Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. (w skrócie SKM Warszawa lub SKMWA) jest kluczowym elementem warszawskiego systemu transportu publicznego. Podlega nadzorowi Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Jako spółka, jej głównym zadaniem jest obsługa części linii naziemnej szybkiej kolei miejskiej, która łączy centrum stolicy z przedmieściami oraz niektórymi miejscowościami satelickimi.
Właścicielem Szybkiej Kolei Miejskiej jest miasto stołeczne Warszawa. Przedsiębiorstwo to świadczy swoje usługi na istniejących trasach kolejowych, które są zarządzane przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W skład taboru kolejowego Szybkiej Kolei Miejskiej wchodzą różne modele składów, w tym: 14WE, 19WE, 27WE, 31WEba oraz 35WE. Dzięki temu operator jest w stanie efektywnie zaspokajać potrzeby transportowe mieszkańców Warszawy oraz osób podróżujących do i z jej okolic.
Tabor
Na wstępie można zauważyć, że w celu utrzymania wysokiego poziomu usług transportowych, warszawska SKM Sp. z o.o. nawiązała współpracę z trójmiejską Szybką Koleją Miejską, wypożyczając od niej elektryczny zespół trakcyjny (EZT) EN57-1107. Ten skład miał pełnić rolę rezerwową, jednak sytuacja zmusiła zespół 14WE-01 do wycofania się z ruchu, powodując, że ruch wykonywał wypożyczony EZT EN57-1107, który pojawił się dziś w malowaniu trójmiejskim z dodatkowymi naklejkami SKM Warszawa. Zespół ten był wykorzystywany na różnych trasach, nawet po przybyciu kolejnych składów 14WE.
Po przeprowadzeniu zmian na linii S2, ponownie zaszła potrzeba wsparcia w postaci wypożyczonych pojazdów, które tym razem były oklejone w folię imitującą malowanie warszawskiego operatora. Pierwszym z tych pojazdów był skład EN71 (EN71-046), pożyczony również od wspomnianej trójmiejskiej SKM. Był to pierwszy skład czterowagonowy, który zasilił szeregi SKM w Warszawie, jednak już po kilkunastu tygodniach musiał wrócić do Słupska. Z miejsce do Warszawy dotarły dwa zestawy ze trójmiejskiej SKM: EN57-1718 oraz EN57-880. Później, po wykonaniu kolejnych jednostek – 14WE-08 oraz 14WE-09, które były pierwszymi w Polsce jednostkami z oznaczeniami europejskimi – powróciły one na Wybrzeże. W roku 2008, EN57-880 oraz EN57-1718 dołączyły ponownie do taboru SKM Warszawa.
W lutym 2008 roku, w Warszawie znajdowało się osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 14WE, o numerach 14WE-02 (102) oraz 101, 103, 104, 105, 106, 107 i 108. Te pojazdy rozpoczęły nową erę w oznaczeniach europejskich dla pojazdów trakcyjnych, wprowadzając do systemu rejestrowego serię 212. W marcu 2008 roku, aby zapewnić odpowiednią liczebność składów, wprowadzono wypożyczone jednostki EN57-960 oraz EN57-1455 od PKP Przewozy Regionalne z Łukowa, które wróciły do swojego macierzystego przewoźnika w połowie 2009 roku.
Między grudniem 2008 roku a październikiem 2011 roku, w barwach SKM w Warszawie pojawiły się dwie jednostki EN57 o nietypowych numerach 3001 i 3002, które funkcjonowały jako tymczasowe identyfikatory (numery operacyjne odpowiednio 201 i 203). Pojazdy te, wyprodukowane w latach 1964 i 1966, przeszły modernizację w 2008 roku w Mińsku Mazowieckim. Były przykładem adaptacji EZT serii 5B/6B dla polskiego rynku, zachowując stare rysy i dodając nowe elementy. Dodatkowo, na etapie modernizacji zastosowano klimatyzację jedynie w kabinach maszynisty, a rozruch oporowy pozostał w niezmienionej formie.
W przełomie 2008 i 2009 roku, wzięto do koncepcji przemalowanie zespołu 14WE-02, który jako ostatni zachował stary wygląd. Został on ponownie pomalowany na kolory komunikacji miejskiej i nadano mu nowe oznaczenia – 102. W 2010 roku do taboru w Warszawie dołączyły cztery egzemplarze pojazdów 19WE, stanowiące pierwsze nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez firmę Newag, które otrzymały numery od 301 do 304.
W 2011 roku bydgoska PESA zrealizowała dostawę 13 zamówionych jednostek ELF (27WE) w ramach projektu współfinansowanego przez UE, co pozwoliło na zwrot pojazdów EN57. Nowe jednostki ELF zaczęły obsługiwać linie S2 i S9, a po oddaniu do użytku linii kolejowej nr 440 od 1 czerwca 2012 roku, obsługują także linie z lotniska Chopina. Pojazdy 27WE zostały oznaczone numerami operacyjnymi od 401 do 413.
W 2012 roku, w okresie od czerwca do sierpnia, Newag dostarczył dla SKM sześć nowych pojazdów 35WE, które po ogłoszeniu konkursu na początku roku, uzyskały nazwę Impuls. Pojazdy 35WE zapewniły obsługę dla linii S1 i S9. W listopadzie 2012 roku, SKM Warszawa zdecydowała się na rozszerzenie zamówienia o dodatkowe trzy jednostki, które zostały dostarczone w 2013 roku. Pojazdy te oznaczone były od 501 do 509.
10 marca 2020 roku ruszyła dzierżawa dwóch jednostek 14WE o numerach 04 i 06, której zakończenie zaplanowany na 31 grudnia 2022 roku. W kwietniu 2020 roku SKM podpisała umowę z Newagiem na dostawę 21 nowych składów Impuls 2, które mają trafić do Warszawy w 2022 roku. Już w styczniu 2022 roku przybyły dwa czteroczłonowe pociągi 31WEba.
Typ | Obrazek | Producent | Ilość członów | Ilość miejsc siedzących | Okres eksploatacji | Ilość składów |
---|---|---|---|---|---|---|
14WE Halny | _ | Newag | 3 | 192 | 2005 – obecnie | 2 własne 2 dzierżawione(wcześniej 8) |
19WE | _ | 4 | 182 | 2010 – obecnie | 4 | |
27WE ELF | _ | PESA | 6 | 274 | 2011 – obecnie | 13 |
35WE Impuls | _ | Newag | 6 | 218 | 2012 – obecnie | 9 |
31WEba Impuls II | _ | 4 | 144 | 2022 – obecnie | 6 | |
45WEa Impuls II | _ | 5 | 186 | 15 | ||
Łączna ilość | 51 |
Wykaz taboru
Zapoznanie z aktualnym stanem taboru SKM w Warszawie przybliża poniższa tabela.
PKP Code | UIC Code | Operational Number | Remarks | Sources |
---|---|---|---|---|
14WE-01 | 94 51 2 120 000 ÷ 002 | 101 | pojazd dzierżawiony oraz zakupiony przez Koleje Śląskie | _ |
14WE-02 | 94 51 2 120 003 ÷ 005 | 102 | pojazd zakupiony przez Industrial Division Sp. z o.o. (leasing dla Kolei Śląskich) | |
14WE-03 | 94 51 2 120 006 ÷ 008 | 103 | pojazd dzierżawiony oraz zakupiony przez Koleje Śląskie | |
14WE-04 | 94 51 2 120 009 ÷ 011 | 104 | pojazd zakupiony przez Industrial Division Sp. z o.o. (leasing dla Kolei Śląskich) | |
14WE-05 | 94 51 2 120 012 ÷ 014 | 105 | pojazd zakupiony przez Industrial Division Sp. z o.o. (leasing dla Kolei Śląskich) | |
14WE-06 | 94 51 2 120 015 ÷ 017 | 106 | pojazd zakupiony przez Industrial Division Sp. z o.o. (leasing dla Kolei Śląskich) | |
14WE-08 | 94 51 2 120 018 ÷ 020 | 107 | _ | |
14WE-09 | 94 51 2 120 021 ÷ 023 | 108 | _ | |
19WE-01 | 94 51 2 150 001 ÷ 004 | 301 | _ | |
19WE-02 | 94 51 2 150 005 ÷ 008 | 302 | _ | |
19WE-03 | 94 51 2 150 009 ÷ 012 | 303 | _ | |
19WE-04 | 94 51 2 150 013 ÷ 016 | 304 | _ | |
27WE-001 | 94 51 2 160 001 ÷ 006 | 401 | _ | |
27WE-002 | 94 51 2 160 007 ÷ 012 | 402 | _ | |
27WE-003 | 94 51 2 160 013 ÷ 018 | 403 | _ | |
27WE-004 | 94 51 2 160 019 ÷ 024 | 404 | _ | |
27WE-005 | 94 51 2 160 025 ÷ 030 | 405 | _ | |
27WE-006 | 94 51 2 160 031 ÷ 036 | 406 | _ | |
27WE-007 | 94 51 2 160 037 ÷ 042 | 407 | _ | |
27WE-008 | 94 51 2 160 043 ÷ 048 | 408 | _ | |
27WE-009 | 94 51 2 160 049 ÷ 054 | 409 | _ | |
27WE-010 | 94 51 2 160 055 ÷ 060 | 410 | _ | |
27WE-011 | 94 51 2 160 061 ÷ 066 | 411 | _ | |
27WE-012 | 94 51 2 160 067 ÷ 072 | 412 | _ | |
27WE-013 | 94 51 2 160 073 ÷ 078 | 413 | _ | |
35WE-001 | 94 51 2 160 079 ÷ 084 | 501 | _ | |
35WE-002 | 94 51 2 160 085 ÷ 090 | 502 | _ | |
35WE-003 | 94 51 2 160 091 ÷ 096 | 503 | _ | |
35WE-004 | 94 51 2 160 097 ÷ 102 | 504 | _ | |
35WE-005 | 94 51 2 160 103 ÷ 108 | 505 | _ | |
35WE-006 | 94 51 2 160 109 ÷ 114 | 506 | _ | |
35WE-008 | 94 51 2 160 121 ÷ 126 | 509 | _ | |
35WE-009 | 94 51 2 160 127 ÷ 132 | 507 | _ | |
35WE-010 | 94 51 2 160 133 ÷ 138 | 508 | _ | |
31WEba-001 | 94 51 2 150 469 ÷ 472 | 601 | _ | |
31WEba-002 | 94 51 2 150 473 ÷ 476 | 602 | _ | |
31WEba-003 | 94 51 2 150 477 ÷ 480 | 603 | _ | |
31WEba-004 | 94 51 2 150 481 ÷ 484 | 604 | _ | |
31WEba-005 | 94 51 2 150 485 ÷ 488 | 605 | _ | |
31WEba-006 | 94 51 2 150 489 ÷ 492 | 606 | _ | |
45WEa-001 | 94 51 2 150 493 ÷ 497 | 701 | _ | _ |
45WEa-002 | 94 51 2 150 498 ÷ 502 | 702 | _ | _ |
45WEa-003 | 94 51 2 150 503 ÷ 507 | 703 | _ | _ |
45WEa-004 | 94 51 2 150 508 ÷ 512 | 704 | _ | _ |
45WEa-005 | 94 51 2 150 513 ÷ 517 | 705 | _ | _ |
45WEa-006 | 94 51 2 150 518 ÷ 522 | 706 | _ | _ |
45WEa-007 | 94 51 2 150 523 ÷ 527 | 707 | _ | _ |
45WEa-008 | 94 51 2 150 528 ÷ 532 | 708 | _ | _ |
45WEa-009 | 94 51 2 150 533 ÷ 537 | 709 | _ | _ |
45WEa-010 | 94 51 2 150 538 ÷ 542 | 710 | _ | _ |
45WEa-011 | 94 51 2 150 543 ÷ 547 | 711 | _ | _ |
45WEa-012 | 94 51 2 150 548 ÷ 552 | 712 | _ | _ |
45WEa-013 | 94 51 2 150 553 ÷ 557 | 713 | _ | _ |
45WEa-014 | 94 51 2 150 558 ÷ 562 | 714 | _ | _ |
45WEa-015 | 94 51 2 150 563 ÷ 567 | 715 | _ | _ |
Prezesi SKM
W historii Szybkiej Kolei Miejskiej zauważamy wiele istotnych postaci, które pełniły rolę prezesów. Oto lista osób, które kierowały przedsiębiorstwem:
- Jerzy Obrębski (2004–2006),
- Michał Hamryszak (2006–2007),
- Leszek Walczak (2007–2012),
- Krystyna Pękała (2012–2019),
- Alan Beroud (2019–2024),
- Konrad Mirowski (w 2024, p.o.),
- Maria Wasiak (od 2024).
Siedziba
W latach 2004–2006, Szybka Kolej Miejska miała swoje biura w budynku Metra Warszawskiego, zlokalizowanym przy ul. Wilczy Dół 5. Następnie, w okresie od 2006 do 2010 roku, siedziba spółki przeniosła się do budynku mieszczącego się przy ul. Mińskiej 25. Od 2010 roku natomiast, siedziba SKM znajduje się w budynku przy Alejach Jerozolimskich 125-127, w którym wcześniej mieściła się redakcja „Expressu Wieczornego”.
Od czerwca 2012 roku, Szybka Kolej Miejska dysponuje także własnym zapleczem techniczno-postojowym, które obejmuje stację Warszawa Szczęśliwice, usytuowaną przy ul. Potrzebnej 54 w Warszawie. W latach 2014–2017, obiekt przeszedł gruntowną modernizację, aby lepiej spełniać potrzeby przewoźnika.
Przypisy
- Zmiany we władzach spółki Szybka Kolej Miejska w Warszawie [online], raportkolejowy.pl, 30.03.2024 r. [dostęp 30.03.2024 r.]
- Maria Wasiak wraca na kolej. Została prezeską SKM Warszawa. rynek-kolejowy.pl. [dostęp 30.06.2024 r.]
- Nowe pociągi dla warszawskiej SKM. [w:] Urząd m.st. Warszawy [on-line]. um.warszawa.pl, 07.04.2020 r. [dostęp 13.04.2020 r.]
- O nas. [w:] Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. [on-line]. skm.warszawa.pl. [dostęp 15.09.2020 r.]
- Europejski pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej [online], um.warszawa.pl [dostęp 16.01.2022 r.]
- Warszawa: Od 11 grudnia nowe rozkłady jazdy SKM i kolejne Elfy [online], inforail.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
- Krzysztof Rutkowski. 5-lecie Szybkiej Kolei Miejskiej. „Rynek Kolejowy”. 12/2010.
- Stopka – Projekty unijne – Projekt nr 1 – SKM – Szybka Kolej Miejska w Warszawie [online], www.skm.warszawa.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
- Ruszają pociągi na lotnisko [online], tvnwarszawa.tvn24.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
- 35WE jeździ z pasażerami – fotorelacja [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
- SKM Warszawa zamówi jeszcze trzy 35WE? [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
- Ilostan Pojazdów Trakcyjnych ForumKolejowe.pl [online], ilostan.forumkolejowe.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
- Ilostan Pojazdów Trakcyjnych ForumKolejowe.pl [online], ilostan.forumkolejowe.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
- TRANSPORT SZYNOWY – Niezależna strona informacyjna [online], www.transportszynowy.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
- 19WE już na trasie w barwach SKM [online], inforail.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
- Kim jest nowy prezes SKM Warszawa? [biogramy] [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 25.07.2019 r.]
- Wspomnienie o Leszku Walczaku – Aktualności – Szybka Kolej Miejska w Warszawie [online], www.skm.warszawa.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
- Wyborcza.pl [online], warszawa.wyborcza.pl [dostęp 25.02.2019 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Bakoma | Wiedza i Praktyka | Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie | Panattoni | PFR Portal PPK | WXCA | Ruch (przedsiębiorstwo) | Domański Zakrzewski Palinka | Egmont Polska | Polskie Książki Telefoniczne | VPH | Eneteia Wydawnictwo Szkolenia | Wydawnictwo CiS | Fund.1 Pierwszy NFI | BBI Zeneris NFI | Oficyna Wydawnicza „Rytm” | Aegon Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie | Polska Akcyjna Spółka Telefoniczna | Pocztylion-Arka Powszechne Towarzystwo Emerytalne | PKO Życie Towarzystwo UbezpieczeńOceń: Szybka Kolej Miejska (przedsiębiorstwo)