Katarzyna Gardzina-Kubała


Katarzyna Krystyna Gardzina-Kubała, znana obecnie jako Katarzyna Gardzina, to postać niezwykle interesująca w polskim krajobrazie kulturalnym.

Urodziła się 6 grudnia 1976 roku w Warszawie, a jej kariera obejmuje wiele różnych aspektów związanych z dziennikarstwem i publicystyką.

Jako dziennikarka i publicystka kulturalna, działa aktywnie w różnych obszarach, dostarczając czytelnikom wyjątkowych treści dotyczących sztuki i kultury.

Jednym z jej głównych obszarów ekspertizy jest muzyka, w szczególności krytyka muzyczna, oraz taniec, zwłaszcza w kontekście baletu.

Co więcej, Katarzyna Gardzina-Kubała jest także autorką książek dla dzieci, w których tematyka baletu odgrywa istotną rolę, angażując młodych czytelników w świat sztuki.

Życiorys

Katarzyna Gardzina-Kubała jest wybitną postacią w dziedzinie kultury i sztuki, posiadającą bogate wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe. Ukończyła studia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej i Filologii Wschodniosłowiańskich Uniwersytetu Warszawskiego w roku 2000, specjalizując się w rusycystyce. Dwa lata później, w 2002 roku, zdecydowała się na podjęcie podyplomowych studiów dziennikarskich na samej uczelni.

W 2005 roku uzyskała absolutorium w Akademii Muzycznej im. F. Chopina, kończąc Studia Teorii Tańca. Jej kariera dziennikarska rozpoczęła się w dziale kultury w Trybunie, a przez długie lata była również krytykiem muzycznym w Życiu Warszawy. Współpracowała z wieloma polskimi czasopismami muzycznymi, takimi jak Ruch Muzyczny, Muzyka21, Twoja Muza, Playbill – Scena Polska, Place for Dance oraz z czasopismami teatrów operowych w Warszawie i Poznaniu.

Od wielu lat regularnie publikuje recenzje i artykuły dotyczące tańca oraz baletu w Ruchu Muzycznym. Współpracuje z portalem taniecpolska.pl, gdzie zamieszcza teksty publicystyczne i krytyczne na temat baletu. Jest również aktywna w tworzeniu programów teatralnych do spektakli baletowych oraz publikacji w prasie lokalnej. Współpraca z wydawnictwem Studio Blok rozpoczęła się w 2008 roku, gdzie brała udział w tworzeniu serii książek dla dzieci pod tytułem Bajki baletowe.

Katarzyna Gardzina-Kubała jest jedną z założycielek Ogólnopolskiego Klubu Miłośników Opery „Trubadur”, gdzie na łamach kwartalnika klubowego „Trubadur” opublikowała liczne teksty oraz wywiady z artystami opery i baletu. Prowadzi także znany blog baletowy Na czubkach palców.

W latach 2014 oraz 2023 była członkinią komisji jurorskiej, która opiniowała spektakle na Polską Platformę Tańca ’14. Aktualnie pracuje w Polskiej Operze Królewskiej, gdzie od 2019 roku zajmuje stanowisko Specjalisty ds. wydawnictw w Dziale Promocji i Marketingu.

Działalność

Katarzyna Gardzina-Kubała jest osobą niezwykle zaangażowaną w świat baletu i sztuki muzycznej. Pełni rolę administratora baletowego forum dyskusyjnego pod nazwą balet.pl, które gromadzi pasjonatów tej formy sztuki.

W swoim dorobku posiada ponad sto publikacji, które stanowią komentarze do serii oper, baletów oraz operetek zawartych w kolekcji zwanej Kolekcja La Scala. Jej działalność nie ogranicza się jedynie do pisania, ponieważ prowadziła również zajęcia fakultatywne zgodnie z własnym programem pt. Teatr muzyczny i świat mediów w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Słowackiego w Warszawie.

Swoją pasję dzieliła z innymi, organizując warsztaty razem z Sławomirem Woźniakiem, które poświęcone były baletowi i odbyły się w warszawskim Och-Teatrze w 2010 roku. Dodatkowo prowadziła cykl spotkań z artystami opery i baletu w klubokawiarni „Lokal Użytkowy”, a także organizowała warsztaty dla dzieci w ramach Fundacji „Terpsychora” w Galerii Apteka Sztuki.

W latach 2008–2010 zajmowała stanowisko sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie miała wpływ na rozwój artystyczny placówki. W 2008 roku, razem z innymi krytykami tańca, podjęła próbę reaktywacji kwartalnika „Taniec”, aby podtrzymać dyskusję na temat tej dziedziny sztuki.

W 2010 roku przygotowała także cykl 25 krótkich felietonów związanych z historią i teorią tańca, które opublikowane zostały w kolekcji „Taniec i balet”, wydanej przez Wydawnictwo AGORA. Jej współpraca z Instytutem Muzyki i Tańca oraz z firmą Cikanek Film Sp. z o.o. dotyczy popularyzacji transmisji na żywo spektakli teatralnych w kinach, co przyczynia się do szerzenia kultury i edukacji artystycznej w społeczeństwie.

Od września 2024 roku, współpracując z Katarzyną Sanocką, poprowadzi autorską audycję radiową w Drugim Programie Polskiego Radia zatytułowaną „Pas de deux – dwójkowy magazyn taneczny”, co umożliwi jej dotarcie do szerszej publiczności z tematyką taneczna.

Ważniejsze publikacje (wybór)

Wśród ważniejszych publikacji autorstwa Katarzyny Gardziny-Kubały znajdują się interesujące i zróżnicowane prace, które skupiają się na różnych aspektach baletu oraz kultury tanecznej. Oto wybór najciekawszych tytułów:

  • balet – nie-męska sprawa?,
  • wyjść spod drążka,
  • wszystko wszędzie naraz,
  • a może szkoła baletowa?,
  • od Bejarta do Acosty,
  • lekcje tańca u „Andre” – o Andrzeju Glegolskim,
  • suma wyobrażeń. O bogactwie i prostocie w choreografiach Krzysztofa Pastora,
  • zadania krytyki baletowej,
  • przełom nie zawsze przełomowy. Przemiany w polskim balecie po roku ’89,
  • drugie życie baletu. Rekonstrukcje, przeniesienia, licencje,
  • hobby: tancerz,
  • obsesje i perwersje Matsa Eka.

Przypisy

  1. Kontakt [online], Polska Opera Królewska [dostęp 01.11.2024 r.]
  2. Encyklopedia, Wyjść spod drążka [online], Encyklopedia teatru polskiego [dostęp 01.11.2024 r.]
  3. Wszystko wszędzie naraz [online], ruchmuzyczny.pl [dostęp 01.11.2024 r.]
  4. Polska Platforma Tańca - Jurorzy [online], archiwum2014.polskaplatformatanca.pl [dostęp 19.01.2019 r.]
  5. Empik: Katarzyna Gardzina-Kubała [dostęp 15.01.2019 r.]
  6. taniecpolska.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (09.02.2019 r.)]
  7. Drugie życie baletu. Rekonstrukcje, przeniesienia, licencje. taniecpolska.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (09.02.2019 r.)]
  8. Przełom nie zawsze przełomowy. Przemiany w polskim balecie po roku ’89. taniecpolska.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (09.02.2019 r.)]
  9. Zadania krytyki baletowej. taniecpolska.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (04.10.2018 r.)]
  10. Suma wyobrażeń. O bogactwie i prostocie w choreografiach Krzysztofa Pastora. taniecpolska.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (18.03.2017 r.)]
  11. Klub Miłośników Opery „Trubadur” [online], trubadur.pl [dostęp 02.07.2017 r.]
  12. Na czubkach palców.
  13. Balet – nie-męska sprawa?
  14. Hobby: tancerz.
  15. Obsesje i perwersje Matsa Eka.
  16. Lekcje tańca u „Andre” – o Andrzeju Glegolskim.

Oceń: Katarzyna Gardzina-Kubała

Średnia ocena:4.78 Liczba ocen:11