Natalia Korczakowska, urodzona w Warszawie w 1979 roku, jest znaną osobą w polskim środowisku teatralnym. W swojej karierze wybitnie wyróżnia się jako reżyserka teatralna, a także jako scenografka. Oprócz tego, jest również autorką licznych tekstów, które przyczyniły się do jej rozpoznawalności w świecie sztuki.
Życiorys
Natalia Korczakowska studiowała na prestiżowym Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, znanym wcześniej jako Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Warszawie, gdzie odbyła naukę w klasie skrzypiec. Oprócz tego, kontynuowała edukację na Wydziale Wiedzy o Teatrze i Reżyserii w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, rozwijając swoje umiejętności artystyczne i teoretyczne.
W 2006 roku miała miejsce jej debiut reżyserski w sztuce „Pensjonat Madryt”, opartej na prozie Aglai Veteranyi. Natalia zyskała doświadczenie, asystując u renomowanych reżyserów, takich jak René Pollesch oraz Oskar Koršunovas. Jej działalność reżyserska w teatrze rozpoczęła się od tego momentu i trwa nieprzerwanie, zyskując coraz większą popularność w Polskim środowisku teatralnym.
W swoim dorobku artystycznym Korczakowska zrealizowała wiele znakomitych przedstawień. Na wyróżnienie zasługuje jej inscenizacja „Elektrę – Lekcja Anatomii” w teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze oraz adaptacja „Solaris” Stanisława Lema przygotowana dla TR Warszawa. Niezwykle ceniona jest też jej interpretacja „Natana mędrca” G.E. Lessinga w Teatrze Narodowym w Warszawie oraz „Dziadów część III” Adama Mickiewicza w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku. Małgorzata Piekutowa zauważyła, że „Dziady III Korczakowskiej chciałoby się studiować, bo na to zasługują. I chciałoby się je studiować z egzemplarzem Mickiewicza w ręce, w kolejne wieczory…”
W STUDIO teatrgalerii, reżyserka zaprezentowała adaptację „Berlin Alexanderplatz” Alfreda Döblina oraz „Biesów” Fiodora Dostojewskiego. Krytyk J. O’quinn w swoich uwagach odniósł się do innowacyjnego podejścia Korczakowskiej: „Żaden z artystów z Generation After 2 nie był bliższy społeczno-politycznym dylematom kraju niż 39-letnia Natalia Korczakowska.” Jej inscenizacje nie tylko poruszają, ale i skłaniają do refleksji nad aktualnymi problemami społecznymi.
W dziedzinie opery, Korczakowska również odniosła sukces, realizując projekt „Jakob Lenz” Wolfganga Rihma oraz inscenizując „Halkę” Moniuszki pod batutą Marc Minkowskiego dla Opery Narodowej w Warszawie. Jej współpraca z orkiestrą Ensemble Modern przy „El Cimarrón” H. W. Henzego, która odbyła się w hamburskim Thalia Theatre, również spotkała się z wysoką oceną krytyki.
W 2016 roku, Natalia Korczakowska objęła stanowisko dyrektorki artystycznej Teatru Studio w Warszawie, a następnie zmieniła nazwę na STUDIO teatrgalerię, co nawiązuje do awangardowych tradycji miejsca i twórczości takich artystów jak Józef Szajna oraz Jerzy Grzegorzewski. STUDIO teatrgaleria stało się ważnym punktem na mapie współczesnego teatru w Polsce, angażującym się w poszukiwania artystyczne oraz eksperymenty teatralne.
Natalia Korczakowska jest córką literata i poety Jacka Korczakowskiego oraz wnuczką pisarki Jadwigi Korczakowskiej, co niewątpliwie wpływa na jej wrażliwość artystyczną i wybór tematów teatralnych.
Spektakle
Natalia Korczakowska to jedna z ważniejszych postaci współczesnego teatru. Jej dorobek obejmuje szereg znaczących spektakli, w które zaangażowana była na różnych poziomach artystycznych.
- „Kronika zapowiedzianej śmierci” Davida Lindemana – funkcja Korczakowskiej: asystent reżysera, Teatr Wybrzeże, premiera: 2.05.05,
- „Pensjonat Madryt” Aglai Veteranyi – funkcje Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja tekstów, Centrum Artystyczne M25 w Warszawie, premiera: 8.12.05,
- „Alina na zachód” Dirka Dobbrowa – funkcja Korczakowskiej: teksty piosenek, Teatr Dramatyczny w Warszawie, premiera: 7.01.06,
- „Strefa działań wojennych” Michała Bajera – funkcje Korczakowskiej: reżyseria i opracowanie muzyczne, TR Warszawa, premiera: 28.05.06,
- „Smycz” – recital Bartosza Porczyka, funkcje Korczakowskiej: reżyseria i scenografia, Teatr Polski we Wrocławiu, premiera: 30.11.06,
- „Ragazzo dell’Europa” Rene Pollescha – funkcja Korczakowskiej: asystent reżysera, TR Warszawa, premiera: 26.05.07,
- „Śmierć człowieka-wiewiórki” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk – funkcje Korczakowskiej: reżyseria i opracowanie muzyczne, Teatr im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze, premiera: 27.09.07,
- „Elektra” Eurypidesa – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, Teatr im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze, premiera: 16.02.08,
- „Solaris. Raport” na podstawie „Solaris” Stanisława Lema – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja, TR Warszawa, premiera: 02.10.09,
- „Pelikan, czyli pożegnanie mięsa” na podstawie „Pelikana i Spowiedzi Szaleńca” Augusta Strindberga – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, scenariusz (wspólnie z Katarzyną Warnke) i opracowanie muzyczne, Teatr Współczesny w Szczecinie, premiera: 26.02.11,
- „Jakob Lenz” (opera) Wolfganga Rihma – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, premiera: 07.05.11,
- „Halka” opera Stanisława Moniuszki – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, premiera: 23.12.11,
- „Natan Mędrzec” Gottholda Ephraima Lessinga – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, premiera: 10.11.12,
- „Ja, Krzysztof” – video-instalacja, reżyseria (Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Warszawie), premiera: 2014,
- „Dziady III” Adama Mickiewicza – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja (wspólnie z Adamem Radeckim), Teatr Dramatyczny w Białymstoku, premiera: 27.09.14,
- „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja (wspólnie z Wojciechem Zrałkiem-Kossakowskim) (Teatr Wybrzeże w Gdańsku, festiwal „Klasyka Żywa”), premiera: 14.03.15,
- „Lost Highway” opera Olgi Neuwirth z librettem Elfriede Jelinek – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, Teatr Polski we Wrocławiu, festiwal „T-Mobile Nowe Horyzonty” we Wrocławiu i 59. festiwal „Warszawska Jesień” w Warszawie, premiera: 21.07.16,
- „Wyznawca” inspirowany filmem „Fanatyk” Henry’ego Beana i dialogiem pasyjnym „O ofiarowaniu Izaaka” – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i scenariusz STUDIO teatrgaleria w Warszawie, festiwal „Gorzkie żale”, premiera: 11.02.16,
- „Berlin Alexanderplatz” Alfreda Döblina – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja, STUDIO teatrgaleria w Warszawie, premiera: 27.01.17,
- „Biesy” Fiodora Dostojewskiego – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja (z Adamem Radeckim), STUDIO teatrgaleria w Warszawie, premiera: 26.02.18.
Twórczość Natalii Korczakowskiej ukazuje jej wszechstronność oraz zaangażowanie w różnorodne formy teatralne, co czyni ją wyjątkową postacią na polskiej scenie artystycznej.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Marek Drążewski | Zofia Dobrzańska | Ludwik Fryderyk Hildt | Marek Bukowski (pisarz) | Krystyna Karkowska | Władysław Renard | Sławomir Łubiński | Sławomira Łozińska | Zygmunt Hübner | Anna Held | Maria Palińska | Hubert Hilscher | Andrzej Krzepkowski | Edward Petzold | Janusz Hamerszmit | Marcin Podlewski | Iwona Rulewicz | Agnieszka Grochowicz | Mariusz Maszyński | Sława Orłowska-CzerwińskaOceń: Natalia Korczakowska