Małgorzata Walewska, polska artystka operowa, urodziła się 5 lipca 1965 roku w Warszawie. Jest uznawana za jedną z najbardziej utalentowanych mezzosopranów swojego pokolenia.
W trakcie swojej imponującej kariery występowała w renomowanych teatrach operowych na całym kontynencie europejskim. Jej bogate doświadczenie obejmuje występy w takich miejscach jak:
- Teatro Real w Madrycie,
- Teatro Nacional de São Carlos w Lizbonie,
- Teatro dell’Opera di Roma,
- Teatro Comunale di Bologna,
- Opera Las Palmas de Gran Canaria,
- Grand Théâtre Luxemburg,
- Fińska Opera Narodowa w Helsinkach,
- Graz Opera,
- Teatr Herodion w Atenach.
- Metropolitan Opera w Nowym Jorku,
- Opera w Seattle,
- San Francisco Opera,
- Washington National Opera,
- Baltimore Opera,
- Palacio de Bellas Artes w Meksyku.
W jej artystycznej drodze miał miejsce również wspaniały zaszczyt wspólnej pracy z wieloma wybitnymi artystami operowymi, takimi jak Luciano Pavarotti, Plácido Domingo, Simon Estes, Thomas Hampson oraz Edita Gruberová.
Życiorys
Edukacja
Dzieciństwo Małgorzaty Walewskiej miało miejsce w Lesznie oraz na warszawskim Powiślu. Już od najmłodszych lat wykazywała zainteresowanie muzyką, co zaowocowało rozpoczęciem nauki w chórze pod kierownictwem Danuty Kudrewicz. To właśnie początki tej współpracy zainspirowały ją do dalszego kształcenia swojego talentu wokalnego.
W młodzieńczych latach uczęszczała do 27. Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Czackiego w Warszawie. Po ukończeniu szkoły średniej starała się o przyjęcie na Akademię Muzyczną w Warszawie, jednak pomimo niepowodzenia nie zniechęciła się i podjęła naukę w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina. Tam, po roku, miała okazję uczyć się pod okiem prof. Haliny Słonickiej. W 1994 roku z powodzeniem ukończyła czteroletnie studia, które zaowocowały przyjęciem do Akademii Muzycznej w Warszawie, uzyskując wyróżnienie na koniec nauki.
Kariera zawodowa
Już w czasie studiów zaczęła odnosić pierwsze sukcesy, zdobywając nagrody w międzynarodowych konkursach. Na przykład, będąc na drugim roku, uplasowała się na drugim miejscu w kategorii pieśni w międzyuczelnianym konkursie wokalnym odbywającym się we Wrocławiu. Wkrótce po tym wystąpiła w filharmonii w Szczecinie, co zaowocowało propozycją roli Azy w operze Manru w Operze Narodowej w Warszawie, zaproponowaną przez Andrzeja Straszyńskiego. Decydując się na tę rolę, Rezygnowała z propozycji Mieczysława Nowakowskiego dotyczącej występu w Betulia Liberata, wyprodukowanej przez Warszawską Operę Kameralną.
Premiera Manru miała miejsce w 1991 roku i przyniosła jej uznanie krytyków za interpretację tej postaci. W tym samym roku zaśpiewała także partie solowe w balecie Grek Zorba w warszawskiej Operze Narodowej. Również w 1992 roku zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Alfredo Krausa w Las Palmas de Gran Canaria, a także zdobyła dwie nagrody dla najlepszego mezzosopranu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Udało jej się również zakwalifikować do finału Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hansa Gabora Belvedere w Wiedniu oraz znaleźć w gronie 50 zwycięzców Konkursu Luciana Pavarottiego w Filadelfii.
W kolejnych latach jej kariera nabrała rozpędu, wystąpiła jako Fenena w Nabucco w warszawskiej Operze Narodowej, a także zagrała Grzech w Raju utraconym oraz Hudel w Skrzypku na dachu. Po wielu sukcesach artystycznych, takich jak udział w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Mirjam Helin w Helsinkach w 1994 roku, zyskała tytuł Perły Konkursu Mirjam Helin na koncercie laureatów w Kangasniemi. Ponadto współpracowała z Jormą Hynninenem, dyrektorem Festiwalu Operowego w Savonlinnie, uczestnicząc w kilku znaczących produkcjach, jak Santuzza w Rycerskości wieśniaczej (1998) oraz Amneris w Aidzie (2005).
Jej występy odbywały się także na czołowych scenach muzycznych, takich jak Opera Krakowska, Hala Stulecia we Wrocławiu oraz Gliwicki Teatr Muzyczny. Rola Carmen to jedna z jej najbardziej rozpoznawalnych, w którą wcielała się na dwanaście różnych scen, w tym w Operze Wiedeńskiej oraz w Teatrze Wielkim w Poznaniu.
Na początku lat 2000 Małgorzata zadebiutowała w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, wcielając się w rolę Dalili w Samsonie i Dalili oraz brała udział w licznych projektach, których kulminacją była zdobycie Złotego Medalu Zasłużonym Kulturze Gloria Artis w 2016 roku i rozwój kariery we współpracy z wieloma cenionymi reżyserami oraz artystami, co umocniło jej renomę w świecie operowym.
Artystka nie tylko odnosiła sukcesy na scenie, ale także podjęła się roli jurorki w programie „Twoja twarz brzmi znajomo”, za co była wielokrotnie nominowana do Telekamery „Tele Tygodnia”. W 2022 roku zadebiutowała w kolejnej roli w operze Jezibaba w Rusałce w Poznaniu. Poza tym, w 2021 roku uhonorowano ją „Złotą Muszką”, nagrodą im. Bogusława Kaczyńskiego, co stanowi wyraz jej wyjątkowej działalności w dziedzinie wokalistyki operowej i kultury muzycznej na całym świecie.
Życie prywatne
Małgorzata Walewska, znana z wyjątkowych osiągnięć w świecie sztuki, przez wiele lat dzieliła swoje życie z Piotrem Kokosińskim. Ich związek, trwający aż 30 lat, miał charakter nieformalny, co podkreśla jego długoletni charakter.
Niestety, w 2014 roku doszło do rozstania pary, co zwróciło uwagę mediów i fanów artystki.
Role operowe
W kontekście znakomitych występów operowych, Małgorzata Walewska zasłynęła w wielu znaczących rolach, które wpisały się w historię teatru muzycznego. Jej interpretacje postaci wzbogaciły repertuar wielu renomowanych scen.
Rola | Kompozytor | Opera | Teatry Operowe |
---|---|---|---|
Amneris | Giuseppe Verdi | Aida | Opera Bałtycka w Gdańsku, Deutsche Oper Berlin, Savonlinna Opera Festival, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Opera Śląska w Bytomiu |
Carmen | Georges Bizet | Carmen | Seattle Opera, Wiener Staatsoper, Savonlinna Opera Festival, Greek National Opera, Opernfestspiele St Margarethen, Sommerfestspiele Xanten, Teatr Wielki w Poznaniu, Opera Kraków, Teatr Wielki – Opera Narodowa |
Dalila | Camille Saint-Saëns | Samson i Dalila | Metropolitan Opera, Deutsche Oper Berlin, Grand Theatre de Geneve, Washington National Opera |
Santuzza | Pietro Mascagni | Rycerskość wieśniacza (Cavalleria rusticana) | Savonlinna Opera Festival |
Fenena | Giuseppe Verdi | Nabucco | Opernfestspiele St Margarethen, Teatr Wielki – Opera Narodowa |
Kundry | Richard Wagner | Parsifal | Teatr Wielki w Poznaniu |
Ulryka | Giuseppe Verdi | Bal maskowy (Un ballo in maschera) | Semperoper Dresden, Teatro Real Madrid, Theater Bremen, Opera Śląska w Bytomiu |
Magdalena | Giuseppe Verdi | Rigoletto | Washington National Opera |
Hrabina | Piotr Iljicz Czajkowski | Dama pikowa | Wiener Staatsoper, Opéra national du Rhin Strasbourg, Teatr Wielki – Opera Narodowa |
Olga | Piotr Iljicz Czajkowski | Eugeniusz Oniegin | Wiener Staatsoper |
Księżniczka Eboli | Giuseppe Verdi | Don Carlos | Teatr Wielki w Poznaniu, New National Theatre Tokyo, Finnish National Opera Helsinki |
Aza | Ignacy Jan Paderewski | Manru | Teatr Wielki – Opera Narodowa |
Pani Quickly | Giuseppe Verdi | Falstaff | Volksoper Wien, Deutsche Oper Berlin, Oper Köln |
Die Amne | Richard Strauss | Kobieta bez cienia (Die Frau ohne Schatten) | Palacio de Bellas Artes |
Mary | Richard Wagner | Latający Holender (Der fliegende Holländer) | Baltic Opera Festival |
The Auntie | Benjamin Britten | Peter Grimes | Oper Köln |
The Old Lady | Leonard Bernstein | Kandyd | Opera Kraków |
Contessa di Coigny, Madelon | Umberto Giordano | Andrea Chenier | St. Galler Festspiele |
Polina | Piotr Iljicz Czajkowski | Eugeniusz Oniegin | Wiener Staatsoper |
Azucena | Giuseppe Verdi | Trubadur (Il trovatore) | Seattle Opera, Deutsche Oper Berlin, Opera Kraków, Royal Opera House w Londynie |
Muzyka symfoniczna i oratoryjna
W bogatym świecie muzyki symfonicznej i oratoryjnej, można znaleźć wiele arcydzieł, które do dziś zachwycają słuchaczy. Oto lista niektórych z najważniejszych kompozycji, które zasługują na szczególną uwagę:
- magnificat Johanna Sebastiana Bacha,
- ix symfonia Beethovena,
- ii i iii symfonia Gustava Mahlera,
- petite messe solennelle Gioacchino Rossiniego,
- stabat mater Gioacchino Rossiniego,
- stabat mater Giovanni Battista Pergolesiego,
- msza C-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta,
- msza Es-dur Franza Schuberta,
- gloria Antonio Vivaldiego,
- requiem Giuseppe Verdiego,
- requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta,
- król Dawid Arthura Honeggera,
- te deum Antona Brucknera.
Każda z tych kompozycji wnosi coś wyjątkowego do repertuaru muzycznego, ukazując niezwykły talent swoich twórców oraz emocje, które potrafią wywołać.”
Dyskografia
Albumy solowe
W dorobku artystycznym Małgorzaty Walewskiej można znaleźć wiele znaczących wydawnictw. W 2000 roku zadebiutowała albumem Voce di Donna, który otworzył jej drogę do dalszej kariery. W tym samym roku ukazała się również płyta Mezzo, która zdobyła miano złotej płyty w Polsce, a w 2012 roku doczekała się reedycji.
Kolejnym znaczącym albumem w jej karierze jest Walewska i przyjaciele, wydany w 2004 roku. Ten dwupłytowy projekt otrzymał wyróżnienie Asem Empiku za najwyższą sprzedaż w danym okresie. Również w 2004 roku powstał album Panta Rhei (współpraca z Olko), na którym znajdziemy utwór „Fisz”, który zyskał popularność dzięki interaktywnemu wideoklipowi Webeo, stworzonym przez Dawida Marcinkowskiego i nagrodzonym licznymi nagrodami na całym świecie.
Artystka współpracowała również z Robertem Grudniem przy albumie Farny w 2009 roku, a w 2011 jej kolejne dzieło Christmas Time – Traditional Polish Christmas Carols zdobyło status złotej płyty w Polsce. W 2014 roku, wspólnie z Martínem Palmerim, artystka wydała album koncertowy The Spirit of Tango.
Pozostałe albumy
Oprócz solowych projektów, Małgorzata Walewska ma na koncie także wiele innych ważnych nagrań. W 1993 roku wzięła udział w nagraniu Gala Lirica Vol.1, w którym wystąpiła z Orquesta Sinfónica y Coro de RTVE wykonując „Habanera” z opery G. Bizeta „Carmen”. W 1995 roku wydała album Te deum, na którym można usłyszeć utwory A. Brucknera oraz C. Gounoda.
W 2001 roku Walewska zadebiutowała w nagraniach gościnnych, biorąc udział w płycie Ave Maria – Najpiękniejsze Pieśni Maryjne, gdzie jej interpretacje „Ave Maria” i „Zdrowaś Maryja” zdobyły uznanie, a artystka została odznaczona przez biskupa polowego krzyżem „Milito pro Christo”. Ta sama płyta uzyskała status platynowej w Polsce.
Również w 2001 roku artystka uczestniczyła w nagraniu ścieżki dźwiękowej do filmu Quo vadis, który przyniósł jej kolejną platynową płytę. W 2002 roku wystąpiła gościnnie w rejestracji albumu zespołu I Muvrini, tworząc piosenkę „Erein eta joan”. Pięć lat później nagrała utwory dla zespołu Voo Voo – „Łobi jabi”, „Flota zjednoczonych sił” i „Jesteś fajna kobieta”. W 2007 roku razem z Oskarem Jezior wykonali utwory Szymanowski, Wagner Songs, a w tym samym czasie małgorzata wystąpiła z zespołem Leszcze w utworze „Cudowna noc, nie popędzaj mnie”.
W 2009 roku artystka wzięła udział w koncertowej płycie Antena wraz z Elektrycznymi Gitarami. Dwa lata później nagrała piosenkę ku pamięci profesora Zbigniewa Religi, a także wspólnie z innymi artystami stworzyła utwór „What a Wonderful World”. W 2017 roku zadebiutowała w nagraniu utworu Wojciecha Kilara „Missa pro pace” z Chórem i Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.
DVD
Dzięki jakośc i różnorodności, jej kariera obejmuje również nagrania DVD. W 2006 roku zarejestrowano występ artystki w Carmen – Stagione d’Opera Italiana, która miała miejsce podczas festiwalu operowego w St. Margarethen w 1998 roku i jest reżyserowana przez Gianfranco de Bosio. W 2008 roku ukazało się nagranie Carmen z Gliwickiego Teatru Muzycznego.
Polski dubbing
W 2016 roku, Małgorzata Walewska użyczyła swojego głosu postaci panny Nana Noodleman w animowanym filmie Sing. Ta produkcja zdobyła uznanie zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych, dzięki wciągającej fabule i znakomitym wykonaniom muzycznym.
W następnym roku, w 2017, uczestniczyła w dubbingowaniu postaci Madame de Garderobe w kinowej adaptacji klasycznej baśni Piękna i Bestia. Jej interpretacja przyniosła nową głębię tej postaci, a widzowie docenili jej umiejętności wokalne oraz charyzmę.
Przypisy
- KrzysztofK. Korwin-Piotrowski KrzysztofK., „Muzyczna podróż do Francji” w Telewizji Katowice. Gala finałowa 4. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego [online], Orfeo, 16.02.2023 r. [dostęp 14.03.2023 r.]
- Gastartikel, Oper Köln: Benjamin Brittens „Peter Grimes” – wahrlich großes Musiktheater! [online], DAS OPERNMAGAZIN, 27.11.2018 r. [dostęp 15.10.2022 r.]
- Opera Bałtycka, operabaltycka.pl [dostęp 15.10.2022 r.]
- Małgorzata Walewska. Moja twarz brzmi znajomo [online] [dostęp 15.10.2022 r.]
- Rusałka [online], opera.poznan.pl [dostęp 15.10.2022 r.]
- Walewska i Ubysz 2022, s. 171.
- Walewska i Ubysz 2022, s. 245–247.
- Walewska i Ubysz 2022, s. 199.
- Walewska i Ubysz 2022, s. 166, 200.
- Walewska i Ubysz 2022, s. 158.
- Walewska i Ubysz 2022, s. 140, 158.
- Gloria Artis dla Małgorzaty Walewskiej, „ModaiJa”, 28.10.2016 r. [dostęp 23.03.2017 r.]
- Małgorzata Walewska dyrektorem artystycznym Festiwalu im. Ady Sari [online], Onet.pl, 09.10.2013 r. [dostęp 09.11.2021 r.]
- „Carmen” G. Bizeta z udziałem Małgorzaty Walewskiej! [online], Opera Krakowska [dostęp 23.03.2017 r.]
- Nabucco, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (przedstawienia) [dostęp 21.08.2022 r.]
- Skrzypek na dachu, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (przedstawienia) [dostęp 21.08.2022 r.]
- Walewska i Ubysz 2022, s. 195–196.
- Walewska i Ubysz 2022, s. 135.
- Walewska i Ubysz 2022, s. 150–151.
- Wojciech Kilar Missa Pro Pace – Muzyka na poważnie [online], dux.pl, 19.04.2018 r. [dostęp 19.04.2018 r.]
- Prapremiera opery sakralnej „Mojżesz” Antona Rubinsteina [online], Filharmonia Narodowa [dostęp 19.04.2018 r.]
- Giuseppe Verdi – „Falstaff” [online], Oper Köln [dostęp 12.07.2018 r.]
- Telekamery „Tele Tygodnia” 2017 – nominacje! [ZDJĘCIA] – Telemagazyn.pl [online], telemagazyn.pl [dostęp 25.02.2018 r.]
- Telekamery „Tele Tygodnia” 2016 – nominacje! – Telemagazyn.pl [online], telemagazyn.pl [dostęp 25.02.2018 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Marta Berowska | Romuald Kłos | Zygmunt Badowski | Beata Barciś | Piotr Konca | Janina Szyllinżanka | Bożena Wahl | Stanisław Brejdygant | Wit Apostolakis-Gluziński | Grzegorz Wawrzyszak | Aleksander Rodziewicz | Edward Żebrowski (reżyser) | Jerzy Karaszkiewicz | Kamila Kamińska | Jerzy Zalewski | Pezet | Kamil Kulczycki | Dorota Naruszewicz | Józef Szczepkowski (1849–1909) | Tamara SorbianOceń: Małgorzata Walewska