Antoni Głowacki, urodzony 10 lutego 1910 roku w Warszawie, jest postacią o wyjątkowym dorobku, reprezentującą odwagę i poświęcenie w służbie wojskowej. Zmarł 27 kwietnia 1980 roku w Wellington, w Nowej Zelandii. Był on podpułkownikiem oraz pilotem w Polskich Siłach Powietrznych, które walczyły na terenie Wielkiej Brytanii podczas II wojny światowej.
Jako as myśliwski, Głowacki odegrał kluczową rolę w walkach powietrznych, wyróżniając się nieprzeciętnymi umiejętnościami oraz determinacją. Jego życie oraz służba są przykładem niezwykłego zaangażowania w ochronę wolności oraz niezależności, co czyni go jedną z nielicznych, ale znaczących postaci w historii polskiego lotnictwa wojskowego.
Życiorys
Antoni Głowacki, po zakończeniu nauki w technikum, podjął naukę w Szkoły Wawelberga i Rotwanda. W 1926 roku związał się z Aeroklubem Warszawskim, co zainicjowało jego karierę w lotnictwie. Swoją pierwszą pracę uzyskał jako kierownik laboratorium w fabryce Philipsa, w której pracował do roku 1930. Jego szkolenie lotnicze rozpoczęło się na lotnisku Lublinek koło Łodzi, a kontynuował je w Dęblinie, gdzie ukończył edukację lotniczą w 1935 roku. Po tym wydarzeniu służył w 1. pułku lotniczym, a od 1938 roku pełnił rolę instruktora w dęblińskiej szkole lotniczej.
W trakcie kampanii wrześniowej walczył w plutonie lotnictwa towarzyszącego, pod dowództwem kpt. Juliana Łagowskiego, przydzielonego do Warszawskiej Brygady Pancerno-Motorowej. W styczniu 1940 roku, po ucieczce do Wielkiej Brytanii, jego perfekcyjna znajomość języka angielskiego umożliwiła mu podjęcie szkoleń na samolotach bombowych w bazie Sutton Bridge. Wkrótce po tym, poprosił o przeniesienie do lotnictwa myśliwskiego.
W sierpniu 1940 roku, Głowacki przeszedł w stopniu sierżanta do 501 dywizjonu myśliwskiego „County of Gloucester”, które stacjonowało w Gravesend i latał na samolotach Hawker Hurricane. W ciągu jednego dnia, 24 sierpnia 1940, zestrzelił 5 niemieckich samolotów w 3 lotach bojowych, będąc jedynym Polakiem, który osiągnął taki sukces. Niestety, tydzień później został zestrzelony i zmuszony do przymusowego lądowania, co zakończyło się poważnymi obrażeniami.
Po powrocie do zdrowia, został skierowany na stanowisko instruktora w bazie RAF w Usworth. W listopadzie 1941 roku dołączył do słynnego dywizjonu 303, a w połowie 1943 roku znalazł się w 308 dywizjonie myśliwskim „Ziemi Krakowskiej”. Kolejnymi etapami jego kariery były loty w 309 dywizjonie myśliwsko-rozpoznawczym „Ziemi Czerwieńskiej”, a także w 307 „Lwowskich Puchaczy”, by na koniec wojny trafić do 302 „Poznańskiego” dywizjonu myśliwskiego, gdzie osiągnął stopień podpułkownika.
Po zakończeniu działań wojennych, Głowacki osiedlił się w Nowej Zelandii, gdzie pełnił funkcję instruktora w bazie lotniczej Ohakea, ucząc młodych pilotów latania na odrzutowcach Vampire. W 1960 roku zakończył swoją służbę wojskową i przeszedł do pracy w nowozelandzkim Departamencie Lotnictwa Cywilnego. Jego życie zakończyło się 27 kwietnia 1980 roku w Wellington, pozostawiając po sobie niezatarty ślad w historii lotnictwa.
Zwycięstwa powietrzne
Na liście Bajana Antoni Głowacki plasuje się na 17. miejscu, osiągając wynik 8 i 1/3 zestrzeleń. Wśród tych zestrzeleń znajduje się 3 przypadki uznane za prawdopodobne oraz 4 maszyny, które zostały uszkodzone.
W kategorii zestrzeleń pewnych Głowacki może poszczycić się następującymi osiągnięciami:
- Ju 87 – 15 lipca 1940 (pilotował Hurricane Mk. I, SD-A nr VZ124),
- Do 215 – 15 lipca 1940,
- Bf 109 – 24 sierpnia 1940,
- Ju 88 – 24 sierpnia 1940,
- Bf 109 – 24 sierpnia 1940,
- Bf 109 – 24 sierpnia 1940,
- Ju 88 – 24 sierpnia 1940,
- Bf 109 – 28 sierpnia 1940 (pilotował SD-O nr VZ234),
- 1/3 He 111.
W przypadku zestrzeleń prawdopodobnych Głowacki odnotował:
- Fw 190 – 27 kwietnia 1942,
- Fw 190 – 19 sierpnia 1942.
Ordery i odznaczenia
Antoni Głowacki był odznaczonym wieloma prestiżowymi nagrodami, które świadczyły o jego niezwykłych osiągnięciach wojskowych oraz pilotażowych. Oto lista jego odznaczeń:
- Krzyż Srebrny Orderu Virtuti Militari nr 8814,
- Krzyż Walecznych – czterokrotnie,
- Medal Lotniczy – czterokrotnie,
- Odznaka Pilota,
- Distinguished Flying Cross – Wielka Brytania,
- Distinguished Flying Medal – Wielka Brytania,
- Odznaka Pilota RAF – Wielka Brytania.
Przypisy
- a b c Antoni Głowacki – the Ace in a Day. hurricane501.co.uk. [dostęp 26.02.2019 r.]
- a b Życiorys. samoloty.pl. [dostęp 26.02.2019 r.]
- a b c Mateusz "Biszop"M."B." Biskup Mateusz "Biszop"M."B.", Śladami zapomnianych bohaterów, Poznań: Vesper, 2011, s. 372-376, ISBN 978-83-7731-052-6.
- "Lista Bajana". polishairforce.pl. [dostęp 26.02.2019 r.]
- Łukomski Ł., Polak P., Suchcitz S., Kawalerowie Virtuti Militari 1792–1945, Koszalin 1997, s. 413.
- Głowacki Antoni. listakrzystka.pl. [dostęp 26.02.2019 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Witold Buchowski | Jerzy Żurawski | Władysław Ludwig | Andrzej Jeziorski | Jan Kosek | Kajetan Stuart | Bogdan Celiński | Michał Prozwicki | Wacław Vorbrodt-Brotowski | Władysław Horyd | Bronisław Mansperl | Bronisław Maksymilian Majewski | Zbigniew Radłowski | Bogdan Bartnikowski | Władysław Kwazebart | Stanisława Olędzka | Jan Andrzej Wiśniewski | Władysław Kociatkiewicz | Kazimierz Zienkiewicz (powstaniec styczniowy) | Stanisław Latour (żołnierz)Oceń: Antoni Głowacki