Cyber Marian, którego prawdziwe imię to Dominik Makowski, urodził się 9 lutego 1984 roku w Warszawie. Jest on nie tylko polskim producentem filmowym, ale również znaczącą postacią w świecie internetowym.
Od stycznia 2011 roku, Cyber Marian prowadzi własny kanał wideo na platformie YouTube, gdzie zdobył dużą popularność dzięki wielu interesującym projektom. Wśród jego najważniejszych serii znajdują się Ukryty polski MEGAMIX oraz Amerykańskie trailery polskich filmów, które przyciągają szeroką widownię.
W uznaniu jego osiągnięć, w 2017 roku zdobył prestiżową nagrodę Grand Video Awards w kategorii Osobowość Roku, co stanowi dowód na jego wpływ w świecie mediów i kultury internetowej.
Życiorys
Kariera
W 1997 roku, wraz z grupą przyjaciół, założył iluzjonistyczną ekipę o nazwie Metamorphosis. Zespół ten szybko zaczął występować na różnych imprezach firmowych w całym kraju.
W 2011 roku rozpoczął swoją działalność na platformie YouTube, przyjmując pseudonim Cyber Marian. Aby zabezpieczyć swoją prywatność, stworzył charakterystyczny wizerunek, który obejmował perukę, ciemne okulary i wąsy. Jego debiutanckie filmy nosiły tytuły „Bobiczek” oraz „Achtung! Arctic!”. To właśnie dzięki viralowemu filmowi „Ukryty polski MegaMix” zyskał ogromną popularność, który został uznany za najlepszy wiralowy materiał 2011 roku przez widzów TVN24.
W miarę rozwijania swojej kariery internetowej, Cyber Marian przyczynił się do powstania programów telewizyjnych, takich jak MegaMix – ukryty polski, Trolerkoster czy Muzowkręt dla stacji 4fun.tv, a także Spikani dla Rbl.tv. W marcu 2013 roku jego kanał na YouTube został doceniony przez dyrekcję serwisu, przeprowadzając spersonalizowaną kampanię reklamową. Tego dnia, 21 marca 2013, baner Cyber Mariana był widoczny na głównej stronie YouTube przez cały dzień, a inne formy promocji trwały przez cały miesiąc. Dodatkowo, w tym samym roku przygotował zwiastun pięciu filmów nominowanych do nagrody Węże.
2 kwietnia 2015 roku w sieci zadebiutowała jego parodia trailera siódmej części serii „Szybcy i wściekli”. Film szybko zyskał popularność globalnie, a o nim pisały takie media jak „The Mirror”, „Metro”, „Smosh” oraz „UNILAD”. W 2015 roku Cyber Marian zdobył również prestiżowe nagrody, w tym MIXX za produkcję wideo online oraz Golden Arrow za kampanię reklamową „Środy z Orange” realizowaną dla tego operatora. Co więcej, w raporcie organizacji Press-Service Monitoring Mediów zajął pierwsze miejsce pod względem wartości ekwiwalentu reklamowego w polskim YouTube, osiągając wynik 6 121 441 zł.
W styczniu 2016 roku wystartował w rajdzie Dakar w Buenos Aires, pokonując blisko 4000 km, aby stworzyć swoją pierwszą zagraniczną produkcję filmową – „Składakar”. 4 października 2016 roku, na zaproszenie Sławomira Idziaka, wziął udział w wydarzeniu Film Spring Open w Krakowie, gdzie również zadebiutowała jego autobiograficzna książka pt. „Dziś tak bardziej”. W terminie od 8 do 22 listopada 2016 roku odbył ogólnopolską trasę promocyjną dla tej publikacji.
W lutym 2017 roku według analizy przygotowanej przez Press-Service Monitoring Mediów Cyber Marian znalazł się na pozycji lidera pod względem liczby publikacji w prasie, telewizji oraz internecie – łącznie 1458 odniesień. 3 lutego 2017 r. premierę miała jego produkcja „Wojownicy Złomu”, promująca czwarty sezon programu „Złomowisko PL” dla Discovery Channel Polska. Uczestniczył także w popularnych teleturniejach, takich jak Familiada (2017) i Big Music Quiz (2018). W 2019 roku wystąpił w programie Polsatu „Piosenki z drugiej ręki” oraz nagrał utwory „Das Maluch” z Adamem Fidusiewiczem oraz „Wąs, Wąs, Wąs” z tym samym artystą i Sławomirem.
1 czerwca 2019 roku na platformach Google Play (Android) oraz App Store (iOS) udostępnił stworzoną przez siebie grę mobilną „CyberJunk”, która w zaledwie 48 godzin od premiery zdobyła 10 tysięcy pobrań i zajęła trzecie miejsce w kategorii „Najlepsze gry” w Google Play. Kolejnego dnia, na prośbę Młodzieżowej Rady Miejskiej w Węgorzewie, jako pierwszy odcisnął swoją dłoń na nowo powstałej Alei Gwiazd.
25 sierpnia 2020 roku Cyber Marian został ambasadorem kampanii „Poznaj Moc Zawodowca”, mającej na celu promowanie zawodowego kształcenia młodzieży. Do kampanii stworzył szereg filmów publikowanych w mediach społecznościowych. W grudniu 2020 roku nakręcił film „Cyberpunk 1977” w ramach promocji gry „Cyberpunk 2077” we współpracy z CD Projekt RED, w którym również odegrał jedną z głównych ról. 6 października 2021 roku produkcja ta zdobyła korzystne opinie i nagrodę w kategorii gaming podczas gali Grand Video Awards.
Działalność charytatywna
Cyber Marian aktywnie współpracuje z wieloma fundacjami angażującymi się w pomoc osobom chorym na nowotwory, w tym: „Pokonaj Raka”, „Rak’n’Roll”, „Sowie Oczy”, „Alivia Onkofundacja”, „Herosi”, „Kapitan Światełko” oraz „Fundacja Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową”. W styczniu 2014 roku zagrał w charytatywnym teledysku do utworu „Zapomniany”, który był realizowany w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie, z udziałem pacjentów onkologicznych oraz podopiecznych Fundacji „Herosi”.
3 lutego 2017 roku brał udział w halowym meczu piłki nożnej, wspierając akcję Domeyko Dzieciom, a 9 lutego 2018 roku znowu przybył na futsalowe spotkanie w tej samej charytatywnej inicjatywie. W 2018 roku uczestniczył w rajdzie Onko Tour, który odbył się trasą Green Velo, gdzie przejechał rowerem ponad 400 km wspólnie z pacjentami Fundacji „Pokonaj Raka”. W sierpniu 2021 roku ponownie był częścią rajdu Onko Tour, tym razem przejeżdżając trasę z Rzeszowa do Kielc z podopiecznymi tejże fundacji.
Od listopada 2018 roku pełni funkcję ambasadora akcji Movember Polska, skupiającej się na zwiększaniu świadomości o nowotworach wśród mężczyzn. Podczas piątej edycji tej kampanii zaprezentował nową wersję teledysku do utworu „Wąs, Wąs, Wąs!”, w którym wzięli udział m.in. znani kierowcy rajdowi: Kamil Winnicki oraz Filip Nivette. W marcu 2019 roku został jednym z ambasadorów kampanii „Wciąż jestem tym, kim byłem”, organizowanej przez fundację Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową. 17 marca 2019 roku w Arenie Ursynów w Warszawie komentował mecz charytatywny w ramach akcji „Wykopmy Raka” dla Fundacji „Rak’n’Roll Wygraj Życie”. W lutym 2020 roku z okazji Światowego Dnia Walki z Rakiem wspierał akcję „Zdrowiej”, przygotowaną przez Polskie Amazonki Ruch Społeczny.
Życie prywatne
Cyber Marian jest synem pedagogów teatralnych i ma dwóch braci. Starszy z nich, Maksymilian, o dziesięć lat starszy, pełni rolę menedżera oraz kierownika produkcji jego filmów. Młodszy, Jacek, jest o trzy lata młodszy. Studiował pedagogikę, jednak nie ukończył studiów. Żyje w związku małżeńskim z Urszulą, z domu Bączkowską.
Choroba
W młodszym wieku zdiagnozowano u niego chorobę Scheuermanna. W 2003 roku zachorował na chłoniaka Hodgkina i przez kolejne siedem lat przechodził intensywne leczenie, w tym dwie autologiczne przeszczepy szpiku. O swojej chorobie oraz walce z nią opisał w książce pt. „Szeregowy chłoniak”, wydanej w 2010 roku przez wydawnictwo Duc In Altum.
Nagrody i nominacje
Cyber Marian zdobył liczne uznania w branży, co znajduje odzwierciedlenie w przyznanych nagrodach oraz nominacjach.
Rok | Tytuł | Kategoria | Nagroda |
---|---|---|---|
2015 | Golden Arrow | marketing internetowy – marketing wirusowy | zwycięzca |
marketing internetowy – kampania internetowa | nominacja | ||
MIXX Awards | Strategies & objectives – marketing wizerunkowy | nominacja | |
Tools & Tactics – wideo on-line | zwycięzca | ||
Złote Spinacze | PR Produktu | nominacja | |
Grand Video Awards | Branded content – film Brzydcy i wściekli (Orange) | nominacja | |
Branded content – film Ukryty Cyber BMX (Rockstar Energy Drink) | nominacja | ||
nagroda publiczności – film Brzydcy i wściekli (Orange) | nominacja | ||
2016 | MIXX Awards (brąz) | Branded content – Historie na kartę (Orange) | zwycięzca |
Online Marketing with Influencer – Historie na kartę (Orange) | zwycięzca | ||
Video on-line – Historie na kartę (Orange) | zwycięzca | ||
Online Marketing with Influencer – Łap jaja (kampania społeczna) | zwycięzca | ||
Public service and non-profit campaign – Łap jaja (kampania społeczna) | zwycięzca | ||
Creators Video Awards | Kampania roku – Historie na kartę (Orange) | nominacja | |
Video roku – Wąs! Wąs! Wąs! | nominacja | ||
2017 | EFFIE Awards (srebro) | Branded content – Wojownicy Złomu (Discovery Channel) | zwycięzca |
EFFIE Awards | Branded Content – Zombie (Nestle) | nominacja | |
Pro Bono – Łap jaja (kampania społeczna) | nominacja | ||
Grand Video Awards | Branded content – film Kosmiczny Złom (Discovery Channel) | nominacja | |
Nagroda Widzów – film Kosmiczny Złom (Discovery Channel) | nominacja | ||
Osobowość roku | zwycięzca. | ||
2018 | Gaming – film Wciągło mnie do gier (Acer) | nominacja | |
Nagroda specjalna banku BGŻ BNP Paribas (obecnie BNP Paribas Polska) – film Wciągło mnie do gier (Acer) | zwycięzca | ||
2020 | Best Stream Awards | Najlepszy program komediowy | zwycięzca |
2021 | Grand Video Awards | Nagroda Widzów – film Cyberpunk 1977 (CD Projekt RED) | nominacja |
Nagroda specjalna Audio Network – film „Wciągło mnie do gier 3″ (Nvidia) | zwycięzca | ||
Gaming – film Cyberpunk 1977 (CD Projekt Red) | zwycięzca |
Filmografia
Filmografia to istotny element kariery każdego artysty. Przedstawia ona najważniejsze osiągnięcia w dziedzinie sztuki filmowej. Dla Cyber Mariana jej przegląd jest szczególnie interesujący.
Rok | Nazwa Filmu | Postać | Reżyser |
---|---|---|---|
2021 | Czarna Owca | jako on sam | Aleksander Pietrzak |
Publikacje
Oto lista publikacji, które zostały wydane przez Cybera Mariana:
- Szeregowy Chłoniak (wyd. Duc In Altum, 2010, ISBN 978-83-607-1014-2),
- Dziś tak bardziej (wyd. Insignis Media, 2016, ISBN 978-83-65315-68-7).
Pozostali ludzie w kategorii "Media i komunikacja":
Dorota Szwarcman | Jerzy Kośnik | Wiesław Górnicki | Tomasz Zubilewicz | Dorota Wellman | Piotr Szarłacki | Joanna Dukaczewska | Zbigniew Gluza | Tomasz Tomaszewski (aktor) | Piotr Adamczewski | Paweł Deresz | Grzegorz Brzozowicz | Bohdan Jarochowski | Tomasz Zieliński (redaktor) | Piotr Wroński | Konrad Turowski | Jan Szlagowski | Jan Strzałkowski (dziennikarz) | Józef Bornstein | Maryna OchabOceń: Cyber Marian