Aleksander Rewiński


Aleksander Rewiński to utalentowany polski tenor, którego urodziny miały miejsce 5 sierpnia 1991 roku w Warszawie. Pochodzi z artystycznej rodziny, będąc synem znanych aktorów: Iwony Biernackiej oraz Janusza Rewińskiego. Jego utalentowane geny z pewnością przyczyniły się do jego późniejszego sukcesu w świecie muzyki.

Warto również wspomnieć, że Aleksander jest bratem dziennikarza Jonasza Rewińskiego, co ukazuje, jak sztuka i media przenikają się w jego rodzinie. To połączenie talentów i pasji do sztuki sprawia, że jest postacią interesującą w polskim świecie kultury.

Praca artystyczna

W 2016 roku Aleksander Rewiński zakończył na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie studia magisterskie w zakresie wokalistyki, w trakcie których miał zaszczyt kształcić się pod okiem Jerzego Knetiga. Dwa lata później, w 2018 roku, ukończył edukację na Mozarteum w Salzburgu, gdzie rozwijał swoje umiejętności pod przewodnictwem wybitnych pedagogów, Wolfganga Holzmaira i Bernda Valentina.

Rewiński zyskał uznanie w operowych teatrach w Salzburgu, gdzie w latach 2015–2018 z rolą Arnalty w produkcji L’incoronazione di Poppea Claudia Monteverdiego oraz Micuccia Fabri w Limonen aus Sizilien Manfreda Trojahna, wziął czynny udział w kilku znaczących przedstawieniach. Wystąpił także w Dialogues des Carmélites Francisa Poulenca jako Ksiądz Spowiednik, oraz w Orlando paladino Josepha Haydna w roli tytułowej i Lysandra w A Midsummer Night’s Dream Benjamina Brittena.

W 2017 roku wydarzył się ważny moment w karierze artysty, gdy zadebiutował w słynnej operze Teatro alla Scala, gdzie zagrał jednego z czeladników (Lehrbuben) w Die Meistersinger von Nürnberg Richarda Wagnera. To spektakularne wydarzenie miało miejsce pod batutą Daniele Gattiego i w reżyserii Harry’ego Kupfera. Już niedługo potem, wystąpił w Theater an der Wien w roli Porucznika w La Scuola de’ Gelosi Antonia Salieriego, w reżyserii Jean Renshaw i pod dyrekcją Stefana Gottfrieda.

W tym samym roku był również debiutantem w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie wcielił się w Renauda w operze Armide Jean-Baptiste’a Lully’ego. To wybitne przedstawienie wyreżyserowane przez Dedę Cristinę Colonnę, prowadzone było przez Benjamina Bayla. Za tę wyjątkową rolę, Aleksander Rewiński uzyskał nominację do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Debiut Męski 2018. Powracał do tej roli w kolejnych wznowieniach, które odbyły się w 2020 i 2022 roku.

Rok 2020 był dla niego równie udany, gdyż wystąpił na Festiwalu Bydgoskiej Sceny Barokowej, gdzie z powodzeniem zinterpretował rolę Dafnisa w operze Filandro Nicola Porpory, będącej polskim prawykonaniem. W 2023 roku, najnowszym etapem jego kariery, był debiut na scenie Polskiej Opery Królewskiej, gdzie zaśpiewał rolę Damona w doskonałej realizacji dzieła Acis and Galatea Georga Friedricha Haendla, pod dyrekcją Krzysztofa Garstki oraz w reżyserii Natalii Kozłowskiej.

Repertuar

Repertuar tego utalentowanego artysty obejmuje bogaty wachlarz utworów kompozytorów z okresu muzyki barokowej. Do jego zasobów należą m.in. partie w dziełach takich twórców jak Claudio Monteverdi, którego utwór Vespro della Beata Virgine jest często wykonywany, a także Heinrich Schütz, którego partia Ewangelisty w dziele Die Historia der Geburt Christi jest również w jego repertuarze. Tego typu kompozycje są niezwykle wymagające i wymagają od wokalisty dużej biegłości oraz ekspresji.

Jego wykonania obejmują także dzieła wielkich mistrzów, takich jak Johann Sebastian Bach, Henry Purcell z utworem Hail! Bright Cecilia, czy Georg Friedrich Haendel, dla którego wykonywał partię tenorową w oratorium Messiah oraz partię Tempo w Il Trionfo del Tempo e del Disinganno. Repertuar wzbogacają także dzieła Marca-Antoine’a Charpentiera, takie jak Te Deum oraz Messe de Minuit, a także kompozycje Jean-Baptiste’a Lully’ego czy Jeana-Philippe’a Rameau.

Nie ma wątpliwości, że artysta z pasją podchodzi również do muzyki klasycznej. W tej kategorii wyróżnia się jego partia tenorowa w Die Schöpfung Josepha Haydna, a także utwory Requiem oraz msze W. A. Mozarta. W dodatku jego zainteresowania obejmują muzykę kameralną, w szczególności pieśń niemiecką Franza Schuberta oraz Roberta Schumanna, a także dzieła francuskie, jak te autorstwa Francisa Poulenca i Henri’ego Duparca. Jego pasje dotyczą też polskiej muzyki oraz repertuaru XX wieku.

Artysta posiada doświadczenie z muzyką współczesną, co jest związane m.in. z twórczością kompozytora Andrzeja Karałowa. W czerwcu 2020 roku nakładem Chopin University Press ukazała się płyta z nagraniem jego metaopery De Invitatione Mortis, w której Rewiński wykonał solową partię Euthanatosa. Warto zaznaczyć, że artysta współpracuje na stałe z Jakubem Burzyńskim i zespołem La Tempesta oraz Cappella Warmiensis pod kierunkiem Pawła Hulisza. Od 2019 roku jest także członkiem sekstetu wokalnego proMODERN, który specjalizuje się w muzyce współczesnej.

Na swoim koncie artysta ma współpracę z wieloma uznanymi dyrygentami oraz osobowościami sceny muzycznej, w tym z Hansjörgiem Albrecht, Alfredo Bernardinim, Johnem Buttem oraz Paul Esswoodem. Spotkał się również z takimi znamienitymi osobistościami jak Michael Frohnmeyer, Aureliusz Goliński (Arte dei Suonatori) oraz Karolina Habało (Cornu Copiae). Ponadto współpracował z Albert Hartingerem, Jakubem Kościukiewiczem (Altberg Ensemble), Lilianną Krych oraz Martyną Pastuszką ({oh!} Orkiestra Historyczna). Do jego zespołu współpracowników należą również Kai Röhrig, Agata Sapiecha, Monika Wolińska, Ignacy Zalewski oraz Mikołaj Zgółka. Jeżeli chodzi o reżyserów, współpracował z Karoliną Gruber, Jerzym Machowskim, Stephenem Medcalfem oraz Maschą Pörzgen.

Stypendia i wyróżnienia

W 2020 roku Aleksander Rewiński został uhonorowany stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dzięki temu wsparciu, we współpracy z pianistą Tomaszem Domańskim, zrealizował innowacyjny projekt zatytułowany Pieśni w Czasach Zarazy (Songs of Pandemic).

Ten unikalny projekt był realizowany przez okres dwóch miesięcy i skupiał się na nagrywaniu wybranych pieśni z repertuaru polskiej, niemieckiej oraz francuskiej kameralistyki wokalnej, w warunkach domowych. Po ukończeniu nagrań, zebrane utwory zostały opublikowane na kanale YouTube, a także na profilach społecznościowych, co umożliwiło szerszej publiczności docenienie jakości wykonania tego wyjątkowego repertuaru.

Dyskografia

W dyskografii Aleksandra Rewińskiego znajdują się następujące pozycje:

  • 2020: Andrzej Karałow: DE INVITATIONE MORTIS (Chopin University Press),
  • 2022: Cappella Warmiensis Restituta: MUSICA WARMIENSIS VOL.1 (DUX),
  • 2022: Cappella Warmiensis Restituta: MUSICA WARMIENSIS VOL.2 (DUX).

Przypisy

  1. Wyższe Seminarium Duchowne Metropolii Warmińskiej HOSIANUM | Biblioteka WSD MW Hosianum [dostęp 18.03.2023 r.]
  2. EwelinaE. Szul EwelinaE., Armide - Jean-Baptiste Lully [online], Warszawska Opera Kameralna, 31.05.2022 r. [dostęp 28.11.2022 r.]
  3. „ARMIDE” - WZNOWIENIE / X FESTIWAL OPER BAROKOWYCH [online], TVP Kultura - Telewizja Polska S.A., 2020 [dostęp 27.11.2022 r.]
  4. Filandro [online], Bydgoska Scena Barokowa, 2020 [dostęp 19.11.2022 r.]
  5. Musica Warmiensis vol. 1 [premiera płyty] [online], prestoportal.pl, 11.03.2022 r. [dostęp 27.11.2022 r.]
  6. Die Schule der Eifersucht - Saison 2016|17 – Theater an der Wien [online], theater-wien.at [dostęp 18.10.2022 r.]
  7. Milano - Teatro alla Scala: Die Meistersinger von Nürnberg [online], operaclick.com [dostęp 18.10.2022 r.]
  8. Armide / Armida [online], Warszawska Opera Kameralna [dostęp 18.10.2022 r.]
  9. InfraCOM, Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury [online], mteatr.pl [dostęp 18.10.2022 r.]
  10. O nas | proMODERN [online], promodern.pl [dostęp 18.10.2022 r.]
  11. Musica Warmiensis | Copernicus Open | FROMBORK – Filharmonia Warmińsko-Mazurska [online] [dostęp 18.10.2022 r.]
  12. De invitatione mortis – Andrzej Karałow [online] [dostęp 23.10.2022 r.]
  13. Pieśni w Czasach Zarazy - YouTube [online], youtube.com [dostęp 19.10.2022 r.]
  14. Premiera płyty z metaoperą De invitatione mortis Andrzeja Karałowa [online], Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 26.05.2020 r. [dostęp 27.11.2022 r.]

Oceń: Aleksander Rewiński

Średnia ocena:4.49 Liczba ocen:6