał w połowie 2014 roku w wyniku fuzji kilku podmiotów taborowych działających w ramach Grupy PKP Cargo, samodzielnie przejmując spółkę PKP Cargo Tabor Karsznice i nabywając PKP Cargolok.
Choć w 2014 roku wielkość obsługi zleceń przez PKP Cargotabor dla grupy PKP Cargo wynosiła blisko 100%, planowane jest rozszerzenie działalności firmy na obsługę również dla klientów spoza grupy. Dnia 15 grudnia 2014 roku ogłoszono, że rozważane jest uruchomienie produkcji wagonów towarowych. PKP Cargotabor zarządza 15 Zakładami Napraw Taboru, które zlokalizowane są w różnych miastach, w tym: Czerwieńsk, Dąbrowa Górnicza, Gdynia, Gorzów Wielkopolski, Jaworzyna Śląska, Kluczbork, Kraków, Olsztyn, Ostrów Wielkopolski, Tarnowskie Góry, Tczew, Toruń, Zabrzeg Czarnolesie oraz Zduńska Wola.
Terminale
PKP Cargo zarządza 25 terminalami przeładunkowymi, rozmieszczonymi w kluczowych lokalizacjach w Polsce. Wśród nich, sześć terminali usytuowanych jest przy wschodniej granicy kraju.
W ofercie PKP Cargo znajdują się również dwa wyspecjalizowane centra logistyczne: pierwsze z nich to Małaszewicze, które leży przy granicy z Białorusią, a drugie to Medyka-Żurawica, usytuowane blisko granicy z Ukrainą.
Oprócz atrakcyjnych lokalizacji, firma dysponuje terminalami kontenerowymi w takich miejscach jak: Gliwice, Kobylnica, Mława oraz Warszawa. Warto zaznaczyć, że najnowszą inwestycją w sektorze intermodalnym jest terminal Poznań-Franowo. Portal ten stanowi największą stację towarową w regionie Wielkopolski.
Terminal w Poznaniu dysponuje placem składowym o imponującej powierzchni wynoszącej około 20 tys. metrów kwadratowych, podczas gdy układ torowy osiąga łączną długość 1,57 tys. metrów bieżących. OSzacowano, że zdolność przeładunkowa tego terminalu we Franowie wynosi około 60 tys. TEU rocznie.
Bocznice
Grupa PKP Cargo świadczy usługi w szesnastu województwach, obsługując ponad 30 bocznic dla licznych klientów rozsianych po całej Polsce. Wśród partnerów znajdują się największe przedsiębiorstwa działające na polskim oraz europejskim rynku, zwłaszcza w branżach górnictwa, hutnictwa i energetyki. Do najważniejszych klientów zaliczają się:
- Polska Grupa Energetyczna,
- PGNiG Termika,
- Dalkia Poznań,
- Kompania Węglowa,
- Tauron,
- Jastrzębska Spółka Węglowa.
W ostatnich latach liczba bocznic obsługiwanych przez PKP Cargo systematycznie się powiększa. Na czoło działań w tym zakresie wysuwa się spółka PKP Cargo Service, która jest integralną częścią grupy kapitałowej PKP Cargo.
Spedycja
Działalność spedycyjna w ramach Grupy PKP Cargo prowadzona jest przez Przedsiębiorstwo Spedycyjne Trade Trans Sp. z o.o. Jest to międzynarodowy operator logistyczny, który wyspecjalizował się w obszarze spedycji zarówno kolejowej, jak i drogowej.
Firma oferuje kompleksowe usługi, które obejmują m.in. spedycję kolejową, wykorzystującą własny tabor, oraz transport samochodowy. Oprócz tego zajmuje się organizacją transportu morskiego i lotniczego, a także usługami celnymi. Trade Trans dysponuje siecią 18 agencji celnych, zarówno w kraju, jak i na granicach Unii Europejskiej, co umożliwia sprawną obsługę klientów.
W zakresie swoich działalności, Trade Trans specjalizuje się w logistyce w portach morskich i terminalach lądowych, logistyką magazynową, oraz transportem promowym. Realizuje przewozy między Polską a Skandynawią, jak również organizuje transport ładunków ponadgabarytowych i wyjątkowo ciężkich. Dodatkowo, firma jest często zaangażowana w obsługę nietypowych i skomplikowanych przedsięwzięć logistycznych.
W szczególności, Trade Trans odgrywał istotną rolę w dostarczaniu materiałów budowlanych przy projektach takich jak Stadion Narodowy w Warszawie oraz Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku.
Intermodal
W zakresie przewozów intermodalnych kluczowym operator wchodzącym w skład Grupy PKP Cargo jest Cargosped Sp. z o.o.. Ta firma logistyczna buduje złożone łańcuchy dostaw z zastosowaniem transportu kolejowego, co znacząco zwiększa efektywność tej formy przewozu. Cargosped dostarcza nie tylko standardowe usługi takie jak just in time, door to door, czy on place on time, ale także wykazuje się specjalizacją w przewozach nadzwyczajnych, które wymagają zastosowania unikalnych rozwiązań transportowych, z uwagi na nietypowe kształty, duże rozmiary oraz znaczne masy ładunków.
PKP Cargo definiuje przewozy intermodalne jako jeden z najważniejszych segmentów swojej działalności. Grupa stała się liderem w tym obszarze na polskim rynku, osiągając w 2014 roku blisko 52% udziału w rynku pracy przewozowej. Warto podkreślić, że w lutym 2015 roku odnotowano imponujący wzrost danych przewozów intermodalnych, który wyniósł aż 85% w ujęciu rocznym.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie w tym segmencie, jesienią 2013 roku PKP Cargo zainwestowało w 330 nowych, 80-stopowych wagonów platform przeznaczonych do przewozu kontenerów. Dodatkowo, na początku 2014 roku firma ogłosiła plan rozbudowy jednego z największych terminali intermodalnych, usytuowanego na stacji Poznań-Franowo. Ta rozbudowa ma na celu zwiększenie pojemności terminalu o niemal 40% do końca 2015 roku, co z pewnością przyczyni się do dalszego wzrostu efektywności przewozów intermodalnych w Polsce.
Prezesi
W historii PKP Cargo kluczową rolę odgrywały różne osoby sprawujące funkcję prezesa. Poniżej przedstawiamy zestawienie prezesów tej spółki, które uwzględnia ich kadencje oraz źródła informacji.
Od | Do | Prezes | Źródło |
---|---|---|---|
2001 | 2005 | Józef Marek Kowalczyk | Brak danych |
grudzień 2005 | 27 grudnia 2007 | Władysław Szczepkowski | Brak danych |
styczeń 2008 | 28 stycznia 2013 | Wojciech Balczun | Brak danych |
28 stycznia 2013 | 25 lutego 2013 | Marek Zaleśny (p.o.) | Brak danych |
25 lutego 2013 | listopad 2013 | Łukasz Boroń | Brak danych |
listopad 2013 | 6 lutego 2014 | Adam Purwin (p.o.) | Brak danych |
6 lutego 2014 | 14 grudnia 2015 | Adam Purwin | Brak danych |
18 grudnia 2015 | 19 stycznia 2016 | Maciej Libiszewski (p.o.) | Brak danych |
19 stycznia 2016 | 26 października 2017 | Maciej Libiszewski | Brak danych |
26 października 2017 | 26 marca 2018 | Krzysztof Mamiński (p.o.) | Brak danych |
27 marca 2018 | 18 października 2021 | Czesław Warsewicz | Brak danych |
18 października 2021 | 12 kwietnia 2022 | Władysław Szczepkowski (p.o.) | Brak danych |
13 kwietnia 2022 | kwietnia 2024 | Dariusz Seliga | Brak danych |
kwietnia 2024 | Brak danych | Marcin Wojewódka (p.o.) | Brak danych |
Zatrudnienie
W ciągu ostatnich dwóch dekad, zatrudnienie w PKP Cargo przeszło istotne zmiany. Poniżej przedstawiamy szczegółowy wykaz liczby pracowników w poszczególnych latach:
- 2001 – 51 403,
- 2002 – 49 987,
- 2003 – 49 210,
- 2004 – 47 857,
- 2005 – 45 924,
- 2006 – 45 090,
- 2007 – 44 070,
- 2008 – 37 687,
- 2009 – 28 804,
- 2010 – 26 750,
- 2011 – 25 tys.,
- 2018 – 23 253,
- 2022 – 21 210.
Te liczby pokazują zmniejszający się trend zatrudnienia w firmie, co może być wskazówką o szerszych zmianach w branży transportowej oraz o dostosowywaniu się do zmieniających się warunków rynkowych.
Siedziba
W siedzibie spółki PKP Cargo, zlokalizowanej w Warszawie przy ul. Grójeckiej 17, niedaleko przystanku Warszawa-Ochota, znajduje się zarząd tej kolei. Budynek, który powstał w 1949 roku, jest także domem dla wielu innych instytucji, w tym dyrekcji Polskich Linii Lotniczych LOT, Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej, oraz Zjednoczenia Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Warto nadmienić, że przez wiele lat swoją siedzibę miały tu także redakcje czasopism, w tym redakcja Nowych Sygnałów, a także Dyrekcja Zakupów i Sprzedaży Ferpol.
Również w tej lokalizacji mieści się PKP Intercity oraz ówczesne PKP Przewozy Regionalne. Oprócz siedziby głównej, spółka posiada kilka innych jednostek organizacyjnych, z których niektóre zlokalizowane są w strategicznych miastach Polski:
- w Katowicach – do 2010 roku mieściły się przy al. Walentego Roździeńskiego 1, następnie do sierpnia 2015 były zlokalizowane w Reinhold Center przy al. Wojciecha Korfantego 138, a obecnie znajdują się w A4 Business Park przy ul. Francuskiej 44,
- w Krakowie – biuro znajduje się przy pl. Jana Matejki 12b, w dawnym budynku Południowej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych; obecnie biuro ma adres ul. Kamienna,
- w Bydgoszczy – Centralne Biuro Rozrachunków działa od 1922 roku przy ul. Dworcowej 63, w byłej siedzibie Dyrekcji Kolei; od 2011 roku znajduje się przy ul. Sobieszewskiej 3,
- w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie oraz Wrocławiu.
Giełda Papierów Wartościowych
30 października 2013 roku miało miejsce debiut PKP Cargo na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. To wydarzenie zostało zapamiętane jako ważny moment w historii kolejnictwa, ponieważ PKP Cargo stało się pierwszą europejską spółką przewozową, która zyskała notowanie na giełdzie. W dniu debiutu, pierwsza transakcja została przeprowadzona po cenie 80,2 złotych, co stanowiło wzrost o 17,9% w porównaniu do pierwotnej ceny oferowanej na IPO wynoszącej 68 złotych.
W trakcie pierwszego dnia notowań, cena akcji zamknęła się na wartości 81,16 złotych, co oznacza wzrost o 19,4% powyżej ceny z IPO. Warto zaznaczyć, że PKP Cargo nie otrzymało żadnych środków finansowych z tytułu debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych, ponieważ oferta dotyczyła jedynie akcji należących do PKP S.A., z czego łącznie sprzedano 50% akcji.
W czerwcu 2014 roku, PKP S.A. zrealizowało kolejną sprzedaż akcji PKP Cargo, zwiększając dynamikę obrotów. Wśród inwestorów należących do PKP Cargo można znaleźć czołowe instytucje finansowe, zarówno funkcjonujące w Polsce, jak i międzynarodowe. Na dzień 13 sierpnia 2014 roku struktura własnościowa PKP Cargo przedstawiała się następująco: PKP S.A. – 33,01%, ING OFE – 10,58%, Morgan Stanley – 5,31%, Aviva OFE – 5,22%, EBOiR – 5,1%, a pozostali akcjonariusze posiadali 40,77% akcji.
Pozostałe informacje
PKP Cargo jest znanym graczem na polskim rynku kolejowym, posiadającym w swoim portfolio różnorodne aktywa. Wśród nich wyróżnia się Parowozownia Wolsztyn oraz Skansen taboru kolejowego w Chabówce, który funkcjonuje od 2003 roku. Spółka organizuje również pociągi retro, które oferują przejazdy z trakcją parową w wybranych relacjach. Co więcej, od lutego 2004 roku, PKP Cargo ma licencję na przewozy osób, co umożliwia jej organizowanie różnorodnych przejazdów i imprez dla miłośników kolejnictwa.
W przeszłości spółka była właścicielem Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, które przyciągało uwagę wielu pasjonatów tego środka transportu. Dodatkowo, od 27 kwietnia 2011 roku, PKP Cargo pełni rolę sponsora dla piłkarskiego klubu Pogoni Lwów. Szerząc swoje działania również w sferze sportowej, w sierpniu 2014 roku nawiązała współpracę z kolejnymi klubami, jak Ruch Chorzów oraz Zagłębie Sosnowiec.
W grudniu 2014 roku, PKP Cargo podpisało porozumienie z Politechniką Białostocką, na mocy którego zaplanowano wspólne działania w zakresie: staży dla studentów, organizacji seminariów naukowych oraz prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. Z kolei, 30 grudnia 2014 roku, spółka ogłosiła przejęcie 80% udziałów firmy Advanced World Transport, która jest drugim co do wielkości przewoźnikiem towarowym w Czechach, co pozwoliło PKP Cargo powiększyć swój udział w tamtejszym rynku do około 10%. Dodatkowo, zawarto umowę, która reguluje relacje wspólników z czeską spółką Minezit SE, posiadającą pozostałe 20% akcji AWT.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
S.A.M.I. Architekci | Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie | Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych | Agromet-Motoimport | Grupa RMF | PWN Wydawnictwo Szkolne | Endemol Shine Polska | Vienna Powszechne Towarzystwo Emerytalne | Hortex | Wydawnictwo Iskry | Wydawnictwo Amber | Veolia term | Polityka (wydawnictwo) | Allianz Polska | Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych | Netwise | Van Pur (producent piwa) | Ogólnokrajowa Spółdzielnia Turystyczna Gromada | Natural Pharmaceuticals | Licomp Empirical MultimediaOceń: PKP Cargo