Stacja kolejowa Warszawa Praga to istotny punkt na mapie transportowej stolicy, usytuowana na obszarze warszawskiego Targówka przy ulicy Pożarowej. W skład sieci kolejowej stacji wchodzi tzw. węzeł nadwiślański, który jest kluczowym elementem w lokalnym transporcie.
W roku 2022, stacja ta obsługiwała dziennie wymianę pasażerską wynoszącą od 700 do 999 osób, co świadczy o jej dużym znaczeniu i popularności wśród mieszkańców oraz podróżnych.
Opis
Na stacji kolejowej zatrzymują się pociągi podmiejskie Kolei Mazowieckich oraz osobowe Szybkiej Kolei Miejskiej. Ruch dalekobieżny realizowany jest na tych samych torach, co pociągi podmiejskie, co znacząco zwiększa efektywność transportu kolejowego w tym regionie.
Warto zauważyć, że Warszawa Praga to jedna z trzech stacji rozrządowych w stolicy Polski, obok Warszawy Wschodniej Towarowej, która znajduje się na Pradze-Południe, oraz Warszawy Gdańskiej, leżącej po lewej stronie Wisły. To właśnie stacja Praga jest największa spośród tych trzech, a jej szczególne znaczenie w sieci kolejowej Warszawy ujawnia się w wielu aspektach.
Stacja dysponuje dwiema górkami rozrządowymi, co umożliwia sprawną obsługę połączeń w kierunku północ-południe. Również, jej lokalizacja oraz infrastruktura sprawiają, że jest jednym z ważniejszych punktów w systemie transportu kolejowego w Warszawie.
Przewoźnik | Linia | Trasa | Informacje |
---|---|---|---|
Koleje Mazowieckie | R90 | Warszawa Zachodnia (peron 8) – Warszawa Praga – Ciechanów/Mława/Działdowo | Informacje dodatkowe |
SKM Warszawa | S3 | Warszawa Lotnisko Chopina – Warszawa Praga – Legionowo – Legionowo Piaski/Wieliszew/Radzymin | |
S9 | Warszawa Zachodnia (peron 8) – Warszawa Praga – Legionowo – Wieliszew |
Historia
W czasach budowy Kolei Nadwiślańskiej powstała stacja, która odgrywała istotną rolę w historii transportu kolejowego. W latach 1877–1998 stacja była miejscem, gdzie znajdowała się lokomotywownia oraz warsztaty remontowe. Przez pewien czas, aż do 1974 roku, remonty dotyczyły trakcji parowej, natomiast od 1971 roku prace wkroczyły w obszar trakcji spalinowej, a od 1984 – elektrycznej.
Warto zauważyć, że zabytkowa hala wachlarzowa, będąca nieodłącznym elementem stacji, została zdemontowana w latach 2006−2007. W tym samej epoce zlikwidowano również tory, obrotnice oraz przesuwnice, które służyły do przestawiania lokomotyw. Obszar lokomotywowni o powierzchni 11 ha został sprzedany przez PKP za 40 mln zł.
W 2009 roku zrealizowano modernizację stacji, w której ramach rozebrano stary peron przy torach przeznaczonych dla linii dalekobieżnych.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Michał Wojtczuk Praga-Północ. Ogromna inwestycja na terenach kolejowych
- Internetowa wyszukiwarka połączeń kolejowych [online], rozklad-pkp.pl [dostęp 05.01.2017 r.]
- Leksykon Warszawy – Parowozownia Praga. [dostęp 26.11.2016 r.]
- Stefan Kieniewicz: Warszawa w latach 1795–1914. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1976, s. 211.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Warszawa Raków | Warszawa Reduta Ordona | Warszawa Rembertów (stacja kolejowa) | Warszawa Śródmieście | Warszawa Ursus (przystanek kolejowy) | Warszawa Ursus Północny | Warszawa Wileńska Marki | Warszawa Wola (przystanek kolejowy) | Warszawa Zachodnia | Warszawa Zoo | Warszawa Ochota (przystanek kolejowy) | Warszawa Mokry Ług | Warszawa Płudy | Warszawa Miedzeszyn | Warszawa Jeziorki | Warszawa Grochów (przystanek kolejowy) | Warszawa Grochów | Warszawa Gołąbki | Warszawa Olszynka Grochowska | Warszawa GdańskaOceń: Warszawa Praga (stacja kolejowa)