Maciej Żółtowski


Maciej Żółtowski to uznany polski dyrygent, który zyskał sobie renomę w świecie muzyki klasycznej. Urodził się 27 maja 1971 roku w Warszawie, co czyni go dzieckiem stolicy Polski. Jego wszechstronność przejawia się nie tylko w umiejętności dyrygowania, ale również w zdolności do komponowania oraz graniu na skrzypcach.

Co więcej, Maciej Żółtowski jest także wybitnym pedagogiem, dzielącym się swoją pasją do muzyki z młodymi adeptami sztuki muzycznej. Jego wkład w rozwój kultury muzycznej w Polsce jest nie do przecenienia.

Edukacja

W 1996 roku Maciej Żółtowski uzyskał dyplom z wyróżnieniem z kompozycji w klasie Mariana Borkowskiego na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Następnie, w 1997 roku, zdobył dyplom z wyróżnieniem z dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie Ryszarda Dudka także na tej samej uczelni.

Swoje umiejętności dyrygenckie doskonalił na licznych kursach mistrzowskich, w tym pod okiem Jurija Simonowa w Budapeszcie oraz Gianluigi Gelmettiego w Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Uczestniczył także w International Bartók Seminar w Szombathely, gdzie pracował pod kierunkiem Zoltána Peskó i László Tihanyi. Zainteresowanie kompozycją rozwijał, biorąc udział w Wakacyjnych Kursach w Kazimierzu Dolnym, które były organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, a także w Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn w Holandii, organizowanych przez Fundację Gaudeamus. Dodatkowo brał udział w Międzynarodowych Kursach Muzyki Komputerowej odbywających się w Warszawie.

Nagrody i osiągnięcia

Maciej Żółtowski, znany kompozytor i dyrygent, ma na swoim koncie szereg ważnych nagród i osiągnięć, które podkreślają jego wkład w kulturę muzyczną. Wśród nich warto wymienić:

  • 1993 – Stypendium Ministra Kultury i Sztuki,
  • 1994 – Stypendium Ministra Kultury i Sztuki,
  • 1995 – II nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” za utwór Victimae paschali laudes na chór mieszany (1994),
  • 1995 – Stypendium im. Tadeusza Bairda,
  • 1999 – Finalista Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Next Millenium” im. Tōru Takemitsu w Tokio, gdzie prezentowane były jego Cztery utwory na orkiestrę (1994),
  • 2000 – Stypendium dla Młodych Dyrygentów Japońskiej Fundacji Muzycznej JESC,
  • 2002 – Stypendium Funduszu Popierania Twórczości w Ministerstwie Kultury,
  • 2002 – Półfinalista X-go Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Telewizji Węgierskiej im. Jánosa Ferencsika,
  • 2002 – Srebrny Krzyż Zasługi,
  • 2011 – Radomska Nagroda Kulturalna,
  • 2012 – Pro Masovia,
  • 2013 – Srebrny Medal Opiekuna Miejsc Pamięci Narodowej,
  • 2017 – Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Jego utwory były wykonywane podczas licznych festiwali zarówno w Polsce, jak i za granicą, m.in. w Tatarstanie, na Ukrainie, Białorusi, Mongolii, Rosji, Japonii czy Chinach. Żółtowski zrealizował nagrania polskiej muzyki współczesnej dla takich wytwórni fonograficznych, jak Acte Préalable, CordAria, DUX, Falconia Records oraz ZFR Records. Nagrane przez niego płyty zdobyły liczne nagrody, w tym Diapason 5 i Excepcional Scherzo, a także były nominowane do International Classical Music Awards (ICMA), Superjedynek oraz do Nagrody Muzycznej Fryderyk.

Jako założyciel i dyrygent Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales „Con Spirito” w latach 1989–1995, Żółtowski koncertował w Polsce i za granicą, a także brał udział w prawykonaniach wielu utworów młodych kompozytorów. W latach 1994–1996 pełnił funkcję przewodniczącego Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a od 1996 do 1997 roku był członkiem Kolegium Muzycznego Polskiego Radia. Od 1995 do 2000 roku był sekretarzem generalnym, a od 2001 do 2003 roku prezesem Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej „Jeunesses Musicales de Pologne”. Również od 2010 roku piastuje stanowisko prezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.

W latach 2002–2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Cyprus State Orchestra w Nikozji, kierując ponad 80 koncertami oraz przedstawieniami baletowymi i operowymi. Jego współpraca z Steinway Club – Cyprus zaowocowała nagraniami koncertów z wybitnymi artystami, takimi jak Dimitris Sgouros oraz Thomas Duis. Od 1996 roku prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a w latach 2005–2006 był wykładowcą w Cyprus College w Nikozji.

Żółtowski pełnił funkcję pierwszego dyrektora Radomskiej Orkiestry Kameralnej w latach 2007-2017 oraz dyrektora muzycznego Catskill Symphony Orchestra w USA w latach 2020–2023. Od 2022 roku jest dyrektorem artystycznym Fenimore Chamber Orchestra w USA. Współpracował z wieloma renomowanymi orkiestrami krajowymi i zagranicznymi, takimi jak Orquesta Sinfónica de Salta, Orquesta Sinfónica Provincial de Rosario (Argentyna), niemieckie Orkestra Akademik Başkent, Deutsches Kammerorchester Berlin oraz wiele innych.

Koncertował także z polskimi orkiestrami filharmonicznymi, w tym Poznańską, Białostocką, Szczecińską, Bałtycką, Jeleniogórską, Świętokrzyską oraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Działał także z Zespołem Kameralistów Polskich „Camerata Vistula” oraz Warszawską Grupą Perkusyjną i Wota Percussion Group.

Ważniejsze kompozycje

W twórczości Macieja Żółtowskiego znajduje się wiele ważnych kompozycji, które wciągnęły zarówno słuchaczy, jak i wykonawców w niezwykłą podróż po dźwiękach. Poniżej przedstawiamy niektóre z jego znaczących dzieł:

  • Gow’, poemat symfoniczny na chór i wielką orkiestrę (1990),
  • Affecti na skrzypce i flet tenorowy prosty (1991),
  • Quincunx na flet, klarnet, dwa puzony i kontrabas (1992),
  • Quartetto per strumenti da corde na kwartet instrumentów mongolskich (1993),
  • Tantra na kwintet wokalny i organy (1993),
  • Anagoge na sarangi, perkusję i organy (1994),
  • Beg-tse na perkusję solo (1994),
  • Thang-ka na taśmę (1994),
  • Victimae paschali laudes na chór mieszany a cappella (1994),
  • Cztery utwory na orkiestrę (1994),
  • Emet na skrzypce i media elektroniczne (1995),
  • Beg-tse II na kwartet perkusyjny (1995),
  • Koncert klawesynowy (1995),
  • De libertate humana – Parts I per due cori misti, complesso di musica antica, complesso di musica moderna ed orchestra grande (1996),
  • Frühlingswinter, pieśń na baryton, klarnet i fortepian (1997),
  • Wiepers Dorf, pieśń na baryton, klarnet i fortepian (1997),
  • Intermezzi I na fortepian (1997),
  • Intermezzi II na fortepian (1998),
  • Intermezzi III na fortepian (1999),
  • Praeludium I na skrzypce (1999),
  • Zwischen Zeiten, projekt audiowizualny do tekstów Plotyna z instalacją świetlną na 4 perkusje, 4 oboje, 4 klarnety i taśmę (1999),
  • Passacaglia na fortepian (2000),
  • Praeludium II na skrzypce (2000),
  • Uwertura na zespół perkusyjny (2001),
  • Ballad Sakegura na fortepian (2002),
  • Madrigal na chór mieszany i kwartet smyczkowy (2007),
  • Cadenza I i II na flet solo (2009),
  • Cadenza I i II na obój solo (2009),
  • Cadenza I i II na klarnet solo (2009),
  • Ku Muzom na chór żeński a cappella do słów Jana Kochanowskiego (2015),
  • Rymy na chór żeński i orkiestrę do słów Jana Kochanowskiego (2017),
  • 3 × 9 na dwa flety i organy (2018).

Dyskografia kompozytorska

Maciej Żółtowski jest uznawanym kompozytorem, który stworzył wiele znakomitych dzieł w obszarze muzyki chóralnej oraz kameralnej. Jego kompozycje są wykonywane przez różne zespoły muzyczne i otrzymują wiele pozytywnych recenzji. Oto niektóre z jego kluczowych dzieł:

  • Maciej Żółtowski – Victimae Paschali Laudes, wykonawcy: Chór Akademii Teologii Katolickiej, Reanta Landowska-Szczerbaczewicz (sopran), Kazimierz Szymonik (dyrygent) – Chór Akademii Teologii Katolickiej – 1996 (DUX),
  • Maciej Żółtowski – pieśni: Wiepers Dorf i Frühlingswinter, Intermezzo I – Frühlingswinter, Wiepersdorfer Gedichte und Lieder – 1998 (Falconia® Records, CD 29031998),
  • Maciej Żółtowski – Beg-tse I – II Międzynarodowy Konkurs Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie – 1998 (ZFR Records, ZCD-036),
  • Maciej Żółtowski – Quartetto per strumenti da corde, wykonawcy: Oriental Instruments Quintet – The New Polish Music Panorama II – Chamber Music – 1998 (Acte Préalable),
  • Maciej Żółtowski – EMET na skrzypce i taśmę, Maciej Żółtowski (skrzypce) – The New Polish Music Panorama V – Electro-Acoustic Music – 1999 (Acte Préalable),
  • Maciej Żółtowski – Beg-Tse II na kwartet perkusistów, wykonawcy: Warsaw Percussion Group – The New Polish Music Panorama IV – Master and his pupils – 1 – 2001 (Acte Préalable),
  • Maciej Żółtowski – Victimae paschali laudes – Gaude Mater Festival – 1 – Composers Competition „Musica Sacra” – 2001 (Acte Préalable),
  • Maciej Żółtowski – Victimae Paschali Laudes, wykonawcy: Polish Chamber Choir Schola Cantorum Gedanensis, Jan Łukaszewski (dyrygent) – Musica Polonica Nova – Warsaw Composers 1 – 21st Century Polish Choral Music – 2001 (Acte Préalable) – płyta nominowana do Fryderyka 2004,
  • Maciej Żółtowski – Victimae paschali laudes, wykonawcy: Chór Kameralny UAM, Krzysztof Szydzisz (dyrygent) – Tobie i sobie śpiewam – 2003 (Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Kameralnego UAM),
  • Maciej Żółtowski – Beg-tse I, wykonawcy: Edith Salmen (multiperkusja) – Schlagzeug EDITH SALMEN – 2004 (CordAria CACD, 537),
  • Maciej Żółtowski – Beg-tse I, wykonawcy: Edith Salmen (multiperkusja) – Edith Salmen, Percussion – 2010 (Castigo).

Jego muzyka łączy różnorodne style oraz techniki i jest doceniana zarówno przez publiczność, jak i krytyków muzycznych.

Dyskografia dyrygencka

Oto bogata dyskografia dyrygencka Macieja Żółtowskiego, w której znalazły się istotne kompozycje różnych autorów oraz wykonania. Lista nagrań obejmuje wiele interesujących projektów muzycznych, do których dyrygent miał przyjemność dołożyć swoje umiejętności i talent.

  • Paweł ŁukaszewskiRecordationes de Christo moriendo na mezzosopran i orkiestrę kameralną, wykonawcy: Deutsches Kammerorchester w Berlinie, Maciej Żółtowski (dyrygent) – Paweł Łukaszewski (1968) – Missa pro Patria – 1998 (Acte Préalable),
  • Marian BorkowskiVariant, wykonawcy: Deutsches Kammerorchester, Maciej Żółtowski (dyrygent) – Marian Borkowski (1934) – Symphonic and Sacred Works – 1999 (Acte Préalable),
  • Marian SawaKoncert na organy, wykonawcy: Camerata Vistula, Maciej Żółtowski (dyrygent) – Marian Sawa (1937–2005) – Organ Works – I – 1999 (Acte Préalable),
  • Siergiej RachmaninowKoncerty fortepianowe nr 2 i 3, Savvas Savva Steinway’s Sesquicentennial, wykonawcy: Dimitris Sgouros (fortepian), Thomas Duis (fortepian), Cyprus State Orchestra, Maciej Żółtowski (dyrygent) – 2004 (The Steinway Club Cyprus),
  • Savvas SavvaMedieval Cyprus – Koncert na 10 fortepianów i orkiestrę, wykonawcy: Cyprus State Orchestra, Maciej Żółtowski (dyrygent) – 2005 (The Steinway Club Cyprus),
  • Grażyna BacewiczUtwory na Orkiestrę Kameralną vol. I i II, wykonawcy: Radomska Orkiestra Kameralna, Maciej Żółtowski (dyrygent) – 2008 (DUX) – płyta nominowana do Fryderyka 2010, otrzymała Nagrodę Muzyczną Diapason 5 oraz Excepcional Scherzo, a także została nominowana do International Classical Music Awards (ICMA),
  • Włodzimierz PawlikMuzyka do filmu Rewers, wykonawcy: Sinfonia Juventus, Maciej Żółtowski (dyrygent) – 2009 (Polskie Radio),
  • Czesław MozilPop (album), wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa, Maciej Żółtowski (dyrygent) – 2010 (Mystic Production) – album został nominowany do nagrody Superjedynki w kategorii „Płyta pop”,
  • Abel KorzeniowskiOriginal Motion Picture Soundtrack „Copernicus Star”, wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa, Maciej Żółtowski (dyrygent) – 2011 (La-La Land Records),
  • Krzysztof PendereckiWorks for String Orchestra, wykonawcy: Radomska Orkiestra Kameralna, Łukasz Długosz (flet), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela), Maciej Żółtowski (dyrygent) – 2014 (DUX).

Dzięki tej różnorodnej dyskografii, Maciej Żółtowski przyczynił się znacząco do rozwoju muzyki klasycznej w Polsce oraz poza jej granicami, współpracując z wieloma utalentowanymi muzykami i kompozytorami.

Przypisy

  1. Maciej Żółtowski, Music Director of Fenimore Chamber Orchestra and Catskill Symphony Orchestra [online], All Otsego, 29.07.2022 r. [dostęp 08.01.2024 r.]
  2. Libby Cudmore 30.12.2019 r., Polish Conductor Named New CSO Music Director [online], AllOTSEGO.com [dostęp 16.02.2020 r.]
  3. Opis na stronie wytwórni DUX [online], www.dux.pl [dostęp 30.04.2016 r.]
  4. Nominowani do nagrody Superjedynki 2010. [dostęp 05.05.2012 r.]
  5. Nominowani i laureaci 2010. [dostęp 05.05.2012 r.]
  6. Nominowani i laureaci 2004. [dostęp 05.05.2012 r.]
  7. Musica Polonica Nova – Warsaw Composers 1 – 21st Century Polish Choral Music. [dostęp 05.05.2012 r.]
  8. Gaude Mater Festival – 1 – Composers Competition „Musica Sacra. [dostęp 05.05.2012 r.]
  9. The New Polish Music Panorama IV – Master and his pupils – 1. [dostęp 05.05.2012 r.]
  10. The New Polish Music Panorama V – Electro–Acoustic Music. [dostęp 05.05.2012 r.]
  11. The New Polish Music Panorama II – Chamber Music. [dostęp 05.05.2012 r.]
  12. Paweł Łukaszewski (1968) – Missa pro Patria. [dostęp 05.05.2012 r.]
  13. Marian Borkowski (1934) – Symphonic and Sacred Works. [dostęp 05.05.2012 r.]
  14. Marian Sawa (1937–2005) – Organ Works – I. [dostęp 05.05.2012 r.]
  15. Tobie i sobie śpiewam. [dostęp 05.05.2012 r.]
  16. Chór Akademii Teologii Katolickiej (DUX). [dostęp 05.05.2012 r.]

Oceń: Maciej Żółtowski

Średnia ocena:4.89 Liczba ocen:24