Augustyn Jakubisiak


Augustyn Jakubisiak, urodzony 28 maja 1884 roku w Warszawie, a zmarły 23 listopada 1945 roku w Paryżu, był postacią wyjątkową w polskim życiu religijnym i intelektualnym. Jako polski prezbiter katolicki, teolog i filozof, jego działalność była silnie powiązana z Towarzystwem Historyczno-Literackim oraz Biblioteką Polską w Paryżu.

W ciągu swojej kariery Jakubisiak miał okazję wykładać i publikować zarówno w języku francuskim, jak i polskim. Jego zaangażowanie obejmowało również posługę duszpasterską, zwłaszcza wśród Polonii oraz żołnierzy.

W zakresie swojej pracy intelektualnej, Augustyn Jakubisiak koncentrował się na wielu istotnych dziedzinach, takich jak filozofia polska, krytyka totalitaryzmów, a także filozofia człowieka i wolności. Jego zainteresowania obejmowały również etykę oraz zagadnienia związane z filozofią przyrody i filozofią nauki.

Życiorys

Augustyn Jakubisiak, po zakończeniu edukacji w liceum, podjął decyzję o wstąpieniu do seminarium duchownego. Z powodzeniem je ukończył w 1906 roku, otrzymując przy tym święcenia kapłańskie. Już w 1910 roku dokonał chrztu dziecka, którego rodzice wyznawali prawosławie. Ten czyn wymusił na nim opuszczenie kraju.

Jakubisiak udał się do Paryża, gdzie rozpoczął studia filozoficzne w Instytucie Katolickim. Już dwa lata później obronił pracę doktorską, która dotyczyła moralności w twórczości hrabiego Augusta Cieszkowskiego (1912). Oprócz tego, napisał rozprawę (mémoire) poświęconą filozofii absolutu, którą zaprezentował na Sorbonie w 1914 roku. Kontynuował swoje studia w dziedzinach nauk ścisłych, takich jak matematyka, fizyka oraz chemia na tej samej uczelni.

Jednym z jego najważniejszych osiągnięć było dokończenie długoletniego dzieła dotyczącego granic czasu i przestrzeni, zatytułowanego Essai sur les limites de l’espace et du temps. Publikacja ta przyniosła mu uznanie, a w 1927 roku została wyróżniona przez Akademię Francuską Nauk Moralnych i Politycznych.

W kolejnych latach Jakubisiak wrócił do Polski, gdzie pełnił rolę kapelana armii generała Józefa Hallera w latach 1919-1920. Jego pobyt w kraju dał mu możliwość podjęcia polemiki z lwowsko-warszawską szkołą filozoficzną, co szczególnie uwidoczniło się w jego długotrwałej dyskusji z Janem Łukasiewiczem na temat statusu logistyki (logiki matematycznej) oraz jej związku z filozofią.

W 1936 roku opublikował zbiór esejów pod tytułem Od zakresu do treści, a także drugą istotną pracę napisaną w języku francuskim – La pensée et le libre arbitre. W latach 1939–1940 był pierwszym profesorem filozofii na Uniwersytecie Polskim za Granicą, który później stał się Polskim Uniwersytetem na Obczyźnie.

Pełnił szereg funkcji duszpasterskich, społecznych i politycznych. Na przykład w 1914 roku został mianowany kapelanem polskich jeńców przez rząd francuski, a po powrocie z Polski w 1921 roku zapewnił opiekę w paryskim kościele św. Medarda. Pięć lat później objął stanowisko kapelana polskich więźniów w departamencie Sekwany.

Po wyzwoleniu Paryża w 1944 roku, Jakubisiak został mianowany delegatem Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w polskim rządzie na uchodźstwie. Niestety zmarł tragicznie w wypadku 23 listopada 1945 roku. Po jego śmierci powstał Komitet Wydawniczy Dzieł Augustyna Jakubisiaka, który zrealizował publikacje jego odczytów i kazań, w tym Wytrwać by zwyciężyć (1946), Vers la causalité individuelle (1947) oraz intelektualno-duchowy testament – komentarz do „Ojcze Nasz”: Nowe Przymierze. Z zagadnień etyki (1948).

Poglądy filozoficzne

Filozofia Jakubisiaka koncentruje się na trzech kluczowych obszarach: ontologii, epistemologii oraz etyce. W swoich badaniach badał także zagadnienia związane z polską filozofią, co zaowocowało jego rozprawami naukowymi w Francji oraz publikacją Polska myśl filozoficzna z 1941 roku.

Filozof angażował się w myśl społeczno-polityczną, której poświęcił liczne kazania, odczyty oraz istotny tekst Sur le fondement philosophique du communisme (1932). W krytyczny sposób podchodził do aprioryzmu Kanta, dostrzegając w jego pracach rozdział pomiędzy podmiotem a przedmiotem, czego dowodem jest jego dzieło Podstawy krytycyzmu, wydane w 1920 roku.

Jakubisiak rozwijał swoją ontologię czasu i przestrzeni, której główną cechą był konkretyzm, osadzony w realizmie procesualnym. Zwracał uwagę na znaczenie różnic między bytami, zamiast skupiać się na ich podobieństwach. W obszarze etyki kładł nacisk na antropologię indywidualistyczną, przyczynowość indywidualną oraz autodeterminizm, jako odpowiedź na dylematy między determinizmem a indeterminizmem.

Filozof swoją myśl określał mianem konkretyzmu, który osadzał na chrześcijańskich fundamentach, twierdząc, że tylko ta religia może zapewnić jednostce niezastąpione miejsce. Oprócz krytyki szkoły lwowsko-warszawskiej, której zarzucił neopozytywizm oraz idealizm, Jakubisiak sprzeciwiał się również myśli totalitarnej, uznając ją za zaprzeczenie wolności jednostki.

W swojej pracy starał się o oryginalność myślenia, jednocześnie czerpiąc inspiracje z takich myślicieli jak Pitagoras, Leibniz czy św. Augustyn. Odrzucał jednak wpływy filozoficzne św. Tomasza z Akwinu, Platona oraz Hegla, tworząc własny unikalny sposób postrzegania rzeczywistości.

Spuścizna

W archiwum Polskiego Towarzystwa Historyczno-Literackiego oraz Biblioteki Polskiej w Paryżu zebrany jest znaczący zasób materiałów dotyczących spuścizny Augustyna Jakubisiaka. Dokumenty te, zarówno w języku francuskim, jak i polskim, obejmują aż 71 akcesji, począwszy od numeru 3413 do 3484, w skład których wchodzą m.in.:

  • rękopisy,
  • maszynopisy,
  • notatki,
  • korespondencja,
  • fotografie,
  • dokumenty urzędowe,
  • materiały prasowe,
  • prace drukowane i niedrukowane,
  • recenzje,
  • wykłady,
  • konferencje,
  • kazania,
  • rzeczy osobiste,
  • wspomnienia współpracowników oraz przyjaciół.

Aby skutecznie poruszać się w archiwalnych zbiorach, pomocny jest Inwentarz rękopisów Towarzystwa Historyczno-Literackiego i Biblioteki Polskiej w Paryżu, który ułatwia odnalezienie szczegółowych informacji o zawartości poszczególnych akcesji. Niemniej jednak, cały zgromadzony materiał oczekuje na uporządkowanie oraz bardziej szczegółową segregację i opis.

W archiwum Polskiego Towarzystwa Historyczno-Literackiego i Biblioteki Polskiej w Paryżu znajduje się większość materiału źródłowego do badań nad spuścizną Augustyna Jakubisiaka.

Dzieła wydane

Augustyn Jakubisiak, znany intelektualista, pozostawił po sobie bogaty dorobek literacki i filozoficzny. Jego prace odzwierciedlają zamiłowanie do analizy krytycznej oraz głębokiego zrozumienia tematów dotyczących filozofii i etyki.

  • Podstawy krytycyzmu: rozbiór krytyczny, E. Wende i S-ka, Warszawa 1920,
  • Essai sur les limites de l’espace et du temps, Presses Universitaires de France, Libraire F. Alcan, Paris 1927,
  • Sur le fondement philosophique du communisme, Gebethner & Wolff, Paris 1932,
  • Zagadnienie jednostki w filozofii jedności, b.w., Warszawa 1934,
  • Od zakresu do treści, Biblioteka Drogi 7, Wydawnictwo Droga, Warszawa 1936,
  • La pensée et le libre arbitre, Libraire J. Vrin, Paris 1936,
  • O wolność synów Bożych. Rozważania na tle Ewangelij, Towarzystwo Kultury Katolickiej, Łódź 1936,
  • Polska myśl filozoficzna, b.w., Grenoble 1941,
  • W sprawie postawy, b.w., Paryż 1945,
  • Wytrwać by zwyciężyć. Zbiór odczytów i przemówień 1940–1945, b.w., Paryż 1946,
  • Vers la causalité individuelle, Société Historique et Littéraire Polonaise, Paris 1947,
  • Nowe Przymierze. Z zagadnień etyki, Komitet Wydawniczy Dzieł Księdza Augustyna Jakubisiaka, Paryż 1948.

Przypisy

  1. Krzych 2018: 119.
  2. Krzych 2018: 113-125.
  3. Andrzejuk 2014: 31.
  4. Bochenek i in. 2013: 75-77.
  5. Sosnowski 2011: 543-545.
  6. Sosnowski 2011: 542.
  7. Micińska-Kenarowa 2003: 242.
  8. Woleński 1985: 134.
  9. Inwentarz… 1994: 251–266.

Oceń: Augustyn Jakubisiak

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:16