Jerzy Lejk


Jerzy Piotr Lejk, urodzony 4 listopada 1954 roku w Warszawie, to postać o bogatym dorobku naukowym oraz doświadczeniach w sferze publicznej. Posiada tytuł doktora nauk technicznych, co potwierdza jego głęboką wiedzę i kompetencje w dziedzinie technologii.

Jako były wiceprezydent Warszawy, Lejk zyskał znaczące osiągnięcia związane z zarządzaniem miastem. Od 2006 roku pełni funkcję prezesa Metra Warszawskiego, wnosząc swoje doświadczenie do rozwoju transportu miejskiego w stolicy.

Warto również dodać, że pracuje jako adiunkt na Politechnice Warszawskiej, co podkreśla jego rolę w kształceniu przyszłych pokoleń inżynierów.

Wykształcenie

Jerzy Lejk jest osobą dobrze wykształconą, posiadającą bogate przygotowanie akademickie. Ukończył Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, gdzie zdobył specjalizację w dziedzinie budownictwa lądowego. W roku 2007 rozszerzył swoją wiedzę, kończąc studia podyplomowe MBA.

W zakresie swojej kariery zawodowej, zdobył także różnorodne certyfikaty, które związane są ze szkoleniami w obszarze budownictwa oraz ochrony środowiska, uwzględniając przepisy Unii Europejskiej, prawo zamówień publicznych oraz partnerstwo publiczno-prywatne. Jego wiedza obejmuje również prowadzenie procesów inwestycyjnych, co czyni go ekspertem w tej dziedzinie.

W 2018 roku uzyskał tytuł doktora nauk technicznych, po obronie rozprawy doktorskiej na Politechnice Poznańskiej, skupiającej się na naukach związanych z transportem.

Kariera

W 1978 roku Jerzy Lejk rozpoczął swoją profesjonalną karierę, dołączając do zespołu Biura Planowania Rozwoju Warszawy. Jego kolejny krok to praca w Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie, gdzie w 1986 roku objął stanowisko dyrektora Wydziału Komunikacji w Urzędzie m.st. Warszawy. Po tym etapie w jego karierze zarządzał również polsko-amerykańską firmą Towing, która specjalizowała się w holowaniu pojazdów oraz prowadzeniu strzeżonych parkingów. Następnie został dyrektorem naczelnym Zarządu Dróg Miejskich, gdzie skoncentrował się na inwestycjach w infrastrukturę drogową i modernizacji oświetlenia ulicznego.

W 1994 roku Lejk został wiceprezydentem stolicy, odpowiedzialnym za kwestie drogowe i transportowe. Jego wpływ na politykę miejską wzrastał, a w 1999 roku stanął na czele przedsiębiorstwa Budimex. W 2002 roku, po nominacji przez wiceprezydenta Warszawy Wojciecha Kozaka, objął stanowisko wiceszefa warszawskiego metra. W okresie od 1 marca do 31 grudnia 2002 roku był zastępcą dyrektora Metra Warszawskiego, a następnie, od 1 stycznia 2003 do 24 stycznia 2006, był członkiem zarządu tej instytucji, która przekształciła się w spółkę z o.o. Jego zadania obejmowały kwestie związane z rozbudową i eksploatacją metra.

Jerzy Lejk był także pomysłodawcą i realizatorem inwestycji budowybielańskiego odcinka linii M1. 25 stycznia 2006 roku objął stanowisko prezesa zarządu Metra Warszawskiego, gdzie kierował procesem budowy centralnego odcinka linii M2.

W 2013 roku dołączył do grona starszych wykładowców na macierzystym wydziale, kontynuując swoją działalność dydaktyczno-badawczą jako adiunkt w Zakładzie Geotechniki, Mostów i Budowli Podziemnych na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Dodatkowo, w latach 2013–2019, pełnił rolę przedstawiciela Polski w Radzie ds. Polityki w Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego (UITP), gdzie zasiadał w „Policy Board”. Obecnie jest także Wiceprzewodniczącym Zarządu Podkomitetu Budownictwa Podziemnego Polskiego Komitetu Geotechniki.

Nagrody i wyróżnienia

W 2017 roku Jerzy Lejk otrzymał prestiżową nagrodę w obszarze budownictwa i infrastruktury. Zdobył Diament Infrastruktury i Budownictwa w kategorii Top Executive Roku. Jest to wyróżnienie, które podkreśla jego niezwykłe osiągnięcia oraz wpływ na branżę.

Przypisy

  1. SIN PP | Analiza ryzyka w projektach transportowych na przykładzie metra warszawskiego [online], sin.put.poznan.pl [dostęp 14.07.2020 r.]
  2. Jerzy Lejk - Studenci, pracownicy - USOSWEB PW [online], usosweb.usos.pw.edu.pl [dostęp 14.07.2020 r.]
  3. UITP Activity report 2014 & 2015 [online], Issuu [dostęp 14.07.2020 r.]
  4. Podkomitet Budownictwa Podziemnego [online], www.pbp-ita.pl [dostęp 14.07.2020 r.]
  5. Mgr inż. Jerzy Lejk. usosweb.usos.pw.edu.pl. [dostęp 29.12.2015 r.]
  6. a b c d Rynek Kolejowy: Jerzy Lejk. rynek-kolejowy.pl. [dostęp 25.04.2015 r.]
  7. Oświadczenie majątkowe. bip.warszawa.pl, 23.04.2014 r. [dostęp 25.04.2015 r.]
  8. Jan Fusiecki, śmik: Dlaczego Jerzy Lejk został szefem metra?. wiadomosci.gazeta.pl, 28.01.2006 r. [dostęp 25.04.2015 r.]
  9. Portret. „Życie Warszawy”, 16.06.1997 r. Warszawa: Presspublica. ISSN 0137-9437.
  10. Grażyna Melanowicz. Jerzy Lejk. „Ratusz”. 24/1994, s. 5, 30.12.1994 r. Warszawa: Miasto Stołeczne Warszawa. ISSN 1231-7950.
  11. Przedsiębiorstwa: nazwy i kierownictwa. W: Andrzej Rogiński: Bitwy o metro. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, 2008, s. 133-137. ISBN 978-83-7232-834-2.
  12. Executive Club. Infrastruktura Polska & Budownictwo 2017. „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne”. 2/2017, s. 17. Kraków: NBI Media. ISSN 1734-6681. [dostęp 30.05.2017 r.]

Oceń: Jerzy Lejk

Średnia ocena:4.54 Liczba ocen:10