Pomnik Tysiąclecia Jazdy Polskiej


Pomnik Tysiąclecia Jazdy Polskiej to niezwykle interesujący zabytek położony w sercu Warszawy. Znajduje się on przy rondzie Jazdy Polskiej, tuż na skraju malowniczych Pola Mokotowskiego.

Oprócz swej monumentalnej formy, pomnik jest symbolem bogatej historii związanej z jazdą polską, nawiązując do tradycji, która data się aż do czasów średniowiecza. Przyciąga on uwagę zarówno mieszkańców, jak i turystów, którzy pragną odkryć nie tylko jego znaczenie, ale także architekturę oraz otaczający krajobraz.

Historia

W 1978 roku zrodziła się inicjatywa budowy pomnika, który miałby upamiętnić polską jazdę konną oraz kawalerię. Zaledwie trzy lata później, w 1981 roku, powstał specjalny komitet organizacyjny, który podjął się realizacji tego projektu. Monument miał zostać umiejscowiony na skarpie Trasy Łazienkowskiej, w pobliżu ulicy Jazdów, gdzie w 1983 roku odbyła się ceremonia wmurowania kamienia węgielnego.

W 1984 roku zorganizowano konkurs, w którym zaprezentowano 13 różnych projektów. Z spośród nadesłanych prac wybrano do realizacji projekt autorstwa rzeźbiarza oraz projektanta form przemysłowych Mieczysława Naruszewicza. Rzeźbę udało się odląć w 1987 roku w warszawskiej spółdzielni Brąz Dekoracyjny.

Ze względu na trudne warunki geologiczne podjęto decyzję o zmianie lokalizacji monumentu. Niestety, zdecydowanie obniżyło to estetykę i funkcjonalność pomnika, który znalazł się na zbyt wysokiej kolumnie, odwrócony tyłem do przechodniów oraz do ruchu ulicznego.

Odsłonięcie monumentu miało miejsce 3 maja 1994 roku. Rzeźba przedstawia dwóch mężnych jeźdźców galopujących na koniach: jeden z nich to piastowski rycerz w pancerzu dzierżący włócznię, a drugi to ułan, który trzyma szablę w wyciągniętej dłoni. Ta symbolika ma na celu ukazanie zarówno początku, jak i końca polskich formacji kawaleryjnych. Modelowaniem dla rzeźby zajął się pułkownik Zbigniew Starak, były uczestnik szarży pod Borujskiem – ostatniego starcia, w którym walczyli polscy kawalerzyści.

Dolna część kolumny jest przyozdobiona czterema tablicami odlanymi z mosiądzu, które zawierają listę 43 najważniejszych bitew w dziejach polskiej kawalerii. Materiał do ich produkcji został przekazany przez wojsko w postaci łusek artyleryjskich. Tablice, zaprojektowane przez rzeźbiarza Marka Moderau, wymagały po 11 latach od odsłonięcia korekty, kiedy to zauważono błędy w datach niektórych bitew, takich jak te pod Obertynem, Orszą oraz Beresteczkiem.

W 2016 roku podjęto nową inicjatywę, której celem było obrócenie pomnika, aby zwrócił się w stronę ronda oraz stacji metra Politechnika (zmiana kierunku z południowego na północno-wschodni, czyli o 135 stopni). Planowane obrócenie rzeźby miało miejsce w IV kwartale 2018 roku i odbyło się pomyślnie w dniach 20 i 21 listopada.

Napisy i daty na tablicach

Na Pomniku Tysiąclecia Jazdy Polskiej umieszczono wiele znaczących dat i miejsc, które są symbolem bogatej historii jazdy w Polsce. Poniżej znajduje się lista kluczowych wydarzeń:

  • Cedynia 972,
  • Psie Pole 1109,
  • Legnica 1241,
  • Płowce 1331,
  • Grunwald 1410,
  • Obertyn 1531,
  • Orsza 1564,
  • Byczyna 1588,
  • Kircholm 1605,
  • Kłuszyn 1610,
  • Trzciana 1629,
  • Beresteczko 1651,
  • Warka 1656,
  • Alsen 1658,
  • Podhajce 1667,
  • Chocim 1673,
  • Wiedeń 1683,
  • Parkany 1683,
  • Zieleńce 1792,
  • Samosierra 1808,
  • Lipsk 1813,
  • Stoczek 1831,
  • Grochów 1831,
  • Walewice 1863,
  • Rokitna 1915,
  • Krechowce 1917,
  • Jazłowiec 1919,
  • Koziatyn 1920,
  • Komarów 1920,
  • Korosteń 1920,
  • Krojanty 1939,
  • Mokra 1939,
  • Bzura 1939,
  • Wólka Węglowa 1939,
  • Kock 1939,
  • Montbard 1940,
  • Tobruk 1941,
  • Monte Cassino 1944,
  • Falaise 1944,
  • Moerdijk 1944,
  • Ancona 1944,
  • Bolonia 1945,
  • Borujsko 1945,
  • 1000 lat jazdy polskiej.

Przypisy

  1. Zmiany w pomniku Jazdy Polskiej. Po 24 latach końskie zady zostaną obrócone. warszawa.wyborcza.pl, 31.01.2018 r. [dostęp 31.01.2018 r.]
  2. Dość widoku końskich zadów. Obracają pomnik o 135 stopni. [dostęp 21.11.2018 r.]
  3. Irena Grzesiuk-Olszewska: Warszawska rzeźba pomnikowa. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2003 r., s. 184. ISBN 83-88973-59-2.

Oceń: Pomnik Tysiąclecia Jazdy Polskiej

Średnia ocena:4.66 Liczba ocen:5