Joanna Charchan


Joanna Charchan-Twardowska, urodzona w 1972 roku w Warszawie, to wybitna postać na polskiej scenie muzycznej, szczególnie znana jako saksofonistka yassowa. Yass to styl muzyczny, który łączy jazz z innymi gatunkami, a Joanna w swojej twórczości doskonale łączy różnorodne wpływy.

Jej umiejętności muzyczne i artystyczna intuicja pozwoliły jej na zdobycie uznania w kręgach zarówno krytyków, jak i publiczności.

Biografia muzyczna

Talent muzyczny Joanny Charchan ujawnił się już w bardzo wczesnym etapie jej życia. Zaledwie czteroletnia dziewczynka zdobyła wyróżnienie na Festiwalu Piosenki Dziecięcej, co stanowiło pierwszy krok na jej drodze do kariery artystycznej. W wieku ośmiu lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach oraz fortepianie w podstawowej szkole muzycznej. W 1990 roku, po przeniesieniu się z Warszawy do Gdańska, kontynuowała swoje muzyczne edukacyjne zmagania w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku-Wrzeszczu, gdzie początkowo uczyła się w klasie organów, a następnie przeszła do saksofonu altowego pod okiem Władysława Chwina. Ukończenie tej instytucji nastąpiło w 1996 roku.

W latach 2002–2006 Joanna była kuratorką artystyczną cyklu koncertów „In Progress” w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. Program ten skupiał się na prezentowaniu twórców muzyki improwizowanej oraz eksperymentalnej. Aktualnie artystka rezyduje oraz pracuje w Berlinie, gdzie kontynuuje swoje działania artystyczne.

Płyty

Joanna Charchan to utalentowana muzyczka, która ma na swoim koncie wiele interesujących projektów. Poniżej przedstawiamy wybrane płyty, które świadczą o jej bogatej karierze artystycznej.

  • 2010 – Little Symphony No. 3, „First thing tomorrow morning” (Biodro Records). Materiał ten został nagrany w Knechtsteden przez zespół w składzie: Andy Lumpp – piano, Heinrich Chastca – bass, Stefan Hoelker – percussion oraz Joanna Charchan – saxophones. Całkowity czas trwania albumu wynosi 52.07 minut. Producentem nagrania była Joanna Charchan.
  • 2001 – Płyta Redłowska – CD (Dada Production) to dzieło zespołu „Szelest Spadających Papierków”, w którym Joanna Charchan grała na saksofonie altowym. Pozostali muzycy to: Krzysztof Siemak (gitara i pętle), Paweł Końjo Konnak (zlewiny liryczne), Sławomir Ozi Żamojda (gitara), Szymon Albrzykowski (bas) oraz Tomasz Ballaun (perkusjonalia). Album został zarejestrowany podczas koncertu w gdańskim klubie Plama w październiku 1999 roku.
  • 2001 – Oczi Cziorne to kolejny album, który reprezentuje zespół w składzie: Jowita Cieślikiewicz-Makowska (fortepian), Anna Miądowicz (flet, wokal), Maja Kisielińska (wokal), Marta Handschke (wokal), Olo Walicki (podwójny bas), Michał Gos (perkusja), Antoni „Ziut” Gralak (trąbka), Wojciech Mazolewski (bas) oraz Joanna Charchan-Twardowska (saksofon).
  • 2003 – Of Fruits (Post_Post) to album stworzony w lipcu 2001 roku. W jego nagraniu uczestniczyli: Dymiter, Adamczak (perkusja, perkusjonalia), Tomasz Paweł Lewandowski (bas). W projekcie gościnnie brały udział Bożena Zezula (głos) oraz Joanna Charchan (saksofon).
  • 2003 – Mordy – “Of’ Fruits” (Rockers Publishing) zostały nagrane przez zespół „Mordy”. W składzie zespołu znajdowały się takie osoby jak: Tomasz Paweł Lewandowski – gitara basowa, Marcin Dymiter – gitara, wocal oraz inni. Joanna Charchan wystąpiła gościnnie na saksofonie.
  • 2001 – Szelest Spadających Papierków – Rascheln fallender Papiere (Dada Production) to kolejna płyta grupy „Szelest Spadających Papierków”. W skład zespołu wchodzili: Joanna Charchan (saksofon altowy), Krzysztof Siemak (gitara i pętle), Paweł Końjo Konnak (recitations), Sławomir „Ozzi” Żamojda (gitara, gameboy, generators), Szymon Albrzykowski (bass, generators) oraz Tomasz Ballaun (perkusjonalia).

Powyższe płyty pokazują różnorodność i wszechstronność artystyczną Joanny Charchan, która nie boi się łączyć różnych stylów muzycznych oraz współpracować z innymi utalentowanymi muzykami.

Nagrody

Joanna Charchan zdobyła wielką nagrodę za swoje osiągnięcia artystyczne. W 2001 roku otrzymała nagrodę Miasta Gdańska, która została przyznana młodym twórcom w dziedzinie kultury, a w szczególności w kategorii muzyki improwizowanej.

Współpraca z zespołami

Joanna Charchan jest artystką, której współpraca z różnorodnymi zespołami muzycznymi przyczyniła się do wzbogacenia polskiej sceny jazzowej i awangardowej. Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych grup, w których miała okazję występować oraz ich charakterystyczne tradycje muzyczne.

Jednym z zespołów, w którym występowała, jest Szelest Spadających Papierków. Ta grupa jassowa, o zmiennym składzie, wprowadzała słuchaczy w futurystyczny świat dźwięków. Jej muzyka, będąca absurdalnym połączeniem brzmień akustycznych i elektronicznych, zdominowana była przez awangardowe podejście. Zespół zdobył sławę między innymi dzięki spektakularnym wydarzeniom, takim jak spalenie sprzętu nagłośnieniowego podczas koncertów w Lipsku oraz w Gdańskiej Łaźni. Koncerty były bardziej happeningami, z niezwykłymi strojami i awangardowymi tekstami, stawiającymi prowokację i muzyczną destrukcję w centrum uwagi.

Kolejnym ważnym projektem był Mordy, trójmiejski zespół, który łączy różnorodne gatunki muzyczne. Jego członkowie czerpali inspiracje z bogatego dziedzictwa muzycznego, co sprawiało, że ich styl był trudny do jednoznacznej klasyfikacji. Każde nagranie oraz koncert oferowały publiczności nowe oblicze zespołu, eksplorując elementy jazzu, rocka i elektroniki.

Joanna Charchan jest także częścią PGCH Trio, które odzwierciedla wpływy zarówno klasyków free jazzu z lat 60., jak i ich współczesnych interpretatorów. W skład zespołu wchodzą różnorodne instrumenty, co pozwala na realizację eksperymentalnych interesów muzycznych. Zespół miał okazję koncertować w Polsce oraz Niemczech, nagrywając nowe utwory.

Inną formacją, z którą związana była artystka, była Formacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, działająca w latach 1992-1995, w której to składzie pojawił się także Marek Rogulski. Wspólnie eksperymentowali z brzmieniem i stylem, tworząc niepowtarzalną muzyczną narrację.

Warto także wspomnieć o grupie GDAŃSK 2000, która charakteryzowała się ciągłą ewolucją stylu. Zespół, prowadzony przez Pawła Paulusa Mazura, organizował koncerty bez prób, co sprzyjało kreatywnym eksplozjom na scenie. Innym istotnym projektem był Ecstasy Project, w skład którego wchodziły takie osobistości jak Tomasz Gwinciński czy Tomasz Hesse, który wniósł nowoczesne podejście do jazzu.

Joanna była także częścią Inżyniera Kaktusa, gdzie współpracowała z talentami takimi jak Jacek Olter, Janusz Zdunek czy z zespołem Niebieski Lotnik, u boku Jerzego Mazzolla.

Artystka wykazywała również dużą otwartość na współpracę z innymi muzykami, w czym szczególnie wyróżniają się projekty takie jak Show-band oraz różne tria, jak Trio Berliner i Trio 1. Każdy z tych projektów stanowił wyjątkową okazję do twórczego wyrażania siebie poprzez muzykę, łącząc utalentowanych muzyków różnych specjalności.

Nie można również zapomnieć o licznych duetach Joanna Charchan z artystami takimi jak: Mikołaj Trzaska, Olo Walicki, Ryszard Tymon Tymański czy Andrzej Przybielski. Tak różnorodne współprace wpisują się w bogaty i dynamiczny krajobraz polskiej muzyki improwizowanej.

Eksplorując kreatywność artystki, w 1995 roku wystąpiła z zespołem Szelest Spadających Papierków w programie Bolero Yacha Paszkiewicza, co stanowiło kolejny istotny krok w jej muzycznej karierze.

Koncerty (wybór)

Artystka koncertowała w wielu krajach, takich jak Polska, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Dania, Holandia oraz Ukraina. Jej występy zawsze przyciągają uwagę i pozostawiają niezatarte wrażenie.

Jednym z jej znaczących występów było uczestnictwo w wydarzeniu Melancholia-Week, które odbyło się w Nowej Galerii Narodowej w Berlinie. Wystąpiła wówczas z niezwykle utalentowaną berlińską kontrabasistką oraz kompozytorką, Sabine Worthmann.

W 2004 roku, miała okazję współpracować z Heinrichem Chastca, Andy Lumppem na fortepianie oraz Stefanem Holkerem na perkusji, biorąc udział w festiwalu jazzowym 29 dni Leipziger Jazz. To wydarzenie, za sprawą różnorodności artystów, wzbudziło ogromne zainteresowanie.

W marcu 2008 roku, dała niezwykły koncert w Muzeum Pałacu Moyland (Bedburg, Nadrenia Północna-Westfalia, Niemcy). Występ wpisywał się w ramy serii koncertów pod hasłem „rzadko słyszane”, gdzie zaprezentowano unikalne kompozycje i aranżacje.

Artystka jest także często widywana na scenie klubu „mózg” w Bromberg, który stanowi jedno z kluczowych miejsc w kontekście rozwoju europejskiej sceny jazzowej. Jej obecność w takich miejscach świadczy o jej zaangażowaniu w rozwój tego gatunku muzycznego.

Przypisy

  1. Oficjalna strona internetowa Pawła Paulusa Mazura – bio. [dostęp 25.04.2012 r.]
  2. Tysiąc Najjaśniejszych Słońc. Strona internetowa: free.art.pl. [dostęp 25.04.2012 r.]
  3. Magda Jędra & Zibi Bieńkowski i Joanna Charchan PGCH Trio oraz Plastique dod.. Strona internetowa Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku – koncerty z cyklu In progress, 22.11.2002 r. [dostęp 25.04.2012 r.]
  4. Na swoim. Zmierzch Wybrzeża (wydanie internetowe) – archiwalne artykuły, 13.11.2001 r. [dostęp 25.04.2012 r.]
  5. Sebastian Lupak – Rozmowa z Jowitą Cieslikiewicz z zespołu Oczi Cziorne, Gazeta Wyborcza z 01.11.2001 r.
  6. Maksymilian Biedrzycki – OCZI CZIORNE – CZAS NA SMUTNE KOBIETY, Magazyn Muzyczny nr 2(372), 1990 r.
  7. Strona internetowa Zespołu Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu – absolwenci klasy saksofonu. [dostęp 25.04.2012 r.]

Oceń: Joanna Charchan

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:22