Władysław Folkierski (ojciec)


Władysław Folkierski, urodzony 24 października 1841 roku w Warszawie, to postać, która swoją działalnością w znaczący sposób wpisała się w historię Polski. Jego życie zakończyło się 24 kwietnia 1904 roku w Zakopanem, gdzie pozostawił po sobie bogaty dorobek zarówno naukowy, jak i społeczny.

Był niezwykle utalentowanym matematykem oraz inżynierem budowlanym, co pozwoliło mu na wkroczenie w obszar nowoczesnych technologii inżynieryjnych. Folkierski aktywnie uczestniczył w powstaniu styczniowym, co podkreśla jego zaangażowanie w walkę o wolność i niepodległość swojego kraju.

Dodatkowo, jego kariera akademicka zaowocowała m.in. objęciem stanowiska profesora na uniwersytecie w Limie w Peru, co stanowi niezwykły przykład jego międzynarodowego wpływu na rozwój nauki.

Rodzina

Władysław Folkierski przyszedł na świat w 1841 roku w Warszawie. Był synem szlachcica herbu Radwan, Piotra Aleksandra Folkierskiego, oraz Barbary Rydeckiej. Jego ojciec, Piotr Folkierski, odgrywał znaczącą rolę w swoim czasie, będąc właścicielem majątku ziemskiego oraz jednym z pionierów wprowadzenia maszyn parowych w rolnictwie na terenie Królestwa Polskiego.

Władysław Folkierski był także ojcem Władysława, który został profesorem na Uniwersytecie Jagiellońskim. W jego rodzinie przyszli na świat także inni potomkowie, w tym Carlos (urodzony w 1878 roku), Maria Lucia Eliza (1879), Maria Julia Elena (urodzona 5 maja 1882) oraz Maria Inès Sophia Trinidad (urodzona 3 maja 1884).

Życiorys

Warszawa, Karlsruhe, Paryż

W wieku dwudziestu jeden lat, po zakończeniu edukacji w szkole średniej w Warszawie, rozpoczął studia na wydziale inżynierii w Wielkoksiążęcej Badeńskiej Szkole Politechnicznej, mieszczącej się w Karlsruhe. Następnie kontynuował naukę w paryskiej Szkole Dróg i Mostów, a także na Sorbonie. Współtworzył polskie Towarzystwo Nauk Ścisłych w Paryżu, które było platformą publikowania prac naukowych Polaków na obczyźnie, a w strukturach tego towarzystwa pełnił funkcję sekretarza. Jako redaktor, pracował nad „Pamiętnikiem Towarzystwa Nauk Ścisłych”.

Kiedy w 1863 roku miało miejsce powstanie styczniowe, zdecydował się na powrót do kraju, gdzie złożył swoją kandydaturę jako ochotnik do sił powstańczych. W efekcie został wcielony do pułku „Dzieci Warszawy”, gdzie awansował na stopień kapitana. Po porażce powstania, powrócił do Paryża, aby dokończyć przerwane studia. Ukończył inżynierię dróg i mostów, a także uzyskał na Sorbonie tytuły licencjata z nauk matematycznych i fizycznych. W 1870 roku w Paryżu zaprezentował swoją najsłynniejszą publikację, zatytułowaną Zasady rachunku różniczkowego i całkowego z zastosowaniami, która zdobyła wyróżnienie w plebiscycie prasowym jako najlepsza książka naukowa w Polsce XIX wieku.

W latach 1870–1871 zaangażowany był w wojnie po stronie francuskiej, uczestnicząc w walkach przeciwko Prusakom. Po klęsce Napoleona III wziął udział w obronie Paryża, gdzie pełnił funkcję oficera zajmującego się elektrotechniką, co przyniosło mu odznaczenie – Oficerski Krzyż Legii Honorowej. Po zakończeniu działań wojennych zrezygnował z kariery wojskowej.

Ameryka Południowa

W 1873 roku, na zaproszenie rządu peruwiańskiego, udał się do Peru, gdzie zatrudnił się jako inżynier na stanowisku rządowym. W czasie tzw. wojny o Pacyfik, która miała miejsce pomiędzy połączonymi siłami Boliwii i Peru a Chile w latach 1879–1884, Władysław Folkierski brał udział w umacnianiu fortyfikacji portów La Punta oraz Callao. Po zakończeniu konfliktu, skupił się na rozbudowie sieci kolejowej w południowym Peru, gdzie rząd powierzył mu zadanie odbudowy linii kolejowej Mollendo–Arequipa–Puno, która była zniszczona przez działania wojenne i powodzie, oraz jej przedłużenie do Cuzco, bogatego w historyczne zabytki cywilizacji Inków. Równocześnie nadzorował budowę telegraficznej linii komunikacyjnej między Puno a Cuzco, a przez pewien czas zarządzał także żeglugą parową na jeziorze Titicaca.

W 1874 roku skompletował koncepcję nowoczesnego mostu wiszącego, charakteryzującego się niskimi kosztami produkcji oraz uproszczonym transportem i montażem, dedykowanego do zapewnienia przepraw w trudnych górskich rejonach Peru. W latach 1876–1885 prowadził wykłady na uniwersytecie w Limie, gdzie wprowadzał nowoczesne metody nauczania przedmiotów matematycznych i ścisłych. Po szesnastu latach spędzonych w Ameryce Południowej wrócił do Paryża w 1889 roku, gdzie uczestniczył w zajęciach na temat nowej, wówczas rozwijającej się dziedziny – elektrotechniki, odbywających się w Conservatoire National des Arts et Métiers.

Powrót do Polski

W 1892 roku podjął decyzję o powrocie do Polski, jednak ze względu na udział w walkach powstańczych nie mógł osiedlić się w Warszawie, dlatego osiedlił się we Lwowie, który znalazł się pod zaborami austriackim. Tam był zaangażowany w budowę kolei na trasie Stanisławów-Woronienka w latach 1894–1896 oraz na trasie Chabówka-Zakopane w latach 1898–1899, a także prowadził prace inżynieryjne przy budowie wodociągów w Kuźnicach. Ostatecznie spoczywa na Cmentarzu na Pęksowym Brzysku w Zakopanem (sektor L-I-50).

Dzieła

Władysław Folkierski był osobą niezwykle wszechstronną, posługującą się wieloma językami. Jego dorobek naukowy przypisuje się do różnych dziedzin, w tym matematyki, mechaniki, geodezji, astronomii oraz meteorologii. Folkierski opublikował szereg prac w języku polskim, francuskim i hiszpańskim, co świadczy o jego poświęceniu i zdolnościach językowych.

Jako autor, zamieszczał swoje artykuły w renomowanych hiszpańskojęzycznych periodykach takich jak „Anales del Saber”, „Anales Universitarias del Perú” oraz „Memorias de Ciencias”. Jego wkład w rozwój nauki doczekał się uznania, co potwierdzają liczne publikacje. Wśród najważniejszych dzieł, które opublikował, znajdują się m.in.:

  • Zasady rachunku różniczkowego i całkowego z zastosowaniami I i II tom (1870),
  • O równaniach różniczkowych częściowych jednoczesnych (1873),
  • Kilka słów o słownictwie w naukach ścisłych (1873),
  • Materyały do słownictwa naukowego polskiego (1875),
  • Puentes hamacas (1875),
  • Ernest Malinowski i kolej przez Kordylierę Andów (1899),
  • Kolej Chabówka-Zakopane i udział kraju w budowie kolei lokalnych (1900).

Warto również zauważyć, że materiały archiwalne Władysława Folkierskiego znajdują się w Polskiej Akademii Nauk, w Warszawie, gdzie można je odnaleźć pod sygnaturą III-132.

Upamiętnienie

Płaskorzeźba Władysława Folkierskiego jest umieszczona na specjalnie poświęconym mu pomniku wdzięczności Polakom, który znajduje się w atrakcyjnym miejscu – w parku znanym jako Park Polonia. Pomnik, który nazywa się Monumento a los Ingenieros Polacos, został wzniesiony w 1914 roku w peruwiańskiej dzielnicy Jesus Maria. W centralnej części tego pomnika złożono hołd Edwardowi Janowi Habichowi, a po obu stronach znajdują się także rzeźby dedykowane innym polskim inżynierom.

Warto podkreślić, że wśród tych niezwykłych postaci, które przyczyniły się do budowy obiektów w Peru, oprócz Władysława Folkierskiego, znajduje się także Aleksander Babiński oraz Ksawery Franciszek Wakulski. Ich prace na zawsze wpisały się w historię architektury tego regionu, a ich osiągnięcia są upamiętniane w różnorodny sposób.

Przypisy

  1. KrzysztofK. Czyżewski KrzysztofK., BartłomiejB. Kaczorowski BartłomiejB. (red.), Wielkie biografie. 3: Odkrywcy, wynalazcy, uczeni, Encyklopedia PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008, s. 365, ISBN 978-83-01-15108-9 [dostęp 13.02.2024 r.]
  2. Spis inwentarzy, Polska Akademia Nauk Archiwum w Warszawie, [dostęp 28.02.2024 r.]
  3. Cmentarz na Pęksowym Brzysku w Zakopanem - wyszukiwarka osób pochowanych [online], zakopane-parafia.grobonet.com [dostęp 17.12.2021 r.]
  4. Żychliński Ż. Ludwik Żychliński Ż., Pamiętniki byłego dowódzcy dzieci warszawskich i byłego naczelnika sił zbrojnych powiatów warszawskiego i rawskiego, 1885, s. 127 i 179 [dostęp 23.10.2016 r.]
  5. Bolesław Orłowski: Władysław Folkierski (1841–1904). [w:] Inżynierowie polscy XIX i XX wieku, 100 najwybitniejszych polskich twórców techniki (red. Józef Piłatowicz) [on-line]. Polskie Towarzystwo Historii Techniki, 2001, s. 72–75. [dostęp 21.02.2014 r.]
  6. Bolesław Orłowski: Osiągnięcia inżynierskie wielkiej emigracji. Warszawa: Instytut Nauki, Oświaty i Nauki PAN, 1992. ISBN 83-900482-4-8.
  7. Nazwisko Folkierskiego na liście odznaczonych Legią honorową. Archives nationales site de Paris. [dostęp 08.04.2014 r.]
  8. Władysław Folkierski: Zasady rachunku różniczkowego i całkowego z zastosowaniami. [w:] Książka w katalogu HINT [on-line]. hint.org.pl. [dostęp 09.04.2014 r.]
  9. Bolesław Orłowski: Nie tylko szablą i piórem. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1985, s. 169. ISBN 83-206-0509-1.
  10. Maciej Iłowiecki: Dzieje nauki polskiej. Warszawa: Interpress, 1981, s. 199. ISBN 83-223-1876-6.
  11. Władysław Folkierski: Kolej Chabówka-Zakopane i udział kraju w budowie kolei lokalnych. Warszawa: Towarzystwo Politechniczne, 1900. Brak numerów stron w książce.
  12. Władysław Folkierski: O Równaniach różniczkowych częściowych jednoczesnych. Paryż: Towarzystwo Nauk Ścisłych, 1873. Brak numerów stron w książce.
  13. Władysław Folkierski: Zasady rachunku różniczkowego i całkowego z zastosowaniami (…). Paryż: Biblioteka Kórnicka, 1870. Brak numerów stron w książce.
  14. a b Władysław Folkierski. W: Bolesław Orłowski: Polacy na szlakach techniki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1985, s. 90–97.

Oceń: Władysław Folkierski (ojciec)

Średnia ocena:4.95 Liczba ocen:7