Szybka Kolej Miejska (przedsiębiorstwo)


Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. (w skrócie SKM Warszawa lub SKMWA) jest kluczowym elementem warszawskiego systemu transportu publicznego. Podlega nadzorowi Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Jako spółka, jej głównym zadaniem jest obsługa części linii naziemnej szybkiej kolei miejskiej, która łączy centrum stolicy z przedmieściami oraz niektórymi miejscowościami satelickimi.

Właścicielem Szybkiej Kolei Miejskiej jest miasto stołeczne Warszawa. Przedsiębiorstwo to świadczy swoje usługi na istniejących trasach kolejowych, które są zarządzane przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W skład taboru kolejowego Szybkiej Kolei Miejskiej wchodzą różne modele składów, w tym: 14WE, 19WE, 27WE, 31WEba oraz 35WE. Dzięki temu operator jest w stanie efektywnie zaspokajać potrzeby transportowe mieszkańców Warszawy oraz osób podróżujących do i z jej okolic.

Tabor

Na wstępie można zauważyć, że w celu utrzymania wysokiego poziomu usług transportowych, warszawska SKM Sp. z o.o. nawiązała współpracę z trójmiejską Szybką Koleją Miejską, wypożyczając od niej elektryczny zespół trakcyjny (EZT) EN57-1107. Ten skład miał pełnić rolę rezerwową, jednak sytuacja zmusiła zespół 14WE-01 do wycofania się z ruchu, powodując, że ruch wykonywał wypożyczony EZT EN57-1107, który pojawił się dziś w malowaniu trójmiejskim z dodatkowymi naklejkami SKM Warszawa. Zespół ten był wykorzystywany na różnych trasach, nawet po przybyciu kolejnych składów 14WE.

Po przeprowadzeniu zmian na linii S2, ponownie zaszła potrzeba wsparcia w postaci wypożyczonych pojazdów, które tym razem były oklejone w folię imitującą malowanie warszawskiego operatora. Pierwszym z tych pojazdów był skład EN71 (EN71-046), pożyczony również od wspomnianej trójmiejskiej SKM. Był to pierwszy skład czterowagonowy, który zasilił szeregi SKM w Warszawie, jednak już po kilkunastu tygodniach musiał wrócić do Słupska. Z miejsce do Warszawy dotarły dwa zestawy ze trójmiejskiej SKM: EN57-1718 oraz EN57-880. Później, po wykonaniu kolejnych jednostek – 14WE-08 oraz 14WE-09, które były pierwszymi w Polsce jednostkami z oznaczeniami europejskimi – powróciły one na Wybrzeże. W roku 2008, EN57-880 oraz EN57-1718 dołączyły ponownie do taboru SKM Warszawa.

W lutym 2008 roku, w Warszawie znajdowało się osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 14WE, o numerach 14WE-02 (102) oraz 101, 103, 104, 105, 106, 107 i 108. Te pojazdy rozpoczęły nową erę w oznaczeniach europejskich dla pojazdów trakcyjnych, wprowadzając do systemu rejestrowego serię 212. W marcu 2008 roku, aby zapewnić odpowiednią liczebność składów, wprowadzono wypożyczone jednostki EN57-960 oraz EN57-1455 od PKP Przewozy Regionalne z Łukowa, które wróciły do swojego macierzystego przewoźnika w połowie 2009 roku.

Między grudniem 2008 roku a październikiem 2011 roku, w barwach SKM w Warszawie pojawiły się dwie jednostki EN57 o nietypowych numerach 3001 i 3002, które funkcjonowały jako tymczasowe identyfikatory (numery operacyjne odpowiednio 201 i 203). Pojazdy te, wyprodukowane w latach 1964 i 1966, przeszły modernizację w 2008 roku w Mińsku Mazowieckim. Były przykładem adaptacji EZT serii 5B/6B dla polskiego rynku, zachowując stare rysy i dodając nowe elementy. Dodatkowo, na etapie modernizacji zastosowano klimatyzację jedynie w kabinach maszynisty, a rozruch oporowy pozostał w niezmienionej formie.

W przełomie 2008 i 2009 roku, wzięto do koncepcji przemalowanie zespołu 14WE-02, który jako ostatni zachował stary wygląd. Został on ponownie pomalowany na kolory komunikacji miejskiej i nadano mu nowe oznaczenia – 102. W 2010 roku do taboru w Warszawie dołączyły cztery egzemplarze pojazdów 19WE, stanowiące pierwsze nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez firmę Newag, które otrzymały numery od 301 do 304.

W 2011 roku bydgoska PESA zrealizowała dostawę 13 zamówionych jednostek ELF (27WE) w ramach projektu współfinansowanego przez UE, co pozwoliło na zwrot pojazdów EN57. Nowe jednostki ELF zaczęły obsługiwać linie S2 i S9, a po oddaniu do użytku linii kolejowej nr 440 od 1 czerwca 2012 roku, obsługują także linie z lotniska Chopina. Pojazdy 27WE zostały oznaczone numerami operacyjnymi od 401 do 413.

W 2012 roku, w okresie od czerwca do sierpnia, Newag dostarczył dla SKM sześć nowych pojazdów 35WE, które po ogłoszeniu konkursu na początku roku, uzyskały nazwę Impuls. Pojazdy 35WE zapewniły obsługę dla linii S1 i S9. W listopadzie 2012 roku, SKM Warszawa zdecydowała się na rozszerzenie zamówienia o dodatkowe trzy jednostki, które zostały dostarczone w 2013 roku. Pojazdy te oznaczone były od 501 do 509.

10 marca 2020 roku ruszyła dzierżawa dwóch jednostek 14WE o numerach 04 i 06, której zakończenie zaplanowany na 31 grudnia 2022 roku. W kwietniu 2020 roku SKM podpisała umowę z Newagiem na dostawę 21 nowych składów Impuls 2, które mają trafić do Warszawy w 2022 roku. Już w styczniu 2022 roku przybyły dwa czteroczłonowe pociągi 31WEba.

TypObrazekProducentIlość członówIlość miejsc siedzącychOkres eksploatacjiIlość składów
14WE Halny_ Newag31922005 – obecnie2 własne

2 dzierżawione(wcześniej 8)

19WE_41822010 – obecnie4
27WE ELF_ PESA62742011 – obecnie13
35WE Impuls_ Newag62182012 – obecnie9
31WEba Impuls II_41442022 – obecnie6
45WEa Impuls II_518615
Łączna ilość51

Wykaz taboru

Zapoznanie z aktualnym stanem taboru SKM w Warszawie przybliża poniższa tabela.

PKP CodeUIC CodeOperational NumberRemarksSources
14WE-0194 51 2 120 000 ÷ 002101pojazd dzierżawiony oraz zakupiony przez Koleje Śląskie_
14WE-0294 51 2 120 003 ÷ 005102pojazd zakupiony przez Industrial Division Sp. z o.o. (leasing dla Kolei Śląskich)
14WE-0394 51 2 120 006 ÷ 008103pojazd dzierżawiony oraz zakupiony przez Koleje Śląskie
14WE-0494 51 2 120 009 ÷ 011104pojazd zakupiony przez Industrial Division Sp. z o.o. (leasing dla Kolei Śląskich)
14WE-0594 51 2 120 012 ÷ 014105pojazd zakupiony przez Industrial Division Sp. z o.o. (leasing dla Kolei Śląskich)
14WE-0694 51 2 120 015 ÷ 017106pojazd zakupiony przez Industrial Division Sp. z o.o. (leasing dla Kolei Śląskich)
14WE-0894 51 2 120 018 ÷ 020107_
14WE-0994 51 2 120 021 ÷ 023108_
19WE-0194 51 2 150 001 ÷ 004301_
19WE-0294 51 2 150 005 ÷ 008302_
19WE-0394 51 2 150 009 ÷ 012303_
19WE-0494 51 2 150 013 ÷ 016304_
27WE-00194 51 2 160 001 ÷ 006401_
27WE-00294 51 2 160 007 ÷ 012402_
27WE-00394 51 2 160 013 ÷ 018403_
27WE-00494 51 2 160 019 ÷ 024404_
27WE-00594 51 2 160 025 ÷ 030405_
27WE-00694 51 2 160 031 ÷ 036406_
27WE-00794 51 2 160 037 ÷ 042407_
27WE-00894 51 2 160 043 ÷ 048408_
27WE-00994 51 2 160 049 ÷ 054409_
27WE-01094 51 2 160 055 ÷ 060410_
27WE-01194 51 2 160 061 ÷ 066411_
27WE-01294 51 2 160 067 ÷ 072412_
27WE-01394 51 2 160 073 ÷ 078413_
35WE-00194 51 2 160 079 ÷ 084501_
35WE-00294 51 2 160 085 ÷ 090502_
35WE-00394 51 2 160 091 ÷ 096503_
35WE-00494 51 2 160 097 ÷ 102504_
35WE-00594 51 2 160 103 ÷ 108505_
35WE-00694 51 2 160 109 ÷ 114506_
35WE-00894 51 2 160 121 ÷ 126509_
35WE-00994 51 2 160 127 ÷ 132507_
35WE-01094 51 2 160 133 ÷ 138508_
31WEba-00194 51 2 150 469 ÷ 472601_
31WEba-00294 51 2 150 473 ÷ 476602_
31WEba-00394 51 2 150 477 ÷ 480603_
31WEba-00494 51 2 150 481 ÷ 484604_
31WEba-00594 51 2 150 485 ÷ 488605_
31WEba-00694 51 2 150 489 ÷ 492606_
45WEa-00194 51 2 150 493 ÷ 497701__
45WEa-00294 51 2 150 498 ÷ 502702__
45WEa-00394 51 2 150 503 ÷ 507703__
45WEa-00494 51 2 150 508 ÷ 512704__
45WEa-00594 51 2 150 513 ÷ 517705__
45WEa-00694 51 2 150 518 ÷ 522706__
45WEa-00794 51 2 150 523 ÷ 527707__
45WEa-00894 51 2 150 528 ÷ 532708__
45WEa-00994 51 2 150 533 ÷ 537709__
45WEa-01094 51 2 150 538 ÷ 542710__
45WEa-01194 51 2 150 543 ÷ 547711__
45WEa-01294 51 2 150 548 ÷ 552712__
45WEa-01394 51 2 150 553 ÷ 557713__
45WEa-01494 51 2 150 558 ÷ 562714__
45WEa-01594 51 2 150 563 ÷ 567715__

Prezesi SKM

W historii Szybkiej Kolei Miejskiej zauważamy wiele istotnych postaci, które pełniły rolę prezesów. Oto lista osób, które kierowały przedsiębiorstwem:

  • Jerzy Obrębski (2004–2006),
  • Michał Hamryszak (2006–2007),
  • Leszek Walczak (2007–2012),
  • Krystyna Pękała (2012–2019),
  • Alan Beroud (2019–2024),
  • Konrad Mirowski (w 2024, p.o.),
  • Maria Wasiak (od 2024).

Siedziba

W latach 2004–2006, Szybka Kolej Miejska miała swoje biura w budynku Metra Warszawskiego, zlokalizowanym przy ul. Wilczy Dół 5. Następnie, w okresie od 2006 do 2010 roku, siedziba spółki przeniosła się do budynku mieszczącego się przy ul. Mińskiej 25. Od 2010 roku natomiast, siedziba SKM znajduje się w budynku przy Alejach Jerozolimskich 125-127, w którym wcześniej mieściła się redakcja „Expressu Wieczornego”.

Od czerwca 2012 roku, Szybka Kolej Miejska dysponuje także własnym zapleczem techniczno-postojowym, które obejmuje stację Warszawa Szczęśliwice, usytuowaną przy ul. Potrzebnej 54 w Warszawie. W latach 2014–2017, obiekt przeszedł gruntowną modernizację, aby lepiej spełniać potrzeby przewoźnika.

Przypisy

  1. Zmiany we władzach spółki Szybka Kolej Miejska w Warszawie [online], raportkolejowy.pl, 30.03.2024 r. [dostęp 30.03.2024 r.]
  2. Maria Wasiak wraca na kolej. Została prezeską SKM Warszawa. rynek-kolejowy.pl. [dostęp 30.06.2024 r.]
  3. Nowe pociągi dla warszawskiej SKM. [w:] Urząd m.st. Warszawy [on-line]. um.warszawa.pl, 07.04.2020 r. [dostęp 13.04.2020 r.]
  4. O nas. [w:] Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. [on-line]. skm.warszawa.pl. [dostęp 15.09.2020 r.]
  5. Europejski pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej [online], um.warszawa.pl [dostęp 16.01.2022 r.]
  6. Warszawa: Od 11 grudnia nowe rozkłady jazdy SKM i kolejne Elfy [online], inforail.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
  7. Krzysztof Rutkowski. 5-lecie Szybkiej Kolei Miejskiej. „Rynek Kolejowy”. 12/2010.
  8. Stopka – Projekty unijne – Projekt nr 1 – SKM – Szybka Kolej Miejska w Warszawie [online], www.skm.warszawa.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
  9. Ruszają pociągi na lotnisko [online], tvnwarszawa.tvn24.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
  10. 35WE jeździ z pasażerami – fotorelacja [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
  11. SKM Warszawa zamówi jeszcze trzy 35WE? [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
  12. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych ForumKolejowe.pl [online], ilostan.forumkolejowe.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
  13. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych ForumKolejowe.pl [online], ilostan.forumkolejowe.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
  14. TRANSPORT SZYNOWY – Niezależna strona informacyjna [online], www.transportszynowy.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
  15. 19WE już na trasie w barwach SKM [online], inforail.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
  16. Kim jest nowy prezes SKM Warszawa? [biogramy] [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 25.07.2019 r.]
  17. Wspomnienie o Leszku Walczaku – Aktualności – Szybka Kolej Miejska w Warszawie [online], www.skm.warszawa.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
  18. Wyborcza.pl [online], warszawa.wyborcza.pl [dostęp 25.02.2019 r.]

Oceń: Szybka Kolej Miejska (przedsiębiorstwo)

Średnia ocena:4.61 Liczba ocen:6