Maria Ponikowska, urodzona 2 kwietnia 1894 roku w Warszawie, to postać, która znacząco wpisała się w historię polskiego ruchu naukowego oraz mediów. Zmarła 9 sierpnia 1969 roku w tym samym mieście, pozostawiając po sobie bogaty dorobek oraz nieoceniony wkład w rozwój dokumentacji dźwiękowej w Polsce.
Ponikowska była nie tylko organizatorką naukowego ruchu, ale także odgrywała kluczową rolę w Polskim Radiu, gdzie pełniła funkcję dokumentalistki. Jej talent i zaangażowanie w sprawy medialne zaowocowały stworzeniem konspiracyjnej rozgłośni radiowej w ramach Polskiego Państwa Podziemnego podczas okupacji niemieckiej.
Życiorys
Maria Ponikowska, była córkąCezarego, prominentnego adwokata (1853–1944), oraz Eweliny z Łuczyckich, urodzonej w 1858 roku. Jej rodzeństwo obejmowało m.in. Krystynę (1890–1954, zamężną z Stanisławem Wierzbickim), Janinę (mężatkę Janusza Zdzienickiego) oraz Wacława (1884–1944). Maria ukończyła IV Gimnazjum Realne w Krakowie, zdobywając świadectwo dojrzałości w 1914 roku, a w 1915 roku rozpoczęła studia na Wydziale Filozoficznym, a później przyrodniczo-matematycznym Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie zdecydowała się na matematykę jako główny przedmiot. Równocześnie studiowała na Wydziale Finansowo-Ekonomicznym Szkoły Nauk Politycznych, koncentrując się na finansach, statystyce oraz matematyce w obszarze ubezpieczeń. Jej praca zawodowa, rozpoczęta w 1919 roku, obejmowała m.in. działalność w Wydziale Ekonomiczno-Statystycznym Związku Polskich Organizacji Rolniczych oraz w Towarzystwie Ubezpieczeń „VESTA” (od 1923 roku).
Warto zaznaczyć, że Maria Ponikowska miała znaczący wpływ w nowo utworzonym (w 1925 roku) Instytucie Naukowym Organizacji i Kierownictwa, będąc współpracownikiem jego twórcy, Karola Adamieckiego. Zajmowała tam ważną rolę jako kierowniczka Wydziału Naukowego, co znajdowało odzwierciedlenie w jej publikacjach, w tym w pracy dotyczącej Karola Adamieckiego, wydanej w 1949 roku przez TNOiK w Warszawie.
W 1934 roku Maria rozpoczęła pracę w Polskim Radiu, zaczynając w Biurze Studiów pod przewodnictwem Krzysztofa Eydziatowicza, gdzie z czasem awansowała na jego zastępcę. Jej udział w pracach Rady Programowej Polskiego Radia był nieoceniony, a jej wkład w opracowanie metodologii analizy percepcji programów radiowych przez słuchaczy zasługuje na szczególne uznanie. Ponadto, Maria była zaangażowana w projektowanie koncepcji nowego gmachu Polskiego Radia w Warszawie, co stanowiło podstawę do przygotowania konkursu architektonicznego.
W okresie II wojny światowej, Maria Ponikowska była świadkiem trudnych czasów, pracując nie tylko w strukturach Polskiego Radia, ale również w niezależnym radiu podziemnym. W obliczu niemieckiej inwazji, była jedną z kilku pracowników, którzy decyzją dyrekcji zostali w Warszawie i dalej pracowali nad emisją programów z Fortu Mokotowskiego pod kierownictwem dyrektora muzycznego, Edmunda Rudnickiego. Maria, wspólnie z innymi współpracownikami, przyczyniła się do emisji programów radiowych, co miało kluczowe znaczenie w tym trudnym czasie.
W kontekście okupacji niemieckiej, szczególną rolę odegrała w strukturach konspiracyjnych, gdzie dążyła do ochrony majątku Polskiego Radia oraz wsparcia byłych pracowników. Swoim zaangażowaniem w operacje w ramach Związku Walki Zbrojnej (ZWZ) oraz Armii Krajowej, a później Delegatury Rządu na Kraj, Maria była aktywnym uczestnikiem działań mających na celu przygotowanie się na wypadek wybuchu powstania. Pracowała także w sekcji PR, odpowiadając za organizację, dokumentację i finanse, stanowiąc kluczową postać w tym krytycznym okresie.
Po zakończeniu wojny, Maria stawiła czoła nowym wyzwaniom, zmuszona do pracy w różnych dziedzinach. Choć nie mogła kontynuować działań w Polskim Radiu, w dalszym ciągu dokumentowała wydarzenia z lat okupacji, wzbogacając archiwum o cenne materiały. W kolejnych latach pracowała w Centralnym Zarządzie Przemysłu Chemicznego, bibliotece Ambasady USA, Głównym Urzędzie Pracy, oraz w Teatrze Wielkim Opery i Baletu.
Prywatnie Maria była pasjonatką muzyki i czynnie uczestniczyła w działalności Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, pełniąc funkcje kierownicze. Jej rodzinna historia wiązała się z wielką skrzypaczką Eugenią Umińską, a ich wspólne korzenie sięgają przeszłości. Maria pozostawiła po sobie wiele osiągnięć, a jej grób znajduje się na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie, gdzie spoczywa w wiecznym pokoju.
Maria Ponikowska była odznaczona Krzyżem Kawalerskim Polonia Restituta, co podkreśla jej wkład w historię Polski oraz jej niezwykłe życie pełne poświęcenia i pasji.
Przypisy
- Cmentarz Stare Powązki: ILDEFONS ŁUCZYCKI, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 24.02.2020 r.]
- Kwiatkowski M.J.: Ponikowska Maria, Polski Słownik Biograficzny..., s. 498.
- Kwiatkowski M.J.: Ponikowska Maria, Polski Słownik Biograficzny..., s. 497–498.
- Kwiatkowski M.J.: Ponikowska Maria, Polski Słownik Biograficzny tom XXVII/3, 1983 r., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź, Ossolineum, s. 497.
- Życie Warszawy 1969, nr 191.
- Rocznik Chopinowski, Vol. 3-4, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1959 r.
- M.Ponikowska: Karol Adamiecki – zarys biograficzny, TNOiK, Warszawa 1949 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Media i komunikacja":
Piotr Godlewski (tłumacz) | Justyna Pochanke | Dariusz Baliszewski | Israel Epstein | Henryka Broniatowska | Ryszard Bańkowicz | Alfred Znamierowski | Zuzanna Ziomecka | Krzysztof Wanio | Andrzej Morozowski | Marcin Palade | Andrzej Krajewski | Maria Braunstein | Józef Balcerak | Korneliusz Pacuda | Jerzy Dąbrowski (dziennikarz) | Lucjan Wolanowski | Monika Rogozińska | Tadeusz Witold Szulc | Kamil Witkowski (dziennikarz)Oceń: Maria Ponikowska