Ohele na cmentarzu żydowskim w Warszawie na Woli


W sercu Warszawy, na wolskim cmentarzu żydowskim, znajdują się ohele, które stanowią niezwykle ważny element kultury i historii tego miejsca. Obecnie możemy tam zobaczyć około 40 tych budowli, co czyni cmentarz największym skupiskiem oheli w Polsce. Warto podkreślić, że przed II wojną światową istniały na tym cmentarzu czterdzieści jeden takich konstrukcji, które były wznoszone ku pamięci wybitnych rabinów i cadyków, co potwierdza ich znaczenie w społeczności żydowskiej.

Jednakże pojawia się pewne zamieszanie dotyczące daty powstania pierwszego ohelu. Wątpliwości te wynikają z różnic w interpretacji statusu grobowca Bera Sonnenberga. Jeśli uznamy go za ohel, to stanie się on pierwszym tego typu budynkiem na wolskim cmentarzu, gdyż jego budowa datowana jest na około 1831 rok. Z drugiej strony, jeśli przyjmiemy, że owo miejsce jest mauzoleum, to najstarszym ohelem będzie ten zmarłego w 1839 roku Szlomo Zalmana Lipszyca.

Okres II wojny światowej był szczególnie tragiczny dla oheli, ponieważ wiele z nich uległo zniszczeniu. Dodatkowo niemieckie zniszczenie dokumentacji cmentarza uniemożliwiło ich zlokalizowanie w latach powojennych. W kontekście pożądania wspomnień o zmarłych, zaniedbane ohele popadały w ruinę, co znacząco wpłynęło na wygląd cmentarza. Dopiero w ostatnich latach rozpoczęto działania mające na celu remont i odbudowę niektórych z tych budowli, co jest krokiem w stronę ożywienia pamięci o żydowskiej społeczności Warszawy.

Przyjrzymy się bliżej temu wyjątkowemu zjawisku, prezentując zestawienie oheli, ich ruin oraz lokalizacji w których z dużą dozą prawdopodobieństwa stały ohele przed II wojną światową.

Przypisy

  1. Adrianna Rozwadowska: Żyd antysemita, Legia i jelenie. Dyrektor cmentarza: "Moja praca to ciągłe napięcie". wyborcza.biz, 01.11.2021 r. [dostęp 13.11.2021 r.]
  2. Wodziński na mapce na s. 226 odnotowuje ruinę ohelu leżącą w południowej części kwatery 47, pomiędzy ohelami Mordechaja Józefa Eleazara Leinera i Aharona Cwi Landaua.
  3. W latach tych ohel spłonął i, pewnie niezwłocznie, został odnowiony. Tak Schiper s. 220
  4. Data ta odnosi się jedynie do wniosku, który rodzina i zwolennicy zmarłego wnieśli do warszawskiego Dozoru Bożniczego o zgodę na wybudowanie ohelu. Ostatecznie odmówiono zgody i ohel nie powstał. Na grobie zmarłego wystawiono jedynie ozdobną macewę. Tak Schiper Cmentarze s. 119
  5. Ohel ten wymienia Schiper lecz nie podaje miejsca położenia. Współczesne źródła nie odnotowują takiego pochówku ani ohelu, co świadczyłoby o zupełnym zniszczeniu nagrobka.
  6. Tak Schiper s. 186, choć podaje, że ten był rabinem w Szczucinie
  7. Tak Schiper s. 235

Oceń: Ohele na cmentarzu żydowskim w Warszawie na Woli

Średnia ocena:4.52 Liczba ocen:13