Małgorzata Walewska


Małgorzata Walewska, polska artystka operowa, urodziła się 5 lipca 1965 roku w Warszawie. Jest uznawana za jedną z najbardziej utalentowanych mezzosopranów swojego pokolenia.

W trakcie swojej imponującej kariery występowała w renomowanych teatrach operowych na całym kontynencie europejskim. Jej bogate doświadczenie obejmuje występy w takich miejscach jak:

  • Teatro Real w Madrycie,
  • Teatro Nacional de São Carlos w Lizbonie,
  • Teatro dell’Opera di Roma,
  • Teatro Comunale di Bologna,
  • Opera Las Palmas de Gran Canaria,
  • Grand Théâtre Luxemburg,
  • Fińska Opera Narodowa w Helsinkach,
  • Graz Opera,
  • Teatr Herodion w Atenach.
  • Metropolitan Opera w Nowym Jorku,
  • Opera w Seattle,
  • San Francisco Opera,
  • Washington National Opera,
  • Baltimore Opera,
  • Palacio de Bellas Artes w Meksyku.

W jej artystycznej drodze miał miejsce również wspaniały zaszczyt wspólnej pracy z wieloma wybitnymi artystami operowymi, takimi jak Luciano Pavarotti, Plácido Domingo, Simon Estes, Thomas Hampson oraz Edita Gruberová.

Życiorys

Edukacja

Dzieciństwo Małgorzaty Walewskiej miało miejsce w Lesznie oraz na warszawskim Powiślu. Już od najmłodszych lat wykazywała zainteresowanie muzyką, co zaowocowało rozpoczęciem nauki w chórze pod kierownictwem Danuty Kudrewicz. To właśnie początki tej współpracy zainspirowały ją do dalszego kształcenia swojego talentu wokalnego.

W młodzieńczych latach uczęszczała do 27. Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Czackiego w Warszawie. Po ukończeniu szkoły średniej starała się o przyjęcie na Akademię Muzyczną w Warszawie, jednak pomimo niepowodzenia nie zniechęciła się i podjęła naukę w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina. Tam, po roku, miała okazję uczyć się pod okiem prof. Haliny Słonickiej. W 1994 roku z powodzeniem ukończyła czteroletnie studia, które zaowocowały przyjęciem do Akademii Muzycznej w Warszawie, uzyskując wyróżnienie na koniec nauki.

Kariera zawodowa

Już w czasie studiów zaczęła odnosić pierwsze sukcesy, zdobywając nagrody w międzynarodowych konkursach. Na przykład, będąc na drugim roku, uplasowała się na drugim miejscu w kategorii pieśni w międzyuczelnianym konkursie wokalnym odbywającym się we Wrocławiu. Wkrótce po tym wystąpiła w filharmonii w Szczecinie, co zaowocowało propozycją roli Azy w operze Manru w Operze Narodowej w Warszawie, zaproponowaną przez Andrzeja Straszyńskiego. Decydując się na tę rolę, Rezygnowała z propozycji Mieczysława Nowakowskiego dotyczącej występu w Betulia Liberata, wyprodukowanej przez Warszawską Operę Kameralną.

Premiera Manru miała miejsce w 1991 roku i przyniosła jej uznanie krytyków za interpretację tej postaci. W tym samym roku zaśpiewała także partie solowe w balecie Grek Zorba w warszawskiej Operze Narodowej. Również w 1992 roku zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Alfredo Krausa w Las Palmas de Gran Canaria, a także zdobyła dwie nagrody dla najlepszego mezzosopranu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Udało jej się również zakwalifikować do finału Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hansa Gabora Belvedere w Wiedniu oraz znaleźć w gronie 50 zwycięzców Konkursu Luciana Pavarottiego w Filadelfii.

W kolejnych latach jej kariera nabrała rozpędu, wystąpiła jako Fenena w Nabucco w warszawskiej Operze Narodowej, a także zagrała Grzech w Raju utraconym oraz Hudel w Skrzypku na dachu. Po wielu sukcesach artystycznych, takich jak udział w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Mirjam Helin w Helsinkach w 1994 roku, zyskała tytuł Perły Konkursu Mirjam Helin na koncercie laureatów w Kangasniemi. Ponadto współpracowała z Jormą Hynninenem, dyrektorem Festiwalu Operowego w Savonlinnie, uczestnicząc w kilku znaczących produkcjach, jak Santuzza w Rycerskości wieśniaczej (1998) oraz Amneris w Aidzie (2005).

Jej występy odbywały się także na czołowych scenach muzycznych, takich jak Opera Krakowska, Hala Stulecia we Wrocławiu oraz Gliwicki Teatr Muzyczny. Rola Carmen to jedna z jej najbardziej rozpoznawalnych, w którą wcielała się na dwanaście różnych scen, w tym w Operze Wiedeńskiej oraz w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Na początku lat 2000 Małgorzata zadebiutowała w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, wcielając się w rolę Dalili w Samsonie i Dalili oraz brała udział w licznych projektach, których kulminacją była zdobycie Złotego Medalu Zasłużonym Kulturze Gloria Artis w 2016 roku i rozwój kariery we współpracy z wieloma cenionymi reżyserami oraz artystami, co umocniło jej renomę w świecie operowym.

Artystka nie tylko odnosiła sukcesy na scenie, ale także podjęła się roli jurorki w programie „Twoja twarz brzmi znajomo”, za co była wielokrotnie nominowana do Telekamery „Tele Tygodnia”. W 2022 roku zadebiutowała w kolejnej roli w operze Jezibaba w Rusałce w Poznaniu. Poza tym, w 2021 roku uhonorowano ją „Złotą Muszką”, nagrodą im. Bogusława Kaczyńskiego, co stanowi wyraz jej wyjątkowej działalności w dziedzinie wokalistyki operowej i kultury muzycznej na całym świecie.

Życie prywatne

Małgorzata Walewska, znana z wyjątkowych osiągnięć w świecie sztuki, przez wiele lat dzieliła swoje życie z Piotrem Kokosińskim. Ich związek, trwający aż 30 lat, miał charakter nieformalny, co podkreśla jego długoletni charakter.

Niestety, w 2014 roku doszło do rozstania pary, co zwróciło uwagę mediów i fanów artystki.

Role operowe

W kontekście znakomitych występów operowych, Małgorzata Walewska zasłynęła w wielu znaczących rolach, które wpisały się w historię teatru muzycznego. Jej interpretacje postaci wzbogaciły repertuar wielu renomowanych scen.

RolaKompozytorOperaTeatry Operowe
AmnerisGiuseppe VerdiAidaOpera Bałtycka w Gdańsku, Deutsche Oper Berlin, Savonlinna Opera Festival, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Opera Śląska w Bytomiu
CarmenGeorges BizetCarmenSeattle Opera, Wiener Staatsoper, Savonlinna Opera Festival, Greek National Opera, Opernfestspiele St Margarethen, Sommerfestspiele Xanten, Teatr Wielki w Poznaniu, Opera Kraków, Teatr Wielki – Opera Narodowa
DalilaCamille Saint-SaënsSamson i DalilaMetropolitan Opera, Deutsche Oper Berlin, Grand Theatre de Geneve, Washington National Opera
SantuzzaPietro MascagniRycerskość wieśniacza (Cavalleria rusticana)Savonlinna Opera Festival
FenenaGiuseppe VerdiNabuccoOpernfestspiele St Margarethen, Teatr Wielki – Opera Narodowa
KundryRichard WagnerParsifalTeatr Wielki w Poznaniu
UlrykaGiuseppe VerdiBal maskowy (Un ballo in maschera)Semperoper Dresden, Teatro Real Madrid, Theater Bremen, Opera Śląska w Bytomiu
MagdalenaGiuseppe VerdiRigolettoWashington National Opera
HrabinaPiotr Iljicz CzajkowskiDama pikowaWiener Staatsoper, Opéra national du Rhin Strasbourg, Teatr Wielki – Opera Narodowa
OlgaPiotr Iljicz CzajkowskiEugeniusz OnieginWiener Staatsoper
Księżniczka EboliGiuseppe VerdiDon CarlosTeatr Wielki w Poznaniu, New National Theatre Tokyo, Finnish National Opera Helsinki
AzaIgnacy Jan PaderewskiManruTeatr Wielki – Opera Narodowa
Pani QuicklyGiuseppe VerdiFalstaffVolksoper Wien, Deutsche Oper Berlin, Oper Köln
Die AmneRichard StraussKobieta bez cienia (Die Frau ohne Schatten)Palacio de Bellas Artes
MaryRichard WagnerLatający Holender (Der fliegende Holländer)Baltic Opera Festival
The AuntieBenjamin BrittenPeter GrimesOper Köln
The Old LadyLeonard BernsteinKandydOpera Kraków
Contessa di Coigny, MadelonUmberto GiordanoAndrea ChenierSt. Galler Festspiele
PolinaPiotr Iljicz CzajkowskiEugeniusz OnieginWiener Staatsoper
AzucenaGiuseppe VerdiTrubadur (Il trovatore)Seattle Opera, Deutsche Oper Berlin, Opera Kraków, Royal Opera House w Londynie

Muzyka symfoniczna i oratoryjna

W bogatym świecie muzyki symfonicznej i oratoryjnej, można znaleźć wiele arcydzieł, które do dziś zachwycają słuchaczy. Oto lista niektórych z najważniejszych kompozycji, które zasługują na szczególną uwagę:

  • magnificat Johanna Sebastiana Bacha,
  • ix symfonia Beethovena,
  • ii i iii symfonia Gustava Mahlera,
  • petite messe solennelle Gioacchino Rossiniego,
  • stabat mater Gioacchino Rossiniego,
  • stabat mater Giovanni Battista Pergolesiego,
  • msza C-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta,
  • msza Es-dur Franza Schuberta,
  • gloria Antonio Vivaldiego,
  • requiem Giuseppe Verdiego,
  • requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta,
  • król Dawid Arthura Honeggera,
  • te deum Antona Brucknera.

Każda z tych kompozycji wnosi coś wyjątkowego do repertuaru muzycznego, ukazując niezwykły talent swoich twórców oraz emocje, które potrafią wywołać.”

Dyskografia

Albumy solowe

W dorobku artystycznym Małgorzaty Walewskiej można znaleźć wiele znaczących wydawnictw. W 2000 roku zadebiutowała albumem Voce di Donna, który otworzył jej drogę do dalszej kariery. W tym samym roku ukazała się również płyta Mezzo, która zdobyła miano złotej płyty w Polsce, a w 2012 roku doczekała się reedycji.

Kolejnym znaczącym albumem w jej karierze jest Walewska i przyjaciele, wydany w 2004 roku. Ten dwupłytowy projekt otrzymał wyróżnienie Asem Empiku za najwyższą sprzedaż w danym okresie. Również w 2004 roku powstał album Panta Rhei (współpraca z Olko), na którym znajdziemy utwór „Fisz”, który zyskał popularność dzięki interaktywnemu wideoklipowi Webeo, stworzonym przez Dawida Marcinkowskiego i nagrodzonym licznymi nagrodami na całym świecie.

Artystka współpracowała również z Robertem Grudniem przy albumie Farny w 2009 roku, a w 2011 jej kolejne dzieło Christmas Time – Traditional Polish Christmas Carols zdobyło status złotej płyty w Polsce. W 2014 roku, wspólnie z Martínem Palmerim, artystka wydała album koncertowy The Spirit of Tango.

Pozostałe albumy

Oprócz solowych projektów, Małgorzata Walewska ma na koncie także wiele innych ważnych nagrań. W 1993 roku wzięła udział w nagraniu Gala Lirica Vol.1, w którym wystąpiła z Orquesta Sinfónica y Coro de RTVE wykonując „Habanera” z opery G. Bizeta „Carmen”. W 1995 roku wydała album Te deum, na którym można usłyszeć utwory A. Brucknera oraz C. Gounoda.

W 2001 roku Walewska zadebiutowała w nagraniach gościnnych, biorąc udział w płycie Ave Maria – Najpiękniejsze Pieśni Maryjne, gdzie jej interpretacje „Ave Maria” i „Zdrowaś Maryja” zdobyły uznanie, a artystka została odznaczona przez biskupa polowego krzyżem „Milito pro Christo”. Ta sama płyta uzyskała status platynowej w Polsce.

Również w 2001 roku artystka uczestniczyła w nagraniu ścieżki dźwiękowej do filmu Quo vadis, który przyniósł jej kolejną platynową płytę. W 2002 roku wystąpiła gościnnie w rejestracji albumu zespołu I Muvrini, tworząc piosenkę „Erein eta joan”. Pięć lat później nagrała utwory dla zespołu Voo Voo – „Łobi jabi”, „Flota zjednoczonych sił” i „Jesteś fajna kobieta”. W 2007 roku razem z Oskarem Jezior wykonali utwory Szymanowski, Wagner Songs, a w tym samym czasie małgorzata wystąpiła z zespołem Leszcze w utworze „Cudowna noc, nie popędzaj mnie”.

W 2009 roku artystka wzięła udział w koncertowej płycie Antena wraz z Elektrycznymi Gitarami. Dwa lata później nagrała piosenkę ku pamięci profesora Zbigniewa Religi, a także wspólnie z innymi artystami stworzyła utwór „What a Wonderful World”. W 2017 roku zadebiutowała w nagraniu utworu Wojciecha Kilara „Missa pro pace” z Chórem i Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.

DVD

Dzięki jakośc i różnorodności, jej kariera obejmuje również nagrania DVD. W 2006 roku zarejestrowano występ artystki w Carmen – Stagione d’Opera Italiana, która miała miejsce podczas festiwalu operowego w St. Margarethen w 1998 roku i jest reżyserowana przez Gianfranco de Bosio. W 2008 roku ukazało się nagranie Carmen z Gliwickiego Teatru Muzycznego.

Polski dubbing

W 2016 roku, Małgorzata Walewska użyczyła swojego głosu postaci panny Nana Noodleman w animowanym filmie Sing. Ta produkcja zdobyła uznanie zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych, dzięki wciągającej fabule i znakomitym wykonaniom muzycznym.

W następnym roku, w 2017, uczestniczyła w dubbingowaniu postaci Madame de Garderobe w kinowej adaptacji klasycznej baśni Piękna i Bestia. Jej interpretacja przyniosła nową głębię tej postaci, a widzowie docenili jej umiejętności wokalne oraz charyzmę.

Przypisy

  1. KrzysztofK. Korwin-Piotrowski KrzysztofK., „Muzyczna podróż do Francji” w Telewizji Katowice. Gala finałowa 4. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego [online], Orfeo, 16.02.2023 r. [dostęp 14.03.2023 r.]
  2. Gastartikel, Oper Köln: Benjamin Brittens „Peter Grimes” – wahrlich großes Musiktheater! [online], DAS OPERNMAGAZIN, 27.11.2018 r. [dostęp 15.10.2022 r.]
  3. Opera Bałtycka, operabaltycka.pl [dostęp 15.10.2022 r.]
  4. Małgorzata Walewska. Moja twarz brzmi znajomo [online] [dostęp 15.10.2022 r.]
  5. Rusałka [online], opera.poznan.pl [dostęp 15.10.2022 r.]
  6. Walewska i Ubysz 2022, s. 171.
  7. Walewska i Ubysz 2022, s. 245–247.
  8. Walewska i Ubysz 2022, s. 199.
  9. Walewska i Ubysz 2022, s. 166, 200.
  10. Walewska i Ubysz 2022, s. 158.
  11. Walewska i Ubysz 2022, s. 140, 158.
  12. Gloria Artis dla Małgorzaty Walewskiej, „ModaiJa”, 28.10.2016 r. [dostęp 23.03.2017 r.]
  13. Małgorzata Walewska dyrektorem artystycznym Festiwalu im. Ady Sari [online], Onet.pl, 09.10.2013 r. [dostęp 09.11.2021 r.]
  14. „Carmen” G. Bizeta z udziałem Małgorzaty Walewskiej! [online], Opera Krakowska [dostęp 23.03.2017 r.]
  15. Nabucco, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (przedstawienia) [dostęp 21.08.2022 r.]
  16. Skrzypek na dachu, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (przedstawienia) [dostęp 21.08.2022 r.]
  17. Walewska i Ubysz 2022, s. 195–196.
  18. Walewska i Ubysz 2022, s. 135.
  19. Walewska i Ubysz 2022, s. 150–151.
  20. Wojciech Kilar Missa Pro Pace – Muzyka na poważnie [online], dux.pl, 19.04.2018 r. [dostęp 19.04.2018 r.]
  21. Prapremiera opery sakralnej „Mojżesz” Antona Rubinsteina [online], Filharmonia Narodowa [dostęp 19.04.2018 r.]
  22. Giuseppe Verdi – „Falstaff” [online], Oper Köln [dostęp 12.07.2018 r.]
  23. Telekamery „Tele Tygodnia” 2017 – nominacje! [ZDJĘCIA] – Telemagazyn.pl [online], telemagazyn.pl [dostęp 25.02.2018 r.]
  24. Telekamery „Tele Tygodnia” 2016 – nominacje! – Telemagazyn.pl [online], telemagazyn.pl [dostęp 25.02.2018 r.]

Oceń: Małgorzata Walewska

Średnia ocena:4.56 Liczba ocen:10