Mariusz Treliński


Mariusz Jerzy Treliński, urodzony 28 marca 1962 roku w Warszawie, to wybitny reżyser, który od lat zasłynął w polskim świecie sztuki. Jego talent obejmuje reżyserię operową, filmową oraz teatralną, co czyni go jedną z kluczowych postaci w swoim fachu.

Obecnie pełni funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, gdzie realizuje wiele cenionych projektów artystycznych. Jego praca w tej instytucji przyczyniła się do wzbogacenia polskiego krajobrazu kulturalnego.

Życiorys i realizacje filmowe

Reżyser Mariusz Treliński rozpoczął swoją edukację w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, gdzie uzyskał dyplom w 1986 roku. Już rok później zaprezentował swój debiutancki film telewizyjny, pod tytułem Zad wielkiego wieloryba, którego scenariusz współtworzył z Januszem Wróblewskim. Kolejnym znaczącym dziełem w jego twórczości jest Pożegnanie jesieni z 1990 roku, będący adaptacją powieści Stanisława Ignacego Witkiewicza. Film zadebiutował na Festiwalu Filmowym w Wenecji, zdobywając dla reżysera liczne wyróżnienia, w tym Nagrodę Przewodniczącego Komitetu Kinematografii oraz Nagrodę im. Andrzeja Munka.

W 1995 roku Treliński zrealizował Łagodną, opartą na opowiadaniu Fiodora Dostojewskiego, za którą otrzymał nagrodę dziennikarzy na 20. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W 2000 roku stworzył film Egoiści. Warto również zaznaczyć, że w latach 1989–1991 miał zaszczyt być członkiem Komitetu Kinematografii.

W sferze teatralnej, pomiędzy majem 2005 a sierpniem 2006 roku, pełnił rolę dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Po pewnej przerwie, w 2008 roku, powrócił na stanowisko zastępcy dyrektora ds. artystycznych, a w marcu 2011 roku został mianowany dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie działa do dnia dzisiejszego.

Reżyseria teatralna i operowa

Mariusz Treliński, znany dla swojej wyjątkowej pracy w teatrze operowym, ma na swoim koncie wiele znaczących realizacji. W ramach swoich działań reżyserskich zrealizował m.in. „Makbeta”, a w 1995 roku zadebiutował w operze, tworząc spektakl na zlecenie festiwalu Warszawska Jesień. W Teatrze Wielkim w Warszawie zrealizował „Wyrywacza serc” Elżbiety Sikory, bazujący na prozie Borisa Viana. W 1999 roku, jego inscenizacja „Madame Butterfly” Pucciniego, wzbogacona o scenografię Borisa Kudlički, zdobyła serca widzów i zainicjowała współpracę artystyczną między nimi. Choć dzieło było wystawiane w różnych lokalizacjach, w 2001 roku na zaproszenie Plácido Domingo przeniesiono je do Washington Opera. W jego repertuarze na warszawskiej scenie znajdziemy kolejne cenione tytuły, takie jak „Król Roger” Szymanowskiego (2000), za który to projekt otrzymał w 2001 roku Nagrodę im. Karola Szymanowskiego. Ponadto, zrealizował „Otello” Verdiego (2001), „Oniegin” Czajkowskiego (2002) oraz „Don Giovanni” Mozarta (2002; Los Angeles, 2003), za co przyznano mu Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida. W 2001 roku Treliński uhonorowany został również Paszportem „Polityki” za nowoczesne oraz trafiające do współczesnego widza realizacje oper, prezentowane na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie. W kontynuacji swojej kariery, reżyserował „Damę pikową” Czajkowskiego w berlińskiej Staatsoper Unter den Linden, z mocnym akcentem danego spektaklu w osobach Plácido Domingo oraz Daniela Barenboima (2003). Jego kariera obejmowała „Andrea Chénier” Giordana (Washington Opera 2004; TW-ON 2005) oraz „Cyganerię” Pucciniego (TW-ON 2006; Washington Opera 2007), za które to realizacje w 2006 roku otrzymał Nagrodę im. Konrada Swinarskiego. Rok 2007 przyniósł wznowienie „Króla Rogera” w Operze Wrocławskiej. Następne nowe wersje tej opery widzowie mieli okazję podziwiać w Teatrze Maryjskim przy wsparciu Walerija Giergijewa, (znana być może również z Festiwalu Teatralnego w Edynburgu). Kolejnym monumentalnym przedsięwzięciem stała się produkcja „Borysa Godunowa” Musorgskiego (TW-ON 2009) oraz „Orfeusza i Eurydyki” Glucka, wystawiana w Słowackim Teatrze Narodowym w Bratysławie (koprodukcja TW-ON 2008, a także w Tel Awiwie w 2012 roku). O wielkiej popularności Trelińskiego świadczy premiera jego jednoaktówek: „Alek” Rachmaninowa i „Jolanta” Czajkowskiego, które odbyły się pod batutą Giergijewa zarówno w Teatrze Maryjskim, jak i na Festiwalu w Baden-Baden w 2009 roku. W tym samym roku, z artystami Anną Netrebko i Piotrem Beczałą, stworzył idealne przedstawienie. Po „Traviacie” Verdiego (2010), osadzonej w klimacie All That Jazz w reżyserii Boba Fosse’a, przyszedł czas na inscenizację „Turandot” Pucciniego (2011). Po pracy nad „Latającym Holendrem” Wagnera oraz „Manon Lescaut” Pucciniego, Treliński dokonał niepowtarzalnego połączenia dwóch baśni w ramach swojego spektaklu z 2013 roku, łącząc „Jolantę” Czajkowskiego i „Zamek Sinobrodego” Bartóka w operowy dyptyk. Treliński, którego debiut w Metropolitan Opera miał miejsce w 2015 roku, w ciągu dramatycznych, emocjonalnych i muzycznych interpretacji zaprosił na scenę największe talenty operowe, z Anną Netrebko oraz Nadją Michael w trzech odsłonach swojej produkcji, którą „The New York Times” określił jako „wyjątkowo udaną i przekonującą”. W kolejnych latach realizował spektakle takie jak „Boulevard Solitude” Hansa Warnera Henzego w Welsh National Opera, jak także „Salome” Straussa w Teatrze Narodowym w Pradze. W 2015 roku Treliński przedstawił „Jolantę/Zamek Sinobrodego” w Metropolitan Opera, a w roku 2016 zrealizował „Powder Her Face” Adèsa. Ten ostatni spektakl, który został zaprezentowany w brukselskim Halles de Schaerbeek, przyniósł mu w 2016 roku Prix de l’Europe Francophone. Inscenizacji „Tristana i Izoldy” Wagnera doświadczyli również widzowie w Metropolitan Opera, oraz we Florencji podczas Festiwalu Maggio Musicale Fiorentino. W kolejnych latach powrócił do Warszawy z „Umarłym miastem” Korngolda, a w 2018 roku zrealizował nową wersję „Króla Rogera”. W 2019 roku, w Theater an der Wien odbyła się premiera „Halki” Moniuszki z udziałem Piotra Beczały w roli Jontka oraz Tomasza Koniecznego w roli Janusza, pod muzycznym kierownictwem Łukasza Borowicza. Finał „Halki” zaowocował również pokazem na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w lutym 2020 roku. Ostatnie lata przyniosły mu realizację tytułów jak „Cardillac” Paula Hindemitha, a w 2023 roku Treliński opracował „Moc przeznaczenia” Verdiego (koprodukcja z The Metropolitan Opera). Mariusz Treliński, dwukrotny nominowany do renomowanej International Opera Award w kategorii „najlepszy reżyser operowy”, zdobył operowego Oscara w 2018 roku, co stanowi ukoronowanie jego wielkiej kariery artystycznej.

Wybrana twórczość

Inscenizacje operowe

Mariusz Treliński ma na swoim koncie wiele znaczących inscenizacji operowych, które zdobyły uznanie zarówno w Polsce, jak i za granicą. Oto niektóre z nich:

  • Wyrywacz serc Elżbiety Sikory – Teatr Wielki w Warszawie (1995),
  • Madame Butterfly Giacoma Pucciniego – Teatr Wielki w Warszawie (1999), Washington Opera (2001), Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu (2005), Opera Izraela (2008),
  • Król Roger Karola Szymanowskiego – Teatr Wielki w Warszawie (2000),
  • Otello Giuseppe Verdiego – Teatr Wielki w Warszawie (2001),
  • Oniegin Piotra Czajkowskiego – Teatr Wielki w Warszawie (2002),
  • Don Giovanni Wolfganga Amadeusza Mozarta – Teatr Wielki w Warszawie (2002), Los Angeles Opera (2003), Opera Wrocławska (2011),
  • Dama pikowa Piotra Czajkowskiego – Staatsoper w Berlinie (2003), Teatr Wielki w Warszawie (2004), Teatr Wielki w Łodzi (2010), Opera Izraela (2010),
  • Andrea Chénier Umberta Giordano – Teatr Wielki w Poznaniu (2004), Washington Opera (2004), Teatr Wielki w Warszawie (2005),
  • Cyganeria Giacoma Pucciniego – Teatr Wielki w Warszawie (2006),
  • Król Roger Karola Szymanowskiego (nowa wersja) – Opera Wrocławska (2007),
  • Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka – Opera w Bratysławie (2008), Teatr Wielki w Warszawie (2009), Opera Izraela (2012),
  • Aleko Siergieja Rachmaninowa i Jolanta Piotra Czajkowskiego – Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu w koprodukcji z Festspielhaus w Baden-Baden (2009),
  • Traviata Giuseppe Verdiego – Teatr Wielki w Warszawie (2010),
  • Turandot Giacoma Pucciniego – Teatr Wielki w Warszawie (2011),
  • Latający Holender Richarda Wagnera – Teatr Wielki w Warszawie (2012),
  • Manon Lescaut Giacoma Pucciniego – Teatr Wielki w Warszawie w koprodukcji z Théatre Royal de la Monnaie w Brukseli oraz Welsh National Opera w Cardiff (2012),
  • Jolanta Piotra Czajkowskiego i Zamek Sinobrodego Beli Bartóka – Teatr Wielki w Warszawie w koprodukcji z The Metropolitan Opera (2013),
  • Boulevard Solitude Hansa Wernera Henzego – Welsh National Opera (2014),
  • Salome Ryszarda Straussa – Teatr Wielki w Warszawie w koprodukcji z Teatrem Narodowym w Pradze (2015),
  • Powder Her Face Thomasa Adèsa – Teatr Wielki w Warszawie w koprodukcji z La Monnaie w Brukseli (2016),
  • Tristan i Izolda Ryszarda Wagnera – Teatr Wielki w Warszawie z The Metropolitan Opera (inscenizacja została prezentowana w Nowym Jorku na otwarcie sezonu 2016/2017), Festspielhaus Baden-Baden (marzec 2016) i National Centre for the Performing Arts w Pekinie (sierpień 2017),
  • Umarłe miasto Ericha Wolfganga Korngolda – Teatr Wielki w Warszawie w koprodukcji z La Monnaie w Brukseli (2017),
  • Ognisty Anioł Siergieja Prokofiewa – Teatr Wielki – Opera Narodowa (2018) w koprodukcji z Festival d’Aix-en-Provence oraz Den Norske Opera & Ballett,
  • Król Roger Karola Szymanowskiego – Teatr Wielki w Warszawie (2018),
  • Halka Stanisława Moniuszki – Theater an der Wien w Wiedniu (2019),
  • Cardillac Paula Hindemitha – Teatr Wielki w Warszawie (2022),
  • Moc przeznaczenia Giuseppe Verdiego – Teatr Wielki w Warszawie z The Metropolitan Opera (2023),
  • Peter Grimes Benjamina Brittena – Teatr Wielki – Opera Narodowa (2023) w koprodukcji z Izraelską Operą w Tel Awiwie,
  • Kobieta bez cienia Ryszarda Straussa – Opera w Lyonie (2023).

Inscenizacje teatralne

W swojej karierze Mariusz Treliński zrealizował także kilka znaczących inscenizacji teatralnych:

  • Lautréamont-Sny według Pieśni Maldorora Comte de Lautréamonta – Teatr Studio w Warszawie (1992),
  • Natalia Fiodora Dostojewskiego – Teatr Telewizji (1995),
  • Pająk Hansa Everesta – Teatr Telewizji (1995),
  • Makbet Williama Szekspira – Teatr Powszechny w Warszawie (1996),
  • Adrianne Lecouvreur Augustina E. Scribe’a i Ernesta Legouvé’a – Teatr Telewizji (1997).

Filmografia

Reżyser pracował również w branży filmowej, realizując następujące produkcje:

  • Film o pankach (1983),
  • Zad wielkiego wieloryba (1987),
  • Pożegnanie jesieni (1990),
  • Łagodna (1995),
  • Egoiści (2000).

Teledyski

Warto również wspomnieć o teledyskach, które zrealizował, w tym:

Odznaczenia i wyróżnienia

Mariusz Treliński, znany reżyser, ma na swoim koncie liczne odznaczenia oraz wyróżnienia, które są potwierdzeniem jego talentu i profesjonalizmu w dziedzinie sztuki teatralnej i filmowej.

  • 1991 – Nagroda Przewodniczącego Komitetu Kinematografii za debiut reżyserski (Pożegnanie jesieni),
  • 1995 – Nagroda dziennikarzy za reżyserię filmu Łagodna na 20. FPFF,
  • 2000 – Nagroda im. Karola Szymanowskiego za reżyserię Króla Rogera,
  • 2001 – Paszport „Polityki”,
  • 2003 – Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida za reżyserię Don Giovanniego,
  • 2006 – Nagroda im. Stanisława Ignacego Witkiewicza,
  • 2006 – Nagroda im. Konrada Swinarskiego (przyznawana przez redakcję miesięcznika „Teatr”) – za reżyserię oper Andrea Chénier i Cyganeria w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej,
  • 2013 – Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski,
  • 2018 – International Opera Awards w kategorii „najlepszy reżyser”,
  • 2020 – Nagroda im. Konrada Swinarskiego (przyznawana przez redakcję miesięcznika „Teatr”) – za reżyserię opery Halka w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Przypisy

  1. TomaszT. Pasternak TomaszT., Polscy artyści na świecie: Mariusz Treliński reżyseruje „Kobietę bez cienia” Ryszarda Straussa w Operze w Lyonie [online], Orfeo, 16.10.2023 r. [dostęp 07.02.2024 r.]
  2. Washington National Opera to Simulcast Madama Butterfly on Mall November 12 | Playbill [online], playbill.com [dostęp 24.04.2024 r.]
  3. Mariusz Treliński | Życie i twórczość | Artysta [online], Culture.pl [dostęp 07.02.2024 r.]
  4. Mariusz Treliński [online], FilmPolski [dostęp 07.02.2024 r.]
  5. Mariusz Treliński [online], FilmPolski [dostęp 07.02.2024 r.]
  6. Aktualności - Archiwum Rzeczpospolitej [online], archiwum.rp.pl [dostęp 07.02.2024 r.]
  7. Prix de l'Europe Francophone 2016 [online], Crescendo Magazine, 20.06.2016 r. [dostęp 07.02.2024 r.]
  8. MUZYKA POWAŻNA 2001, Muzyka poważna: Mariusz Treliński [online], www.polityka.pl, 2009 [dostęp 07.02.2024 r.]
  9. Przyznano nagrody im. Norwida [online], Onet Wiadomości, 24.09.2003 r. [dostęp 07.02.2024 r.]
  10. Kazik Staszewski, Rafał Księżyk: Idę tam, gdzie idę. Autobiografia. Warszawa: Wydawnictwo Kosmos Kosmos, 2015, s. 198. ISBN 978-83-942140-1-2.
  11. Piotr Beczała laureatem International Opera Awards. rmfclassic.pl, 10.04.2018 r. [dostęp 10.04.2018 r.]
  12. Warszawa. ITI nagradza. e-teatr.pl, 24.03.2006 r. [dostęp 04.04.2015 r.]
  13. Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 01.06.2013 r. o nadaniu orderów i odznaczeń (M.P. z 2013 r. poz. 836).

Oceń: Mariusz Treliński

Średnia ocena:4.8 Liczba ocen:24