Karol Szołowski


Karol Zygmunt Szołowski, znany również pod pseudonimem Norwid, to postać, która zapisała się w historii polskiego kina. Urodził się w 1908 roku w Warszawie, gdzie rozwijał swoje zainteresowania artystyczne oraz zdobywał doświadczenie jako reżyser i scenarzysta.

Choć jego życie zakończyło się tragicznie w 1942 roku w Samarkandzie, jego twórczość i wpływ na polski przemysł filmowy są nadal dostrzegane i doceniane przez wielu.

Życiorys

Karol Szołowski był ważną postacią w polskim kinie, jako syn Ignacego Gustawa Szołowskiego oraz Heleny z domu Liedtke. W okresie lat trzydziestych XX wieku angażował się w działalność awangardową, dołączając do Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego „Start”, a później do Spółdzielni Autorów Filmowych. Pracował jako redaktor „Reportera Filmowego”, gdzie od 5. numeru nadzorował jego treści.

Jego życie zakończyło się tragicznie w wyniku tyfusu. Po śmierci reżysera powstał symboliczny grób, który znajduje się na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie, miejscu pamięci wielu znakomitych postaci kultury polskiej.

W życiu prywatnym Karol Szołowski ożenił się z Marią z Pękosławskich, córką Stanisława Franciszka Pękosławskiego oraz Leontyny ze Śliwowskich. Ceremonia miała miejsce 1 lipca 1935 roku w kościele Świętego Krzyża w Warszawie.

Filmografia

Karol Szołowski pozostawił znaczący ślad w historii polskiego kina. Jego filmografia obejmuje szereg ważnych przedsięwzięć, które w różnorodny sposób przyczyniły się do rozwoju sztuki filmowej w Polsce. Oto lista najważniejszych jego dzieł:

  • Lato ludzi, 1933 – impresja filmowa (reżyseria),
  • Młode jutro, 1935 (realizacja i produkcja),
  • Niewidzialny promień, 1936,
  • U Łemków, 1936 – dokument etnograficzny i krajoznawczy (współreżyseria z Romanem Banachem),
  • Widzę Cię we wspomnieniu, 1936 – impresja filmowa o Stefanie Żeromskim (reżyseria),
  • Do zwycięstwa, 1937 (realizacja i produkcja),
  • Podchorążowie, 1937 – reportaż (realizacja i produkcja),
  • Poranek, 1937 – impresja filmowa (realizacja i produkcja),
  • Potrzeba dróg, 1937 (realizacja i produkcja),
  • Wśród Polaków we Francji, 1938 – reportaż z życia Polaków we Francji (realizacja),
  • Strachy, 1938 (współreżyseria z Eugeniuszem Cękalskim, scenariusz),
  • Nad Niemnem, 1939 (współreżyseria z Wandą Jakubowską).

Warto zaznaczyć, że jego twórczość łączyła w sobie zarówno elementy dokumentalne, jak i fikcyjne, co czyniło jego prace nie tylko interesującymi, ale również ważnymi dla posterity.

Przypisy

  1. Księgi metrykalne parafii rzymskokatolickiej Wszystkich Świętych w Warszawie. Genealodzy.pl. [dostęp 27.01.2021 r.]
  2. Akta stanu cywilnego parafii rzymskokatolickiej św. Krzyża w Warszawie. Genealodzy.pl. [dostęp 27.01.2021 r.]
  3. Cmentarz Stare Powązki: WIRGINIA SZOŁOWSKA, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 27.01.2021 r.]
  4. Strachy. filmpolski.pl. [dostęp 17.01.2021 r.]
  5. „Nad Niemnem”. Film muśnięty ręką malarza (1939). stare-kino.pl. [dostęp 17.01.2021 r.]
  6. Hendrykowska 2014, s. 547.
  7. Hendrykowska 2014, s. 565.
  8. Hendrykowska 2014, s. 581.
  9. Hendrykowska 2014, s. 586.
  10. Hendrykowska 2014, s. 587.
  11. Hendrykowska 2014, s. 590.
  12. Hendrykowska 2014, s. 595.
  13. Hendrykowska 2014, s. 596.
  14. Hendrykowska 2014, s. 614.
  15. Biskupski 2017, s. 71, 168.
  16. Biskupski 2017, s. 52.
  17. Hendrykowski 1998, s. 14.
  18. Włodek 2018, s. 125.

Oceń: Karol Szołowski

Średnia ocena:4.83 Liczba ocen:12