Agnieszka Rayzacher


Agnieszka Rayzacher to postać, która znacząco wpłynęła na polską scenę sztuki współczesnej. Urodziła się 20 marca 1969 roku w Warszawie, gdzie rozpoczęła swoją działalność artystyczną oraz krytyczną.

Znana jest przede wszystkim jako krytyczka sztuki oraz kuratorka wystaw. W swojej pracy skupia się na wspieraniu i promowaniu utalentowanych polskich artystów, pełniąc także rolę mentorki dla młodych twórców.

Jej zaangażowanie i pasja w eksplorowaniu nowych form artystycznych przyczyniły się do licznych sukcesów artystów, którzy zyskali międzynarodowe uznanie.

Życiorys

Agnieszka Rayzacher jest niezwykle utalentowaną postacią w dziedzinie sztuki, która swoją edukację rozpoczęła na kierunku historii sztuki w latach 1989–1995 na UKSW, a dodatkowo wzbogaciła swoją wiedzę podczas studiów na Université Paris w latach 1992–1993.

Na początku kariery zawodowej była dziennikarką, swoją twórczość dziennikarską rozwijała, pisząc dla takich tytułów jak „Newsweek”, „Przekrój”, „Kresy” czy „Exit”.

Pod koniec lat 90. XX wieku Rayzacher związała swoje życie zawodowe z sztuką współczesną, a jej debiut na tym polu miał miejsce wraz z publikacją i wystawą „Najgroźniejsze pędzle”, którą zrealizowała z Katarzyną Świeżak w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego oraz Krajowej Agencji Wydawniczej.

W 2005 roku jej zainteresowanie feminizmem zaowocowało zorganizowaniem wystawy „Dzień Matki” w warszawskiej Galerii XX1, co stało się istotnym krokiem w jej karierze artystycznej.

Od przełomu lat 2005 i 2006, współtworzy galerię lokal_30 wraz z Zuzanną Janin, w Warszawie. Jednocześnie odgrywa kluczową rolę w Fundacji Lokal Sztuki, której misją jest promocja oraz badanie i prezentacja twórczości polskich artystów oraz artystek, takich jak: Ewy Zarzyckiej, Marii Anto, Karoliny Breguły, Zuzanny Janin, oraz wielu innych utalentowanych twórców.

Galeria lokal_30 jest regularnie obecna na renomowanych targach sztuki Frieze w Nowym Jorku, gdzie prezentuje prace uznawanych artystów polskich.

Oprócz zaangażowania w sztukę, Rayzacher jest również współzałożycielką, wraz z Agatą Jakubowską, Anką Leśniak i Magdaleną Ujmą, grupy dyskusyjnej znanej jako Seminarium Feministyczne, które skupia się na zagadnieniach związanych ze sztuką oraz feminizmem. Ponadto, współpracuje z Festiwalem Konteksty w Sokołowsku oraz jest członkinią Rady Programowej Warsaw Gallery Weekend.

Od 2019 roku aktywnie uczestniczy w działaniu Kobiecej Grupy Teatralnej przy Centrum Praw Kobiet w Warszawie, co tylko podkreśla jej zaangażowanie w społeczność i sprawy kobiece.

Wystawy

Agnieszka Rayzacher jest wielce uznawaną kuratorką, która współtworzyła szereg wystaw zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Do jej znaczących projektów należą m.in. „We Would Like You To Know That We Are Not Them”, zorganizowana w Royal Scottish Academy w Edynburgu w 2009 roku, przy współpracy z Zuzanną Janin i Michałem Suchorą. Kolejnym istotnym wydarzeniem była wystawa „Warsaw Calling / MAK NITE”, która miała miejsce w MAK, Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art w Wiedniu, również w 2009 roku.

W latach 2012 i 2013 Rayzacher brała udział w organizacji wystawy „I HAVE A DREAM”, która odbyła się w Muzeum Współczesne Wrocław oraz Center for Contemporary Art w Narodowym Muzeum w Salonikach.

W 2016 oraz 2017 roku realizowała projekt „Escape from the „Liberty” Cinema” w Galerie im Saalbau w Berlinie. Kolejną ważną wystawą, w której miała duży udział, była „Ewa Zarzycka: Nie jestem Zofią Rydet”, odbywająca się w Galerii Studio w Warszawie w 2018 roku, z udziałem Doroty Jareckiej.

Publikacje

W swojej karierze, Agnieszka Rayzacher odgrywała kluczową rolę jako redaktorka, współredaktorka oraz autorka różnych tekstów w książkach, które przyczyniły się do rozwoju polskiej krytyki artystycznej. Jej dorobek obejmuje szereg istotnych publikacji, które zdobyły uznanie w środowisku artystycznym.

Do najbardziej znaczących prac należą:

  • Natalia LL „Doing Gender” (2014),
  • „Ewa Juszkiewicz. Upadek kusi” (2015),
  • „Ewa Zarzycka. Lata świetności” (2016),
  • „Zuzanna Janin. Biała kruk” (2016),
  • „Karolina Breguła. Ja po rzeźbach nie płaczę” (2017),
  • „Ucieczka z kina wolność” (2017),
  • „Maria Anto” (2018).

Warto także zwrócić uwagę na jej wkład w wystawy, jak na przykład tekst „Feminist Perspective in Polish Art”, który został przygotowany do katalogu wystawy Her Own Way w Tokyo Photographic Art Museum w 2019 roku.

Przypisy

  1. Seminarium Feministyczne [online] [dostęp 29.11.2022 r.] strona główna serwisu
  2. a b Agnieszka Rayzacher – Konteksty [online], www.contexts.com.pl [dostęp 27.05.2020 r.]
  3. Wystawa Natalii LL „Zapisuję wydarzenia zwykłe” Kuratorka: Agnieszka Rayzacher – Konteksty [online], www.contexts.com.pl [dostęp 09.06.2020 r.]
  4. Dyrektorki: Agnieszka Rayzacher – lokal_30 – Hygge [online] [dostęp 09.06.2020 r.] (pol.).
  5. M.M. Dubrowska M.M., Warsaw Gallery Weekend, czyli elitarny klub najlepszych warszawskich galerii [online], wyborcza.pl [dostęp 09.06.2020 r.]

Oceń: Agnieszka Rayzacher

Średnia ocena:4.62 Liczba ocen:21