Jerzy Kośnik, urodzony 7 lipca 1950 roku w Warszawie, to renomowany polski fotoreporter oraz artysta fotografik. Jego kariera zawodowa jest znacząca, a on sam jest członkiem Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich od 1980 roku, co potwierdza jego zaangażowanie w dziedzinie dziennikarstwa.
Dodatkowo, od 1985 roku Kośnik należy do Związku Polskich Artystów Fotografików, co podkreśla jego talent i osiągnięcia w obszarze sztuki fotograficznej. Jego prace są znane z oryginalności i wyczucia chwili, co czyni go jednym z istotnych przedstawicieli polskiej fotografii.
Życiorys
Jerzy Kośnik, utalentowany fotograf i fotoreporter, swoją przygodę z fotografią rozpoczął w wieku siedemnastu lat. Są to jednak jedynie początki jego niezwykłej kariery, która obejmuje zarówno popularne festiwale filmowe, jak i ważne wydarzenia historyczne w Polsce. Absolwent Wydziału Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Technikum Poligraficznego, Kośnik od wczesnych lat angażował się w działania artystyczne i społeczne. W 1968 roku linksował z wydarzeniami strajkowymi studentów Politechniki Warszawskiej, co otworzyło przed nim nowe możliwości zawodowe i artystyczne.
Należał do warszawskiego klubu fotograficznego „6×6” oraz do ekipy fotograficznej legendarnego studenckiego klubu Riviera-Remont. W tym ostatnim współorganizował Dyskusyjny Klub Filmowy „Kwant”, który odwiedzany był przez takie osobistości jak Michelangelo Antonioni, Julio Cortázar oraz znakomitości polskiego kina. W 1977 roku zaczął współpracować z magazynem „Film”, w którym dokumentował międzynarodowe festiwale filmowe, koncentrując się na portretowaniu aktorów oraz reżyserów z całego świata.
Jego prace zdobyły uznanie – Roger Moore uznał portret wykonany przez Kośnika za najlepsze zdjęcie wykonane poza studiem. Z drugiej strony, fotografie Anny Dymnej zajmują czołowe miejsca w polskiej fotografii, a dzięki ich wyjątkowości zostały zaliczone do stu najlepszych w kraju.
W 1980 roku przyłączył się do „Solidarności” w Regionie Mazowsze. Jako społeczny fotoreporter rejestrował przełomowe wydarzenia, które miały znaczenie dla przyszłości kraju. Nawet w stanie wojennym nie przestał dokumentować rzeczywistości. W wyniku weryfikacji dziennikarzy w okresie stanu wojennego został relegowany z redakcji „Filmu”. Jego zdjęcie Jacka Nicholsona ukazujące znaczek „Solidarności” na klapie marynarki stało się znane jako symbol oporu wobec władz komunistycznych. Od tego momentu Kośnik stał się również prywatnym fotografem gwiazd, które cenił jako artystów.
W latach 1982–1990 dostarczał reportaże z Polski do paryskiej agencji Gamma Press Image, a jego zdjęcia publikowane były w prestiżowych czasopismach takich jak „Stern” czy „Paris Match”. Wykonał również fotografie dokumentujące procesy podziemnych wydawców prasy w Sądzie Wojskowym w Warszawie, aby ukazać sytuację podziemia wydawniczego w Polsce.
Po dekadzie pracy w agencji powrócił do aktu i portretu, wskazując na ich głębię i artystyczną wartość. Utrzymuje, że naga kobieta jest fascynującym zjawiskiem, które pozwala mu wyrazić swoją wrażliwość oraz temperament. Jego podejście do fotografowanej modelki jest osobiste – traktuje ją jak osobowość, co sprawia, że jego akty wyróżniają się wśród innych fotografiami, przyciągając wzrok i zainteresowanie.
W portrecie Kośnik kieruje się maksymą Edwarda Steichena: „posłannictwem fotografii jest pomagać człowiekowi w zrozumieniu drugiego człowieka, a także w zrozumieniu samego siebie”. Z tego powodu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes był akredytowany ponad dwadzieścia razy, fotografując także gwiazdy światowego kina w San Sebastian, Moskwie, Londynie oraz polskich artystów na festiwalach w Warszawie i Krakowie.
Aktualnie jego pasją stała się twórcza obróbka zdjęć cyfrowych, która daje mu nieograniczoną swobodę twórczą i możliwość realizacji wizji artystycznych.
Najważniejsze wystawy
Jerzy Kośnik, znany z oryginalnych koncepcji artystycznych, zaprezentował swoje prace na wielu znaczących wystawach, które przyciągały uwagę zarówno krytyków, jak i miłośników sztuki. Poniżej znajduje się chronologiczna lista najważniejszych z nich.
- 1974 r. – Galeria Riwiera-Remont w Warszawie: prezentacja aktu,
- 1979 r. – Warszawskie Towarzystwo Fotograficzne: wystawa aktu,
- 1980 r. – Galeria Fotografii Hybrydy w Warszawie: akt neoromantyczny,
- 1980 r. – Kwant w Warszawie: reklama Cannes 1980,
- 1981 r. – Festiwal Filmowy w Gdańsku: „Solidarność” na Festiwalu Filmowym Cannes 1981,
- 1986 r. – Galeria Fotografii Hybrydy w Warszawie: „Gwiazdy światowego kina”,
- 1991 r. – Muzeum Kinematografii w Łodzi: wystawa „Gwiazdozbiór Jerzego Kośnika” z ponad 150 fotogramami, które artysta pozostawił dla muzeum,
- 1989 r. – Narodowa Galeria Sztuki Zachęta: „150 lat fotografii polskiej 1839-1989” (wystawa zbiorowa),
- 2001 r. – Nowohuckie Centrum Kultury: „Stan wojenny w Polsce. 20 lat” – fotografie i dokumenty,
- 2003 r. – Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych w Warszawie: „Digital Art” – nowe medium artysty fotografika,
- 2007 r. – Galeria Za Miedzą w Lubomierzu: wystawa „Gwiazdozbiór” Jerzego Kośnika,
- 2011 r. – Galeria Novotel w Warszawie: 30 prac z lat 1978-2000 w ramach „Gwiazdozbioru”,
- 2013 r. – Oddział Muzeum Narodowego w Gdańsku: „Akt w polskiej fotografii” (wystawa zbiorowa).
Jak widać, artystyczna droga Jerzego Kośnika jest bogata i różnorodna, a jego dzieła wpływają na rozwój polskiej fotografii oraz sztuki współczesnej.
Pozostali ludzie w kategorii "Media i komunikacja":
Wiesław Górnicki | Tomasz Zubilewicz | Dorota Wellman | Piotr Szarłacki | Joanna Dukaczewska | Zbigniew Gluza | Tomasz Tomaszewski (aktor) | Piotr Adamczewski | Krzysztof Głuchowski (publicysta) | Bartek Biedrzycki | Dorota Szwarcman | Cyber Marian | Paweł Deresz | Grzegorz Brzozowicz | Bohdan Jarochowski | Tomasz Zieliński (redaktor) | Piotr Wroński | Konrad Turowski | Jan Szlagowski | Jan Strzałkowski (dziennikarz)Oceń: Jerzy Kośnik