Andrzej Zieliński (kierowca)


Andrzej Adam Jan Zieliński, urodzony 28 kwietnia 1932 roku w Warszawie, to postać, która pozostawiła trwały ślad w historii polskiego sportu motorowego. Niestety, odszedł z tego świata 3 października 2005 roku w Ustroniu, w pobliżu Wisły.

Jego kariera obejmowała wiele aspektów związanych z wyścigami. Zieliński był kierowcą zarówno w wyścigach, jak i rajdach, a także pełnił funkcję pilota rajdowego. Dodatkowo, jego pasje obejmowały także dziennikarstwo sportowe i radiowe oraz tłumaczenie literatury technicznej, co czyniło go wszechstronną i niezwykle utalentowaną osobą.

Życiorys

Po wybuchu II wojny światowej rodzice Andrzeja Zielińskiego emigrowali do Anglii razem z nim. Po zakończeniu konfliktu zbrojnego, postanowili wrócić do Polski, gdzie ukończył VI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Reytana w Warszawie w roku 1950. Następnie udało mu się zdobyć wykształcenie wyższe w zakresie filologii angielskiej na Uniwersytecie Warszawskim, co miało miejsce w 1953 roku.

W okresie od 1953 do 1970 roku, Zieliński działał na polskim rynku pracy jako tłumacz literatury technicznej, a także jako dziennikarz. W tym czasie współpracował m.in. z tygodnikiem „Auto Moto Sport”, gdzie również pełnił funkcję sprawozdawcy wydarzeń motoryzacyjnych.

W latach 1960–1970 był aktywnym kierowcą w wyścigach oraz rajdach, co znacząco wpłynęło na jego karierę. Po latach związanych z motoryzacją, w latach 1982−1994 pracował jako redaktor Dziennika Radiowego w Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa w Monachium. W 1994 roku zdecydował się na powrót do Polski, kontynuując swoją działalność.

Kariera sportowa

Andrzej Zieliński to postać niezwykle znacząca w polskim motorsporcie. Wraz ze swoim kolegą Markiem Wachowskim ustanowił imponujące rekordy długodystansowe. Dokonał tego zarówno na motocyklu WFM Osa, gdzie uczestniczył w 24-godzinnym wyścigu, jak i w samochodzie FSO Syrena, podczas który to wyścigów trwały aż 72 godziny. Jego kariera rozpoczęła się w 1960 roku, gdzie zadebiutował w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (WSMP), rywalizując pojazdem marki SAM. W tym samym roku pełnił rolę pilota dla Jana Wójtowicza podczas Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP).

W następnym roku, 1961, Andrzej zmienił swój pojazd na Raka, co zaowocowało ósmy miejscem na koniec sezonu w WSMP. Również w RSMP brał udział, tym razem za kierownicą NSU Prinza jako pilot Adama Wędrychowskiego. Jego sukcesy zaczęły się uwidaczniać, gdy wystartował w Rajdzie Polski jako kierowca Mercedesem 220 SE, zdobywając pierwsze miejsce w kategorii A klas X-XIII.

Sezon 1962 był dla Zielińskiego kolejnym krokiem naprzód, gdyż ponownie był pilotem Wędrychowskiego, który jeździł Renault Dauphine. Ich załoga zdobyła pierwsze miejsce w Rajdzie Warszawskim, co umożliwiło im uzyskanie mistrzostwa w klasie 3. Z biegiem lat współpracował z wieloma różnymi kierowcami, a w 1966 roku był pilotem Ksawerego Franka, który wygrał klasę B3 w Rajdzie Dolnośląskim.

W 1967 roku, Andrzej postanowił wrócić do WSMP, gdzie rywalizował w klasie Formuły 3. Zajał wtedy trzecią lokatę w wyścigu w Puławach oraz szóste miejsce w ogólnej klasyfikacji sezonu. Życie zawodowego kierowcy przyniosło mu również sukcesy w 1968 roku, kiedy to uplasował się na trzecim miejscu w klasyfikacji kierowców.

Wyniki w Polskiej Formule 3

Legenda oznaczeń w tabelach wyników
Wyświetl szablon na nowej stronie
OznaczenieWyjaśnienie
ZłotyOznacza zwycięzcę lub mistrzostwo
SrebrnyDrugie miejsce lub wicemistrzostwo
BrązowyTrzecie miejsce lub II wicemistrzostwo
ZielonyUkończył wyścig, zdobywając punkty (w klasyfikacji generalnej, gdy zdobył przynajmniej jeden punkt w sezonie, z wyjątkiem wyżej wymienionych)
NiebieskiUkończył, lecz nie zdobył punktów (w klasyfikacji generalnej, gdy nie uzyskał przynajmniej jednego punktu w sezonie)
CzerwonyNie zakwalifikował się (NZ)
Nie prekwalifikował się (NPK)
RóżowyNie ukończył (NU)
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy brak klasyfikacji w wyścigach sezonu)
CzarnyZdyskwalifikowany (DK)
Wykluczony (WYK/EX)
BiałyNie wystartował (NW)
Kontuzjowany (K/INJ)
Wyścig odwołany (OD/C)
Bez koloruWycofany (WYC/WD)
Nie przybył (NP/DNA)
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP)
Nie został zgłoszony (–)
PogrubienieStart z pole position
KursywaNajszybsze okrążenie wyścigu
Nie ukończył, lecz jego rezultat został zaliczony, ponieważ przejechał ponad 90% dystansu wyścigu.
*Sezon w toku
_Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym
Lista systemów punktacji Formuły 1
RokZespółSamochódSilnikWyniki w eliminacjachPunktyMiejsce
1967______46
Automobilklub Warszawski__NU3
1968______73
Automobilklub WarszawskiPromot-Rak 67_94_

Przypisy

  1. Zbigniew Judycki. Mazowszanie w świecie, część V. „Niepodległość i Pamięć”. 4 (56), s. 317, 2016. Warszawa: Muzeum Niepodległości w Warszawie. ISSN 1427-1443. [dostęp 26.12.2023 r.]
  2. Wojciech Rylski: Absolwenci Reytana 1950. wne.uw.edu.pl. [dostęp 10.09.2021 r.]
  3. 18.09.1960 Lublin - 3 eliminacja WSMP. [w:] scr.civ.pl [on-line]. [dostęp 10.05.2019 r.]
  4. Andrzej Zieliński. [w:] ewrc-results.com [on-line]. [dostęp 10.05.2019 r.]
  5. Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1961. [w:] scr.civ.pl [on-line]. [dostęp 10.05.2019 r.]
  6. 3-6.08.1961 - 21. Rajd Polski - 3 eliminacja RSMP (+ eliminacja Rajdowych Mistrzostw Europy). [w:] scr.civ.pl [on-line]. [dostęp 10.05.2019 r.]
  7. Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1962. [w:] scr.civ.pl [on-line]. [dostęp 10.05.2019 r.]
  8. Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1967. [w:] scr.civ.pl [on-line]. [dostęp 10.05.2019 r.]
  9. Ogólnopolskie wyścigi płaskie Formuły 3 1968. [w:] scr.civ.pl [on-line]. [dostęp 10.05.2019 r.]
  10. Władysław Paszkowski: Andrzej Adam Jan Zieliński. [w:] wyborcza.pl [on-line]. 20.05.2006 r. [dostęp 10.05.2019 r.]

Oceń: Andrzej Zieliński (kierowca)

Średnia ocena:4.77 Liczba ocen:19