Instytut Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk


Instytut Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk, znany również jako IPI PAN, jest uznawanym na całym świecie instytutem naukowym. Jego głównym celem jest prowadzenie badań zarówno podstawowych, jak i aplikacyjnych w obszarze informatyki.

W ramach działalności instytutu kształcone są kadry naukowe w wielu dziedzinach, takich jak: informatyka teoretyczna, sztuczna inteligencja oraz lingwistyka komputerowa. Dzięki podejmowanym inicjatywom IPI PAN przyczynia się do rozwoju nowoczesnych technologii oraz wdrażania innowacji w praktyce.

Instytut ma swoją siedzibę w Warszawie, przy ul. Jana Kazimierza 5. To lokalizacja, która sprzyja wszechstronnej współpracy z innymi instytucjami naukowymi oraz ośrodkami badawczymi.

Struktura Instytutu

Instytut Podstaw Informatyki, znajdujący się w ramach Polskiej Akademii Nauk, charakteryzuje się złożoną strukturą organizacyjną, która obejmuje kilka istotnych zakładów oraz zespołów badawczych. Poniżej przedstawiony jest szczegółowy wykaz jego jednostek.

  • Zakład Teoretycznych Podstaw Informatyki
    • Zespół Teorii Systemów Rozproszonych i Obliczeniowych,
    • Zespół Kryptografii.
  • Zakład Sztucznej Inteligencji
    • Zespół Podstaw Sztucznej Inteligencji,
    • Zespół Analizy i Modelowania Statystycznego,
    • Zespół Biologii Obliczeniowej.
  • Zakład Modelowania Języka
    • Zespół Lingwistyki Formalnej,
    • Zespół Inżynierii Lingwistycznej.

W ramach tych zakładów prowadzone są badania, które łączą różne aspekty informatyki i jej zastosowań w różnych dziedzinach nauki.

Tematyka badawcza

Aktualne badania w instytucie skupiają się na różnorodnych obszarach informatyki, które są kluczowe dla rozwijania nowoczesnych technologii i zrozumienia ich fundamentów.

  • matematyczne i logiczne aspekty systemów informatycznych,
  • rozproszone przetwarzanie informacji, systemy agentowe oraz nowe architektury komputerowe,
  • bazy danych, systemy rozproszone i inżynieria oprogramowania,
  • pozyskiwanie i reprezentacja wiedzy, wspomaganie procesów decyzyjnych,
  • komputerowe metody analizy danych i algorytmy niekonwencjonalne,
  • inżynieria lingwistyczna.

Współpraca

Instytut angażuje się w rozmaite projekty badawcze wspierane zarówno z funduszy europejskich, jak i krajowych. Wśród projektów dofinansowanych przez Unię Europejską wyróżniają się takie inicjatywy jak CESAR, ATLAS oraz NEKST.

Ponadto, w obrębie finansowania krajowego, instytucja uczestniczy w takich projektach jak SYNAT, CORE oraz CLARIN-PL.

Kształcenie kadry naukowej

W latach 2010-2015, Instytut Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk (IPI PAN) uczestniczył w ambitnym, międzynarodowym programie doktoranckim znanym jako International PhD Projects in Intelligent Computing. Program ten stanowił ważny krok w rozwoju nowoczesnej kadry naukowej, łącząc różnorodne ośrodki badawcze na świecie.

Od 2011 do 2015 roku, IPI PAN, współpracując z Instytutem Badań Systemowych PAN oraz Instytutem Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej PAN im. Macieja Nałęcza, zapoczątkował Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie w zakresie technologii informacyjnych. Celem tych studiów było umożliwienie doktorantom prowadzenie badań w zakresie ich interdyscyplinarnych zastosowań.

W 2019 roku, z inicjatywy siedmiu placówek naukowych, zainaugurowano działalność Szkoły Doktorskiej Instytutów PAN Technologii Informacyjnych i Biomedycznych (TIB PAN). Koordynatorem Szkoły jest Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN. W skład jednostek prowadzących znajdują się również Instytut Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej im. M. Nałęcza PAN, Instytut Informatyki Teoretycznej i Stosowanej PAN, Instytut Badań Systemowych PAN, Instytut Podstaw Informatyki PAN oraz Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. M. Mossakowskiego PAN. Warto dodać, że ważną rolę odgrywa również współpraca z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową – Państwowym Instytutem Badawczym.

Misją tej szkoły jest interdyscyplinarne kształcenie doktorantów w obszarze informatyki technicznej oraz telekomunikacji, jak również inżynierii biomedycznej i nauk medycznych. Program studiów obejmuje szereg fascynujących tematów, takich jak sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo oraz nauki obliczeniowe w biologii i medycynie.

Historia

6 lipca 1961 roku powstała placówka naukowa, która otrzymała nazwę Centrum Obliczeniowe PAN (CO PAN). Następnie, w dniu 30 listopada 1976 roku, przekształcono ją w Instytut Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk (IPI PAN). W tym samym czasie, pierwszym dyrektorem nowo utworzonego instytutu został Zenon Szoda.

Przypisy

  1. O nas. clarin-pl.eu. [dostęp 13.01.2023 r.]
  2. Rusza Szkoła Doktorska Technologii Informacyjnych i Biomedycznych TIB PAN [online], Nauka w Polsce, 16.05.2019 r. [dostęp 06.12.2022 r.]
  3. NASK, Uroczysta inauguracja Szkoły Doktorskiej Instytutów PAN Technologii Informacyjnych i Biomedycznych [online], NASK [dostęp 06.12.2022 r.]
  4. SYNAT [online], zil.ipipan.waw.pl [dostęp 05.12.2022 r.]
  5. NEKST [online], zil.ipipan.waw.pl [dostęp 05.12.2022 r.]
  6. Nekst [online], nekst.ipipan.waw.pl [dostęp 05.12.2022 r.]
  7. Szkoła Doktorska TIB PAN – Instytut Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk [online], ipipan.waw.pl [dostęp 06.12.2022 r.]
  8. International PhD Projects in Intelligent Computing [online] [dostęp 25.06.2020 r.]
  9. O Projekcie – - [online], synat.pl, 03.10.2015 r. [dostęp 05.12.2022 r.]
  10. Biuletyn Informacji Publicznej, Statut – Instytut Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk [online], e-bip.org.pl
  11. a b Historia – Instytut Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk [online], ipipan.waw.pl [dostęp 09.10.2018 r.]
  12. MieczysławM. Warmus MieczysławM., Centrum Obliczeniowe PAN – nowa placówka Akademii / Mieczysław Warmus / Katalog HINT, „Nauka Polska” (4), hint.org.pl, 1963 r., s. 101–102 [dostęp 09.10.2018 r.]
  13. 1. Historia, [w:] 25 lat Instytutu Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk. (40 lat od powstania Centrum Obliczeniowego PAN), Instytut Podstaw Informatyki PAN, 2001 r., s. 7 [dostęp 09.10.2018 r.]

Oceń: Instytut Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk

Średnia ocena:4.47 Liczba ocen:19