Tomasz Skweres


Tomasz Skweres to utalentowany kompozytor oraz wiolonczelista, który zyskał uznanie w polskim i międzynarodowym świecie muzyki. Urodził się 3 kwietnia 1984 roku w Warszawie, gdzie rozpoczął swoją muzyczną przygodę.

Obecnie mieszka i pracuje w Wiedniu oraz Ratyzbonie, gdzie kontynuuje rozwój swojej kariery artystycznej. Jego twórczość odznacza się oryginalnością i świeżym podejściem do klasycznych form muzycznych.

Życiorys

Urodziny Tomasza Skweresa miały miejsce w rodzinie z głębokimi tradycjami naukowymi i pedagogicznymi. Jego ojciec, będący fizykiem, znalazł zatrudnienie w Zjednoczonym Instytucie Badań Jądrowych w Dubnej. Selce po obu stronach rodziny również miały powiązania z nauką, ponieważ babka i matka kompozytora uczyły na Uniwersytecie Warszawskim.

Tomasz swoją edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st. im. Emila Młynarskiego. W 1997 roku kontynuował kształcenie w Wiedniu, gdzie najpierw uczęszczał do Wiedeńskiego Konserwatorium, a później na Uniwersytet Muzyczny w Wiedniu. Tam studiował kompozycję pod okiem takich autorytetów jak prof. Chaya Czernowin oraz prof. Detlev Müller-Siemens, znany jako jeden z ostatnich uczniów Oliviera Messiaena i György Ligetiego. Tomasz uczęszczał także na zajęcia z wiolonczeli, które prowadzone były przez prof. Valentina Erbena (członka prestiżowego kwartetu Albana Berga) oraz Stefana Kropfitscha.

W latach 2009–2011 pełnił rolę członka Wiedeńskiej Orkiestry Radiowej, a od 2012 roku jest koncertmistrzem wiolonczel orkiestry Teatru Ratyzbony. Jako artysta, Tomasz Skweres ma na swoim koncie wiele kompozycji orkiestrowych, wokalnych oraz kameralnych, które są tworzone dla różnorodnych składów. W jego pracy artystycznej można dostrzec unikalne połączenia klawesynu, gitary, fletu basowego prostego z nowoczesnymi instrumentami, takimi jak saksofon, instrumenty smyczkowe oraz wokalne wykonania.

Wykonania utworów Tomasza skweresa oraz zamówienia kompozytorskie

Tomasz Skweres jest wybitnym kompozytorem, którego utwory znalazły swoje miejsce na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych na całym świecie. Wśród wydarzeń, w których uczestniczył, warto zwrócić uwagę na różne festiwale w Europie oraz poza jej granicami.

Oto zestawienie wybranych festiwali, gdzie miały miejsce wykonania jego twórczości:

  • Austria: Wien Modern, Klangspuren (Tyrol), Vienna Saxfest 2014, Komponistenmarathon w Wiedniu, aNOther festival w Wiedniu,
  • Polska: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festiwal Leopoldinum we Wrocławiu,
  • Włochy: Festiwal Risuonanze, Festiwal Contemporanea w Udine, Festiwal Contrasti,
  • Ukraina: Festiwal Kontraste we Lwowie, Ukraińskie Biennale Muzyki Współczesnej, Kyiv International Contemporary Music Days,
  • Inne państwa Europy: Festiwal Musica 2015 w Strasburgu (Francja), Biennale Bern, Festiwal Goslar Harz (Niemcy), Meridian Festival w Bukareszcie, Musikalischer Sommer in Ostfriesland (Niemcy),
  • Azja: ISCM World Music Days 2016 w Korei Południowej/Tongyeong International Music Festival, ISCM-Musicarama w Hongkongu,
  • Ameryka Południowa: Bienal Música Hoje w Kurytybie (Brazylia), Distat Terra Festival w Choele Choel (Argentyna).

Nie można również zapomnieć o licznych zamówieniach kompozytorskich, które potwierdzają jego uznanie w środowisku muzycznym. Oto niektóre z tych zleceń:

  • Austria: Radio-Symphonieorchester Wien (Symfoniczna Orkiestra Radiowa w Wiedniu), Wiedeński Konzerthaus, Festiwal Wien Modern, Ensemble Wiener Collage, Ensemble Zeitfluss w Grazu, Platypus Ensemble, Reconsil Ensemble,
  • Niemcy: Niederbayerische Philharmonie, Philharmonisches Orchester Regensburg, TONALi Hamburg, Theater Regensburg, Ensemble Risonanze Erranti,
  • Polska: Warszawska Jesień, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Musica Polonica Nova, Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Leopoldinum, Apollon Musagete Quartet,
  • Szwajcaria: Fundacja Thyll-Dürr.

Wszystkie te wydarzenia i współprace z różnymi zespołami oraz instytucjami tworzą bogaty dorobek artystyczny Tomasza Skweresa, którego twórczość ma wpływ na rozwój współczesnej muzyki.

Media

Niektóre z najbardziej znanych kompozycji Tomasza Skweresa zostały zarejestrowane przez renomowane wytwórnie fonograficzne, takie jak Genuin Classics oraz Orlando Records. Utwory te znalazły się również na albumie wydanym przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej oraz Związek Kompozytorów Austriackich.

Dodatkowo, kompozycje były prezentowane i transmitowane przez wiele rozgłośni radiowych, m.in.:

  • Bayerischer Rundfunk,
  • Norddeutscher Rundfunk,
  • Ö1,
  • australijskie ABC Classic FM,
  • austriackie Radio Stephansdom,
  • meksykańskie radio Frequencia Universitaria.

Warto zaznaczyć, że utwory tego utalentowanego kompozytora są wydawane przez austriackie wydawnictwo muzyczne Doblinger Musikverlag oraz Sikorski Musikverlage z Hamburga.

Nagrody i stypendia jako kompozytor

Tomasz Skweres zdobył liczne nagrody oraz stypendia w dziedzinie kompozycji, co świadczy o jego wyjątkowych umiejętnościach artystycznych oraz uznaniu w międzynarodowym środowisku muzycznym. W szczególności, jego osiągnięcia obejmują:

  • 2019: nagroda Zemlinsky, 2. miejsce,
  • 2018: 20. Międzynarodowy Festiwal Chopin & Friends „New Vision” – 2. nagroda,
  • 2017: międzynarodowy konkurs kompozytorski TONALi – 1. nagroda,
  • 2016: International composition competition Citta’ di Udine – nagroda specjalna,
  • 2015: Förderpreis für Musik der Stadt Wien – nagroda miasta Wiednia z dziedziny kompozycji,
  • 2014: Österreichisches Staatsstipendium für Komposition – stypendium Austriackiego Ministerstwa Kultury,
  • 2013: 1. nagroda na międzynarodowym konkursie Ernst Krenek Kompositionswettbewerb,
  • 2011: wyróżnienie na konkursie Srebrna Szybka,
  • 2010: Startstipendium – stypendium Austriackiego Ministerstwa Kultury,
  • 2009: 1. nagroda w konkursie kompozytorskim na utwór obowiązkowy na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Josepha Haydna w Wiedniu,
  • 2009: nagroda Theodora Körnera w dziedzinie kompozycji,
  • 2009: 2. nagroda na międzynarodowym konkursie Internationaler Kompositionswettbewerb der Deutschen Hochdruckliga,
  • 2009: stypendium dla kompozytorów szwajcarskiej fundacji Thyll-Dürr,
  • 2008: 2. nagroda na międzynarodowym konkursie Internationaler Franz Josef Reinl Kompositionswettbewerb,
  • 2008: stypendium austriackiej fundacji Czibulka,
  • 2006: 1. nagroda w konkursie kompozytorskim na utwór obowiązkowy na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Josepha Haydna w Wiedniu.

Jego działalność twórcza oraz sukcesy w konkursach kompozytorskich potwierdzają nie tylko talent, ale również zaangażowanie w rozwój sztuki muzycznej.

Twórczość

Twórczość Tomasza Skweresa obejmuje szereg kompozycji orkiestrowych, które pokazują jego wybitne umiejętności jako kompozytora. Wśród jego utworów orkiestrowych znajdują się:

  • Koncert na wiolonczelę i orkiestrę, 2020,
  • „Haymatloz“ na orkiestrę symfoniczną, 2019,
  • „Plutonion“ na orkiestrę symfoniczną, 2018,
  • „Concertino na orkiestrę smyczkową“, 2018,
  • „Anakalypteria“ na głos żeński i orkiestrę symfoniczną, 2016,
  • „über das farbige Licht der Doppelsterne…” na orkiestrę symfoniczną, 2015,
  • „Masa Krytyczna“ (Critical Mass) na orkiestrę symfoniczną, 2013,
  • Nokturn na wiolonczelę i orkiestrę, 2011.

Oprócz utworów orkiestrowych, Skweres tworzy również kameralne utwory sceniczne, które uwypuklają jego talent w tej dziedzinie:

  • „Desiderium“ – opera kameralna na dwa soprany, dwóch aktorów i 5 instrumentów, 2017,
  • „Am Anfang starb ein Rabe“- na narratora, baryton i 12 instrumentów, 2010.

Nie można zapomnieć o jego utworach na zespół instrumentalny, które także zasługują na uwagę:

  • „Topielica“- fantazja na rożek angielski i zespół instrumentalny, 2019,
  • „Event Horizon“ na 15 instrumentów, 2019,
  • „von Schwele zu Schwele“ na 13 instrumentów, 2015,
  • „Tituba“ na zespół instrumentalny (flet, obój, klarnet, trąbkę, fortepian, altówkę, wiolonczelę i kontrabas), 2013.

W jego twórczości znajdują się także utwory z głosem, które łączą muzykę z poezją:

  • „contra venenosos vermes” na wiolonczelę solo i chór mieszany, 2019,
  • „w poszukiwaniu rzeczydźwięku” na sopran i wiolonczelę, 2019,
  • „Rovanemi“ do wiersza Brigitty Stanek na sopran i wiolonczelę, 2017,
  • „in fremder fremde“ na mezzosopran i fortepian, 2017,
  • „mori no sakana“ do wiersza Eriki Kimury na sopran, klarnet basowy i wiolonczelę, 2014,
  • „Die Geometrie des Himmels ist unerhört“ do wierszy Semiera Insayifa na głos mówiony i 6 instrumentów, 2014,
  • „Sakubel Osil” do wiersza Mary Bautisty na sopran i 4 instrumenty (flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę), 2008/ nowa wersja 2014,
  • „Direkt” do tekstu 14. Psalmu ze Starego Testamentu na sopran, flet i wiolonczelę, 2007,
  • „Psalm 13″ na tenor, flet i wiolonczelę, 2006,
  • „Gebet” na sopran i wiolonczelę, 2005.

Twórczość muzyki kameralnej Skweresa również zasługuje na wyróżnienie:

  • „Plague“ na osiem wiolonczel, 2020,
  • „Piwosznik“ na klarnet basowy i wiolonczelę, 2019,
  • „Heavy Gravity“ na dwoje skrzypiec, 2019,
  • „Synapsen“ – cztery miniatury na instrumenty historyczne (flet prosty, puzon barokowy oraz viola da gamba), 2018,
  • „Katakumby“ na skrzypce, wiolonczelę i organy, 2018,
  • „Anekdota o Strawińskim” na skrzypce i fortepian, 2018,
  • „Coffin Ship” na wiolonczelę i akordeon, 2018,
  • „Coffin Ship” na saksofon sopranowy i akordeon, 2018,
  • „seven affects“ na skrzypce i wiolonczelę, 2017,
  • „Maledictio“ na flet prosty, flet poprzeczny, harfę i klawesyn, 2017,
  • „Grenzgänge“ na kwartet fortepianowy, 2016,
  • „Journay into the Subconscious“ na flet, wiolonczelę i fortepian, 2015,
  • „Elusive Thoughts“ na skrzypce, altówkę i wiolonczelę 2014, nowa wersja 2016,
  • „Memory Illussions“ na skrzypce i harfę, 2014,
  • „Penrose Square“ na kwartet saksofonowy, 2014,
  • „5 Miniaturen“ na saksofon, klarnet, akordeon i kontrabas, 2013,
  • „Hesitation“ na wiolonczelę i fortepian, 2012,
  • „Spannungsfelder“ na wiolonczelę i kontrabas, 2012,
  • „5 Elements“ na gitarę i fortepian, 2010,
  • „Autismus“ na flet i klawesyn, 2010,
  • „Axon“ na flet i klarnet, 2010,
  • „Asteria-Ortygia-Delos” na kwartet smyczkowy, 2009,
  • „Water“ na trio fortepianowe, 2008,
  • 1. kwartet smyczkowy, 2006.

Jego utwory solowe są prawdziwym świadectwem umiejętności kompozytorskich:

  • „Impact“ na skrzypce solo, 2017,
  • „Drei Gedanken“ na klarnet solo, 2016,
  • „Guillotine“ na wiolonczelę solo, 2016,
  • „Short Story“ na gitarę solo, 2013,
  • „Reminiszenz“ na skrzypce solo, 2013,
  • „Deuterium“ na skrzypce solo, 2012,
  • „Double-headed“ na waltornię solo, 2012,
  • „Transformations“ na wiolonczelę solo, 2011,
  • „Reflections“ na fortepian solo, 2010.

Przypisy

  1. Tomasz Skweres: “Impact” | Sikorski Music Publishers [online], www.sikorski.de [dostęp 06.05.2020 r.]
  2. composers [online], www.doblinger-musikverlag.at [dostęp 06.05.2020 r.]
  3. a b c Tomasz Skweres/composer/Vienna [online], tomasz-skweres [dostęp 06.05.2020 r.]

Oceń: Tomasz Skweres

Średnia ocena:4.66 Liczba ocen:14