Jerzy Truszkowski


Jerzy Truszkowski, urodzony w 1961 roku w Warszawie, to niezwykle wszechstronny artysta, który łączy w swojej twórczości różnorodne formy ekspresji. Jako performer, akcjoner, malarz, a także twórca instalacji, fotografii, filmów i wideo, Truszkowski odznacza się oryginalnym podejściem do sztuki.

Jego prace są często osadzone w kontekście teorii, historii oraz krytyki sztuki, co sprawia, że jego publikacje cieszą się dużym uznaniem. Warto zaznaczyć, że artysta znany jest również pod pseudonimem Max Hexer, który towarzyszy części jego kreatywnych działań.

Truszkowski angażuje się w sztukę krytyczną, co sprawia, że jego działania mają głęboki sens społeczny i artystyczny. Jego wyrafinowane podejście do sztuki nie tylko eksploruje granice różnych mediów, ale także stawia ważne pytania o rolę sztuki we współczesnym świecie.

Życiorys

Po ukończeniu matury w 1979 roku, Jerzy Truszkowski podjął pracę jako pracownik fizyczny w zapleczu gospodarczym w szpitalu w Warszawie. W 1980 roku rozpoczął studia w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie uzyskał dyplom w Pracowni Druku Płaskiego w 1986 roku. W tym samym czasie uczestniczył w wykładach z historii filozofii oraz logiki formalnej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (1980–1981), a także brał udział w ćwiczeniach z logiki na Wydziale Filozofii.

Od 1983 roku Truszkowski był aktywnie związany z programem Galerii Labirynt BWA w Lublinie oraz ruchem Kultura Zrzuty w prywatnej alternatywnej galerii Strych w Łodzi, gdzie działał w latach 1983-1986. W 1983 i 1985 roku brał udział w nieformalnych spotkaniach artystów w Teofilowie. Jego druga indywidualna wystawa pod tytułem Nihilizm Intelektu miała miejsce w 1984 roku na Strychu w Łodzi, a miesiąc później została przeniesiona do Galerii Dziekanka w Warszawie. W trakcie otwarcia tej wystawy wykonał Nihilistyczny Performance Anty-Nihilistyczny.

W latach 1983-1986 był również jednym z współtwórców niezależnego pisma Tango, a także periodyku Halo Halo, który wydawał Jacek Kryszkowski. Oba te wydawnictwa były zbiorami autorskich prac wydawanych na prawach maszynopisu. Truszkowski uważany jest za jednego z prekursorów sztuki krytycznej oraz politycznej w Polsce. Po zakończeniu nauki, w 1987 roku odbył roczną służbę wojskową, mając stacje w Wrocławiu oraz Czerwonym Borze. Warto dodać, że został czterokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kariera artystyczna

W swojej twórczości Jerzy Truszkowski z powodzeniem łączył elementy performance oraz malarstwa, które odnosiły się do fundamentalnych znaków kulturowych, filozoficznych oraz religijnych. Przykłady tych znaków to krzyż łaciński, grecki, a także transformacje gwiazdy pięcioramiennej oraz symbolika krwi, portret filozoficzny i autoportret. Truszkowski podchodził do tych tematów z dużą subiektywnością, traktując je jako żywe symbole, które potrafią tworzyć sensy w zawsze zmieniających się kontekstach społeczno-politycznych.

Jako autor szeregu cykli obrazów, jego prace obejmują między innymi takie projekty jak: Nihilizm Intelektu (1981–1984), Somnambuliczny System Symboliczny (1985), Pikto-filozofowie (1985–1986), Vitcatius in Russia (1988–1989), Mandala źrenicy oka (1989), Nieśmiertelny Sztandar (1990), Step, śnieg, krew (1991–1994), oraz September 11 (2001). W roku 2000, zainspirowany Agnieszką Mikszty, Truszkowski zainicjował kontynuowany do dziś cykl Unus Dolor- Odin [Ru]bol – Une Douleur – Jedna Dola – 11[Ywin] [T]errors – Max Stirner 1000 Euro. Ten cykl składa się z wielkoformatowych obrazów, które nawiązują do walut takich jak dolar, rubel, funt, euro oraz złoty, poruszając temat totalitarnej władzy pieniądza i jego wpływu na globalną ekonomię.

W latach 1982–1989 artysta współpracował z grupą audiowizualną NAO Sternenhoch, znaną z tworzenia muzyki postindustrialnej. Warto zaznaczyć, że w 2010 roku historyczne dzieła grupy zostały zaprezentowane na wystawie Pokolenie ‘80 w Muzeum Narodowym w Krakowie, co stanowiło istotny moment w jego karierze artystycznej.

Kurator wystaw

W 1985 roku Jerzy Truszkowski zrealizował jako kurator wystawę zbiorową oraz sympozjum o tytule Nihilizm-Tajemnica, które miało miejsce w Galerii Dziekanka w Warszawie. To wydarzenie przyciągnęło uwagę do kulturowych problemów tego okresu.

Już rok wcześniej, od 1984, Truszkowski rozpoczął współpracę z artystycznym duetem KwieKulik. W efekcie tej współpracy, w latach 1998–1999, zorganizował trzy wystawy podsumowujące ich wkład w sztukę, z czego pierwsza z nich odbyła się w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej.

W 2001 roku był on kuratorem pośmiertnej wystawy Andrzeja Partuma. Ekspozycja miała miejsce w Galerii Kordegarda w Warszawie, a następnie była przeniesiona do Klubu Polskich Nieudaczników w Berlinie oraz do Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej.

Na przestrzeni lat 2004–2005 Truszkowski zrealizował trzy indywidualne wystawy Przemysława Kwieka, które odbyły się w różnych miejscach, takich jak Galeria Kronika w Bytomiu, Galeria Bielskiej BWA w Bielsku-Białej oraz Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze.

W latach 2007–2009 pełnił rolę inicjatora dziesięciu wystaw artystów związanych z polską neoawangardą w Galerii Art New Media w Warszawie. Pośród prezentowanych twórców znaleźli się m.in. Andrzej Lachowicz, Natalia LL, Jacek Malicki, Przemysław Kwiek, Paweł Kwiek, Krzysztof Zarębski, Andrzej Różycki, Leszek Przyjemski, Zbigniew Warpechowski oraz Teresa Murak.

Wreszcie, w 2014 roku, Truszkowski zorganizował historyczną wystawę zbiorową pod tytułem Polscy radykalni performerzy, która miała miejsce w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, podkreślając wkład polskich artystów w rozwój sztuki performatywnej.

Wokalista rockowy

W latach 1999–2003, Jerzy Truszkowski występował z zespołem Hexer, który reprezentował gatunek Electro Body Music. Po zakończeniu tej współpracy, w latach 2003–2005, dołączył do grupy MEMeticXpress, której niezwykła nazwa została zaproponowana przez Barbarę Konopkę. Truszkowski miał również wpływ na alternatywną nazwę tego zespołu, znaną jako Berlin-Lublin Express.

W okresie 2010–2012, artysta współpracował z grupą wizualno-dźwiękową Bromberg, założoną w 1988 roku przez Piotra Różyckiego. W jednym z niezapomnianych momentów swojej kariery, podczas otwarcia wystawy I Could Live In Africa, zorganizował koncert-performance w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. To wydarzenie było istotnym powrotem do działań zespołu NAO Sternenhoch, w skład którego weszli także Ireneusz „Bubo” Puchacz grający na gitarze elektrycznej, Zbigniew Libera na perkusji, Barbara Konopka na keyboardzie i laptopie, oraz Jerzy Truszkowski jako basista.

Dzieła w kolekcjach publicznych

Wiele instytucji kulturalnych w Polsce oraz za granicą ma w swoich zbiorach dzieła Jerzego Truszkowskiego. Do renomowanych miejsc, które posiadają jego prace, należy:Galeria Bielska BWA, a także Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Kolejnym ważnym punktem jest Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

W zbiorach znajdują się również dzieła w Muzeum Ziemi Lubuskiej oraz w Muzeum Caricyno w Moskwie. Muzeum Sztuki w Samarze i Państwowe Centrum Sztuki Współczesnej w Moskwie także posiadają prace tego artysty. W polskiej scenie artystycznej wyróżnia się również Galeria Labirynt, WRO Art Center oraz Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

Warto wspomnieć także o Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, które także gromadzi dzieła tego artysty. Oprócz tego, w kraju znajdują się inne ważne instytucje, takie jak Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Lublinie, Katowicach, Szczecinie oraz Olsztynie.

Na koniec, trzeba zaznaczyć, że duże znaczenie ma także Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, które wzbogaca swoje zbiory o prace Jerzego Truszkowskiego.

Wybrane wystawy indywidualne

Jerzy Truszkowski, znany artysta, miał wiele indywidualnych wystaw, które odzwierciedlają jego unikalne podejście do sztuki. Oto wybrane z nich:

  • 1984 – Nihilizm Intelektu – Strych, Łódź; Pracownia Dziekanka, Warszawa,
  • 1985 – Nihilizm Intelektu albo Smycz Gnoseologiczna jako Bicz Na Metafizyków – BWA, Lublin,
  • 1985 – Histeria Filozofii – Galeria Stodoła, Warszawa,
  • 1986 – Piktozof Truszkowski – BWA, Lublin,
  • 1989 – Germania – Galeria Stodoła, Warszawa,
  • 1991 – krv – Galeria Laboratorium, Warszawa,
  • 1992 – Saint Sophia Cathedral – Atelier E.A.U Kobe,
  • 1994 – Utopos – Galeria Prowincjonalna, Słubice,
  • 1998 – Re- – Samara Art Museum, Samara,
  • 2000 – Szok dla systemu – Galeria Miejska Arsenał, Poznań,
  • 2000 – Proletariat – Galeria Klub Kisielice, Poznań,
  • 2000 – Progress & Prosperity – Galeria PKO BP, Poznań,
  • 2000 – Unus Dolor – Galeria Wozownia, Toruń,
  • 2000 – Ciało i tekst / Body & text – BWA, Zielona Góra,
  • 2001 – Pentagon Macroeconomics – Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra,
  • 2002 – Politicheskaya intoksikatziya / Political Intoxication – National Centre of Contemporary Art, Moskwa,
  • 2003 – Unus Dolor – CSW Kronika, Bytom; Zero Galerie, Berlin,
  • 2006 – Alle a action / Alle Menschen Brueder Werden – ILL Galeries, Berlin,
  • 2007 – RE-Unus Dolor – DESA Modern, Warszawa,
  • 2009 – YES, It Is Better To Own Banks Than To Rob Banks – Art+on, Warszawa,
  • 2014 – 69=1/SUKA, Galeria Piktogram, Warszawa.

Wybrane wystawy zbiorowe

Jerzy Truszkowski, uznawany twórca, ma na swoim koncie wiele znaczących wystaw zbiorowych, które prezentują jego unikalne podejście do sztuki oraz jej różnorodność. Oto niektóre z nich:

  • 1983 – Sztuka jest elektryczna – BWA, Lublin,
  • 2000 – L’Art Dans Le Mond 2000 – Pont Alexandre, Paryż,
  • 2001 – Body And The East – Exit Art/The First Word N.Y, Nowy Jork,
  • 2001 – Nomads – Samara Art Museum, Samara,
  • 2001 – Irreligia – Atelier 340 Muzeum Brussels, Bruksela,
  • 2001 – 4 x Kunst Aus Polen – Muzeum Junge Kunst, Frankfurt nad Odrą,
  • 2005 – Die Verdammte im Haus Schwarzenberg – Neurotitan Galerie, Haus Schwarzenberg, Berlin,
  • 2015–2016 – Z Głębi. Artyści Muzeum Śląskiemu – Muzeum Śląskie, Katowice.

Wystawy te odzwierciedlają różne aspekty sztuki, od refleksji nad ciałem po problemy społeczne, zaś każda z nich przyczynia się do bogatego dorobku artystycznego Truszkowskiego.

Autor książek

Jerzy Truszkowski to uznany autor, który ma na swoim koncie wiele publikacji, zarówno książkowych, jak i artykułów dotyczących sztuki współczesnej. Poniżej przedstawiamy niektóre z jego najważniejszych dzieł:

  • „Re-”, wyd. The Arsenal Gallery, Białystok, Samara Art Museum, Samara 1998,
  • „Histeria filozofii”, wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2000,
  • „Cykl Sztuka krytyczna w Polsce”:
    • cz. 1 „Kwiek.Kulik.KwieKulik 1967–1998”, wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 1999,
    • cz. 2 „Poezja Instytucji Pozainstytucjonalnych”, wyd. Instytut Sztuki Krytycznej Stowarzyszenia Artystów Sztuk Innych, Łomianki 1999,
    • cz. 3 „Andrzej Partum 1938–2002”, wyd. Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa.
  • „Artyści radykalni”, wyd. Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2004,
  • „Good-bye Berlin”, wyd. Galerii Neurotitan, Haus Schwarzenberg, Berlin, Galeria Ars Nova, Łódź,
  • „Post Partum Post Mortem. Artyści awangardowi w społeczeństwie socjalistycznym w Polsce 1968–1988”, wyd. Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała.

Po 1990 roku Truszkowski publikował szereg artykułów oraz książek, w których analizował zjawiska sztuki współczesnej. W latach 2007–2010, pod pseudonimem Max Hexer, regularnie pisał eseje w autorskim dziale „Awangarda wiecznie żywa” dla miesięcznika papierowego „sztuka.pl”. W tym okresie ukazało się kilka cover-stories na temat polskich artystek i artystów neoawangardowych, takich jak Zofia Kulik, Jacek Malicki, Adam Kalinowski oraz Leszek Przyjemski.

W latach 2007–2014 pisał eseje w kwartalniku „artluk”, gdzie prowadził autorski dział „Sztuka i historia”. Aktualnie pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego ds. organizacyjnych w tym periodyku, kontynuując swoją pasję do pisania i badania zagadnień związanych ze sztuką.


Oceń: Jerzy Truszkowski

Średnia ocena:4.97 Liczba ocen:17