Katarzyna Krystyna Gardzina-Kubała, znana obecnie jako Katarzyna Gardzina, to postać niezwykle interesująca w polskim krajobrazie kulturalnym.
Urodziła się 6 grudnia 1976 roku w Warszawie, a jej kariera obejmuje wiele różnych aspektów związanych z dziennikarstwem i publicystyką.
Jako dziennikarka i publicystka kulturalna, działa aktywnie w różnych obszarach, dostarczając czytelnikom wyjątkowych treści dotyczących sztuki i kultury.
Jednym z jej głównych obszarów ekspertizy jest muzyka, w szczególności krytyka muzyczna, oraz taniec, zwłaszcza w kontekście baletu.
Co więcej, Katarzyna Gardzina-Kubała jest także autorką książek dla dzieci, w których tematyka baletu odgrywa istotną rolę, angażując młodych czytelników w świat sztuki.
Życiorys
Katarzyna Gardzina-Kubała jest wybitną postacią w dziedzinie kultury i sztuki, posiadającą bogate wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe. Ukończyła studia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej i Filologii Wschodniosłowiańskich Uniwersytetu Warszawskiego w roku 2000, specjalizując się w rusycystyce. Dwa lata później, w 2002 roku, zdecydowała się na podjęcie podyplomowych studiów dziennikarskich na samej uczelni.
W 2005 roku uzyskała absolutorium w Akademii Muzycznej im. F. Chopina, kończąc Studia Teorii Tańca. Jej kariera dziennikarska rozpoczęła się w dziale kultury w Trybunie, a przez długie lata była również krytykiem muzycznym w Życiu Warszawy. Współpracowała z wieloma polskimi czasopismami muzycznymi, takimi jak Ruch Muzyczny, Muzyka21, Twoja Muza, Playbill – Scena Polska, Place for Dance oraz z czasopismami teatrów operowych w Warszawie i Poznaniu.
Od wielu lat regularnie publikuje recenzje i artykuły dotyczące tańca oraz baletu w Ruchu Muzycznym. Współpracuje z portalem taniecpolska.pl, gdzie zamieszcza teksty publicystyczne i krytyczne na temat baletu. Jest również aktywna w tworzeniu programów teatralnych do spektakli baletowych oraz publikacji w prasie lokalnej. Współpraca z wydawnictwem Studio Blok rozpoczęła się w 2008 roku, gdzie brała udział w tworzeniu serii książek dla dzieci pod tytułem Bajki baletowe.
Katarzyna Gardzina-Kubała jest jedną z założycielek Ogólnopolskiego Klubu Miłośników Opery „Trubadur”, gdzie na łamach kwartalnika klubowego „Trubadur” opublikowała liczne teksty oraz wywiady z artystami opery i baletu. Prowadzi także znany blog baletowy Na czubkach palców.
W latach 2014 oraz 2023 była członkinią komisji jurorskiej, która opiniowała spektakle na Polską Platformę Tańca ’14. Aktualnie pracuje w Polskiej Operze Królewskiej, gdzie od 2019 roku zajmuje stanowisko Specjalisty ds. wydawnictw w Dziale Promocji i Marketingu.
Działalność
Katarzyna Gardzina-Kubała jest osobą niezwykle zaangażowaną w świat baletu i sztuki muzycznej. Pełni rolę administratora baletowego forum dyskusyjnego pod nazwą balet.pl, które gromadzi pasjonatów tej formy sztuki.
W swoim dorobku posiada ponad sto publikacji, które stanowią komentarze do serii oper, baletów oraz operetek zawartych w kolekcji zwanej Kolekcja La Scala. Jej działalność nie ogranicza się jedynie do pisania, ponieważ prowadziła również zajęcia fakultatywne zgodnie z własnym programem pt. Teatr muzyczny i świat mediów w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Słowackiego w Warszawie.
Swoją pasję dzieliła z innymi, organizując warsztaty razem z Sławomirem Woźniakiem, które poświęcone były baletowi i odbyły się w warszawskim Och-Teatrze w 2010 roku. Dodatkowo prowadziła cykl spotkań z artystami opery i baletu w klubokawiarni „Lokal Użytkowy”, a także organizowała warsztaty dla dzieci w ramach Fundacji „Terpsychora” w Galerii Apteka Sztuki.
W latach 2008–2010 zajmowała stanowisko sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie miała wpływ na rozwój artystyczny placówki. W 2008 roku, razem z innymi krytykami tańca, podjęła próbę reaktywacji kwartalnika „Taniec”, aby podtrzymać dyskusję na temat tej dziedziny sztuki.
W 2010 roku przygotowała także cykl 25 krótkich felietonów związanych z historią i teorią tańca, które opublikowane zostały w kolekcji „Taniec i balet”, wydanej przez Wydawnictwo AGORA. Jej współpraca z Instytutem Muzyki i Tańca oraz z firmą Cikanek Film Sp. z o.o. dotyczy popularyzacji transmisji na żywo spektakli teatralnych w kinach, co przyczynia się do szerzenia kultury i edukacji artystycznej w społeczeństwie.
Od września 2024 roku, współpracując z Katarzyną Sanocką, poprowadzi autorską audycję radiową w Drugim Programie Polskiego Radia zatytułowaną „Pas de deux – dwójkowy magazyn taneczny”, co umożliwi jej dotarcie do szerszej publiczności z tematyką taneczna.
Ważniejsze publikacje (wybór)
Wśród ważniejszych publikacji autorstwa Katarzyny Gardziny-Kubały znajdują się interesujące i zróżnicowane prace, które skupiają się na różnych aspektach baletu oraz kultury tanecznej. Oto wybór najciekawszych tytułów:
- balet – nie-męska sprawa?,
- wyjść spod drążka,
- wszystko wszędzie naraz,
- a może szkoła baletowa?,
- od Bejarta do Acosty,
- lekcje tańca u „Andre” – o Andrzeju Glegolskim,
- suma wyobrażeń. O bogactwie i prostocie w choreografiach Krzysztofa Pastora,
- zadania krytyki baletowej,
- przełom nie zawsze przełomowy. Przemiany w polskim balecie po roku ’89,
- drugie życie baletu. Rekonstrukcje, przeniesienia, licencje,
- hobby: tancerz,
- obsesje i perwersje Matsa Eka.
Przypisy
- Kontakt [online], Polska Opera Królewska [dostęp 01.11.2024 r.]
- Encyklopedia, Wyjść spod drążka [online], Encyklopedia teatru polskiego [dostęp 01.11.2024 r.]
- Wszystko wszędzie naraz [online], ruchmuzyczny.pl [dostęp 01.11.2024 r.]
- Polska Platforma Tańca - Jurorzy [online], archiwum2014.polskaplatformatanca.pl [dostęp 19.01.2019 r.]
- Empik: Katarzyna Gardzina-Kubała [dostęp 15.01.2019 r.]
- taniecpolska.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (09.02.2019 r.)]
- Drugie życie baletu. Rekonstrukcje, przeniesienia, licencje. taniecpolska.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (09.02.2019 r.)]
- Przełom nie zawsze przełomowy. Przemiany w polskim balecie po roku ’89. taniecpolska.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (09.02.2019 r.)]
- Zadania krytyki baletowej. taniecpolska.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (04.10.2018 r.)]
- Suma wyobrażeń. O bogactwie i prostocie w choreografiach Krzysztofa Pastora. taniecpolska.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (18.03.2017 r.)]
- Klub Miłośników Opery „Trubadur” [online], trubadur.pl [dostęp 02.07.2017 r.]
- Na czubkach palców.
- Balet – nie-męska sprawa?
- Hobby: tancerz.
- Obsesje i perwersje Matsa Eka.
- Lekcje tańca u „Andre” – o Andrzeju Glegolskim.
Pozostali ludzie w kategorii "Media i komunikacja":
Zofia Karaszewska | Jan Stanisław Berson | Mieczysław Grydzewski | Krzysztof Masłoń | Krzysztof Bielecki (dziennikarz) | Patrycja Gruszyńska-Ruman | Piotr Salak | Rafał Brzozowski | Jakub Appenszlak | Mikołaj Janusz | Paweł Bravo | Mikołaj Sokół | Piotr Kraśko | Ewa Sułkowska-Bierezin | Marek Gaszyński | Bartosz Heller | Jerzy Pomianowski (dziennikarz) | Władysław Klepacz | Jerzy Bernard Modlinger | Michał CholewińskiOceń: Katarzyna Gardzina-Kubała