Mieczysław Krawicz, urodzony 2 lutego 1892 roku w Warszawie, to postać, która znacząco wpisała się w historię polskiej kinematografii. Zmarł 17 września 1944 roku, również w Warszawie. Był reżyserem filmowym, scenografem oraz kierownikiem produkcji.
Jako twórca, Krawicz wyróżniał się wszechstronnością swoich działań artystycznych, co czyniło go jednym z najważniejszych przedstawicieli kultury filmowej w okresie międzywojennym. Jego dorobek artystyczny obejmował wiele aspektów produkcji filmowej, od reżyserii po scenografię, co podkreśla jego kreatywną energię oraz umiejętność pracy na styku różnych dziedzin sztuki.
Życiorys
Mieczysław Krawicz urodził się 1 stycznia 1893 roku w Warszawie, pochodząc z katolickiej rodziny Juliusza i Antoniny (1857–1941). Po ukończeniu szkoły średniej obronił dyplom na Wyższych Kursach Handlowych w Warszawie. Następnie, po powrocie z Niemiec, związał się z wytwórnią filmową „Sfinks”, gdzie początkowo pełnił funkcje biurowe. Jego kariera rozwijała się w kierunku projektowania dekoracji filmowych, organizacji zdjęć, a z czasem także reżyserii. W 1926 roku zagrał w ekranizacji powieści „Trędowata”, przyjmując rolę Brochwicza.
W 1930 roku, współpracując ze Stanisławem Szebego oraz Zbigniewem Gniazdowskim, Krawicz założył wytwórnię filmową „Blok”. W tej instytucji najpierw pełnił rolę kierownika produkcji, a później reżysera. Oprócz tego, od tego samego roku był wiceprezesem Związku Producentów Filmowych oraz sekretarzem generalnym Naczelnej Rady Przemysłu Filmowego w Polsce.
W latach 30. Krawicz nawiązał współpracę z wieloma producentami i reżyserami, w tym osobami żydowskiego pochodzenia, co spowodowało plotki dotyczące jego własnej tożsamości. W październiku 1939 roku antysemicka jednodniówka „W natarciu” opublikowała te pogłoski, traktując je jako fakty. Mimo trudnych okoliczności, podczas okupacji Krawicz zdołał wyświetlić w kinach niektóre swoje wcześniejsze filmy, takie jak „Sportowiec mimo woli” i „Ja tu rządzę”. W okupowanej Warszawie prowadził sklep z różnymi zbiorami filatelistycznymi, znajdujący się przy ul. Marszałkowskiej 114.
W tym okresie Krawicz był podejrzewany o współpracę z Abwehrą i podlegał szpiegowaniu. Jednakże śledztwo z roku 1951 wykazało, że reżyser chronił w swoim mieszkaniu Stanisława Szebego, Żyda. Sugerowano, że jego poprawne relacje z Niemcami mogły być pragmatyczne, mające na celu odwrócenie podejrzeń o współprace z ruchem oporu.
Mieczysław Krawicz został również szefem grupy operatorów, którzy filmowali wydarzenia związane z powstaniem warszawskim. Niestety, 13 września 1944 roku uległ poważnemu wypadkowi na skutek wybuchu bomby, kiedy to przebywał na balkonie swojego mieszkania przy ul. Lwowskiej 8. Zmarł cztery dni później w polowym szpitalu z powodu odniesionych ran. Ostatecznie został pochowany w zbiorowej mogile powstańczej przy ul. Lwowskiej 13, a po ekshumacji jego szczątki spoczęły na cmentarzu Powązkowskim (kwatera 304-6-13).
Informacje o jego życiu prywatnym są skąpe; znane są jedynie fakty, że był żonaty, ale według meldunków polskiego kontrwywiadu, jego żona opuściła go, kiedy dowiedziała się, że Mieczysław jest homoseksualistą.
Filmografia
W kontekście twórczości Mieczysława Krawicza można wyróżnić wiele znaczących filmów, które tworzą jego bogatą filmografię. Poniżej przedstawiamy listę dzieł w reżyserii tego utalentowanego twórcy, która z pewnością zasługuje na uwagę.
- Grzeszna miłość (1929),
- Szlakiem hańby (1929),
- Księżna łowicka (1932),
- Ułani, ułani, chłopcy malowani (1932),
- Każdemu wolno kochać (1933),
- Szpieg w masce (1933),
- Śluby ułańskie (1934),
- Dwie Joasie (1935),
- Jadzia (1936),
- Jego wielka miłość (1936),
- Dyplomatyczna żona (1937),
- Niedorajda (1937),
- Skłamałam (1937),
- Moi rodzice rozwodzą się (1938),
- Paweł i Gaweł (1938),
- Robert i Bertrand (1938),
- O czym się nie mówi (1939),
- Moja mama to ja (1939, planowany),
- Sportowiec mimo woli (1939–1940),
- Ja tu rządzę (1939–1941),
- Szczęście przychodzi, kiedy chce (1939) – film nieukończony.
Każdy z wymienionych tytułów stanowi cenny wkład w historię polskiej kinematografii, a ich odkrywanie jest prawdziwą ucztą dla miłośników filmu.
Przypisy
- MarekM. Teler, Tęczowi niezłomni, „Replika” (95), Warszawa: Fundacja Replika, styczeń 2022 r., ISSN 1896-3617.
- SebastianS. Bachmura, Mieczysław Krawicz - Człowiek, który sfilmował powstanie [online], Portal Promocji Kultury ProAnima.pl, 30.07.2021 r. [dostęp 04.08.2021 r.] (pol.).
- a b Cmentarz Stare Powązki: MARYSIA STRZEMECKA, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 04.08.2021 r].
- a b Lista cywilnych ofiar powstania - Juliusz Krawicz [online], 1944.pl [dostęp 04.08.2021 r.] (pol.).
- Stanisław Łoza (red.): Czy wiesz kto to jest? Uzupełnienia i sprostowania. Warszawa: 1939 r., s. 158. [dostęp 04.08.2021 r.]
- Film polski. „Kurjer Poranny”. Nr 235, s. 8, 26.08.1939 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Marian Dąbrowski (aktor) | Mariusz Pujszo | Rafał Skonieczny | Michał Marecki | Aneta Grzeszykowska | Jacek Grudzień (kompozytor) | Agata Sapiecha | Karl Leonhard Velthusen | Zygmunt Wiaderny | Krzysztof Okoń | Michał Pluciński | Katarzyna Górna | Ryszard Ostałowski | Jerzy Erdman | Andrzej Cempel-Grott | Lech Pijanowski | Maria Strzelecka | Anna Potocka (1779–1867) | Teresa Iżewska | Zofia MellerowaOceń: Mieczysław Krawicz