Andrzej Artymowicz, urodzony 25 marca 1968 roku w Warszawie, jest uznawanym polskim reżyserem dźwięku. Obecnie pełni funkcję adiunkta w Katedrze Akustyki Muzycznej i Multimediów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jego dorobek badawczy i artystyczny obejmuje stopień doktora sztuki w zakresie sztuk muzycznych, specjalizując się w reżyserii dźwięku. Jest także absolwentem Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
W latach osiemdziesiątych Andrzej Artymowicz był pionierem wprowadzającym technologie komputerowe do postprodukcji dźwięku w Polsce. W okresie od 1993 do 1999 podejmował pracę w pierwszym komputerowym studiu dźwiękowym, działającym w Telewizji Polskiej S.A. Następnie, od 1999 roku, był związany z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Stanowi to część jego rozbudowanego dorobku artystycznego, w skład którego wchodzi autorstwo dźwięku do około 300 filmów telewizyjnych oraz 100 kinowych filmów fabularnych w formatach Dolby Digital® 5.1 oraz THX®, tworzonych dla czołowych polskich reżyserów filmowych.
Wyróżniony był także nominacją do Polskiej Nagrody Filmowej „Orły” za najlepszy dźwięk w filmie „Haker”. W 1999 roku zdobył Grand Prix w Konkursie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej na Projekt Multimedialny „Clouds”, do muzyki Macieja Zielińskiego.
Artymowicz prowadził zajęcia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w Akademii Filmu i Telewizji. Jest także współtwórcą pierwszego w Polsce centrum edukacyjnego Apple Pro Applications w ASP. Wśród jego osiągnięć znajduje się też ekspertyza w zakresie symulacji dźwięku, który stworzył dla komercyjnych symulatorów lotu. Tworzył efekty dźwiękowe dla śmigłowców i samolotów odrzutowych, takich jak Beechcraft Bonanza, Beachcraft Baron czy F-16, a także pracował nad certyfikacją projektów związanych z Boeingiem 737 MAX, zatwierdzonym przez EASA.
W swoich innowacyjnych projektach, Artymowicz zajmuje się także poszerzaniem realizmu w symulatorach poprzez implementację wielokanałowych systemów wibracji kokpitu. Działa jako projektant zaawansowanych systemów symulacji lotu, zdobywając uznanie w obszarze bezpieczeństwa lotu, a jego pomysły były wyróżniane m.in. w konkursie SESAR Komisji Europejskiej, który nagradzał najlepsze programy poprawiające bezpieczeństwo ruchu lotniczego. Posiada on biegłość w zakresie konwersji analogowo-cyfrowej oraz analizy nagrań dźwiękowych CVR.
Andrzej Artymowicz jest również członkiem Polskiej Akademii Filmowej (PAF), Stowarzyszenia Filmowców Polskich (SFP), Society of Motion Picture and Television Engineers (SMPTE), Audio Engineering Society (AES) oraz Interactive Audio Special Interest Group (IAsig). Wśród licznych osiągnięć znalazł czas, aby zdobyć Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Towarzystwa Muzyki Współczesnej za multimedialny projekt “Clouds”.
Oprócz kariery akademickiej i zawodowej w zakresie dźwięku, Artymowicz jest również utalentowanym fotografem i realizatorem filmów dokumentalnych. Posiada certyfikaty operatora statków bezzałogowych oraz trenera Apple Pro Applications, a także jest twórcą VideoLab – laboratorium technik audio-wizyjnych w UMFC. Jako autor filmów współpracuje z Chopin University Press i został wyróżniony w Filmografii w bazie polskiego kina.
Warto także wspomnieć, że brat Andrzeja Artymowicza, Paweł Artymowicz, jest astrofizykiem i profesorem, wykładającym na University of Toronto.
Wybrane kinowe filmy fabularne (miksowane w systemie Dolby Digital)(jako reżyser dźwięku)
Wśród produkcji filmowych, w których Andrzej Artymowicz pełnił rolę reżysera dźwięku, znajduje się wiele wybitnych tytułów. Oto zestawienie wybranych obrazów, które zasługują na szczególną uwagę:
- Mistrz, reż. Piotr Trzaskalski,
- Sezon na leszcza, reż. Bogusław Linda,
- W pustyni i w puszczy, reż. Gavin Hood,
- Przedwiośnie (film z 2001 roku), reż. Filip Bajon,
- Angelus, reż. Lech Majewski,
- Haker (film z 2002 roku), reż. Janusz Zaorski (nominacja do Polskiej Nagrody Filmowej, Orzeł),
- Edi, reż. Piotr Trzaskalski,
- Pręgi, reż. Magdalena Piekorz,
- Samotność w Sieci, reż. Witold Adamek,
- Stara baśń. Kiedy słońce było bogiem, reż. Jerzy Hoffman,
- Ogród rozkoszy ziemskich, reż. Lech Majewski,
- Lazarus, reż. Waldemar Dziki,
- 6 dni strusia, reż. Jarosław Żamojda,
- Wtorek, reż. Witold Adamek,
- Tam i z powrotem, reż. Wojciech Wójcik,
- Stacja (film z 2001 roku), reż. Piotr Wereśniak,
- Reich, reż. Władysław Pasikowski,
- Poranek kojota, reż. Olaf Lubaszenko,
- Eukaliptus, reż. Marcin Krzyształowicz,
- Córa marnotrawna, reż. Andrzej Kondratiuk,
- Superprodukcja, reż. Juliusz Machulski,
- Sfora: Bez litości, reż. Wojciech Wójcik,
- Ubu Król (film z 2003 roku), reż. Piotr Szulkin,
- Show, reż. Maciej Ślesicki,
- Przemiany, reż. Łukasz Barczyk,
- Pogoda na jutro, reż. Jerzy Stuhr,
- Vinci, reż. Juliusz Machulski,
- Po sezonie, reż. Janusz Majewski,
- Persona non grata (film z 2005 roku), reż. Krzysztof Zanussi,
- Co słonko widziało, reż. Michał Rosa,
- U Pana Boga w ogródku, reż. Jacek Bromski,
- Ogród Luizy, reż. Maciej Wojtyszko,
- Projekt dziecko, czyli ojciec potrzebny od zaraz, reż. Michał Rosa,
- Matka Teresa od kotów, reż. Paweł Sala,
- Na koniec świata, reż. Magdalena Łazarkiewicz,
- Legenda Tatr, reż. Wojciech Solarz,
- Kai apkabinsiu tave, reż. Kristijonas Vildžiūnas.
Wybrane filmy telewizyjne (jako reżyser dźwięku)
Andrzej Artymowicz ma na swoim koncie szereg znaczących produkcji telewizyjnych, w których pełnił rolę reżysera dźwięku. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych tytułów:
- Dom (serial telewizyjny) seria 3: 1996–1997, reż. Jan Łomnicki,
- Zespół adwokacki (serial telewizyjny) reż. Andrzej Kotkowski,
- Wojaczek (film) reż. Lech Majewski,
- Film pod strasznym tytułem reż. Leszek Gałysz,
- Rozmowy przy wycinaniu lasu reż. Stanisław Tym.
Warto wspomnieć, że obszerniejszy spis form telewizyjnych można znaleźć w Internetowej Bazie Filmu Polskiego.
Filmografia teledyski (jako operator kamery, montaż obrazu, korekcja koloru i grading)
Andrzej Artymowicz ma na swoim koncie interesującą filmografię, obejmującą teledyski, w których pełnił rolę operatora kamery, montażysty obrazu oraz specjalisty ds. korekcji koloru i gradingu. Do jego najważniejszych prac zalicza się:
- Teledysk Edyty Górniak zatytułowany „Sexuality”,
- Teledysk Kuby Badacha pod tytułem „Byłaś serca biciem”.
Przypisy
- FilmPolski.pl – Andrzej Artymowicz [online], www.filmpolski.pl [dostęp 11.09.2020 r.]
- YouTube [online], www.youtube.com [dostęp 16.11.2017 r.]
- Andrzej Artymowicz w internetowej bazie filmu polskiego. [dostęp 31.08.2017 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Mariusz Leszczyński (aktor) | Bilon (raper) | Jan Ścisło | Urszula Dębska | Czesław Byszewski | Agnieszka Zwierko-Wiercioch | Bogdan Łoszewski | Anna Górna | Wiesław Zieliński (fotograf) | Stanisław Belski | Raul Koczalski | Szymon Bojko | Łukasz Madziar | Andrzej Dziurawiec | Maciej Robakiewicz | Grzegorz Emanuel | Filip Jaślar | Włodzimierz Niderhaus | Paweł Szwed | Sylwester BiragaOceń: Andrzej Artymowicz