Henryk Wernic


Henryk Wernic, urodzony w 1829 roku w Warszawie, jest postacią znaczącą w polskim świecie edukacji i literatury. Jego życie zakończyło się w 1905 roku, także w Warszawie. Był nie tylko pedagogiem, lecz również uzdolnionym pisarzem i tłumaczem. Wernic zyskał uznanie jako autor różnego rodzaju podręczników szkolnych, poradników dedykowanych nauczycielom oraz książek skierowanych do dzieci i młodzieży.

W okresie przed wybuchem powstania styczniowego, Wernic z entuzjazmem popierał idee Bronisława Trentowskiego, koncentrując się na wychowaniu narodowym. Po porażce powstania jego poglądy ewoluowały, a on sam stał się zwolennikiem warszawskich pozytywistów, co wpłynęło na jego podejście do edukacji.

Wernic był także zapaleńcem idei wychowania domowego oraz kształcenia rzemieślniczego, co znalazło odzwierciedlenie w jego licznych publikacjach. Do najważniejszych jego dzieł należy zaliczyć:

  • Przewodnik wychowania, wydany w 1868 roku,
  • Nauka o rzeczach, opublikowana w 1874 roku,
  • Praktyczny przewodnik wychowania, który ukazał się w 1891 roku.

Życiorys

Henryk Wernic przyszedł na świat w stolicy Polski, Warszawie, w roku, kiedy Mikołaj I został koronowany na króla Polski, czyli w 1829 roku. To również był czas poprzedzający wybuch powstania listopadowego. Jego rodzina, w tym brat Adolf, cieszyła się zamożnością przed wybuchem powstania styczniowego.

Otrzymał starannie przygotowane wykształcenie domowe, a później samodzielnie pogłębiał swoją wiedzę, kończąc warszawskie gimnazjum. Wydaje się, że chodziło tu o Gimnazjum Realne, które rozpoczęło działalność w sierpniu 1841 roku. Zajęcia klasy siódmej były praktyczne, a sama szkoła miała na celu

Głównym zadaniem Gimnazjum Realnego jest przygotowanie młodzieży do zajęć przemysłowych […] nauczanie przedmiotów ścisłych i technicznych oraz przeprowadzane zajęcia praktyczne z farbiarstwa, cukrownictwa, gorzelnictwa, górnictwa, produkcji chemikaliów i maszynoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem maszyn stosowanych w fabrykach

Nie mógł kontynuować studiów w Warszawie, ponieważ Szkoła Główna Warszawska powstała dopiero w 1862 roku. Od 1851 roku Henryk Wernic przez kilka lat był nauczycielem języka polskiego oraz geografii. W tym czasie zainteresował się pedagogiką, często sięgając po niemiecką literaturę pedagogiczną. Fascynująca była dla niego dwutomowa publikacja Bronisława Trentowskiego z 1842 roku pt. „Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej”. Po tym okresie pełnił również rolę guwernera w zamożnych dworach ziemiańskich.

Po upadku powstania spędził czas we Francji i Anglii, gdzie przez kilka lat nauczał w placówce męskiej koło Londynu, a także w Niemczech, gdzie uczył polonijne dzieci w Dreźnie. Tam miał okazję zapoznać się z różnymi systemami edukacji oraz studiować pisma fachowe. Niestety, w 1868 roku choroba oczu zmusiła go do powrotu na stałe do Warszawy, gdzie korzystał z pomocą bratowej. Niewidomy pedagog wspominał później:

Odtąd czytałem wiele przy pomocy osób, które łaskawie czytać mi raczyły, i począłem pisać, a raczej dyktować artykuły treści wychowawczej, szukając w pracy pociechy i osłody, wreszcie założenie „Przeglądu Pedagogicznego” otworzyło mi drogę do szerszej działalności.

Dorobek

Henryk Wernic to postać w polskiej pedagogice, której dorobek wyróżnia się eklektycznym podejściem. Jego przemyślenia oraz teorie stanowią połączenie wielu nurtów myślowych obecnych w jego epoce. Wśród nich można wymienić:

  • idee z Chowanna, czyli systemu pedagogiki narodowej według Trentowskiego, znanej również jako „pedagogika romantyczna”,
  • poglądy Johanna Herbarta, które były popularyzowane przez jego kolegów z Drezna, dotyczące fundamentalnych zasad pedagogiki, jej celów oraz metod,
  • utylitarne tendencje pozytywistów warszawskich, z którymi współpracował po powrocie do Warszawy, obejmujące myśli Aleksandra Świętochowskiego, działalność Bolesława Prusa oraz Piotra Chmielowskiego z kręgu „pokolenia Szkoły Głównej”.

Wernic w swoich publikacjach przede wszystkim koncentrował się na wychowaniu dzieci w kontekście rodzinnym, choć zdarzał się też mniejszy nacisk na kwestie związane z edukacją w szkołach. Jednym z kluczowych aspektów w jego pisarstwie było podkreślanie roli i znaczenia emocjonalnych więzi rodzinnych, co później przyznać można u Marii Ilnickiej.

Oto kilka cytatów, które oddają jego myśli:

Wychowańca należy doprowadzić do czynnej miłości własnego rodzeństwa, rodziny, kolegów. Stopniowo miłość ta ma ogarniać coraz szerszą sferę, aż wreszcie stanie się miłością ludzkości całej.
Miłość, posłuszeństwo i poczucie obowiązku – oto trzy główne czynniki czynu moralnego, przy ich pomocy dziecię pomału przystępuje do używania wolności […]. Miłość jest podwaliną moralnego budynku towarzystwa ludzkiego, utrzymuje go uczuciem wzajemnej skłonności. Miłość jest źródłem wszelkiej moralności, a stąd pierwotną i zasadniczą siłą każdego wychowania.

Wśród publikacji Wernica można wyróżnić następujące dzieła książkowe:

  • 1868 – Przewodnik wychowania, Warszawa (rozpoczęta w Dreźnie),
  • 1891 – Praktyczny przewodnik wychowania, Warszawa,
  • 1895 – Myśli o wychowaniu i nauczaniu, Warszawa (Z mojego życia),
  • 1902 – Wychowanie dzieci wyłącznie do lat sześciu, Warszawa.

W zakresie broszur można wymienić:

  • 1898 – Znakomici rzemieślnicy i przemysłowcy,
  • 1898 – Co i jak robią rzemieślnicy. Opis rzemiosł dla młodzieży tudzież przewodnik przy wyborze powołania.

W jego dorobku znajdują się także artykuły, w tym:

  • 1873 – Froebel i ogródki dziecinne, „Opiekun Domowy”, no. 36, s. 37,
  • 1873 – Gawędy o wychowaniu, „Opiekun Domowy”, no. 8, s. 69,
  • 1873 – Jak się mają zachować starsi wobec zabaw dzieci, „Opiekun Domowy”, no. 19, s. 143,
  • 1882 – Osobistość nauczyciela, „Przegląd Pedagogiczny”, Vol. 1, p. 10–14,
  • 1885 – Czy i jak karać należy małe dzieci, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 22,
  • 1885 – Kształcąc młodzież żeńską nie lekceważmy praw higienicznych, „Przegląd Pedagogiczny”, no. 14,
  • 1886 – Jak należy postępować z chorym dzieckiem, „Przegląd Pedagogiczny”, no. 2,
  • 1887 – Kilka myśli o wychowaniu fizycznym, „Przegląd Pedagogiczny”, no. 17,
  • 1887 – O kształceniu charakteru, „Przegląd Pedagogiczny”, no. 19–23,
  • 1888 – Kilka słów o wychowaniu moralnie zaniedbanych dzieci, „Przegląd Pedagogiczny”, no. 4–5,
  • 1889 – Przesada w pochwałach i nagradzaniu, „Przegląd Pedagogiczny”, no. 5,
  • 1890 – Próżność, „Przegląd Pedagogiczny” no. 9,
  • 1894 – Otwartość w wychowaniu, „Przegląd Pedagogiczny”.

Warto zauważyć, że dorobek Wernica obejmuje również zapomnianą beletrystykę skierowaną do dzieci oraz młodzieży, zarówno jego własne prace, jak i adaptacje z literatury angielskiej. Oprócz tego pisał poradniki oraz podręczniki, które dotyczyły nauki języka polskiego, arytmetyki oraz historii. Dodatkowo, opracowywał tłumaczenia dzieł z zakresu fizjologii, higieny, logiki, psychologii, astronomii, a także geologii.

Kolejnym ważnym aspektem jego działalności było zbadanie prac Karola Darwina, zwłaszcza „O wyrazie uczuć u człowieka i zwierząt” oraz „Szkic biograficzny o dziecku”. W swojej pracy pod tytułem Biografia dziecka, opublikowanej w „Ateneum” w 1879 roku, Wernic przedstawił kluczowe wzorce rozwoju dziecka od momentu przyjścia na świat do różnych jego etapów życia. Obraz ten bywa określany jako jedna z pierwszych polskich syntez psychologicznych odnoszących się do rozwijającego się dziecka, skierowanych do rodziców.

Upamiętnienie

Henryk Wernic zajmuje istotne miejsce w historii pedagologii w Polsce, obok takich postaci jak Piotr Chmielowski, Bolesław Prus, Aleksander Świętochowski oraz Aniela Szycówna. Jego dorobek intelektualny i pedagogiczny jest wciąż żywy we współczesnych badaniach.

Obecnie prace Wernica są popularyzowane przez Danutę Muchę z Uniwersytetu Opolskiego oraz Krzysztofa Jakubiaka z Uniwersytetu Gdańskiego. Ich wysiłki przyczyniają się do upowszechnienia wiedzy na temat wartości jego wkładu w rozwój pedagogiki w Polsce.

Przypisy

  1. a b c d Krzysztof Jakubiak. Od idei poznania dziecka do pedologii jako nauki o dziecku. „Problemy Wczesnej Edukacji”, XI (2(29)), 2015. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ISSN 1734-1582.
  2. Lech Królikowski: O tradycjach kształcenia politechnicznego w Warszawie. [w:] Passa, Tygodnik sąsiadów [on-line]. IMAKO sp.j, 24.05.2016 r. [dostęp 14.07.2017 r.]
  3. Ewa Zadrzyńska. Wróg nie ma nogi; Kozak patrzy w ziemię, bo gdyby podniósł wzrok, zobaczyłby osieroconą dziewczynkę, owdowiałą kobietę i pozbawionych syna rodziców. „Wyborcza.pl, Magazyn Świąteczny”, 19.07.2013 r. Agora SA.
  4. a b Wiesław Olkusz: Między pedagogiką a literaturą. O Marii Ilnickiej jako krytyku literatury dla dzieci i młodzieży. Opole: Uniwersytet Opolski, 2000 r.
  5. a b Stanisław Fita. Sienkiewicz i „pokolenie Szkoły Głównej”. „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza 41”, s. 47–57, 2006 r.
  6. a b c d e f g h i j k l m n Danuta Mucha. Poglądy pedagogiczne pozytywistów na wychowanie młodego pokolenia. „Kultura i Wychowanie”, 2012 r.
  7. a b Wernic Henryk. [w:] Encyklopedia WIEM, opracowana na podstawie Popularnej Encyklopedii Powszechnej [on-line]. Grupa Onet.pl SA. [dostęp 13.07.2017 r.]
  8. Darwin, C. R: A biographical sketch of an infant. [w:] ‘Mind’. A Quarterly Review of Psychology and Philosophy 2 (7) (July): 285-294 [on-line]. 1877 r. [dostęp 15.07.2017 r.] (ang.)
  9. Wernic Henryk. W: Wielka Encyklopedia Powszechna PWN. T. 12: Usa-Ż. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1969 r., s. 187.
  10. Białowiejski, A (oprac.), Jaczynowski, A (oprac.), Konopczyński, E (oprac.), Król, K (oprac.), Szycówna, A (oprac.), Łagowski, F (oprac.). „Przegląd Pedagogiczny” 1882–1905: dzieje wydawnictwa oraz spis rzeczy i autorów. „Przegląd Pedagogiczny”, 1907 r.
  11. a b Bogusław Ferdynand Trentowski: Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży. T. 1-2. Poznań; dig. Serwis tworzony przez biblioteki stowarzyszone w Konsorcjum Bibliotek Naukowych Regionu Kujawsko-Pomorskiego: Księgarnia Nowa, 1842 r.

Oceń: Henryk Wernic

Średnia ocena:4.86 Liczba ocen:18