Zenon Świętosławski


Zenon Bolesław Świętosławski, urodzony 22 grudnia 1811 roku w Warszawie, to postać, która wpisała się w kartę historii Polski poprzez swoje zaangażowanie w różnorodne ruchy społeczne oraz polityczne.

Jednym z ważniejszych momentów w jego życiu było uczestnictwo w powstaniu listopadowym, które miało miejsce w 1830 roku, gdzie walczył o wolność i niepodległość swojej ojczyzny.

W 1833 roku brał udział w partyzance Zaliwskiego, co również podkreśla jego aktywną postawę w okresie wojen i zrywów narodowych.

Jako socjalista utopijny, Świętosławski propagował ideę równości i sprawiedliwości społecznej, co miało znaczący wpływ na ruchy społeczno-polityczne w Polsce.

Był również ważną postacią w Gromadzie Ludu Polskiego Humań, gdzie pełnił rolę przywódcy oraz ideologa, dążąc do reform społecznych i kulturalnych.

Warto dodać, że Zenon Świętosławski był także wolnomularzem, co świadczy o jego związkach z różnymi organizacjami i jego otwartości na idee postępu.

Jego życie zakończyło się 6 grudnia 1875 roku w Saint Helier, gdzie pozostawił po sobie dziedzictwo zaangażowania w walkę o lepsze jutro dla swojej ojczyzny.

Życiorys

Młodość i powstanie listopadowe

Zenon Świętosławski przyszedł na świat w zamożnej rodzinie szlacheckiej. Był potomkiem Rafała Świętosławskiego, sędziego pokoju w powiecie orłowskim, oraz Eleonory z Leszczyńskich. W jego rodzinie było pięcioro dzieci, a wśród rodzeństwa wyróżniał się starszy brat – Aleksander, znany belwederczyk. W młodzieńczych latach Zenon mieszkał w rodzinnym majątku w Łękach pod Kutnem. Podjął studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim, a następnie najprawdopodobniej rozpoczął pracę w administracji rządowej na prowincji. Obok brata, Zenon należał również do Sprzysiężenia Podchorążych.

Kiedy wybuchło powstanie listopadowe, wrócił do Warszawy, gdzie służył w 2 Pułku Mazurów jako podporucznik. Angażując się w sprawy ojczyzny, stał się członkiem Towarzystwa Patriotycznego. W październiku 1831 roku przekroczył pruską granicę razem z korpusem gen. Macieja Rybińskiego. Przez pewien czas mieszkał w Brodnicy, dzieląc dom z bratem oraz innymi patriotami, w tym Sewerynem Goszczyńskim i Janem Nepomucenem Janowskim.

Na emigracji

Po klęsce powstania, Zenon jako wielu innych Polaków, zdecydował się na emigrację do zachodniej Europy. Na początku osiedlił się w Paryżu, gdzie związał się z Komitetem Narodowym Polski, który skupiał się wokół Joachima Lelewela, oraz dołączył do loży wolnomularskiej „Trójcy Niepodzielnej”. Był jednym z inicjatorów powstania Towarzystwa Demokratycznego Polskiego, uznawanego za pierwszą polską partię polityczną. W styczniu 1833 roku, z uwagi na planowaną zbrojną ekspedycję Józefa Zaliwskiego i Artura Zawiszy do Polski, wystąpił z TDP.

Jako sekret działalności, Świętosławski przemycał się do Polski pod fałszywym nazwiskiem Jorandy, a w ukryciu przebywał w posiadłości Eugeniusza Szamowskiego w Witaszewicach. Używając jego wsparcia, dotarł także do swojej matki. Po niepowodzeniu wyprawy, przeniósł się do Anglii, gdzie w lipcu 1834 pokusił się, między innymi, na pojedynek z Krystyną Lacha Szyrmą. Następnie, 4 października 1834 roku, osiedlił się na wyspie Jersey. Uczestniczył tam jako tajny emisariusz w naradach inteligencji i mieszczaństwa w Hamburgu, które miały na celu zaplanowanie powstania w Saksonii oraz wzniecanie ruchu partyzanckiego w zaborze rosyjskim i pruskim. Niestety, te ambitne plany nigdy nie doczekały się realizacji.

W Saint Helier współzakładał Gromadę Ludu Polskiego Humań w marcu 1836. W tej organizacji był jednym z najaktywniejszych i najbardziej radykalnych działaczy. Po odejściu Stanisława Worcella, Tadeusza Krępowieckiego i innych liderów, przejął przywództwo w Gromadzie. Dzięki częściowym środkom spadkowym nabył posiadłość na Jersey, co umożliwiło mu również finansowanie działalności Gromad. W 1841 roku, w trakcie obchodów 11. rocznicy powstania listopadowego, wygłosił emocjonalne przemówienie, w którym oskarżył przywódców powstańczych o „nędzarstwo” i nazwał księcia Czartoryskiego „zbrodniarzem” odpowiedzialnym za klęski Polaków w walce o niepodległość.

W 1844 roku opracował Ustawy Kościoła Powszechnego, które miały zainicjować roszady w porządku społecznym i narodowym, postulując utopijne zasady równości i dominacji ludów. Po rozwiązaniu Gromady zajął się archiwum organizacji, a w 1848 roku pragnął zorganizować transport polskich uchodźców, aby wzięli udział w rewolucji krakowskiej, co jednak nie doszło do skutku z powodu braku finansowania. Brał udział w wydarzeniach Wiosny Ludów, w marcu 1848 roku przybył do Krakowa, a po tym, przez Londyn, powrócił na Jersey. W 1852 roku osadził się na wyspie, gdzie nie później niż latem 1852 roku założył drukarnię. Publikował polityczne i agita­cyjne materiały, czyli m.in. dzieła Feliksa Nowosielskiego i wiersze, w tym utwory Rocha Rupniewskiego. Jego najpoważniejszym przedsięwzięciem była kompilacja archiwów Gromad Ludu Polskiego z lat 1835–1846, wydana jako Lud Polski w emigracji w 1854 roku. W latach 1853–1860 wychodził jego periodyk „L’Homme”. W Jersey współtworzył Comitée Révolutionnaire des Démocrates Socialistes, co prowadziło do aktywności rewolucyjnej i agitacyjnej.

Pojawiając się na scenie politycznej w Londynie 27 lutego 1855 roku na międzynarodowym mityngu w sprawie polskiej, stał obok prominentnych postaci, jak Louis Blanc i Karol Marks. Jego drukarnia wykorzystywana była przez wielu uchodźców, co pozwoliło im docierać zapełniającymi propagandą do kontynentu. Wkrótce potem, w październiku 1855 roku, dom i drukarnia Świętosławskiego znalazły się w niebezpieczeństwie, po tym jak lokalny lud zgromadził się, protestując przeciwko jego publikacjom. Decyzyjna postawa policji uratowała sytuację. Niemniej jednak był to początek końca jego działalności na wyspie Jersey – wydalono go z niej w listopadzie 1855 roku. Po przeniesieniu się do Londynu, kontynuował pracę jako wydawca, mając niesłabnące ambicje i zamierzając wzniecić ogień rewolucji w Europie.

W 1858 roku utworzył Gromadę Rewolucyjną Ludu Polskiego, ale jej aktywność była limitada, co prowadziło do ostatecznego upadku. Z zdrowiem Zenona zaczęły się pojawiać problemy, co skłoniło go do powrotu na Jersey, gdzie żył aż do śmierci. Zmarł 6 grudnia 1875 roku w Saint Helier i został pochowany w pobliskim cmentarzu.

Poglądy polityczne

Mimo szlacheckiego wychowania, Świętosławski krytycznie odnosił się do swojego statusu społecznego, w szczególności po powstaniu listopadowym. Uważał, że szlacheckie pochodzenie to „piętno”, które pragnął zmyć, za co był krytykowany przez brytyjskiego historyka, Petera Brocka. Nie chciał być kojarzony z „uprzywilejowaną kastą” zysków płynących z wysiłków ludności chłopskiej. Choć jednocześnie dostrzegał wartości w dawnym patriotyzmie szlachty, negował „zbrodnie” popełniane przez nią wobec ludu. Pojednanie ze szlacheckimi teoriami demokratycznymi oraz zainteresowanie sprawami mas ludowych były dla niego kluczowe.

Religia i mistycyzm również miały znaczący wpływ na jego koncepcje polityczne. Działał w duchu romantyzmu, współpracując z postaciami takimi jak Ludwik Królikowski czy Andrzej Towiański. W 1842 roku, jako członek „Koła Sprawy Bożej”, uczestniczył w myśleniu o utopijnych społeczności. Jednocześnie inspirował się ideami wolnomularstwa i karbonaryzmu, a także poglądami Joachima Lelewela. Program polityczny Gromady na Jersey, której przewodził, opierał się na postulatach charakterystycznych dla socjalizmu utopijnego. Wśród proponowanych zmian znalazły się między innymi: zniesienie własności prywatnej, zrównanie statusów społecznych, państwowa opieka zdrowotna oraz powszechna, bezpłatna edukacja. Dążył do utworzenia niepodległej Polski w granicach z 1772 roku, zorganizowanej według zasad równości i sprawiedliwości.

Mimo dużego zaangażowania Świętosławskiego, jego wpływ na emigrację oraz sytuację polityczną w Polsce był raczej ograniczony. Po upadku Gromady i ograniczeniu działalności, religijne aspekty myślenia Świętosławskiego zaczęły dominować w jego ideologii. Starał się o stworzenie idealnego społeczeństwa, planując zarys konstytucji dla tego „nowego ładu”, jednak również ta koncepcja nie zyskała uznania w oczach emigracji. Jego utopijny socjalizm wpłynął na Aleksandra Hercena oraz późniejsze ruchy narodowe w Europie Wschodniej. Obecność Zenona na Jersey zapisała się w pamięci historycznej jako nieoczekiwany wątek polskiej historii.

Rodzina

16 sierpnia 1836 roku, na Jersey, Zenon poślubił Angielkę Julię Georginę Ward z Plymouth. Ich małżeństwo zaowocowało narodzinami dziewięciorga (lub dziesięciorga) dzieci. Jeden z synów, również Zenon, stracił życie w powstaniu styczniowym w wieku 21 lat, podczas gdy inny znalazł się w austriackim więzieniu. Po tych tragicznych wydarzeniach, Zenon Świętosławski popadł w stan psychiczny, który w dużym stopniu ograniczył jego aktywność życiową. Ostatnie lata swojego życia spędził w zapomnieniu na Jersey.

Jego matka, Eleonora, usiłowała sprowadzić do Królestwa Polskiego swojego wnuka, Aleksandra, jednak bez powodzenia. Syn Hélier, któremu nadano imię na cześć patrona miasta, zmarł w młodym wieku. Inny syn, Adolf Józef, pozostał na wyspie, zyskując na życie jako malarz i szklarz. Istnieją również niepotwierdzone informacje, według których Świętosławski posiadał cztery domy na Jersey oraz „wioskę” w Poznańskiem według relacji Jana Nepomucena Janowskiego.

Przypisy

  1. Łódzkie Dwory i Pałace – Łęki Kościelne – dwór [online], lodzkie.dipp.info.pl [dostęp 17.05.2020 r.]
  2. Zenon Bolesław Adam Świętosławski h. Rola (M.J. Minakowski, Genealogia potomków Sejmu Wielkiego) [online], www.sejm-wielki.pl [dostęp 09.07.2020 r.]
  3. Towarzystwo Demokratyczne Polskie, [w:] Encyklopedia PWN [online], Wydawnictwo Naukowe PWN [dostęp 17.05.2020 r.]
  4. Gromady Ludu Polskiego – radykalna organizacja polskiej emigracji [online], nowahistoria.interia.pl [dostęp 17.05.2020 r.] (pol.).
  5. JózefaJ. Szyrmowa, Dziennik z lat emigracji, Poznań 2011, s. 66, 67.
  6. Wiosna Ludów w Królestwie Polskim. Organizacja 1848 roku, 1994, s. 503.
  7. Postępowa publicystyka emigracyjna 1831–1846, 1961, XXV.
  8. MarianM. Tyrowicz, Towarzystwo Demokratyczne Polskie 1832–1863. Przewodnik biobibliograficzny, Warszawa 1964, s. 688.
  9. Jan NepomucenJ.N. Janowski, Notatki autobiograficzne 1803–1853, Wrocław 1950, s. 272.
  10. JanJ. Kosim, Przeciw Świętemu Przymierzu, Warszawa 1988, s. 33.
  11. HenrykH. Żaliński, Stracone szanse. Wielka Emigracja o powstaniu listopadowym, Warszawa 1982, s. 55.
  12. JanuszJ. Berghazuen, Ruch patriotyczny w Królestwie Polskim 1833–1850, Warszawa 1974, s. 42.
  13. StanisławS. Szostakowski, Z kart Wielkiej Emigracji. Prasa obozu arystokratyczno-konserwatywnego w latach 1832–1848, Olsztyn 1974, s. 57.
  14. MieczysławM. Grad, O żołnierzach tułaczach, Warszawa 1954, s. 166.
  15. SewerynS. Goszczyński, Dziennik Sprawy Bożej, t. I, Warszawa 1984, s. 39.
  16. CharlesCh. Hugo, Les Hommes de l’Exil, Bruksela 1895, s. 245.
  17. RobertR. Bielecki, Słownik biograficzny oficerów powstania listopadowego, t. III, Warszawa 1998, s. 426.
  18. HelenaH. Rzadkowska, Działalność Centralizacji Londyńskiej Towarzystwa Demokratycznego Polskiego 1850–1862, 1971, s. 89.
  19. Jan NepomucenJ.N. Janowski, Notatki autobiograficzne 1803–1853, Wrocław 1950, s. 488.
  20. P. Brock, Z dziejów Wielkiej Emigracji w Anglii, Warszawa 1958, s. 65.
  21. P. Brock, Z dziejów Wielkiej Emigracji w Anglii, Warszawa 1958, s. 68.
  22. P. Brock, Z dziejów Wielkiej Emigracji w Anglii, Warszawa 1958, s. 78.
  23. P. Brock, Z dziejów Wielkiej Emigracji w Anglii, Warszawa 1958, s. 93.

Oceń: Zenon Świętosławski

Średnia ocena:4.56 Liczba ocen:14