Felícia Leirner


Felícia Leirner, urodzona w 1904 roku w Warszawie, a zmarła w 1996 roku w São Paulo, była niezwykle utalentowaną rzeźbiarką, której polskie korzenie miały znaczący wpływ na jej twórczość.

Jako artystka o brazylijskich aspiracjach, uznawana jest za jedną z najważniejszych postaci w sztuce brazylijskiej XX wieku, a jej prace do dziś inspirują i zachwycają miłośników rzeźby na całym świecie.

Życiorys

Felícia Leirner przyszła na świat w środowisku warszawskich Żydów, będąc córką Pinkusa i Szeli Aichembaumów. W 1927 roku, wraz z mężem Izajaszem Leirnerem, podjęła decyzję o emigracji do Brazylii, a swoje pierwsze kroki postawiła w São Paulo, gdzie osiedliła się na początku. W 1950 roku, mając 44 lata, zainicjowała swoją artystyczną podróż, zapisując się na studia malarstwa u Yolandy Mohalyi oraz rzeźby pod kierunkiem Victora Brechereta.

Najwcześniejsze dzieła artystki można zakwalifikować do nurtu figuratywnego, powstały one w latach 1950-1958. Już w 1953 i 1955 roku jej prace były prezentowane podczas międzynarodowych biennale w São Paulo, co przyczyniło się do ich znacznego rozgłosu. W 1955 roku otrzymała prestiżową nagrodę Prêmio de Aquisição Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Rio de Janeiro, a tym samym zdobyła uznanie w kraju i na świecie. W 1957 roku jej rzeźby wzbogaciły zbiory Museu de Arte de São Paulo (MASP) oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Paryżu.

Felícia Leirner była również zapraszana do ważnych europejskich instytucji, takich jak Stedelijk Museum w Amsterdamie oraz Tate Gallery w Londynie, gdzie niektóre z jej prac weszły do stałych kolekcji. W 1963 roku, w trakcie Bienale de São Paulo, otrzymała wyróżnienie za najlepszą rzeźbę wykonaną przez brazylijskiego artystę. Rozwijając swoje umiejętności i twórczość, w latach 1958-1962 artystka rozpoczęła nowy rozdział, koncentrując się na abstrakcji.

Po tragicznej śmierci męża w 1962 roku, Leirner postanowiła przenieść się z São Paulo do Campos do Jordão, gdzie mieszkała do 1978. W 1963 roku jej sztuka wkroczyła w tak zwaną Fazę Krzyży, a w latach 1964-1965 zmieniła się na Fazę Struktur. Uczestniczyła w VIII, IX i X Biennale, gdzie wyróżniono ją osobną salą autorską. W celu upamiętnienia X Biennale, brazylijska poczta wydała znaczek z reprodukcją jednej z jej rzeźb.

Jej prace były prezentowane w takich miejscach jak Ermitaż w Rosji, Royale Galerie w Belgii, Ein-Hod w Izraelu oraz Galeria Współczesna w Belgradzie. Poszukując nowych form i materiałów, przestała używać gliny oraz brązu, wybierając duże bryły białego cementu w etapie znanym jako Domowy. Rozpoczął się on w 1966 roku i wpłynął na architektoniczne elementy jej twórczości.

W 1970 roku zainspirowana miłością do przyrody, rozpoczęła etap Zwierzęcy, w ramach którego stworzyła kolekcję rzeźb zoologicznych. Powstały wtedy kolumnowe rzeźby, w których wnękach mogła osadzić wodę deszczową dla ptaków. Rzeźba przedstawiająca Świętego Franciszka z otwartymi ramionami stała się symbolem tej fazy. Oprócz tego, artystka stworzyła rzeźby o tematyce człowieka i rodziny, z monumentalnym dziełem o długości 8 metrów i wysokości 3 metrów, które zostało ustawione w ogrodach przed Pałacem Rządu Stanowego w São Paulo.

W 1978 roku, doceniając artystyczne osiągnięcia Felícii Leirner, władze stanu São Paulo powołały do życia Museu Felícia Leirner, w którym znalazło się aż 108 jej prac. Międzynarodowe Centrum Rzeźby w Waszyngtonie uznało park rzeźb Felícia Leirner za jedno z najistotniejszych miejsc na świecie w 1987 roku. Artystka kontynuowała pracę, tworząc nowe dzieła w swoim muzeum, co zaowocowało fazą Portali, wyrażającą się w wyciętych, płaskich formach umiejscowionych w krajobrazie, owianych tajemniczością.

W 1982 roku umieściła dwie rzeźby ramowe na pokrzywionym drzewie, co stanowiło jej ostatnią pracę stworzoną w muzeum. Po zakończeniu kariery artystycznej wróciła do Campos do Jordão, gdzie oddawała się hafcie, tkaniu dywaników, rysowaniu oraz pisaniu. Pomimo emerytury, Felícia nadal produkowała mniejsze rzeźby z gliny, które później odlewano w brązie; większość z nich przedstawiała ptaki. Po ukończeniu życia spędzała czas pomiędzy Campos do Jordão a São Paulo, gdzie klimat był łagodniejszy.

Felicia Leirner zmarła w wieku 92 lat w swoim domu w São Paulo. Była matką twórczej pisarki, ilustratorki i artystki plastycznej Giseldy Leirner, oraz malarza Nelsona Leirnera, a także babcią krytyczki kulturowej Sheili Leirner i pisarza Laurence Klingera.

Najważniejsze prace

Felícia Leirner była wyjątkową artystką, której dzieła odzwierciedlają jej głęboką wrażliwość i osobisty styl. Oto niektóre z jej najważniejszych prac, które pozostają ważnymi punktami odniesienia w dziedzinie sztuki współczesnej:

  • Obras (wybór),
  • Figure (Figura – 1950), znajdująca się w Colección Banco Itaú w São Paulo,
  • Composition (Composición – 1962), dostępna w kolekcji Tate Modern w Londynie,
  • Cruzes I (Cruzes – 1963), wystawiana w Museo Felícia Leirner,
  • Estruturação II (Estrutura II 1964/65), także w Museo Felícia Leirner,
  • São Francisco (San Francisco de Asís – 1966),
  • Escultura (1973), zainstalowana w Jardín de Esculturas w Museu de Arte Moderno de São Paulo,
  • Colunnas (1975/76), należąca do Acervo del Palacio de los Bandeirantes w São Paulo,
  • Os Pássaros (Los pájaros – 1978/79), usytuowana na Plaza da Sé w São Paulo,
  • Lua na Janela (1982), eksponowana w Museo Felicia Leirner.

Przypisy

  1. Alan Germano, Museu Felícia Leirner, Net Campos 05.12.2020 r.
  2. Felícia Leirner, Historia des Artes.
  3. Felícia Leirner, Tate Gallery.
  4. Strona główna Museu Felícia Leirner.
  5. Felícia Leirner (Varsóvia, Polônia 1904 - Campos do Jordão SP 1996), EscritorioDeArte.

Oceń: Felícia Leirner

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:10