Maciej Zieliński, urodzony 29 marca 1971 roku w sercu Polski, w Warszawie, to wybitny artysta, który zyskał uznanie jako kompozytor.
Jego twórczość znacząco wzbogaca polską scenę muzyczną, przyczyniając się do rozwoju współczesnej muzyki.
Życiorys
W 1996 roku Maciej Zieliński z wyróżnieniem ukończył warszawską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego. W latach 1993–1997 czynnie uczestniczył w Międzynarodowych Kursach dla Młodych Kompozytorów, które były zorganizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Brał udział również w I Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Kompozytorów, które miały miejsce w Apeldoorn w Holandii. Tam miał okazję kształcić swoje umiejętności pod okiem takich mistrzów jak Louis Andriessen, Osvaldas Balakauskas, Martin Bresnick, Peter Michael Hammel, Zygmunt Krauze, Hanna Kulenty, Daryl Runswick oraz Witold Szalonek i inni. W latach 1998–1999 odbył studia podyplomowe w Royal Academy of Music w Londynie, gdzie doskonalił się pod kierunkiem Paula Pattersona.
W 1996 roku przyczynił się do duńskiego projektu o nazwie „96 Churches”, którego rezultatem był utwór tractus, będący polską częścią European Requiem. W 2000 roku jego utwór „Lutosławski in memoriam” został wybrany przez Associated Board of Royal Schools of Music i włączony do programu egzaminacyjnego angielskich szkół na lata 2000–2006. Poza tym, jego kompozycje były prezentowane w trakcie wielu festiwali muzycznych, takich jak Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów „Droga” w 1994 roku oraz festiwal „Warszawska Jesień” w latach 1994, 1995, 1998 i 2004. Inne festiwale, na których wystawiano jego utwory, to Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie (1994), Festiwal Muzyki Elektronicznej w Pradze (1995), Synthesizer-Musik-Festival w Brunszwiku w Niemczech (1995) oraz Dniach Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu (1995, 1996).
Maciej Zieliński ma na swoim koncie znaczące osiągnięcia w postaci wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich. Zdobył II nagrodę Kapituły Krytyków podczas II Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie w 1994 roku, II nagrodę w I Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” (1995), II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Syntezatorowej i Komputerowej w Brunszwiku (1995) za utwór „Alone in a Crowd…”, III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Jihlava ’96” w Czechach (1996) za „Domine, quis habitabit”, oraz III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku (1997). W Wielkiej Brytanii zdobył Josiah Parker Composition Prize oraz Alan Bush Composition Prize w 1999 roku, a także główną nagrodę w Konkursie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej na Projekt Multimedialny (Clouds) w tym samym roku. Dodatkowo, otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Sztuki w 1995 roku oraz British Council Fellowship Award w 1998 roku.
Jego utwory zostały wydane przez renomowane wytwórnie fonograficzne, takie jak Dux, Acte Préalable oraz Polskie Nagrania Edition, a także były emitowane przez wiele europejskich stacji radiowych. Płyta zawierająca jego I Kwartet smyczkowy (1994), zrealizowana przez żeński kwartet DAFÔ i wydana przez wytwórnię Dux, zdobyła nagrodę Fryderyk w 2002 roku.
Jako juror i moderator aktywnie uczestniczył w licznych konkursach kompozytorskich, w tym im. Tadeusza Bairda, „Musica Sacra”, w międzynarodowym konkursie kompozytorskim w Radziejowicach (2000) oraz w ISCM World Music Days w 2002 i 2004 roku. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Stowarzyszenia Artystów i Wykonawców Polskich oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Od 2002 roku pełni funkcję wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej oraz od 2004 roku zasiada w Zarządzie Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich. W 2005 roku dołączył do Komisji Rewizyjnej ZAiKS-u.
Twórczość
Muzyka poważna zajmuje istotną rolę w dorobku Macieja Zielińskiego. Jego utwory charakteryzują się wyrazistą ekspresją, a także starannością w zakresie formy oraz języka muzycznego, przy jednoczesnym zróżnicowaniu obsady i używanych środków wykonawczych. W swoich kompozycjach artysta wykorzystuje nieregularne grupy rytmiczne, w tym polirytmię oraz techniki glissandowe, co można zaobserwować w utworze „Shining” z 1996 roku.
W dziele „Concerto inquieto” z 2010 roku Zieliński postanowił sięgnąć po technikę dodekafoniczną, równocześnie rozbijając szereg na nieregularne grupy, co w rezultacie stworzyło poszarpany i neurotycznie niepokojący tok narracji.
Poza muzyką poważną, twórczość Zielińskiego obejmuje w dużej mierze muzykę filmową, teatralną oraz rozrywkową. Kompozytor stworzył i zaaranżował wiele znanych piosenek do różnych produkcji telewizyjnych. Jego najbardziej rozpoznawalnym utworem jest „Kto wie?”, wykonywana przez zespół De Su, która przez dwa lata utrzymywała się na czołowych miejscach list przebojów w latach 2000-2001. Utwór ten stał się jedną z najczęściej emitowanych piosenek świątecznych w Polsce.
Zieliński skomponował również muzykę do kilkuset reklam dla licznych renomowanych firm i brandów. Wśród jego najważniejszych osiągnięć w tej dziedzinie znajduje się piosenka „Najmilsza chwila poranka”, stanowiąca temat przewodni kampanii ERY GSM, a także kilka projektów promocyjnych dla tej firmy w latach 1997-1999. Jego prace zdobyły uznanie, a kompozytor został uhonorowany nagrodami Tytan ’93 (Kawa Jacobs), Tytan ’96 (Coca-Cola Christmas Charity) oraz Kreatura 2000 za najlepszą muzykę (Procter & Gamble Ciepło-Zimno).
Wybrana muzyka filmowa
Maciej Zieliński, utalentowany kompozytor, ma na swoim koncie szereg znakomitych dzieł filmowych. Oto niektóre z nich:
- 1996 – Gry uliczne,
- 2000 – Świąteczna przygoda, wspólnie z Rafałem Wnukiem,
- 2004 – Nigdy w życiu!,
- 2004 – Kryminalni,
- 2006 – Tylko mnie kochaj,
- 2006 – Dublerzy,
- 2007 – Dlaczego nie!,
- 2007 – Barwy szczęścia,
- 2008 – To nie tak jak myślisz kotku,
- 2008 – Nie kłam kochanie,
- 2011 – Och Karol 2,
- 2014 – Fotograf – nominacja do Polskiej Nagrody Filmowej, Orzeł 2016 w kategorii najlepsza muzyka,
- 2014 – Na sygnale,
- 2015 – Wkręceni 2,
- 2016 – Sługi boże – nominacja do Polskiej Nagrody Filmowej, Orzeł 2017 w kategorii najlepsza muzyka,
- 2022 – Gierek.
Każdy z tych projektów świadczy o jego wszechstronności i umiejętności tworzenia muzyki, która doskonale współgra z obrazem filmowym.
Przypisy
- a b c d e Maciej Zieliński. [w:] Culture.pl [on-line]. [dostęp 02.09.2018 r.]
- a b c d Maciej Zieliński. [w:] Polskie Centrum Informacji Muzycznej [on-line]. [dostęp 02.09.2018 r.]
- a b c d e Cichoń 2012 r., s. 363.
- a b Cichoń 2012 r., s. 364.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Dorota Roszkowska | Stanisław Trapszo | Andrzej Zajkowski | Marek Lamprecht | Józef Herman | Estera Wodnar | Jan Styfi | Kazimierz Poczmański | Krzysztof Zarzecki (tłumacz) | Arika Madeyska | Agnieszka Marucha | Sara Müldner | Zbych Trofimiuk | Andrzej Ozga | Maksymilian Rigamonti | Justyna Czartorzyska-Szrojt | Louis Pierre Martin Norblin | Aleksander Suchcicki | Radosław Maciński | Eugeniusz DzierżenckiOceń: Maciej Zieliński (kompozytor)