Natalia Korczakowska


Natalia Korczakowska, urodzona w Warszawie w 1979 roku, jest znaną osobą w polskim środowisku teatralnym. W swojej karierze wybitnie wyróżnia się jako reżyserka teatralna, a także jako scenografka. Oprócz tego, jest również autorką licznych tekstów, które przyczyniły się do jej rozpoznawalności w świecie sztuki.

Życiorys

Natalia Korczakowska studiowała na prestiżowym Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, znanym wcześniej jako Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Warszawie, gdzie odbyła naukę w klasie skrzypiec. Oprócz tego, kontynuowała edukację na Wydziale Wiedzy o Teatrze i Reżyserii w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, rozwijając swoje umiejętności artystyczne i teoretyczne.

W 2006 roku miała miejsce jej debiut reżyserski w sztuce „Pensjonat Madryt”, opartej na prozie Aglai Veteranyi. Natalia zyskała doświadczenie, asystując u renomowanych reżyserów, takich jak René Pollesch oraz Oskar Koršunovas. Jej działalność reżyserska w teatrze rozpoczęła się od tego momentu i trwa nieprzerwanie, zyskując coraz większą popularność w Polskim środowisku teatralnym.

W swoim dorobku artystycznym Korczakowska zrealizowała wiele znakomitych przedstawień. Na wyróżnienie zasługuje jej inscenizacja „Elektrę – Lekcja Anatomii” w teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze oraz adaptacja „Solaris” Stanisława Lema przygotowana dla TR Warszawa. Niezwykle ceniona jest też jej interpretacja „Natana mędrca” G.E. Lessinga w Teatrze Narodowym w Warszawie oraz „Dziadów część III” Adama Mickiewicza w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku. Małgorzata Piekutowa zauważyła, że „Dziady III Korczakowskiej chciałoby się studiować, bo na to zasługują. I chciałoby się je studiować z egzemplarzem Mickiewicza w ręce, w kolejne wieczory…”

W STUDIO teatrgalerii, reżyserka zaprezentowała adaptację „Berlin Alexanderplatz” Alfreda Döblina oraz „Biesów” Fiodora Dostojewskiego. Krytyk J. O’quinn w swoich uwagach odniósł się do innowacyjnego podejścia Korczakowskiej: „Żaden z artystów z Generation After 2 nie był bliższy społeczno-politycznym dylematom kraju niż 39-letnia Natalia Korczakowska.” Jej inscenizacje nie tylko poruszają, ale i skłaniają do refleksji nad aktualnymi problemami społecznymi.

W dziedzinie opery, Korczakowska również odniosła sukces, realizując projekt „Jakob Lenz” Wolfganga Rihma oraz inscenizując „Halkę” Moniuszki pod batutą Marc Minkowskiego dla Opery Narodowej w Warszawie. Jej współpraca z orkiestrą Ensemble Modern przy „El Cimarrón” H. W. Henzego, która odbyła się w hamburskim Thalia Theatre, również spotkała się z wysoką oceną krytyki.

W 2016 roku, Natalia Korczakowska objęła stanowisko dyrektorki artystycznej Teatru Studio w Warszawie, a następnie zmieniła nazwę na STUDIO teatrgalerię, co nawiązuje do awangardowych tradycji miejsca i twórczości takich artystów jak Józef Szajna oraz Jerzy Grzegorzewski. STUDIO teatrgaleria stało się ważnym punktem na mapie współczesnego teatru w Polsce, angażującym się w poszukiwania artystyczne oraz eksperymenty teatralne.

Natalia Korczakowska jest córką literata i poety Jacka Korczakowskiego oraz wnuczką pisarki Jadwigi Korczakowskiej, co niewątpliwie wpływa na jej wrażliwość artystyczną i wybór tematów teatralnych.

Spektakle

Natalia Korczakowska to jedna z ważniejszych postaci współczesnego teatru. Jej dorobek obejmuje szereg znaczących spektakli, w które zaangażowana była na różnych poziomach artystycznych.

  • „Kronika zapowiedzianej śmierci” Davida Lindemana – funkcja Korczakowskiej: asystent reżysera, Teatr Wybrzeże, premiera: 2.05.05,
  • „Pensjonat Madryt” Aglai Veteranyi – funkcje Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja tekstów, Centrum Artystyczne M25 w Warszawie, premiera: 8.12.05,
  • „Alina na zachód” Dirka Dobbrowa – funkcja Korczakowskiej: teksty piosenek, Teatr Dramatyczny w Warszawie, premiera: 7.01.06,
  • „Strefa działań wojennych” Michała Bajera – funkcje Korczakowskiej: reżyseria i opracowanie muzyczne, TR Warszawa, premiera: 28.05.06,
  • „Smycz” – recital Bartosza Porczyka, funkcje Korczakowskiej: reżyseria i scenografia, Teatr Polski we Wrocławiu, premiera: 30.11.06,
  • „Ragazzo dell’Europa” Rene Pollescha – funkcja Korczakowskiej: asystent reżysera, TR Warszawa, premiera: 26.05.07,
  • „Śmierć człowieka-wiewiórki” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk – funkcje Korczakowskiej: reżyseria i opracowanie muzyczne, Teatr im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze, premiera: 27.09.07,
  • „Elektra” Eurypidesa – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, Teatr im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze, premiera: 16.02.08,
  • „Solaris. Raport” na podstawie „Solaris” Stanisława Lema – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja, TR Warszawa, premiera: 02.10.09,
  • „Pelikan, czyli pożegnanie mięsa” na podstawie „Pelikana i Spowiedzi Szaleńca” Augusta Strindberga – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, scenariusz (wspólnie z Katarzyną Warnke) i opracowanie muzyczne, Teatr Współczesny w Szczecinie, premiera: 26.02.11,
  • „Jakob Lenz” (opera) Wolfganga Rihma – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, premiera: 07.05.11,
  • „Halka” opera Stanisława Moniuszki – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, premiera: 23.12.11,
  • „Natan Mędrzec” Gottholda Ephraima Lessinga – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, premiera: 10.11.12,
  • „Ja, Krzysztof” – video-instalacja, reżyseria (Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Warszawie), premiera: 2014,
  • „Dziady III” Adama Mickiewicza – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja (wspólnie z Adamem Radeckim), Teatr Dramatyczny w Białymstoku, premiera: 27.09.14,
  • „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja (wspólnie z Wojciechem Zrałkiem-Kossakowskim) (Teatr Wybrzeże w Gdańsku, festiwal „Klasyka Żywa”), premiera: 14.03.15,
  • „Lost Highway” opera Olgi Neuwirth z librettem Elfriede Jelinek – funkcja Korczakowskiej: reżyseria, Teatr Polski we Wrocławiu, festiwal „T-Mobile Nowe Horyzonty” we Wrocławiu i 59. festiwal „Warszawska Jesień” w Warszawie, premiera: 21.07.16,
  • „Wyznawca” inspirowany filmem „Fanatyk” Henry’ego Beana i dialogiem pasyjnym „O ofiarowaniu Izaaka” – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i scenariusz STUDIO teatrgaleria w Warszawie, festiwal „Gorzkie żale”, premiera: 11.02.16,
  • „Berlin Alexanderplatz” Alfreda Döblina – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja, STUDIO teatrgaleria w Warszawie, premiera: 27.01.17,
  • „Biesy” Fiodora Dostojewskiego – funkcja Korczakowskiej: reżyseria i adaptacja (z Adamem Radeckim), STUDIO teatrgaleria w Warszawie, premiera: 26.02.18.

Twórczość Natalii Korczakowskiej ukazuje jej wszechstronność oraz zaangażowanie w różnorodne formy teatralne, co czyni ją wyjątkową postacią na polskiej scenie artystycznej.


Oceń: Natalia Korczakowska

Średnia ocena:4.69 Liczba ocen:25