Maria Mirska


Maria Mirska, z domu Laskowska, a wcześniej Kicińska, urodziła się 30 maja 1888 roku w Warszawie. Niestety, jej życie zakończyło się w styczniu 1945 roku w tym samym mieście. Była wybitną polską aktorką teatralną i filmową, której talent zaowocował występami w wielu teatrach rozrzuconych po Polskim i Rosji, w czasach gdy Polska była pod zaborami.

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, w okresie znanym jako dwudziestolecie międzywojenne, Mirska kontynuowała swoją karierę artystyczną, występując na scenach teatru warszawskiego oraz w innych miastach polskich. Jej prace w tym okresie są świadectwem nie tylko jej talentu, ale i ducha tamtego czasu.

W trakcie II wojny światowej, mimo trudnych warunków panujących w okupowanej Warszawie, Maria Mirska nie przestała występować. Jej odwaga i determinacja były inspiracją dla wielu, a jej występy pozostają w pamięci tych, którzy mieli okazję je zobaczyć.

Życiorys

Maria była prawdziwym imieniem artystki, podczas gdy Mirska to używany przez nią pseudonim twórczy. Swoją edukację rozpoczęła w gimnazjum St. Łapińskiej w Warszawie, które ukończyła z sukcesem. W 1904 roku zadebiutowała w Zakopanem, występując jako Maria Laskowska. W latach 1904–1905 była częścią zespołu Teatru Polskiego w Poznaniu, co pozwoliło jej zdobyć cenne doświadczenie sceniczne. W kwietniu 1908 roku, pod imieniem artystycznym Maria Mirska, wystąpiła na scenie Teatru Rozmaitości w Warszawie, gdzie spędziła wiele lat, aż do 1915 roku.

W tym czasie, a konkretnie 17 lipca 1913 roku, zawarła związek małżeński z ziemianinem Mieczysławem Kicińskim, co świadczy o jej dotychczasowym życiu prywatnym. Po lądowaniu w 1916 roku, Maria wyjechała do Moskwy, gdzie kontynuowała swoją karierę, a potem przeniosła się do Kijowa, przedstawiając polskie dzieła teatralne. W 1919 roku ponownie zawitała do Teatru Rozmaitości w Warszawie, a od 1924 roku występowała na prestiżowej scenie Teatru Narodowego.

Maria Mirska często gościła w innych teatrach, takich jak w Łodzi w 1920 roku, a także w Wilnie, Toruniu i Grudziądzu w 1921 roku. Niestety, nie posiadała stałego zatrudnienia od 1931 roku, co mogło wpłynęło na jej sytuację zawodową. W 1934 roku miała okazję występować w warszawskim teatrze Hollywood, co na pewno przyniosło jej nowe wyzwania i możliwości.

W trakcie II wojny światowej mieszkała w Warszawie, gdzie występowała w tzw. jawnych teatrach, cenzurowanych przez ówczesne władze okupacyjne. W latach 1941–1943 występowała w Teatrze Komedia, a w 1944 roku zasilała zespół Teatru Bohema.

Maria Mirska zmarła w styczniu 1945 roku, pozostawiając po sobie ślad w polskim teatrze i artystycznym świecie.

Role teatralne

Maria Mirska, utalentowana aktorka teatralna, zrealizowała wiele znakomitych ról w polskich teatrach. Poniżej przedstawiamy listę jej najważniejszych występów, które się odbyły w różnych latach, w tym w renomowanych teatrach warszawskich.

  • 1909 – w spektaklu „Sen nocy letniej” autorstwa Williama Shakespeare’a, w reżyserii Józefa Śliwickiego, wystąpiła jako Hipolita w Teatrze Wielkim w Warszawie,
  • 1910 – w dramacie „Klątwa” Stanisława Wyspiańskiego, także w reżyserii Józefa Śliwickiego, gdzie wcieliła się w postać Dziewki, w Teatrze Wielkim w Warszawie,
  • 1915 – uczestniczyła w przedstawieniu „Wesele” Wyspiańskiego, w reżyserii Juliusza Osterwy, grając Marysię w Teatrze Rozmaitości w Warszawie,
  • 1922 – zagrała w „Erosie i Psyche” Jerzego Żuławskiego pod kierownictwem Władysława Ryszkowskiego, gdzie wystąpiła jako Psyche w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Warszawie,
  • 1924 – w premierze „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego, w reżyserii Tadeusza Frenkiela, Maria zagrała wróżkę w Teatrze Narodowym w Warszawie,
  • 1925 – w sztuce „Panna na wydaniu” autorstwa Adama Kazimierza Czartoryskiego, wyreżyserowanej przez Pawła Owerłło, wystąpiła jako Helenka w Teatrze Narodowym w Warszawie,
  • 1927 – w inscenizacji „Dziadów” Adama Mickiewicza, w reżyserii Aleksandra Zelwerowicza, zagrała Panią Rollison w Teatrze Narodowym w Warszawie,
  • 1928 – odegrała rolę w spektaklu „Kredowe koło” Klabunda, wyreżyserowanym przez Emila Chaberskiego, w Teatrze Letnim w Warszawie,
  • 1932 – zadebiutowała w sztuce „Tam od Odry…” Zofii Wóycickiej-Chylewskiej w Teatrze na Kredytowej w Warszawie,
  • 1944 – wystąpiła w „Żołnierzu Królowej Madagaskaru” Juliana Tuwima, w reżyserii Kazimierza Szuberta, jako Pani Mącka w Teatrze Bohema w Warszawie.

Maria Mirska pozostawiła po sobie niezatarte ślady w polskiej kulturze, a jej występy nadal są wspominane przez miłośników teatru. Źródło: Encyklopedia Teatru.

Filmografia

Filmografia Marii Mirskiej jest bogata i zróżnicowana. Oto najważniejsze tytuły, w których wystąpiła:

  • 1911 – Dzieje Grzechu (Ewa Pobratymska),
  • 1911 – Sąd Boży (Jewdocha),
  • 1912 – Krwawa Dola (Maria Rzepowa),
  • 1915 – Zaczarowane koło,
  • 1917 – Topiel (Ludwika).

Wszystkie informacje pochodzą z serwisu Film Polski.

Przypisy

  1. a b Maria Mirska [online], FilmPolski [dostęp 21.03.2020 r.]
  2. a b Maria Mirska [w:] Encyklopedia teatru polskiego (osoby) [dostęp 21.03.2020 r.]
  3. - a b Maria Mirska (właściwie Kicińska, z domu Laskowska) [online], ipsb.nina.gov.pl [dostęp 21.03.2020 r.] 
  4. a b Czy wiesz kto to jest?. Stanisław Łoza (red.). Warszawa: Wydawnictwo Głównej Księgarni Wojskowej, 1938, s. 334–335. [dostęp 30.07.2021 r.]

Oceń: Maria Mirska

Średnia ocena:4.96 Liczba ocen:18