Maess


Małgorzata Skrzypek, znana szerzej jako Maess, to wybitna postać na polskiej scenie współczesnej sztuki. Urodziła się 25 września 1982 roku, stając się znaczącą artystką, której prace przyciągają uwagę i zyskują uznanie zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Jej twórczość charakteryzuje się unikalnym podejściem oraz innowacyjnością, co sprawia, że wpisuje się w ramy nowoczesnej sztuki, poszukując jednocześnie głębszych znaczeń i kontekstu w swoich dziełach.

Życiorys

Maess przyszła na świat w 1982 roku w stolicy Polski, Warszawie. Już od najmłodszych lat jej talent do muzyki zaznaczał się w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera, którą ukończyła z sukcesem. W 2007 roku zdobyła dyplom na warszawskiej ASP. W ramach swojego rozwoju artystycznego uczestniczyła w programie wymiany studenckiej w Escola Superior de Artes e Design w Porto.

Artystka zdobyła uznanie jako stypendystka wielu prestiżowych programów rezydencyjnych. Wśród nich znajdują się LIA w Lipsku oraz Virginia Center for the Creative Arts w Amherst. Ponadto, dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza, miała okazję uczestniczyć w Residency Unlimited w Nowym Jorku oraz International Studio & Curatorial Program w Nowym Jorku. Warto podkreślić, że Maess była pierwszą polską artystką wizualną, której przyznano stypendium w Yaddo w Saratoga Springs.

Twórczość

W dziełach tej artystki pojawiają się istotne tematy, które konsekwentnie nawiązują do interakcji między nauką, sztukami wizualnymi oraz muzyką.

Abnormal Results

Prace artystyczne z serii dotyczącej wyników patologicznych koncentrują się na obrazach wnętrza organizmu, który został dotknięty nowotworem. Artystka, w swojej twórczości, wykorzystuje różnorodne źródła, takie jak fotografie, krzywe Kaplana-Meiera oraz dostępne bazy danych. Ta materiałowa różnorodność obejmuje także programy do tworzenia modeli trójwymiarowych oraz obszerną dokumentację medyczną.

Artystka zwraca szczególną uwagę na problematykę stawiania prawidłowych diagnoz, jednak nie ogranicza się tylko do tego aspektu. Interesują ją również bardziej abstrakcyjne zagadnienia, takie jak relacje między różnymi elementami oraz sieci zależności, które istnieją między nimi.

Choć kompozycje, które tworzy, mogą wydawać się abstrakcyjne, w rzeczywistości są one głęboko zakorzenione w procesach patofizjologicznych, co sugerują tytuły jej prac. Maess Anand, wykorzystując rysunkowe narzędzia, dokonuje manipulacji nad medycznymi obrazami, tworząc na ich podstawie nowe, dynamiczne formy. Te artystyczne odbicia są świadectwem wewnętrznego mikrokosmosu człowieka.

Biennale de la Biche

W 2017 roku, w duecie z Alexem Urso, Maess Anand zainicjowała oraz zorganizowała Biennale de la Biche, które uznawane jest za najmniejsze biennale na świecie. Terenem tej niezwykłej wystawy była bezludna wyspa Ilêt la Biche, zlokalizowana w pobliżu Gwadelupy. Decyzja o wyborze tej lokalizacji nie była przypadkowa; Ilêt La Biche, w wyniku zmian klimatycznych, wkrótce może zniknąć z globalnych map. Wydarzenie zgromadziło 14 artystów, prezentując charakterystyczne obiekty, które wyglądały, jakby miały być wystawione jedynie na chwilę – ich ekspozycja była skazana na rychły zanik pod wpływem działających sił przyrody.

Wśród artystów zaproszonych do Biennale de la Biche znaleźli się zarówno przedstawiciele polskiej sztuki, jak i twórcy zza granicy, tacy jak: Zuzanna Hertzberg, Michał Frydrych, oraz Aleksandra Urban. To zgodne z duchem współpracy i wymiany artystycznej wydarzenie przyciągnęło uwagę wielu mediów, takich jak The Guardian, Art Review, Hyperallergic, ArtTribune, Ming Pao oraz The Observer.

Wystawy

Przedstawiamy listę wystaw, w których uczestniczyła artystka w różnych latach, pokazując jej różnorodność i zaangażowanie w sztukę. Poniżej znajdują się prace z 2023 roku:

  • 2023 The Dreamers, Sotheby’s Institute of Art, Nowy Jork,
  • 2023 Ponawianie, BWA w Bydgoszczy, Bydgoszcz,

Następnie, w 2020 roku, artystka brała udział w:

  • Art Theorema 2, When the globe is our home, Fondazione Benetton Studi Ricerche, Treviso, Włochy,
  • Spring Flash, Equity Gallery, Nowy Jork,
  • Das Blatt, Curated Affairs, Düsseldorf, Niemcy,

W 2019 roku wzięła udział w:

  • Widząc dźwięki czując wolność (z Ruth Anderwald i Leonhardem Grond) Austriackie Forum Kultury w Warszawie, w ramach festiwalu Warszawska Jesień,
  • Rysunek jako organizm (z Tiną Konec), KIBLA, Maribor, Słowenia,
  • Exposición en la maleta, IK Projects, Lima, Peru,

W 2018 roku artystka miała dwie wystawy pod tym samym tytułem:

W 2017 roku brała udział w Biennale de la Biche w Gwadelupie. W 2016 roku miała wystawę Świadomy sen w Galerii Białej w Lublinie. Kolejne wystawy indywidualne miały miejsce w:

  • 2015 The Drawers, Kasia Michalski Gallery, Warszawa,
  • 2015 Abnormal Results, Instytut Polski w Budapeszcie,
  • 2014 The Intuitionists, Drawing Center, Nowy Jork,
  • 2014 Once upon a time ..life, Fundacja Rodziny Staraków, Warszawa,
  • 2014 Dzień jest za krótki, Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach, Kielce,
  • 2014 Dzień jest za krótki, BWA Sokół, Nowy Sącz,
  • 2014 Abnormal results, Spinnerei (inne języki), Lipsk, Niemcy,
  • 2014 Dzień jest za krótki, kuratorka: Magdalena Ujma, Galeria Miejska Arsenał, Poznań,
  • 2014 Asteroid, Spinnerei (inne języki), Lipsk, Niemcy,
  • 2013 Dzień jest za krótki, kuratorka: Magdalena Ujma, Muzeum Współczesne Wrocław,
  • 2013 Dzień jest za krótki, Biuro Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze, Jelenia Góra,
  • 2013 United Networks, Woliery, Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław,
  • 2012 FID UEST EST, Twilight Zone Gallery, Tournai,
  • 2012 Cało Palenia, Biblioteka Krasińskich, Warszawa,
  • 2012 Rekapitulacje, Biblioteka Krasińskich, Warszawa,
  • 2012 Berlin Preview-targi sztuki, Berlin,
  • 2012 Foire internationale du dessin (inne języki), nominacja do Grand Prix, Paryż,
  • 2012 Volta Show, Bazylea,
  • 2011 Excessive, Galeria Program, Warszawa,
  • 2011 Berlin Preview, targi sztuki, Berlin,
  • 2011 Zwykle Drobiazgi, Galeria Program, Warszawa,
  • 2010 Fukt in Warsaw Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa,
  • 2010 The Mazurka: of Poland or of the world, Museo di Santa Cecilia, Rzym,
  • 2010 The Mazurka: of Poland or of the world, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa,
  • 2009 Excessive, Able Gallery, Berlin, Niemcy,
  • 2008 Inverted, Residencia Corazon, La Plata, Buenos Aires, Argentyna,
  • 2006 Transit Zones, Waiting Areas, Plumba Contemporary Art, Porto, Portugalia.

Zbiory

Prace Maess Anand można znaleźć w renomowanych kolekcjach, które wzbogacają lokalne i międzynarodowe zasoby sztuki. W szczególności, prace te są eksponowane w BWA w Bydgoszczy, gdzie cieszą się dużym uznaniem, oraz w Fondazione Benetton Studi e Ricerche w Treviso, która jest znana z dbałości o rozwój i promowanie sztuki współczesnej.

Przypisy

  1. Sotheby’s Institute of Art [online], sothebysinstitute.com Nowy Jork, Stany Zjednoczone [dostęp 05.05.2023 r.]
  2. Ofiacjalna strona BWA w Bydgoszczy [online], galeriabwa.bydgoszcz.pl Bydgoszcz [dostęp 10.05.2023 r.]
  3. kolekcja BWA w Bydgoszczy [online], galeriabwa.bydgoszcz.pl Bydgoszcz [dostęp 10.05.2023 r.]
  4. She’s done it! Warsaw gal becomes Poland’s first female visual artist to win coveted Yaddo Residency – The First News [online], thefirstnews.com [dostęp 29.05.2019 r.]
  5. a b Profil Maess Anand na stronie Residency Unlimited [online], residencyunlimited.org, Nowy Jork, 2018 [dostęp 28.05.2019 r.]
  6. Wystawa „Widząc dźwięki, czując wolność” [online], Austriackie Forum Kultury w ramach festiwalu Warszawska Jesień, Warszawa, 2019 [dostęp 21.09.2019 r.]
  7. Biennale de La Biche. Najmniejsze biennale świata [online], Magazyn Szum [dostęp 19.10.2020 r.]
  8. World’s Smallest Biennale Drops Anchor on Caribbean Islet [online], Claire Voon, Hyperallergic [dostęp 10.04.2020 r.]
  9. Jonathan Jones, Welcome to the world’s smallest art fair – on a disappearing speck of sand; The Guardian [online], The Guardian [dostęp 10.10.2020 r.]
  10. World’s ‘smallest’ biennial on Ilet la Biche, Guadeloupe [online], Art Review [dostęp 10.10.2020 r.]
  11. Najmniejsze biennale świata w Ilet la Biche, Guadeloupe [online], Art Review [dostęp 10.10.2020 r.]
  12. Maess w nowojorskim Drawing Center | Wydarzenie | Culture.pl [online], culture.pl [dostęp 09.07.2020 r.]
  13. Polka na wystawie FID EAST WEST | Portal Rynek i Sztuka [online], rynekisztuka.pl [dostęp 09.07.2020 r.]
  14. Wystawa „Spring Flash” [online], Equity Gallery, Nowy Jork, 2020 [dostęp 11.05.2020 r.]
  15. Exhibition in a suitcase flew from Warsaw to Lima [online], Contemporary Lynx, 2020 [dostęp 16.04.2020 r.]
  16. Polska artystka Maess na wystawie w nowojorskim Drawing Center | Portal Rynek i Sztuka [online], whyart.pl [dostęp 09.09.2020 r.]
  17. Biennale de la Biche. Intervista esclusiva [online], Marco Enrico Giacomelli, ArtTribune [dostęp 10.04.2020 r.]
  18. VOLTA: Maess [online], voltashow.com [dostęp 23.05.2019 r.]
  19. Wywiad z artystką [online], curated-affairs.de, Paulina Olszewska [dostęp 28.05.2019 r.]
  20. Wystawa Abnormal Results [online], Instytut Polski w Budapeszcie [dostęp 28.05.2016 r.]
  21. a b Recenzja wystawy „Abnormal Results” w Instytucie Polskim w Budapeszcie [online], Bente Brattland, The Lancet Oncology, tom 16, Nr. 15, str 459-1460, Elsevier, Londyn, 11/2015 [dostęp 24.11.2015 r.]
  22. Maess – Małgorzata Skrzypek – biogram [online], Avant. Pismo Awangardy Filozoficzno-Naukowej wyd Ośrodek Badań Filozoficznych wol. VI, nr 1/2015 ISSN 2082-6710 avant.edu.pl [dostęp 09.08.2021 r.]

Oceń: Maess

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:16