Milada Ślizińska


Milada Ślizińska, urodzona w 1950 roku w Warszawie, to wybitna postać w dziedzinie historii sztuki w Polsce. Pełni funkcję kuratorki i wykładowczyni akademickiej, co znacząco przyczynia się do rozwoju i popularyzacji sztuki w kraju.

Jej wiedza oraz doświadczenie w zakresie historii sztuki sprawiają, że jest nie tylko ekspertką w tej dziedzinie, ale także aktywnie uczestniczy w kształtowaniu młodych ludzi poprzez edukację akademicką.

Życiorys

Milada Ślizińska urodziła się jako absolwentka Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Jej studia trwały od 1969 do 1975 roku. W tym samym okresie zdobywała również wiedzę z zakresu anglistyki.

W latach 1973–1987 zaangażowana była w pracę w Galerii Foksal, natomiast w latach osiemdziesiątych przez dwa lata współpracowała z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego. Później, w okresie 1990–2011, pełniła rolę głównego kuratora programów Wystaw Międzynarodowych w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Zasiadała w jury Nagrody Turnera w 1994 roku.

Jako kuratorka, Milada Ślizińska organizowała wiele wystaw zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, prezentujących prace takich artystów jak: Nan Goldin, Kara Walker, Pipilotti Rist, Cindy Sherman, Isaac Julien, Barbara Kruger, Krzysztof Wodiczko, Nedko Solakov, Dawid Hammons, Mary Kelly, Leon Tarasewicz, Magdalena Abakanowicz, Marina Abramović, Tony Oursler, James Turrell, Antony Gormley, Angelika Markul, Lawrence Weiner, Roni Horn, Rosemarie Trockel, Christian Boltanski, Jenny Holzer, Joseph Kosuth / Ilya Kabakov, Wojciech Fangor oraz Gerhard Richter.

W 2008 roku została nominowana do tytułu Kobieta Roku przez Magdalenę Abakanowicz. W 2014 roku pełniła funkcję kuratorki monograficznej wystawy zatytułowanej „Teresa Żarnowerówna (1897–1949). Artystka końca utopii”, która miała miejsce w Muzeum Sztuki w Łodzi.

Od 2011 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Nowych Mediów Akademii Sztuk Pięknych, a także na Wydziale Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego oraz w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie. Wykładała również na prestiżowych uczelniach, takich jak Rhode Island School of Design (Providence), Pratt Institute (Nowy Jork), New School for Social Research (Nowy Jork), Uniwersytet Columbia (Nowy Jork), Royal College of Art (Londyn), oraz Bard College w Annandale-on-Hudson.

Milada Ślizińska obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Jest córką Jerzego Ślizińskiego, uznanego slawisty, pisarza oraz badacza folkloru słowiańskiego.

Publikacje

Milada Ślizińska, jako współautorka i redaktorka, jest znana z wielu istotnych publikacji, które nie tylko dokumentują twórczość artystów, ale także przyczyniają się do ogólnego rozwoju polskiej kultury artystycznej. Poniżej przedstawiamy kilka istotnych pozycji:

  • – Andrzej Turowski, Milada Ślizińska, Teresa Żarnowerówna (1897–1949). Artystka końca utopii [katalog wystawy monograficznej], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2014, ISBN 978-83-63820-20-6,
  • – Leon Tarasewicz. Malarstwo. Galeria Foksal 1984–2018, red. Milada Ślizińska, Galeria Foksal, Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawa, 2018, ISBN 978-83-63427-95-5,
  • – Milada Ślizińska (red.), Kara Walker Far Frum Grace, Miss Pipi’s Blue Tale, Six Miles from Springfield on the Franklin Road, …calling to me from the angry surface of some grey and threatening sea, 8 Possible Beginings or The Creation of African-America, a Moving Picture by Kara E. Walker, Testimony: Narrative of a Negress Burdened by Good Intentions [katalog wystawy], Fundacja f.o.r.t.e. i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2011, ISBN 978-83-61156-38-3,
  • – Milada Ślizińska (red.), Gerhard Richter, Atlas, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2005, ISBN 83-88277-88-X,
  • – Milada Ślizińska (red.), autorzy: Brigit Kempker, Pipilotti Rist, Jestem swoją własną obcą świnią (I am my own foreign pig), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2004, ISBN 83-88277-13-8.

Każda z wymienionych pozycji ma swoje wyjątkowe miejsce w historii sztuki i stanowi ważny wkład w rozwój krytyki i teorii artystycznej w Polsce.

Przypisy

  1. Jikihitsu. Sygnatura artysty – Milada Ślizińska [online], www.jikihitsu.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  2. CG2, Teresa Żarnower (1897-1949). An Artist of the End of Utopia [online], Muzeum Sztuki w Łodzi [dostęp 21.03.2021 r.]
  3. Żarnowerówna w Muzeum Sztuki w Łodzi [online], Culture.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  4. Nominowanych jest 12 wyjątkowych kobiet [online], kobieta.interia.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  5. „Obrazy bez autora”: Tajemnice niemieckiego malarza [online], www.rp.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  6. Ilʹi︠a︡ IosifovichI.︠︡ I. Kabakov, Ilya Kabokov/Joseph Kosuth: korytarz dwóch banalności = the corridor of two banalities = koridor dvukh banalʹnosteĭ : 25.04.1994-3.09.1994, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 1994, [dostęp 21.03.2021 r.]
  7. Niedźwiedzie mięso. Rozmowa z Miladą Ślizińską [online], SZUM, 04.09.2016 r. [dostęp 21.03.2021 r.]
  8. Plakaty Barbary Kruger zrywano ze ścian niczym zdobycze. Rozmowa z Miladą Ślizińską [online], SZUM, 22.01.2021 r. [dostęp 21.03.2021 r.]
  9. Anna S.A.S. Dębowska, Ten słynny plakat już 30 lat walczy o prawa kobiet. "Barbara, pokażmy to po polsku", rozmowa z Miladą Ślizińską [online], wyborcza.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  10. O galerii [online], Galeria Foksal [dostęp 21.03.2021 r.]
  11. Fenomen Galerii Foksal [wideo] [online], Culture.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  12. Myśli odizolowane - Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie [online], artmuseum.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  13. a b K jakK. Kurator, K jakK., Wykład Milady Ślizińskiej z cyklu „Filozoficzne abecadło sztuki współczesnej” - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki [online], zacheta.art.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  14. Nie bać się artystów. Z Miladą Ślizińską rozmawia Artur Żmijewski [online], SZUM, 12.02.2015 r. [dostęp 21.03.2021 r.]
  15. Milada Ślizińska o wystawie Kary Walker [wideo] [online], Culture.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  16. Wyborcza.pl [online], wyborcza.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  17. Przepiękny upadekP. Zachodu Przepiękny upadekP., Wyborcza.pl [online], wyborcza.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  18. Wystawa Roni Horn [online], Culture.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  19. Możesz nagrać bicie swego serca [online], wydarzenia.interia.pl [dostęp 21.03.2021 r.]
  20. Centrum Sztuki Mościce [online], old.csm.tarnow.pl [dostęp 21.03.2021 r.]

Oceń: Milada Ślizińska

Średnia ocena:4.97 Liczba ocen:22