Beata Molak


Beata Molak-Bychawska, urodzona 14 stycznia 1962 roku w Warszawie, jest znaczącą postacią w polskiej muzyce.

W ciągu swojej kariery zdobywała wyróżnienia na międzynarodowych i krajowych festiwalach muzycznych w latach 1982–1991, co świadczy o jej talentach jako piosenkarki zarówno solowej, jak i sesyjnej oraz uzdolnionej autorki tekstów.

Beata Molak pełni również ważną rolę w środowisku artystycznym, będąc jurorką różnych konkursów oraz przeglądów muzycznych. Od 15 września 1999 roku pełni nieprzerwanie funkcję przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych SAWP, co podkreśla jej zaangażowanie w rozwój polskiej muzyki.

Właścicielka studia nagraniowego Vibes, nie tylko nagrywa muzykę, ale także dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem jako nauczycielka, prowadząc zajęcia z emisji głosu i interpretacji piosenki.

Życiorys

Beata Molak rozpoczęła swoją muzyczną karierę w 1979 roku, debiutując w zespole wokalnym „Afonia”, któremu przewodził dr Krzysztof Heering. W 1983 roku miała okazję po raz pierwszy wystąpić na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, co otworzyło drzwi do współpracy z big-bandem Wiesława Pieregorólki. W kolejnych latach, w 1984 roku, podczas festiwalu wykonała utwór „To nie koniec”, w którego aranżacji brał udział Jacek Cygan jako autor tekstu, a jego muzykę skomponował Wiesław Pieregorólka.

W 1985 roku, po ukończeniu Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalnym, Molak wzięła udział w opolskim festiwalu, wykonując „Bestia – słodki dreszcz” (muz. Ryszard Sygitowicz, sł. Bogdan Chorążuk). W tym samym roku wystąpiła również na koncercie piosenek Adama Kreczmara, gdzie wspólnie z Anną Ścigalską i Iwoną Iwat zinterpretowała piosenkę „Marmolada”, do której muzykę napisał Seweryn Krajewski.

Wkrótce po swoich wystąpieniach na festiwalu, artystka nawiązała współpracę z Markiem Bychawskim, liderem jazzowej grupy Ezz-thetics, z którą koncertowała aż do 1988 roku. W ich repertuarze znalazła się jazzowa ballada „Love Laced with Blues” (muz. Marek Bychawski, sł. Jerzy Siemasz), która zyskała uznanie na antenie fińskiego radia podczas Sea Jazz Festival w Helsinkach.

W 1988 roku Molak ponownie wystąpiła na KFPP w Opolu, wykonując utwór „To wina Ewy” (muz. Marek Bychawski, sł. Ewa Żylińska), zyskując entuzjastyczne przyjęcie publiczności. Rok później, prezentując piosenkę „Wolni” (muz. Marek Bychawski, sł. Justyna Holm), zdobyła II nagrodę w koncercie „Premiery” oraz nagrodę im. Karola Musioła. Kolejnym sukcesem było wyróżnienie „Bursztynową Paterą” na festiwalu „Człowiek i Morze” w Rostocku. Ogromnym uznaniem cieszyła się piosenka „Lekcja, czyli naga prawda”, która została uhonorowana nagrodą w plebiscycie telewidzów programu 'Premie i premiery’.

Na przełomie lat 80. i 90. jej kariera nabrała tempa. W 1989 roku nagrała swoją pierwszą solową płytę – album „Wolni”, wydany na płycie winylowej i kasecie magnetofonowej przez Polskie Nagrania „Muza”. W 1990 roku artystka wystąpiła w Opolu, gdzie połączyła siły z Ryszardem Rynkowskim, prezentując utwory z jej albumu „Wolni”, w towarzystwie zespołu Walk Away oraz grupy wokalnej Studio 123. Koncertowała do 1992 roku, współpracując m.in. z Lora Szafran i Mietkiem Szcześniakiem, występując w teatrze Buffo oraz w studiu Programu III Polskiego Radia.

W 1998 roku zdobyła uznanie jako „polski głos Pocahontas” w filmie animowanym „Pocahontas 2: Podróż do Nowego Świata”, nagrywając charakterystyczne utwory „Każdy dzień w Londynie” oraz „Dokąd odejść stąd”. Od 2015 roku pełni funkcję jurorki na Myśliborskich Spotkaniach Młodych Autorów i Kompozytorów „SMAK” im. Jonasza Kofty, a od 2019 roku zasiada w jury Ogólnopolskiego Przeglądu Twórczości Przemysława Gintrowskiego „Pamiątki”. Dodatkowo, od 2021 roku jest częścią komisji Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie.

Działalność medialna

W latach 1992-1993 Beata Molak pracowała jako dziennikarka w miesięczniku „Luiza”, przeprowadzając wywiady z artystami młodego pokolenia, w tym z Edytą Górniak oraz zespołem De Mono. Czasopismo koncentrowało się na tematyce skierowanej do nastolatek, stając się popularne wśród młodzieży. Po zakończeniu tej współpracy rozpoczęła intensywną działalność w sektorze reklamowym, nagrywając ponad trzysta piosenek reklamowych, które stały się głosem wielu telewizyjnych haseł, takich jak „Dłuższe życie każdej pralki to Calgon”, „Może to Maybelline”, „Ten znak to Lipton Tea”, „Zawsze Coca-Cola” oraz „Velvet miękki jak aksamit”. Również nagrała szereg piosenek dla lalek Barbie, a także dżingle radiowe.

Działalność społeczna i charytatywna

W 1989 roku, razem z innymi artystami, w tym Danutą Błażejczyk, Krystyną Giżowską oraz wieloma innymi, wzięła udział w nagraniu piosenki „Arka” (muz. Jerzy Dobrzyński, sł. Justyna Holm), która miała na celu wsparcie ofiar trzęsienia ziemi w Armenii. W 1992 roku zaśpiewała na charytatywnym Balu Polonii w Wiedniu oraz brała udział w wyborach Miss Fundacji Balet ’94. W 1997 roku z kolei wystąpiła w zbiorowym wykonaniu piosenki „Pokonać strach”, która premierowo zaprezentowano w ramach akcji „Razem przeciwko przemocy”.

Życie prywatne

W lipcu 1995 roku Beata Molak wzięła ślub z Markiem Bychawskim, który odszedł w 2010 roku. Marek był nie tylko utalentowanym trębaczem jazzowym, ale również wyróżniającym się twórcą muzyki filmowej oraz teatralnej. Był kompozytorem i aranżerem przeważającej większości piosenek Beaty, co znacznie wpłynęło na jej artystyczną karierę.

Dyskografia

Albumy solowe

Beata Molak zadebiutowała swoimi albumami solowymi w roku 1990, wydając płytę zatytułowaną „Wolni”, która została wydana przez Polskie Nagrania „Muza” pod numerem SX 2566.

Albumy kompilacyjne

W dyskografii artystki znajdują się również albumy kompilacyjne. W 2017 roku wzięła udział w wydawnictwie „Jacek Skubikowski” wydanym przez Polskie Radio, gdzie zaśpiewała piosenkę „Zabawki gwiazd”. Ponadto, w 2008 roku znalazła się na albumie „Jacka Skubikowskiego imieniny polskiej piosenki”, prezentując tę samą utwór.

Udział

Beata brała udział w różnych projektach muzycznych, współpracując z wieloma artystami. W 2003 roku wokalnie wsparła Danutę Błażejczyk w utworze „Tak to ja” oraz Omara Sangare w jego piosence „On”. Dwa lata wcześniej, w 2001 roku, miała swój wkład w projekt Kayanisa, zatytułowany „Synesthesis”. Również w 1997 roku pracowała z Danutą Błażejczyk nad albumem „Tak trochę o miłości”.

Inne znane colaboracje obejmują utwór „Chcę szaleć” z Ewą Kuklińską z 1996 roku oraz „Sax & Sex” w wykonaniu Roberta Chojnackiego z 1995 roku. W dyskografii artystki można również znaleźć nagrania z 1993 roku, gdzie wystąpiła z Ewą Kuklińską w utworze „To ja…” oraz z debiutanckim albumem wspomnianej wokalistki zatytułowanym „My Style” z 1991 roku. Dodatkowo, w 1979 roku, wzięła udział w projekcie „Planeta dzieci”.

Ścieżki dźwiękowe

W 2021 roku wokalistka zaśpiewała wokalizę do projekt „Poczekalnia”. W przeszłości brała też udział w nagraniach do popularnych filmów, w tym w 1999 roku do animacji „Pokémon, złap je wszystkie!”, w której czytała piosenki z anime Pokémon. Również w 1998 roku jej głos można było usłyszeć w „Pocahontas 2: Podróż do Nowego Świata” oraz w „Przygodach szewczyka Grzesia” w 1997 roku, gdzie miała okazję wystąpić w chórkach.

Cykl „Wesołe podwórko”

Beata Molak jest również znana z udziału w serii projektów dziecięcych „Wesołe podwórko”. Na przestrzeni lat nagrała kilka albumów skierowanych do najmłodszych słuchaczy:

  • 2006: Wesołe podwórko. Zmyślanki-bujanki,
  • 2005: Wesołe podwórko. Przedszkolaki i zwierzaki,
  • 2004: Wesołe podwórko. Piosenki dla dzieci.

Nagrody

Beata Molak ma na swoim koncie liczne osiągnięcia oraz wyróżnienia, które potwierdzają jej talent i wyjątkową indywidualność artystyczną. Poniżej przedstawiamy niektóre z najważniejszych nagród, jakie zdobyła w swojej karierze:

  • 2000: Nagroda Tytana na XI Ogólnopolskim i Międzynarodowym Festiwalu Filmu Reklamowego i Reklamy „CrackFilm” za wykonanie piosenki „Velvet” (kompozycja Marka Bychawskiego),
  • 1991: KFPP w Opolu – wyróżnienie za piosenkę „Zabawki gwiazd” (muz. i aranżacja: Marek Bychawski, sł. Jacek Skubikowski),
  • 1989: KFPP w Opolu – II nagroda w koncercie „Premiery” za piosenkę „Wolni” (sł. Justyna Holm, muz. i aranżacja: Marek Bychawski),
  • 1989: Nagroda im. Karola Musioła za indywidualność wykonawczą młodego artysty,
  • 1989: „Bursztynowa Patera” (nagroda Festiwalu „Ludzie i Morze” w Rostocku),
  • 1988: I nagroda na II Giełdzie Piosenki ZAKR za utwór „Rozmowy ze smutkiem” (muz. Wiesław Pieregorólka, sł. Jacek Cygan),
  • 1987: wyróżnienie w konkursie Intertalent ’87 w Pradze,
  • 1986: III nagroda na międzynarodowym festiwalu Złoty Orfeusz,
  • 1985: II nagroda na Międzynarodowych Spotkaniach Wokalistów Jazzowych w Zamościu,
  • 1982: wyróżnienie na Festiwalu Piosenki Radzieckiej.

Jej osiągnięcia są dowodem na to, jak wielki wpływ wywarła na polską kulturę muzyczną i jak doceniana jest przez krytyków oraz publiczność.

Przypisy

  1. ,,SMAK” im. Jonasza Kofty. W Myśliborzu wręczono ,,szczeble do kariery” [online], 24kurier.pl [dostęp 11.03.2023 r.] (pol.).
  2. IwonaI. Marciniak IwonaI., Pamiątki Gintrowskiego – kolejne spotkanie z twórczością barda w Kołobrzegu [online], Kołobrzeg Nasze Miasto, 30.06.2022 r. [dostęp 24.07.2022 r.] (pol.).
  3. Beata Molak – Wolni. [dostęp 22.04.2022 r.]
  4. Poczekalnia – film dokumentalny, reż. Aleksandra Folczak [online], Polish Docs [dostęp 24.07.2022 r.] (pol.).
  5. Wokalny dyplom z reklamy – rozmowa z Beatą Molak, „Media Polska” (9), Warszawa, wrzesień 1995 r., s. 38, ISSN 1231-367X.
  6. BeataB. Molak BeataB., De mono, „Luiza”, 01.04.1993 r., s. 10-11.
  7. BeataB. Molak BeataB., Muszę mieć nad sobą bat!, „Luiza”, 01.03.1993 r.
  8. AdaA. Droszcz AdaA., Nasi goście: Beata Molak i Marek Bychawski, „Luiza”, wrzesień 1992 r.
  9. Ezz-thetics & Beata Molak, „SeaJazz Helsinki. UMO presents International Jazz Festival”, 19.06.1988 r., s. 11.
  10. MarekM. Sadowski MarekM., Kolejny powrót do źródeł, „Perspektywy”, lipiec 1989 r.
  11. JanJ. Poprawa JanJ., I co się komu podoba..., „Przekrój”, 02.07.1989 r., s. 20.
  12. MałgorzataM. Szniak MałgorzataM., Zmiana warty?, „Sztandar Młodych”, 26.06.1989 r.
  13. AdamA. Ciesielski AdamA., Nowy talent w «Akwarium», „Życie Warszawy”, 31.07.1985 r.
  14. Koncertem finałowym „Mikrofon i ekran” [incipit], „Trybuna Opolska”, 04.07.1983 r.
  15. AndrzejA. Wróblewski AndrzejA., Jubileuszowa Jesień z przeszkodami, „Życie Warszawy”, 09.03.1982 r.
  16. XVIII Festiwal Piosenki Radzieckiej: Samowary rozdane, „Sztandar Młodych”, 14.06.1982 r.
  17. LechL. Nowicki LechL., Z Beatą po konkursie..., „Świat Młodych”, 24.05.1987 r.
  18. AdamA. Ciesielski AdamA., Piosenka i futbol w Słonecznym Brzegu, „Życie Warszawy”, 15.06.1986 r., s. 9.
  19. LechL. Nowicki LechL., Ciepłe piosenki ze Słonecznego Brzegu, „Świat Młodych”, 28.06.1986 r.
  20. KazimierzK. Czyż KazimierzK., Spotkania wokalistów jazzowych, „Jazz Forum”, lipiec 1985 r., s. 12, ISSN 0324-8801.
  21. EMKA'89, „Magazyn Muzyczny”, luty 1990 r.

Oceń: Beata Molak

Średnia ocena:4.6 Liczba ocen:7