Warszawa Olszynka Grochowska


Olszynka Grochowska to istotny przystanek w Warszawie. Znajduje się on na schemacie komunikacyjnym, gdzie pociągi kolei miejskiej oraz regionalne kursują regularnie, oferując mieszkańcom i turystom dogodny dostęp do różnych części miasta.

Przystanek Olszynka Grochowska jest częścią systemu transportowego, w który zaangażowane są Polskie Koleje Państwowe oraz operator Szybka Kolej Miejska. Zatrzymują się tutaj nie tylko pociągi miejskie, ale również regionalne, obsługiwane przez Koleje Mazowieckie, co czyni to miejsce kluczowym punktem komunikacyjnym na mapie stolicy.

Przystanek jest usytuowany u zbiegu ulic Chłopickiego i Makowskiej, na obrzeżach dwóch obszarów Miejskiego Systemu Informacji, którymi są Grochów oraz Olszynka Grochowska. Warto zaznaczyć, że dzielnica, w której się znajduje, to Praga-Południe, znana ze swojego ciekawego charakteru oraz bogatej historii.

Ruch pasażerski

W poniższym zestawieniu przedstawiono dane dotyczące ruchu pasażerskiego w Olszynce Grochowskiej, które mogą być pomocne w zrozumieniu zmienności wymiany pasażerskiej na przestrzeni lat.

RokRoczna wymianaPasażerska wymiana na dobęLokalizacja w Polsce
2017986 0002 70091
2018803 0002 200Brak danych
20191 020 0002 80096
2020720 0002 00081
2021730 0002 00097
2022Brak danych2 200Brak danych

Opis

W pobliżu przystanku znajduje się stacja postojowa Warszawa Grochów, która w pełni wspiera operacje na stacji Warszawa Wschodnia. Teren tej stacji obsługuje lokomotywy, pociągi zespołowe oraz wagony, które rozpoczynają i kończą swoją trasę właśnie w Warszawie Wschodniej. Jednym z elementów infrastruktury stacji jest pętla pozwalająca na zawracanie pociągów w rejonie lasku Olszynka Grochowska, a także hala całopociągowa.

Nieopodal przystanku przebiega linia Warszawa−Dęblin, która powstała jako Kolej Nadwiślańska. W czasie bitwy grochowskiej w 1831 roku, w miejscu, gdzie obecnie znajduje się przystanek, generał Józef Chłopicki wydawał rozkazy. Przy budowie przystanku przeniesiono również krzyż upamiętniający to wydarzenie, który stanął w okolicy Instytutu Kolejnictwa.

Stacja dysponuje jednym wysokim peronem wyspowym. W centralnej części peronu wybudowano pawilon, w którym mieściła się mała poczekalnia oraz nieczynna kasa biletowa – obie te przestrzenie są obecnie zamknięte i niedostępne dla podróżnych. Dach budynku stacyjnego jest przedłużony, co zapewnia częściowe zadaszenie peronu.

Na południowym krańcu peronu, obok kładki dla pieszych, znajduje się przejazd kolejowy, który jest zabezpieczony rogatkami. Przejazd usytuowany jest wzdłuż ulicy Chłopickiego. W przeszłości, przy południowej głowicy peronu, istniało przejście nadziemne (kładka), które jednak w sierpniu 2023 roku zostało zdemontowane w trakcie modernizacji linii kolejowej nr 7. W jego miejscu zbudowano nowy peron, zachowując przy tym pawilon, który jednak przeszedł modernizację polegającą na wymianie okien i drzwi na plastikowe.

Połączenia

W tej sekcji przedstawiamy szczegółowe informacje dotyczące połączeń dostępnych w rejonie Warszawy Olszynki Grochowskiej.

PrzewoźnikLiniaTrasa
SKMS1Otwock – Warszawa Olszynka Grochowska – Pruszków
KMR7Warszawa Zachodnia – Warszawa Olszynka Grochowska – Dęblin

Dojazd

Aby dotrzeć do przystanku, można skorzystać z autobusów Zarządu Transportu Miejskiego, wysiadając na końcowym przystanku PKP Olszynka Grochowska.

Przypisy

  1. a b Tomasz Urzykowski. Oszpecono zabytkowy przystanek. „Gazeta Stołeczna”, 01.02.2024 r.
  2. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r.
  3. a b c d Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Przewozy pasażerskie [online], Portal statystyczny UTK [dostęp 20.02.2023 r.]
  4. Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r. [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 30.01.2020 r.]
  5. Warszawa Olszynka Grochowska – rozmieszczenie przystanków komunikacji miejskiej. [dostęp 31.12.2016 r.]

Oceń: Warszawa Olszynka Grochowska

Średnia ocena:4.56 Liczba ocen:17