Karol Zygmunt Szołowski, znany również pod pseudonimem Norwid, to postać, która zapisała się w historii polskiego kina. Urodził się w 1908 roku w Warszawie, gdzie rozwijał swoje zainteresowania artystyczne oraz zdobywał doświadczenie jako reżyser i scenarzysta.
Choć jego życie zakończyło się tragicznie w 1942 roku w Samarkandzie, jego twórczość i wpływ na polski przemysł filmowy są nadal dostrzegane i doceniane przez wielu.
Życiorys
Karol Szołowski był ważną postacią w polskim kinie, jako syn Ignacego Gustawa Szołowskiego oraz Heleny z domu Liedtke. W okresie lat trzydziestych XX wieku angażował się w działalność awangardową, dołączając do Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego „Start”, a później do Spółdzielni Autorów Filmowych. Pracował jako redaktor „Reportera Filmowego”, gdzie od 5. numeru nadzorował jego treści.
Jego życie zakończyło się tragicznie w wyniku tyfusu. Po śmierci reżysera powstał symboliczny grób, który znajduje się na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie, miejscu pamięci wielu znakomitych postaci kultury polskiej.
W życiu prywatnym Karol Szołowski ożenił się z Marią z Pękosławskich, córką Stanisława Franciszka Pękosławskiego oraz Leontyny ze Śliwowskich. Ceremonia miała miejsce 1 lipca 1935 roku w kościele Świętego Krzyża w Warszawie.
Filmografia
Karol Szołowski pozostawił znaczący ślad w historii polskiego kina. Jego filmografia obejmuje szereg ważnych przedsięwzięć, które w różnorodny sposób przyczyniły się do rozwoju sztuki filmowej w Polsce. Oto lista najważniejszych jego dzieł:
- Lato ludzi, 1933 – impresja filmowa (reżyseria),
- Młode jutro, 1935 (realizacja i produkcja),
- Niewidzialny promień, 1936,
- U Łemków, 1936 – dokument etnograficzny i krajoznawczy (współreżyseria z Romanem Banachem),
- Widzę Cię we wspomnieniu, 1936 – impresja filmowa o Stefanie Żeromskim (reżyseria),
- Do zwycięstwa, 1937 (realizacja i produkcja),
- Podchorążowie, 1937 – reportaż (realizacja i produkcja),
- Poranek, 1937 – impresja filmowa (realizacja i produkcja),
- Potrzeba dróg, 1937 (realizacja i produkcja),
- Wśród Polaków we Francji, 1938 – reportaż z życia Polaków we Francji (realizacja),
- Strachy, 1938 (współreżyseria z Eugeniuszem Cękalskim, scenariusz),
- Nad Niemnem, 1939 (współreżyseria z Wandą Jakubowską).
Warto zaznaczyć, że jego twórczość łączyła w sobie zarówno elementy dokumentalne, jak i fikcyjne, co czyniło jego prace nie tylko interesującymi, ale również ważnymi dla posterity.
Przypisy
- Księgi metrykalne parafii rzymskokatolickiej Wszystkich Świętych w Warszawie. Genealodzy.pl. [dostęp 27.01.2021 r.]
- Akta stanu cywilnego parafii rzymskokatolickiej św. Krzyża w Warszawie. Genealodzy.pl. [dostęp 27.01.2021 r.]
- Cmentarz Stare Powązki: WIRGINIA SZOŁOWSKA, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 27.01.2021 r.]
- Strachy. filmpolski.pl. [dostęp 17.01.2021 r.]
- „Nad Niemnem”. Film muśnięty ręką malarza (1939). stare-kino.pl. [dostęp 17.01.2021 r.]
- Hendrykowska 2014, s. 547.
- Hendrykowska 2014, s. 565.
- Hendrykowska 2014, s. 581.
- Hendrykowska 2014, s. 586.
- Hendrykowska 2014, s. 587.
- Hendrykowska 2014, s. 590.
- Hendrykowska 2014, s. 595.
- Hendrykowska 2014, s. 596.
- Hendrykowska 2014, s. 614.
- Biskupski 2017, s. 71, 168.
- Biskupski 2017, s. 52.
- Hendrykowski 1998, s. 14.
- Włodek 2018, s. 125.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Małgorzata Sikorska-Miszczuk | Karolina Straus | Anna Buczkowska | Maria Zbyszewska | Maurycy Karasowski | Sebastian Krajewski | Stanisław Mierczyński | Grzegorz Damięcki | Antoni Murzynowski | Sanah | Piotr Miks | Barbara Klicka | Helena Górska | Maryla Weinles-Chaykin | Stefania Betcherowa | Kuba Jabłoński | Kinga Ciesielska | Zofia Mysłakowska | Władysław Waghalter | Jeremi SikorskiOceń: Karol Szołowski