Katarzyna Górak-Sosnowska to wybitna postać na polskiej scenie naukowej, urodzona 9 marca 1978 roku w Warszawie. To polska ekonomistka oraz religioznawczyni, która w swojej pracy zajmuje się wieloma ważnymi tematami związanymi z Bliskim Wschodem i Północną Afryką.
Jej badania koncentrują się na problematyce społeczno-ekonomicznej tego regionu, a także na kultury muzułmańskiej, w tym na popularnej kulturze muzułmańskiej. Górak-Sosnowska zwraca również szczególną uwagę na zagadnienia związane z islamem oraz sytuacją muzułmanów zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami.
Profesor Katarzyna Górak-Sosnowska jest związana z Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, gdzie pełni funkcję profesora. Jej prace przyczyniają się do lepszego zrozumienia równie złożonych jak i dynamicznych relacji społecznych i kulturowych w świecie islamu.
Życiorys
W 2001 roku Katarzyna Górak-Sosnowska uzyskała tytuł magistra w dziedzinie zarządzania oraz marketingu, a także międzynarodowych stosunków gospodarczych i politycznych w Szkole Głównej Handlowej. Dodatkowo, ukończyła Studium Stosunków Międzykulturowych na Uniwersytecie Warszawskim. W 2011 roku zdobyła kolejny tytuł magistra, tym razem w zakresie psychologii, w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.
W 2007 roku obroniła pracę doktorską, uzyskując stopień doktora nauk ekonomicznych w dziedzinie ekonomii, na podstawie rozprawy zatytułowanej „Świat arabski wobec globalizacji. Zmiany gospodarcze, społeczne i kulturowe”, napisanej w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Natomiast w 2015 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych, który był rezultatem serii publikacji dotyczących islamu i społeczności muzułmańskich na Zachodzie, obronionej na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Od 2002 roku działa w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, obecnie jako kierownik Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej. W latach 2009–2013 była pracownikiem Katedry Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Ponadto, w latach 2012-2020 pełniła rolę Prodziekana Studium Magisterskiego w SGH oraz od 2018 roku jest prezesem Stowarzyszenia Forum Dziekanatów.
Wybrane publikacje
Oto wybrane publikacje autorstwa Katarzyny Górak-Sosnowskiej, które obejmują szeroki zakres tematów związanych z islamem, kulturą muzułmańską oraz problematyką społeczną i edukacyjną:
- Kuwejt – historia i współczesność, (red. z I. Szybilską), SGH, Warszawa 2005,
- Islam i obywatelskość w Europie, (red. z K. Pędziwiatrem i P. Kubickim), Elipsa, Warszawa 2006,
- Perspektywy świata arabskiego w kontekście Milenijnych Celów Rozwoju, Stowarzyszenie ARABIA.pl, Warszawa 2007,
- Świat arabski wobec globalizacji. Uwarunkowania gospodarcze, kulturowe i społeczne, Difin, Warszawa 2007,
- W kręgu kultury islamu. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych, współautor: M. Kubarek, Polski Komitet ds. UNESCO, Stowarzyszenie ARABIA.pl, Warszawa 2007,
- In the World of Islam. Didactic materials for secondary school teachers, współautor: M. Kubarek, współpraca I. Morżoł, tłum. M. Kadłubowska, Polski Komitet ds. UNESCO, Warszawa 2009 (tłumaczenie poszerzone na język angielski),
- Islamimaailmas. Didaktiline materjal keskkooliõpetajatele, współautor: M. Kubarek, tłum. Jaan Tõnisson Institute, Eesti Arengukoostöö i Eesti Välispolitika Institut 2009 (zmodyfikowane tłumaczenie na język estoński),
- Języki świata. Materiały do zajęć międzykulturowych, (red. wraz z I. Morżoł), Stowarzyszenie ARABIA.pl i Polski Komitet ds. UNESCO, Warszawa 2008,
- Państwo Katar: gospodarka – polityka – kultura, (red. wraz z R. Czuldą), Ibidem, Łódź 2009,
- W stronę rozwoju. Drogi Azji i Afryki, (red., współautorzy: M. Grącik-Zajączkowska, A. Kobyłka, U. Markowska-Manista, A. Rybaczyk), Ibidem, Łódź 2009,
- Globalny Orient, (red.), CD-ROM, Wydział Orientalistyczny UW, Warszawa 2009,
- Europejczyk patrzy na Orient. Komentarz dydaktyczny, Ibidem, Łódź 2009,
- Studies on Youth Policies In the Mediterranean Partner Countries: Jordan, Institut national de la Jeunesse et de l’Education populaire, Marly le Roi 2009,
- Kulturowe uwarunkowania rozwoju w Azji i Afryce, (red. z J. Jurewicz), Ibidem, Łódź 2010,
- Muzułmańska kultura konsumpcyjna, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2011,
- Muslims in Poland and Eastern Europe. Widening the European Discourse on Islam, (red.), University of Warsaw, Warsaw 2011,
- Oblicza Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej. Materiały do zajęć z edukacji globalnej, (red. wraz z U. Markowską-Manista), Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012,
- Bunt czy rewolucja? Przemiany na Bliskim Wschodzie po 2010 roku, (red. wraz z K. Pachniak), Ibidem, Łódź 2012,
- Queer a islam. Alternatywna seksualność w kulturach muzułmańskich, (red.), Smak Słowa, Sopot 2012,
- Tożsamość na przełomie wieków. Nowe możliwości, nowe wyzwania, (red. z A. Kozłowską), SGH, Warszawa 2013,
- Kultura popularna na Bliskim Wschodzie, (red. wraz z K. Pachniak), Difin, Warszawa 2013,
- Bankowość muzułmańska, wraz z P. Masiukiewiczem, SGH, Warszawa 2013,
- Deconstructing Islamophobia in Poland. Story of an Internet group, „Studia Arabistyczne i Islamistyczne. Monografie” 2, Katedra Arabistyki i Islamistyki, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2014,
- Arabska Wiosna. Kulturowy obraz przemian w świecie arabskim po 2010 roku, (red.), Smak Słowa, Sopot 2016,
- Rozmowy o islamie, (współautor: W. Cegielski), Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2016,
- Sport w świecie islamu: religia – rozrywka – polityka, (red.), Smak Słowa, Sopot 2017,
- Zderadykalizować radykała, (red.), Difin, Warszawa 2018,
- Dziekanaty na wyższych uczelniach: funkcjonowanie – wyzwania – dobre praktyki, (współautorzy: J. Brdulak, M. Matusewicz, I. Senator), SGH, Warszawa 2018,
- Dziekanat w procesie zmian. Nowa rzeczywistość prawna i organizacyjna, (red. z R. Pajewską-Kwaśny), SGH, Warszawa 2019,
- Muslim minorities and the refugee crisis in Europe, K. Górak-Sosnowska, J. Misiuna, M. Pachocka (red.), SGH, Warszawa 2019,
- Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższej. Strategie, wyzwania i dobre praktyki, K. Górak-Sosnowska, K. Kacperczyk (red.), SGH, Warszawa 2020,
- Administracja uczelni wobec nowych wyzwań. Cyfryzacja procesów, profesjonalizacja obsługi studenta, K. Górak-Sosnowska, R. Pajewska-Kwaśny (red.), SGH, Warszawa 2020,
- Takaful – ubezpieczenia muzułmańskie, współautor: R. Pajewska-Kwaśny, SGH, Warszawa 2020,
- Administracja uczelni w dobie pandemii, K. Górak-Sosnowska, L. Tomaszewska, red., SGH. Warszawa 2022,
- Non-Inclusive Education in Central and Eastern Europe, K. Górak-Sosnowska, U. Markowska-Manista red., London: Bloomsbury 2023,
- Managing Spoiled Identity. The Case of Polish Females Converts to Islam, współautorki: B. Abdallah-Krzepkowska, J. Krotofil, A. Piela. Brill: Leiden 2023.
Przypisy
- Katarzyna Górak-Sosnowska [online], Szkoła Główna Handlowa w Warszawie [dostęp 24.09.2019 r.]
- a b Księga SGH. Pracownicy i absolwenci – kto jest kim?. Zespół redakcyjny pod przewodnictwem Romualda Bauera (red.). Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2004 r., s. 162. ISBN 83-7151-657-6.
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Andrzej Majewski (pedagog) | Przemysław Rybka | Paweł Żmudzki | Tadeusz Lazzarini | Samuel Eilenberg | Renata Siuda-Ambroziak | Józefa Gagatnicka | Myron Mathisson | Józefina Nowotna-Lachowicka | Maria Ewa Kamińska | Andrzej Sukiennicki | Gereon Iwański | Apolonia Anna Wrzesińska | Jolanta Skangiel-Kramska | Andrzej Biernat (historyk) | Anna Kłos | Włodzimierz Paszyński | Elżbieta Cichocka | Maciej Krawczak | Andrzej KłossowskiOceń: Katarzyna Górak-Sosnowska