Leonard Marconi


Leonard Marconi, urodzony 6 października 1835 roku w Warszawie, to postać, która wywarła znaczący wpływ na polskie rzeźbiarstwo. Jego niezwykłe umiejętności i talent artystyczny sprawiły, że stał się jednym z czołowych rzeźbiarzy swojego czasu.

Marconi, który zmarł 1 kwietnia 1899 roku we Lwowie, posiadał włoskie korzenie, co mogło mieć wpływ na jego artystyczną wizję oraz styl. Jego dzieła charakteryzują się nie tylko precyzją wykonania, ale także głębokim zrozumieniem formy i przestrzeni.

Życiorys

Leonard Marconi, syn włoskiego rzeźbiarza Ferrante, który od 1828 roku mieszkał w Polsce, związany był również z rodziną architektoniczną. Jego bratanek, Henryk Marconi, również odniósł sukcesy w swojej dziedzinie.

W swojej edukacji nie szczędził wysiłków, uczęszczając do Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie nabywał fundamenty artystyczne. Dalsze kształcenie odbył w Akademii św. Łukasza w Rzymie w latach 1859–1861, gdzie rozwinął swoje umiejętności pod okiem znakomitych nauczycieli.

Marconi prowadził atelier rzeźbiarskie w Warszawie od 1862 do 1873 roku, w tym czasie zdobył uznanie i zbudował znaczącą reputację na polskim rynku artystycznym. W 1873 roku podjął decyzję o przeprowadzce do Lwowa, gdzie zyskał nowe wyzwania i możliwości zawodowe. Tam objął stanowisko wykładowcy w Akademii Technicznej, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodszymi pokoleniami artystów.

Specjalizował się w rzeźbie architektonicznej, nagrobnej i portretowej, tworząc prace, które wnikliwie oddają ducha epoki. Jego talent i zaangażowanie w rozwój sztuki zaowocowały w 1893 roku, kiedy to cesarz Franciszek Józef I przyznał mu tytuł oraz charakter zwyczajnego profesora, co stanowiło ukoronowanie jego kariery i docenienie znakomitych osiągnięć artystycznych.

Twórczość (lista niepełna)

Twórczość Leona Marconiego obejmuje wiele istotnych dzieł, które mają znaczenie historyczne i artystyczne. Oto niektóre z nich:

  • epitafium wykute w marmurze kararyjskim, umieszczone w bazyliki św. Krzyża w Warszawie w 1880 roku, przy urnie z sercem Fryderyka Chopina,
  • dekoracja fasady oraz wnętrz Sejmu Galicyjskiego we Lwowie, mająca miejsce w latach 1879–1888,
  • pomnik Hrabiego Aleksandra Fredry, który po II wojnie światowej został przeniesiony z Lwowa do Wrocławia,
  • pomnik Tadeusza Kościuszki w Krakowie, znajdujący się na Wawelu, którego kopia znajduje się w Detroit, USA,
  • Oszczędność, rzeźba ozdabiająca fasadę budynku Galicyjskiej Kasy Oszczędności we Lwowie,
  • dekoracje Hotelu George’a we Lwowie,
  • fasada Grand Hotelu we Lwowie, zdobiona atlantami,
  • dwa pomniki na cmentarzu Łyczakowskim,
  • wystrój pałacu Kronenberga w Warszawie,
  • rzeźby znajdujące się na fontannie na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, która od 1952 roku znajduje się przed kinem „Muranów”.

Przypisy

  1. Kościół ten został podniesiony do godności bazyliki mniejszej w 2003 roku.
  2. Elżbieta Lisowska Andrzej Lisowski: Prospekt Swobody. W: Kieszonkowy przewodnik: Lwów od środka. Warszawa: RM, 2007 r.
  3. Lwów. Ilustrowany przewodnik, Wydawnictwo Centrum Europy, Lwów-Wrocław 2003 r.
  4. Maria Irena Kwiatkowska: Rzeźbiarze warszawscy XIX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995 r.
  5. Mianowania i przeniesienia. „Muzeum”. R. 9, zeszyt 6–7, s. 619, 1893 r.

Oceń: Leonard Marconi

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:10