Adam Münchheimer


Adam Münchheimer, znany również jako Adam Minchejmer, Adam Minchheimer, oraz Adam Münchejmer, to wybitna postać w historii polskiej muzyki. Urodził się 23 grudnia 1830 roku w Warszawie, a swoje życie zakończył 28 stycznia 1904 roku, również w rodzinnym mieście.

Był utalentowanym kompozytorem, dyrygentem oraz skrzypkiem, a jego osiągnięcia w dziedzinie pedagogiki również zasługują na uznanie. W szczególności, Adam Münchheimer pełnił rolę dyrektora warszawskiej opery, co miało istotny wpływ na rozwój polskiej sceny muzycznej.

Życiorys

Adam Münchheimer, syn Marii i Karola Zygmunta, był wnukiem znanego grawera oraz pieczątkarza Abrahama Münchheimera. Pochodził z rodziny, która była blisko związana z renomowaną Fabryką guzików, a także wyrobów pieczętarskich i metalowych. Swą muzyczną edukację rozpoczął pod okiem J. Hornziela, ucząc się gry na skrzypcach, a także A. Freyera w Warszawie oraz A.B. Marxa w Berlinie, gdzie studiował kompozycję.

W 1850 roku dołączył do orkiestry jako skrzypek, a już od 1858 pełnił rolę dyrektora muzycznego. W latach 1864–1891 działał jako dyrygent, a po śmierci Stanisława Moniuszki, od 1872, objął stanowisko dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie. Rostinował także młode talenty, będąc profesorem w Instytucie Muzycznym oraz w Instytucie Aleksandryjsko-Maryjskim Wychowania Panien w latach 1861–1863. Od 1890 roku służył jako dyrygent w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym, a w okresie 1895–1902 zarządzał Szkołą Muzyczną.

Münchheimer był autorem muzyki do czterech oper, w tym: Otton łucznik (1864), Stradyota (Stradiota) (1876), Mazepa (1885) oraz Mściciel (Il vendicatore) (1897, z prawykonaniem w 1910 roku). Tworzył również msze, w tym Requiem, a także utwory baletowe, jak Figle szatana (1870), które skomponował wspólnie ze Stanisławem Moniuszką (partytura tego baletu zaginęła podczas II wojny światowej, a rekonstrukcją zajął się Rafał Augustyn w latach 1984–1985 i 1988).

W dorobku artystycznym Münchheimera znajdują się także utwory kameralne oraz pieśni, w tym: Czarny krzyżyk (1889?), którego słowa napisał Bruno Bielawski, oraz jego inna wersja muzyczna skomponowana przez Stanisława Moniuszkę (1865?), a także Z nową wiosną (1890?) z tekstem Czesława Jankowskiego, z inną wersją muzyczną autorstwa Mieczysława Karłowicza (1895). Jego talent ujawnił się także w opracowaniu Bogurodzicy w 1860 roku.

W 1871 roku był jednym z założycieli Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego i w 1872 roku zorganizował uroczysty pogrzeb Stanisława Moniuszki, do którego napisał specjalny Marsz żałobny, oparty na motywach muzycznych zmarłego kompozytora. W 1893 roku zdobył nagrodę za Mszę na konkursie kompozycji w Belgii.

Münchheimer spoczął na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 18-5-23). W październiku 1908 roku odsłonięto jego pomnik nagrobny, który został ufundowany przez syna Czesława i wykonany przez rzeźbiarza Feliksa Giecewicza. Pomnik przedstawia lirę z popiersiem zmarłego, pod którym umieszczono nuty pieśni kompozytora pt. „Hej, flisacza dziatwo”.

Twórczość

Adam Münchheimer był utalentowanym kompozytorem, który zasłynął w Polsce swoją różnorodną twórczością muzyczną. Wśród jego dzieł znajdziemy wiele imponujących utworów, które zyskały uznanie zarówno w teatrach, jak i wśród szerokiej publiczności.

  • Muzyka do dramatu Biedny Jakub, skomponowana w 1859 roku, stanowi jeden z aspektów jego działalności artystycznej,
  • W 1870 roku stworzył balet Figle szatana, którego libretto napisali Stanisław Moniuszko i Virgilio Calori. Dzieło to istniało w formie rekonstrukcji przeprowadzonej przez Rafała Augustyna w latach 1984–1985 oraz 2007,
  • Na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego Mazepa, napisał muzykę do opery w czterech aktach, której prapremiera odbyła się 1 maja 1900 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie. Libretto opracował Maksymilian Radziszewski w 1885 roku,
  • Stworzył również Fantazję z opery Mazepa na orkiestrę symfoniczną, dokumentującą jego zamiłowanie do orkiestrowej interpretacji,
  • Jego dzieła to także Mazurek, w którym ukazał bogate elementy polskiej kultury muzycznej,
  • W 1897 roku powstała opera Mściciel, z libretkiem autorstwa Millera w języku włoskim, której prapremiera miała miejsce 7 maja 1910 roku w Warszawie,
  • Adam Münchheimer był również autorem Romans z opery „Mściciel”, którego okładka uwiecznia jego nazwisko,
  • Opera Stradiota w pięciu aktach, powstała w 1869 roku, z libretkiem Jan Tomasza Seweryna Jasińskiego, miała swoją prapremierę 12 grudnia 1876 roku,
  • Jako współautor, stworzył Z nową wiosną, pieśń ze słowami Czesława Jankowskiego, ukazując swoje wirtuozerie w połączeniu z fortepianem w 1890 roku,
  • Warto również wspomnieć o operze Otton łucznik, której libretto powstało w oparciu o powieść Aleksandra Dumasa (ojca) i miało swoją prapremierę 5 grudnia 1865 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie,
  • Muzyczne dziedzictwo Münchheimera obejmuje również Pieśń góralską, skomponowaną około 1870 roku,
  • Wśród jego aranżacji znajduje się także Dziewczyna mazowiecka, mazurek wybitnego Fryderyka Chopina,
  • Na koniec, jego opracowanie hymnu Bogarodzica z X wieku, które ukazało się w 1860 roku, jest dowodem jego pasji do polskiego dziedzictwa muzycznego.

Literatura

W literaturze dotyczącej postaci Adama Münchheimera znajdują się różnorodne opracowania, które przyczyniają się do poznania jego dorobku muzycznego oraz życiorysu.

  • Mała encyklopedia muzyki. Warszawa: PWN, 1970, s. 674,
  • Bogdan M Jankowski: Adam Münchheimer – działacz muzyczny i kompozytor (Praca magisterska wykonana w Katedrze Muzyki Polskiej Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego pod kier. prof. dr Hieronima Feichta w 1961 r.). Warszawa: Jerzy Moraś Wydawnictwo Szachowe „Penelopa”, 2007, s. 160. ISBN 83-86407-48-4. OCLC 189644928.

Przypisy

  1. Cmentarz Stare Powązki: LUDWIKA NOCH, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 19.12.2019 r.]
  2. Fabryka guzików i wyrobów metalowych Minchejmera. warsawa1939.pl. [dostęp 02.07.2011 r.]
  3. Adam Münchheimer – biogram. Cyfrowa Biblioteka Polskiej Piosenki. [dostęp 22.06.2011 r.]
  4. a b c d e Adam Münchheimer. operone.de. [dostęp 28.06.2011 r.]
  5. Katarzyna Wachowiak: Wrocław. Baletowe figle wyobraźni w Operze Wrocławskiej. [w:] "Figle wyobraźni" [on-line]. Polska Gazeta Wrocławska nr 275, 24.11.2007 r. [dostęp 28.06.2011 r.]
  6. Rafał Augustyn – Warsaw Autum 2004. www.warsaw-autumn.art.pl. [dostęp 23.06.2011 r.]
  7. Włodzimierz Poźniak: Echo muzyczne, 1877–1882 ; Echo muzyczne, teatralne i artystyczne, 1883–1907. T. 1. PWN, 1965, s. 53. OCLC 2455715.
  8. Marian M. Fuks, Księga sławnych muzyków pochodzenia żydowskiego, Poznań: Sorus, 2003, s. 249.
  9. Poświęcenie pomnika Minchejmera. „Nowości Illustrowane”. Nr 42, s. 13, 17.10.1908 r.
  10. Sęp. Z Warszawy (Pan Münchejmer). „Biesiada Literacka”. III (Nr 60), s. 2, 11.02.1877 r.
  11. Stanisław Moniuszko: Śpiew łabędzi: sześć piosnek ofiarowane Stefanowi Kowerskiemu. No 6, Czarny krzyżyk. nakładem Gustawa Sennewalda, przypuszczalnie 1865 r.
  12. Kurier Warszawski 10 listopada 1859. „Kurier Warszawski”. 298 (1859), s. 2, 10.11.1859 r.

Oceń: Adam Münchheimer

Średnia ocena:4.66 Liczba ocen:15