Tadeusz Jasionowski, który przyszedł na świat 15 listopada 1871 roku w miejscowości Rykaczewo, to postać, która pozostawiła znaczący ślad w historii Polski. Jako inżynier mechanik, jego zasługi obejmowały szeroki zakres działalności inżynieryjnej oraz administracyjnej.
Jasionowski pełnił kluczową rolę jako minister robót publicznych w roku 1919, co podkreśla jego znaczenie w kształtowaniu polityki budowlanej i infrastrukturalnej w nowo powstałym państwie polskim. Zmarł 12 października 1923 roku w Warszawie, zostawiając po sobie dziedzictwo jako osoba zaangażowana w rozwój i modernizację kraju.
Życiorys
Tadeusz Jasionowski urodził się jako syn Tomasza, który był dzierżawcą części Rykaczewa oraz Marianny z Soleckich. W latach nauki, odbywających się w Szkole Realnej w Kałudze w okresie 1886–1890, zdobył solidne fundamenty wykształcenia. W 1895 roku zakończył studia w Petersburskim Instytucie Technologicznym. Po zakończeniu edukacji rozpoczął pracę w zakładach w Rosji. Jego pierwsze doświadczenia dotyczyły budowy kolei oraz dróg wodnych w Azji Środkowej. Pracował również jako przedsiębiorca zajmujący się robót wodociągowych oraz budowlanych w środkowej Syberii.
W momencie wybuchu wojny rosyjsko-japońskiej w 1904 roku, na polecenie ówczesnego ministra komunikacji, ks. Michaiła Chiłkowa, Jasionowski rozpoczął kierowanie nowymi robotami na Kolei Zabajkalskiej. Lata 1905–1907 to czas, gdy prowadził jako przedsiębiorca roboty budowlane w Kraju Ussuryjskim oraz w fortecy we Władywostoku. Po pewnym czasie opuścił Rosję i zaangażował się w przemysł budowlany w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii, a także przy budowie Kanału Panamskiego. W 1911 roku powrócił do Rosji, gdzie w Kraju Ussuryjskim budował cegielnie oraz napowietrzne i wąskotorowe koleje. Wkrótce jednak migrował do Królestwa Polskiego, gdzie objął stanowisko dyrektora zarządzającego w firmie Towarzystwa Akcyjnego Fabryk Machin i Odlewów K. Rudzki i S-ka z siedzibą w Warszawie. W ramach działalności tej firmy, w 1914 roku ukończono budowę stalowego mostu na Wiśle, który zyskał miano Mostu Trzeciego, obecnie znanego jako Most Poniatowskiego.
W 1915 roku, na krótko przed wkroczeniem Niemców do Warszawy, został ewakuowany przez władze carskie na teren Rosji, gdzie sprawował funkcję dyrektora Wysokogórskiej Fabryki Pocisków w Niżnym Tagile na Uralu.
II Rzeczpospolita
Po powrocie do ojczyzny, Jasionowski aktywnie włączył się w działalność odbudowy państwa. Został członkiem komitetu doradczego przy byłym Urzędzie Zaopatrywania Techniczno-Wojskowego, który wkrótce przekształcono w Główny Urząd Zaopatrywania Armii. 31 lipca 1919 roku objął stanowisko ministra robót publicznych w rządzie Ignacego Jana Paderewskiego. Jako minister skoncentrował się na inicjatywach związanych z odbudową kraju w wyniku zniszczeń wojennych oraz kładł duży nacisk na rolę państwa w tych działaniach. Według Jasionowskiego, to poszkodowani mieli prowadzić odbudowę z pomocą oraz nadzorem ze strony państwa, co skutkowało finansowaniem inwestycji oraz zapewnieniem wsparcia technicznego w postaci projektów budowlanych i doradztwa.
Minister wystąpił z propozycją utworzenia Państwowej Rady Technicznej, mającej za zadanie wspieranie ministerstwa w zakresie polityki gospodarczej. Wydawano także pismo „Roboty Publiczne”, które do końca 1919 roku ukazało się dziewięć razy. Dokonywano w nim obszernego opisu działań resortu oraz kolejnych kroków podejmowanych przez ministra. W artykułach informowano o strukturze resortu, który wówczas składał się z sześciu sekcji: Ogólnej, Budownictwa Wodnego, Dróg Wodnych, Dróg Kołowych, Budownictwa oraz Odbudowy. Jasionowski przygotował również akty wykonawcze, z których wynikało utworzenie Okręgowych Dyrekcji Robót Publicznych w byłym zaborze rosyjskim, mających siedziby między innymi w Warszawie, Łodzi, Kielcach, Lublinie oraz Białymstoku.
Jego kadencja zakończyła się wraz z dymisją rządu, 9 grudnia 1919 roku, jednak do 13 grudnia 1919 roku nadal kierował ministerstwem. Jasionowski zmarł tragicznie 12 października 1923 roku w Warszawie w wyniku samobójstwa. Został pochowany na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 239, rząd 1, grób 27). W 2022 roku, z inicjatywy premiera Mateusza Morawieckiego, Fundacja „Stare Powązki” rozpoczęła projekt odrestaurowania grobów ministrów II RP, a miejsce spoczynku ministra robót publicznych zostało odnowione.
Przypisy
- a b c d e Premierzy i ministrowie Rzeczypospolitej Polskiej 1918-1939 [online], polona.pl, s. 273-274 [dostęp 19.10.2023 r.]
- Nagrobki ministrów II RP – odnowione – Fundacja Stare Powązki [online], 03.04.2023 r. [dostęp 12.07.2023 r.]
- a b c d Premierzy i ministrowie Rzeczypospolitej Polskiej 1918-1939 [online], polona.pl, s. 273-274 [dostęp 05.10.2023 r.]
- Cmentarz Stare Powązki: TADEUSZ JASIONOWSKI, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 26.05.2022 r.]
- Księga pamiątkowa inżynierów technologów Polaków wychowańców Instytutu Technologicznego w Petersburgu : (w rocznicę stulecia uczelni), Warszawa, 1933 r., s. 90.
Pozostali ludzie w kategorii "Polityka i administracja":
Weronika Czyżewska-Waglowska | Zygmunt Brykalski | Jan Rustecki | Tadeusz Karszo-Siedlewski | Jerzy Heryng | Tadeusz Chomicki | Jolanta Brzeska | Andrzej Szewiński | Helena Kamińska | Rafał Poborski | Leszek Miłosz | Maciej Małecki (polityk) | Felicja Marczakowa | Tadeusz Strulak | Antoni Szymanowski (dyplomata) | Stanisław Stefański | Eugeniusz Guz (1904–1959) | Andrzej Woźnicki | Czesław Makowski (działacz komunistyczny) | Joanna Staręga-PiasekOceń: Tadeusz Jasionowski