Instytut Lotnictwa


Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa to uznawana placówka badawcza, której początki sięgają roku 1926. Siedziba instytutu znajduje się w Warszawie, gdzie realizowane są różnorodne projekty dotyczące lotnictwa oraz kosmonautyki.

Działalność tego instytutu obejmuje przede wszystkim świadczenie usług projektowych, inżynierskich i badawczych, które koncentrują się na różnych aspektach technologii lotniczej. Instytut aktywnie współpracuje na arenie międzynarodowej, utrzymując relacje z wieloma krajami Unii Europejskiej oraz z partnerami transatlantyckimi.

W współpracy międzynarodowej szczególne znaczenie ma kooperacja z firmą General Electric w ramach Engineering Design Center, gdzie prowadzone są badania związane z silnikami lotniczymi, aerodynamiką, konstrukcją statków powietrznych oraz materiałami inżynieryjnymi.

Instytut Lotnictwa jest również zaangażowany w współpracę z renomowanymi firmami, takimi jak Boeing, Airbus oraz Pratt & Whitney. Dzięki tym relacjom, placówka prowadzi badania, które mogą być wykorzystane w innych sektorach gospodarki.

W 2019 roku Instytut dołączył do Sieci Badawczej Łukasiewicz, co pozwoliło na dalszy rozwój i rozszerzenie zakresu badań oraz współpracy z innymi podmiotami.

Historia

Przed II wojną światową

Historia Instytutu Lotnictwa sięga początków niepodległości Polski. Chociaż oficjalne rozpoczęcie jego działalności miało miejsce 1 sierpnia 1926 roku, jego początki sięgają jednak znacznie wcześniej. W pierwszym etapie funkcjonowania, instytucja funkcjonowała jako wojskowy Instytut Badań Technicznych Lotnictwa, a później znana była jako Instytut Techniczny Lotnictwa. Ta nazwa przetrwała aż do początku II wojny światowej.

W latach 1926–1939 głównym celem instytutu było badanie oraz certyfikowanie samolotów, a wszystkie polskie wojskowe konstrukcje były analizowane i zatwierdzane w jego murach. Na przykład, pracy poświęcono takim maszynom, jak PZL P.11, PZL.23 Karaś, PZL.37 Łoś oraz RWD. Instytut nie tylko prowadził badania, ale także wydawał zeszyty naukowe, które zawierały tłumaczenia zagranicznej literatury lotniczej i metody obliczeń aerodynamicznych.

W okresie wojny, mimo przerwania działalności, kadra pozostała związana z lotnictwem, angażując się w prace w prestiżowych instytucjach zagranicznych, zwłaszcza na terenie Anglii, a także planując sposoby na reaktywację ośrodka po zakończeniu konfliktu.

Po II wojnie światowej

W 1945 roku zainaugurowano działalność Instytutu Technicznego Lotnictwa w zgromadzonych budynkach na warszawskim Okęciu. Jednym z istotnych momentów było przekształcenie tej jednostki na Główny Instytut Lotnictwa 1 kwietnia 1948 roku, a następnie na Instytut Lotnictwa 3 marca 1952 roku, co pozostaje niezmienne do dziś.

W powojennym okresie kadra instytutu skupiała się na projektowaniu oraz produkcji licencyjnych samolotów. M.in. powstały dwupłatowce Po-2 oraz myśliwiec MiG-15. W pierwszych miesiącach działalności w instytucie pracowano nad silnikami pulsacyjnymi i strumieniowymi. Przykładowo, w 1946 roku zrealizowano projekt samolotu LWD Szpak, a rok później pierwszego szybowca IS-1 Sęp, zakończonego sukcesami projektów takich jak SZD-6 Nietoperz czy SZD-24 Foka.

W 1949 roku do Głównego Instytutu Lotnictwa trafił pierwszy powojenny motoszybowiec Pegaz, zaprojektowany przez inż. Tadeusza Chylińskiego. Jego oblot oraz próby odbyły się 16 lipca. Instytut zaangażował się również w przeróbkę samolotu Piper Cub na wersję sanitarną, co zaowocowało powstaniem prototypu o znaku rejestracyjnym SP-ARF.

W 1952 roku rozpoczęto prace nad biurem konstrukcyjnym pod nadzorem inż. Tadusza Sołtyka, który skierował swoje działania na realizację projektów takich jak PZL TS-8 Bies oraz TS-11 Iskra. Zespół pracował także nad konstrukcjami śmigłowców: BŻ-1 GIL i BŻ-4 Żuk, adaptując je w przemyśle lotniczym. W 1957 roku wiele biur projektowych zostało przeniesionych do Ośrodka Konstrukcji Lotniczych.

Po 2000 roku

W kwietniu 2000 roku Instytut Lotnictwa zawarł umowę z GE, co otworzyło drogę do współpracy polskich inżynierów z amerykańskim koncernem oraz utworzenia Engineering Design Center. Z kolei 3 lipca 2024 roku, przy wsparciu finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej, Instytut Lotnictwa dokonał historycznego wystrzelenia rakiety suborbitalnej ILR-33 BURSZTYN 2K, która osiągnęła imponujący pułap 101 km.

Rakieta wykorzystała silnik opracowany w ramach programu GRACE Europejskiej Agencji Kosmicznej, używając ekologicznych paliw takich jak TMPDA oraz HTP. To wydarzenie stanowiło nie tylko ogromny sukces dla Instytutu, ale również dla całej polskiej branży lotniczej.

Struktura

Instytut Lotnictwa charakteryzuje się wyraźnie zdefiniowaną strukturą, która obejmuje osiem kluczowych pionów merytorycznych. Każdy z tych ośrodków realizuje różne zadania badawcze oraz technologiczne, dostosowując swoje działania do potrzeb branży.

  • Centrum Badań Materiałów i Konstrukcji (CBMK) – koncentruje swoje wysiłki na badaniach materiałów oraz struktur narażonych na intensywne obciążenia mechaniczne i cieplne, co ma kluczowe znaczenie w kontekście inżynierii lotniczej.
  • Centrum Technologii Bezzałogowych (CTB) – zajmuje się innowacjami oraz aplikacjami technologii dronowych.
  • Centrum Technologii Energetycznych (CTE) – rozwija nowe technologie w zakresie energii wykorzystywanej w lotnictwie.
  • Centrum Technologii Lotniczych (CTL) – realizuje znaczące projekty innowacyjne we współpracy z partnerami z Unii Europejskiej, koncentrując się na dwóch głównych obszarach: lotnictwie lekkim oraz kosmonautyce.
  • Centrum Technologii Kompozytowych (CKT) – jego celem jest oferowanie usług badawczych w dziedzinie materiałów kompozytowych oraz opracowywanie nowoczesnych technologii produkcji dla przemysłu lotniczego.
  • Centrum Technologii Kosmicznych (CTK) – prowadzi badania naukowe dotyczące technologii kosmicznych, które są wdrażane przez przedsiębiorców w kraju oraz na rynku międzynarodowym.
  • Centrum Usług Inżynierskich (CUI) – działa na rzecz wdrażania innowacji inżynieryjnych.
  • Engineering Design Center (EDC) – angażuje się we współpracę w ramach strategicznego partnerstwa z firmą General Electric oraz specjalizuje się w ekspertyzach dotyczących lotniczych silników odrzutowych i pokrewnych obszarów badawczych.

Dzięki tak zróżnicowanej i specjalistycznej strukturze, Instytut Lotnictwa odgrywa istotną rolę w rozwoju technologii lotniczych oraz kosmicznych, przyczyniając się do postępu w tych dynamicznych dziedzinach.

Działalność

Naukowa

Projekty badawcze

Międzynarodowe i własne
  • projekty własne,
  • badanie struktur kriogenicznych i polodowcowych wybranych okołobiegunowych obszarów Marsa na podstawie danych spektrometrycznych i obrazowych,
  • badanie własności mikromechanicznych polikrystalicznych materiałów dwufazowych z wykorzystaniem metod dyfrakcyjnych oraz modeli krystalograficznych,
  • BAKOMET – opracowanie bezadhezyjnego połączenia metal-kompozyt do wprowadzania obciążeń skupionych w pierwszorzędowe struktury warstwowe z preimpregnatów węglowych,
  • INNOLOT – zaawansowane techniki wytwarzania zespołu turbiny napędowej,
  • MICROS – mikrosensoryczna technologia pomiaru funkcji życiowych żołnierza – element indywidualnego systemu, nawigacja autonomiczna żołnierza,
  • MISTERY – metodyka syntezy systemu sterowania statkiem powietrznym z uwzględnieniem sytuacji podwyższonego ryzyka,
  • objęcie ochroną patentową na wybranych rynkach europejskich wynalazku pt. „Sposób otrzymania nadtlenku wodoru zwłaszcza klasy HTP do zastosowań napędowych i układ do destylacji próżniowej” złożonego do Urzędu Patentowego RP pod numerem P.403721,
  • OTEST – innowacyjny optonumeryczny system do pomiaru pól przemieszczeń i analizy właściwości mechanicznych materiałów i elementów konstrukcji inżynierskich w różnych warunkach środowiskowych,
  • PRELOT – opracowanie technologii wytwarzania lotniczych struktur kompozytowych z preimpregnatów węglowych z pominięciem procesu autoklawowego,
  • wykonanie modelu numerycznego heliopauzy z uwzględnieniem pola magnetycznego,
  • analiza pracy systemu hybrydowego układu zasilania bezzałogowych systemów latających (BSL) – gospodarka energią,
  • budowa geologiczna najstarszych marsjańskich kraterów z okresu Late Heavy Bombardment na podstawie danych spektrofotometrycznych z sond Mars Express i Mars Reconnaissance Orbiter oraz analiza porównawcza z najstarszymi ziemskimi kraterami impaktowymi na podstawie zdjęć satelitarnych,
  • Butterfly Wing – demonstrator klapki mechanizacji skrzydła typu „Butterfly Wing” z wykorzystaniem materiału magnetoreologicznego – zadanie 1,
  • COMOZ – budowa, rozwój i uruchomienie Centrum Operacyjnego Misji Obserwacyjnych Ziemi,
  • detekcyjny system antykolizyjny śmigłowca z funkcją przewidywania manewru omijania przeszkód terenowych,
  • MOSUPS – dynamicznie podobny model samolotu w układzie połączonych skrzydeł,
  • ILX-27 – bezzałogowy śmigłowiec – robot do zadań specjalnych,
  • STARLET,
  • program ramowy,
  • COMROTAG – development and testing of computational methods to simulate helicopter rotors with active gurney flap,
  • DART – direct air transport,
  • ERA – integrated demonstrator for autonomous atol, auto taxi and emergency recovery for RPAS air traffic insertion,
  • FAMEC – badania wytrzymałościowe i analiza mechanizmu zniszczenia superstopu na bazie niklu,
  • GRACE – green bi-propellant apogee rocket engine for future spacecraft,
  • HYPROGEO – hybrid propulsion module for transfer to GEO orbit,
  • AEROFAST – aerocapture for future space transportation – przechwytywanie aerodynamiczne w przyszłym transporcie kosmicznym,
  • AEROPORTAL – portal wspomagający działalność badawczo-rozwojową ponad 7000 tys. małych i średnich przedsiębiorstw lotniczych,
  • ASCOS – aviation safety and certification of new operations and systems – bezpieczeństwo lotnictwa i certyfikacja nowych operacji i systemów,
  • CopAIR-LA – akcja koordynacyjna dla wspólnych projektów europejskich – akcja wspierająca europejską współpracę badawczą w lotnictwie z krajami Ameryki Łacińskiej,
  • CARGOMAP – air cargo technology road map – plan działań technologicznych na rzecz samolotu transportowego,
  • ESPOSA – efficient systems and propulsion for small aircraft – wydajne systemy i napęd dla małych samolotów,
  • GRASP – green advanced space propulsion – alternatywne materiały pędne do zastosowań kosmicznych,
  • PULCHER – pulsed chemical rocket with green high performance propellants,
  • SAT – small air transport roadmap – mały transport lotniczy,
  • TFAST – transition location effect on shock wave boundary layer interaction,
  • program ramowy (2002 – 2009),
  • FLITE 2 – flite test easy-extension – badania modalne konstrukcji samolotów w czasie lotu,
  • AERONET III – aircraft emission and reduction technologies – akcja koordynująca działania w obszarze wpływu zagrożeń emitowanych przez lotnictwo i technologie ograniczenia zagrożeń,
  • ADLAND – adaptive landing gears for improved impact absorption – opracowanie sterowalnych podwozi lotniczych w celu poprawy absorpcji energii uderzenia,
  • SCRATCH IV – support for collaborative aeronautical technical research – akcja wspierająca udział małych przedsiębiorstw w projektach Programu Ramowego – edycja IV,
  • HISAC – high speed environmentally friendly aircraft – oszacowanie wykonalności nowego naddźwiękowego pasażerskiego samolotu odrzutowego,
  • AirTN – air transport net – akcja koordynująca dotycząca zwiększenia globalnej konkurencyjności UE w lotnictwie,
  • UFAST – unsteady effects of shock wave induced separation – interferencja fal uderzeniowych w opływie profilu lotniczego,
  • SOFIA – safe automatic flight back and landing of aircraft – system FRF bezpiecznego powrotu samolotu na ziemię,
  • EPATS – european personal air transportation system – europejski system transportu samolotami osobowymi,
  • CESAR – cost effective small aircraft – projekt zintegrowany zorientowany na zaprojektowanie małego ekonomicznego samolotu transportowego,
  • SCRATCH – support for collaborative aeronautical technical research – akcja wspierająca udział małych przedsiębiorstw w projektach 6 Programu Ramowego – kontynuacja,
  • SUPERSKYSENCE – smart maintenance of hydraulic fluid using onboard monitoring and reconditioning system – inteligentny monitoring płynu hydraulicznego na pokładzie samolotu,
  • DRESS – distributed and redundant electro mechanical nose gear steering system – elektro-mechaniczny system sterowania podwozia przedniego samolotu transportowego,
  • program ramowy (2001 – 2005),
  • HELIX – innovative aerodynamic high lifts concepts – nowoczesne aerodynamiczne systemy mechanizacji skrzydła,
  • HiReTT – high reynolds number tools and techniques for civil transport aircraft design – narzędzia i techniki projektowania w zakresie dużych liczb Reynoldsa dla samolotów komunikacyjnych,
  • UAVNET– civilian UAV thematic network: technologies, application – cywilne samoloty bezpilotowe: technologia, zastosowanie, certyfikacja,
  • NAS-TAURUS – technology development for aeroelastic simulations on unstructured grids – opracowanie technologii symulacji aeroelastycznej na siatkach niestrukturalnych,
  • X2-Noise – thematic network on aeroacoustics of new aircraft & engine configurations – impact of aircraft noise on future designs – sieć tematyczna w obszarze aeroakustyki nowych samolotów i konfiguracji silników,
  • FLITE – flight test easy – polepszenie procedur badania w locie dynamiki strukturalnej samolotu w warunkach naturalnych wzbudzeń,
  • ViewLS – clear views on clean fuels – strategie rozwoju paliw alternatywnych w Europie – udział honorowy jako tzw. Diamond VIP,
  • EUREKA,
  • FLITE – flight test easy – polepszenie procedur badania w locie dynamiki strukturalnej samolotu w warunkach naturalnych wzbudzeń,
  • FLITE 2 – flight test easy extension – badania modalne konstrukcji samolotów w czasie lotu,
  • IMPERIA – poprawa trwałości zmęczeniowej połączeń nitowych stosowanych w konstrukcjach lotniczych.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
  • HESOFF – ocena wpływu nawozów fosforynowych na stan zdrowotny lasu zobrazowany za pomocą fotowoltaicznego bezzałogowego statku powietrznego (BSP),
  • nabycie praw ochrony własności przemysłowej metody szybkiej estymacji właściwości aerosprężystych samolotu w czasie prób flatterowych w locie,
  • nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym,
  • OTEST – innowacyjny opto-numeryczny system do pomiaru pól przemieszczeń i analizy właściwości mechanicznych materiałów i elementów konstrukcji inżynierskich w różnych warunkach środowiskowych,
  • lekki szybowiec wyczynowy o innowacyjnej konstrukcji skrzydła,
  • modernizacja i budowa nowej infrastruktury naukowo-badawczej Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej na potrzeby wspólnych numeryczno-doświadczalnych badań lotniczych silników turbinowych,
  • nowoczesny wirnik autorotacyjny,
  • rozwój platformy informatycznej konsolidującej i wirtualizującej serwery Instytutu Lotnictwa dla transferu wiedzy technologii oraz bezpieczeństwa zasobów IT,
  • sieciowe Laboratorium Badań Flatterowych,
  • silnik turbinowy z detonacyjną komorą spalania,
  • TEBUK – opracowanie technologii badań odporności na uszkodzenia lotniczych i kosmicznych kompozytowych struktur nośnych,
  • technologia wdrożenia do praktyki gospodarczej nowego typu wiropłata.
Horyzont 2020
  • SAT-AM – more affordable small aircraft manufacturing.

Edukacyjna

Noc w Instytucie Lotnictwa

W wydarzeniu, które miało swoją premierę 23 października 2009 roku, uczestnicy mogą zgłębić wszystkie tajniki związane z działalnością Instytutu Lotnictwa, a także zdobyć wiedzę na temat nowoczesnych technologii badawczych. Jest to największe nocne przedsięwzięcie edukacyjne, które ma na celu popularyzację branży lotniczej i kosmicznej w Polsce oraz promowanie inżynierskich zawodów. W ramach tego wydarzenia prezentowane są laboratoria, tunele aerodynamiczne, a także różnorodne zakłady i pracownie znajdujące się na terenie Instytutu Lotnictwa. Udział w wydarzeniu biorą również zaproszone firmy oraz instytucje związane z lotnictwem, uczelnie wyższe, instytuty badawcze, aerokluby, studenckie koła naukowe, linie lotnicze oraz inne organizacje. W trakcie edycji imprezy zaprezentowane zostały różne maszyny, w tym samoloty, śmigłowce, bezzałogowce oraz inne konstrukcje latające. Do tej pory w Instytucie można było podziwiać takie modele jak: CASA C-295, Cessna 172 Skyhawk, MP-02 Czajka, replika RWD-5, formatacje samolotów AT-3, śmigłowiec SW-4 Solo RUAS, ILX-27, Robinson R-44, a także statki powietrzne ratunkowe oraz wiele innych. Zorganizowano także prezentacje maszyn takich jak PZL TS-11 Iskra czy LWD Junak. Na uczestników czekają także spotkania z ekspertami: naukowcami, inżynierami oraz pilotami zarówno cywilnymi, jak i wojskowymi. Dotychczas odwiedzili wydarzenie znakomici goście, m.in. generał Mirosław Hermaszewski oraz piloci F-16. Wspierają nas również takie instytucje jak PZL Świdnik, PZL Mielec, WB Electronics, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Centrum Badań Kosmicznych PAN, Lotnisko im. Fryderyka Chopina, Port Lotniczy Warszawa-Modlin, Politechnika Warszawska, Wyższa Szkoła Szkół Oficerskich Sił Powietrznych oraz Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, które do tej pory odnotowało rekordową liczbę ponad 37 000 odwiedzających.

Klasa lotnicza

Instytut Lotnictwa z dumą objął patronatem edukacyjnym klasę o profilu lotniczym w Gimnazjum nr 114 z oddziałami integracyjnymi w Warszawie, której nauka rozpoczęła się w roku szkolnym 2015/2016. Uczniowie uczestniczą w unikalnym programie „wiedza o lotnictwie”, w ramach którego poznają zagadnienia związane z lotnictwem poprzez różnorodne przedmioty: fizykę, geografię, biologię, chemię, historię, WOS, matematykę, a także zajęcia techniczne oraz wychowanie fizyczne. Część zajęć odbywa się bezpośrednio w Instytucie, co pozwala na bliski kontakt z ekspertami z tej dziedziny.

W 2008 roku Instytut wprowadził również program „Era Inżyniera” mający na celu zaangażowanie niemal 3 milionów młodzieży z szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz ich rodziców i nauczycieli. Projekt jest objęty patronatem ministrów i ma na celu zwiększenie prestiżu zawodu inżyniera, a także zachęcanie do nauki przedmiotów ścisłych. Tworzy ogólnopolską sieć partnerów, w skład której wchodzą uczelnie, instytucje naukowe, przedsiębiorstwa innowacyjne, stowarzyszenia i wydawnictwa.

Stypendium im. Justyny Moniuszko

W nawiązaniu do szczególnych wydarzeń historycznych, w 2010 roku, Instytut Lotnictwa we współpracy z General Electric zainicjował stypendium naukowe im. Justyny Moniuszko, tragicznie zmarłej w katastrofie Tu-154, które jest przyznawane najlepszym studentom Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

Modelarnia lotnicza

W ramach działalności Instytutu Lotnictwa, razem z Ligą Przyjaciół Polskiego Lotnictwa, organizowane są zajęcia w modelarni lotniczej dla wszystkich zainteresowanych tym tematem.

Praktyki

Instytut Lotnictwa prowadzi nabór na staże i praktyki, oferując studentom technicznych uczelni możliwość zdobycia cennego doświadczenia. Uczestnicy staży zaangażowani są w codzienne prace zespołów badawczych i mają okazję realizować zlecone im zadania pod okiem doświadczonych inżynierów.

Wykłady na uczelniach

Pracownicy naukowi Instytutu Lotnictwa, w tym uznani profesorowie i członkowie licznych komitetów oraz stowarzyszeń naukowo-badawczych, aktywnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem ze studentami najlepszych uczelni technicznych zarówno w kraju, jak i za granicą.

Społeczna

Partnerstwo na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju w Polsce

27 czerwca 2018 roku, w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, odbyło się Krajowe Forum Interesariuszy Agendy 2030, poświęcone celom zrównoważonego rozwoju (SDGs). W trakcie tego wydarzenia przyjęto nowych sygnatariuszy „Partnerstwa na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju w Polsce”. W imieniu Instytutu Lotnictwa stosowny podpis złożył Zastępca Dyrektora Instytutu, Sylwester Wyka.

Karta Różnorodności

8 października 2014 roku, Instytut Lotnictwa oraz General Electric Company Polska, zostały sygnatariuszami Karty Różnorodności. Jest to dokument, który zobowiązuje pracodawcę do przeciwdziałania dyskryminacji i promowania różnorodności w miejscu pracy. Inicjatywa ta powstała przy współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Bieg Instytutu Lotnictwa

19 października 2014 roku odbyły się pierwsze zawody biegowe na terenie Instytutu Lotnictwa, bieg na dystansie 5 km, w którym wzięło udział około 400 biegaczy – pracowników, studentów oraz przedstawicieli branży lotniczej. Impreza obejmowała również biegi dla najmłodszych oraz została zorganizowana przez Engineering Design Center.

Współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej

Instytut Lotnictwa aktywnie wspiera Ośrodek Pomocy Społecznej w Warszawie. Uczestnicy ośrodka bierą udział w spotkaniach opłatkowych, jak również innych uroczystościach organizowanych w Instytucie. Dodatkowo, przy współpracy z uczelniami technicznymi oraz instytucjami edukacyjnymi, organizowane są wydarzenia znane jako „Zabawy z nauką”, które mają na celu rozwijanie wiedzy dzieci w sposób ponadprogramowy.

Wolontariat

Instytut Lotnictwa stara się angażować pracowników w różnorodne działania proedukacyjne, prozdrowotne oraz prospołeczne poprzez grupę wolontariuszy. Osoby te wspierają przebieg takich wydarzeń jak „Noc w Instytucie Lotnictwa”, „Bieg Instytutu Lotnictwa”, a także inne jubileuszowe imprezy.

Konferencje

Fatigue of aircraft structures

Centrum Badań Materiałów i Konstrukcji w Instytucie Lotnictwa jest odpowiedzialne za organizację spotkań dotyczących zmęczenia struktur lotniczych. Program konferencji obejmuje wiele istotnych zagadnień, wśród których wyróżniają się:

  • kompleksowe badania zmęczeniowe samolotów oraz ich elementów konstrukcyjnych,
  • badania dotyczące zmęczenia materiałów oraz konstrukcji,
  • nowoczesne materiały i innowacyjne koncepcje w budowie struktur,
  • tolerancja uszkodzeń w konstruowaniu samolotów,
  • wydłużanie cyklu życia oraz zarządzanie starszymi flotami,
  • monitorowanie stanu konstrukcji i ich masy,
  • analizy dotyczące wzrostu pęknięć zmęczeniowych oraz metody przewidywania ich trwałości,
  • inspekcje NDT,
  • analizy zdatności do lotu.

Od 2007 roku wydarzenie to gromadzi czołowych ekspertów z obszaru badań nad materiałami dla przemysłu lotniczego oraz nad strukturami lotniczymi. W gronie prelegentów poprzednich edycji znajdowali się przedstawiciele wielu renomowanych polskich instytucji naukowo-badawczych oraz przedsiębiorstw działających w branży lotniczej, w tym Instytutu Lotnictwa, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu oraz Wojskowej Akademii Technicznej.

Polsko-Amerykańska Konferencja Nauki i Technologii

Instytut Lotnictwa nawiązał współpracę z Ohio State University, organizując cykl konferencji poświęconych zagadnieniom nauki i technologii. Głównym zamierzeniem tych spotkań jest wymiana doświadczeń oraz zacieśnianie relacji pomiędzy polskimi a amerykańskimi partnerami w zakresie wprowadzania innowacyjnych rozwiązań oraz nowych technologii.

Celem uczestników tych konferencji jest zdiagnozowanie obecnej sytuacji oraz kierunków dalszego rozwoju współpracy polsko-amerykańskiej w dziedzinie nauki i technologii, a także zidentyfikowanie problemów i wyzwań związanych z ich realizacją. W wydarzeniu biorą udział przedstawiciele administracji rządowej, uczelni wyższych, instytucji badawczych oraz reprezentanci różnych sektorów gospodarki. Konferencja jest podzielona na różne sesje, obejmujące takie tematy jak technologie lotnicze, energia i środowisko, obrona, bezpieczeństwo oraz edukacja techniczna. Pomysłodawcą Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii jest dr hab. inż. Witold Wiśniowski, który był dyrektorem Instytutu Lotnictwa w 2000 roku. Z konferencją powiązane jest również czasopismo naukowe Journal of Polish-American Science and Technology.

Polsko-Brazylijska Konferencja Nauki i Technologii

W 2015 roku Instytut Lotnictwa we współpracy z Uniwersytetem w Brasilii (Universidade de Brasilia) zorganizował pierwszą polsko-brazylijską konferencję nauki i technologii. To wydarzenie bazuje na doświadczeniach Polsko-Amerykańskiej Konferencji i ma na celu promocję oraz rozwój współpracy między polskimi i brazylijskimi uniwersytetami, instytutami, przemysłem oraz agencjami rządowymi.

Konferencja ta jest organizowana na mocy umowy podpisanej 15 kwietnia 2015 roku o utworzeniu Polsko-Brazylijskiego Centrum Doskonałości Wysokich Technologii Lotniczych i Kosmicznych, wypracowanej pomiędzy Instytutem Lotnictwa a Uniwersytetem w Brasilii.

KONES

Instytut Lotnictwa realizuje serię międzynarodowych konferencji naukowych pod nazwą KONES od 1975 roku. Tematyka wydarzeń koncentruje się na zespołach napędowych oraz środkach transportu. W trakcie konferencji wydawane jest również związane z nimi czasopismo naukowe Journal of KONES.

Europejskie Forum „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych”

Od 2009 roku Instytut Lotnictwa corocznie organizuje konferencję, której celem jest przedstawienie nowatorskich wyników badań oraz praktycznych rozwiązań wdrażanych przez instytucje naukowe i badawcze z całej Europy. Europejskie Forum „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych” stwarza unikalną możliwość do wymiany poglądów oraz bezpośrednich spotkań z wiodącymi naukowcami z całego świata, a także do zaznajomienia się z aktualnymi trendami i nowymi narzędziami w zakresie marketingu instytucji naukowych.

Konferencja ta jest podzielona na sesje tematyczne, a uczestnicy mają możliwość brać udział w warsztatach oraz sesjach plakatowych. Wydawanym przy tym kwartalniku naukowym jest Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, w którym publikowane są artykuły dotyczące teorii i praktyki marketingu oraz jego zastosowania w różnych kontekstach gospodarczych, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Znajdują się tam również przykłady doświadczeń polskich oraz zagranicznych organizacji związanych z nauką i badaniami.

Krajowe Forum Wiropłatowe

Od 1995 roku Instytut Lotnictwa organizuje Krajowe Forum Wiropłatowe, które cieszy się dużym zainteresowaniem wśród entuzjastów tematyki wiropłatów. Konferencja ta jest platformą do prezentacji najnowszych badań naukowych oraz informacji dotyczących działalności, osiągnięć i problemów związanych z wiropłatami w Polsce i za granicą. Tematyka obejmuje takie obszary jak produkcja, eksploatacja, nadzór, badania, rozwój i szkolenie. Uczestnicy mają okazję wygłaszać referaty przeglądowe oraz przedstawiać innowacje związane z technologią śmigłowcową. W 2015 roku odbyła się okrągła, dziesiąta edycja konferencji, łącząca się z obchodami 60-lecia rozpoczęcia produkcji śmigłowców w PZL-Świdnik.

Konferencje okolicznościowe

Instytut Lotnictwa organizuje wiele konferencji, sympozjów oraz seminariów naukowych, które są poświęcone pamięci wybitnych postaci związanych z lotnictwem oraz jubileuszom ważnych wydarzeń historycznych zarówno w Polsce, jak i na świecie. Ponadto, organizowane są spotkania inicjujące oraz podsumowujące projekty badawcze, jak również wydarzenia okolicznościowe krajowych i zagranicznych organizacji lotniczych oraz kosmonautycznych.

Publikacje

Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa odgrywają kluczową rolę w dziedzinie lotnictwa, publikując artykuły oraz książki autorstwa inżynierów tego instytutu oraz specjalistów współpracujących z innymi organizacjami związanymi z branżą. W ofercie wydawniczej znajdują się różnorodne serie publikacji, które obejmują:

  • „Prace Instytutu Lotnictwa – Transactions of the Institute of Aviation” – zbiera artykuły dotyczące najważniejszych projektów, badań oraz prac statutowych w obszarze lotnictwa,
  • „Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa” – koncentruje się na książkach z zakresu nauki o lotnictwie oraz pokrewnych dziedzinach, zwłaszcza monografiach,
  • „Journal of Polish-American Science and Technology” – to czasopismo naukowe, które bada zagadnienia związane z przedsiębiorczością oraz problemami wynikającymi z polsko-amerykańskiej współpracy,
  • „Biblioteka Historyczna” – zawiera publikacje odnoszące się do rozwoju techniki, wkładu polskich inżynierów w lotnictwo oraz badań naukowych,
  • „Fatigue of aircraft structures” – seria poświęcona nowoczesnym badaniom dotyczącym zmęczenia struktur lotniczych,
  • „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych” – kwartalnik, który przedstawia najnowsze trendy oraz wyniki badań w zakresie marketingu dla instytucji naukowych,
  • Publikacje jubileuszowe – dotyczą okrągłych rocznic oraz inne książki związane z historią i nauką w lotnictwie.

Biblioteka Instytutu Lotnictwa

Biblioteka Naukowo-Techniczna Instytutu Lotnictwa, która została założona w 1926 roku, pełni funkcję centralnej biblioteki lotniczej w Polsce. Obecnie dysponuje zbiorami liczącymi około 80 000 woluminów oraz 70 tytułami czasopism krajowych i zagranicznych. Warto zaznaczyć, że w zbiorach znajdują się także około 5500 mikrofilmów z prac naukowych oraz materiały reklamowe instytucji. Biblioteka zbiera również unikalne zbiory lotnicze z zagranicy, w tym księgozbiór Czesława Zbierańskiego, oraz prace dyplomowe, doktorskie i habilitacyjne, które powstały w Instytucie.

Współpraca

Współpraca krajowa

Na krajowym rynku Instytut Lotnictwa angażuje się w liczne formy współpracy z różnorodnymi podmiotami. Do jego partnerów należą techniczne uczelnie wyższe, instytuty badawcze oraz jednostki zajmujące się rozwojem technologicznym.

Współpraca obejmuje również centra transferu wiedzy oraz organizacje przemysłowe, takie jak: Siły Powietrzne, EADS-PZL, PZL-Świdnik, PZL-Mielec, a także Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1. W zakres współpracy wchodzi także współdziałanie z Politechniką Warszawską, Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych oraz Wyższą Szkołą Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie.

Współpraca międzynarodowa

Instytut Lotnictwa rozwija swoje działania w obrębie międzynarodowego kontekstu, współpracując z wieloma renomowanymi uczelniami, ośrodkami badawczymi i laboratoriami przemysłowymi na całym świecie. Jego partnerzy znajdują się w Europa, Ameryce, Azji, Australii i Afryce.

Ohio State University

W ramach współpracy Instytut Lotnictwa w Warszawie nawiązał trójstronny związek z Ohio State University w Columbus, w stanie Ohio, USA oraz Wydziałem Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Wspólnie podpisały umowę dotycząca wymiany naukowej oraz kulturalnej.

Universidade de Brasilia

W październiku 2014 roku zapoczątkowano współpracę pomiędzy Instytutem Lotnictwa a Uniwersytetem w Brasilii. Powstało Polsko-Brazylijskie Centrum Doskonałości Wysokich Technologii Lotniczych i Kosmicznych, które ma na celu koordynację wspólnych działań naukowych pomiędzy partnerami oraz innymi instytucjami i przemysłem z Polski i Brazylii.

Wymiana studencka i doktorancka

W ramach Students Exchange Program, uruchomionego w styczniu 2014 roku, Instytut Lotnictwa umożliwia studentom z Ohio State University odbycie trzymiesięcznych staży naukowych. Ponadto, w styczniu 2015 roku rozpoczęła się wymiana doktorantów pomiędzy tymi dwoma instytucjami, co znacznie wzbogaca możliwości naukowe uczestników programu.

Przynależność do organizacji

Instytut Lotnictwa jest dumnym członkiem wielu znaczących organizacji zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, które skupiają się na badaniach oraz innowacjach w dziedzinie lotnictwa i technologii obronnej. Do tych szanowanych organizacji należą:

  • Aerospace and Defence Industries Association of Europe (ASD),
  • American Helicopter Society,
  • AVIA-SPLot Sieć Porozumienia Lotniczego,
  • Centrum Zaawansowanych Technologii AERONET – Dolina Lotnicza,
  • EREA – European Research Establishments in Aeronautics Association,
  • Federacja Firm Lotniczych Bielsko,
  • ICAS – International Council of the Aeronautical Sciences,
  • IFAR – International Forum on Aeronautical Research,
  • Polska Izba Gospodarcza Zaawansowanych Technologii,
  • Polska Platforma Technologiczna Lotnictwa,
  • Polska Platforma Technologii Kosmicznych,
  • Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych,
  • Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza,
  • Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego,
  • Technology Partners,
  • The International Committee on Aeronautical Fatigue,
  • X3-NOISE – Aircraft External Noise Research Network And Coordination,
  • Związek Pracodawców Przedsiębiorstw Przemysłu Obronnego i Lotniczego,
  • Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego.

Przynależność do tych organizacji umożliwia Instytutowi Lotnictwa aktywne uczestnictwo w międzynarodowych projektach badawczych oraz rozwijanie innowacyjnych technologii w obszarze lotnictwa i kosmonautyki.

Przypisy

  1. Historyczne osiągnięcie polskich inżynierów – polska rakieta suborbitalna ILR-33 BURSZTYN 2K sięgnęła kosmosu, 05.07.2024 r.
  2. 15 lat Engineering Design Center, 16.07.2018 r.
  3. PZL-Świdnik świętuje w Instytucie Lotnictwa – Instytut Lotnictwa [online], 22.04.2016 r. [dostęp 31.08.2016 r.] (pol.).
  4. Karta Różnorodności – Instytut Lotnictwa [online], 04.08.2015 r. [dostęp 26.08.2016 r.] (pol.).
  5. Modelarnia lotnicza – Instytut Lotnictwa, „Instytut Lotnictwa”, 02.08.2015 r. [dostęp 16.07.2018 r.] (pol.).
  6. Klasa lotnicza – Instytut Lotnictwa, „Instytut Lotnictwa”, 29.07.2015 r. [dostęp 16.07.2018 r.] (pol.).
  7. Bieg Instytutu Lotnictwa – Instytut Lotnictwa [online], 04.08.2015 r. [dostęp 26.08.2016 r.] (pol.).
  8. I Bieg Instytutu Lotnictwa – Instytut Lotnictwa [online], 21.10.2014 r. [dostęp 26.08.2016 r.] (pol.).
  9. Ponad 37 tysięcy zwiedzających na 8. Nocy w Instytucie Lotnictwa – Instytut Lotnictwa [online], 16.10.2017 r. [dostęp 16.07.2018 r.] (pol.).
  10. Konferencja „Zmęczenie konstrukcji lotniczych” – Instytut Lotnictwa [online], 15.01.2015 r. [dostęp 29.08.2016 r.] (pol.).
  11. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych – czasopismo [online], Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych [dostęp 31.08.2016 r.] (pol.).
  12. Uniwersytet w Brasilii – Instytut Lotnictwa [online] [dostęp 25.08.2016 r.] (pol.).
  13. Biuro prasowe – Instytut Lotnictwa [online] [dostęp 29.08.2016 r.] (pol.).
  14. Strona Centrum Technologii Kompozytowych [online].
  15. Strona Centrum Technologii Kosmicznych [online].
  16. Strona Centrum Nowych Technologii (CNT).
  17. Strona Centrum Badań Materiałów i Konstrukcji (CBMK).
  18. Archiwum konferencji – Instytut Lotnictwa [online] [dostęp 31.08.2016 r.] (pol.).
  19. O Instytucie Lotnictwa – Instytut Lotnictwa [online] [dostęp 25.08.2016 r.] (pol.).
  20. Horyzont2020 – Instytut Lotnictwa [online] [dostęp 31.08.2016 r.] (pol.).
  21. Polsko-Amerykańska Konferencja Nauki i Technologii – Instytut Lotnictwa [online] [dostęp 29.08.2016 r.] (pol.).
  22. Konferencja „Zmęczenie konstrukcji samolotów” – Instytut Lotnictwa [online], 15.01.2011 r. [dostęp 29.08.2016 r.] (pol.).
  23. Zobacz poprzednie edycje [online] [dostęp 26.08.2016 r.] .

Oceń: Instytut Lotnictwa

Średnia ocena:4.6 Liczba ocen:19